Ur askan i elden...
MYP farlig på vinterväg?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MYP farlig på vinterväg?
Ja, det är läskigt. I mitt fall var det p.g.a. kallt batteri nyss.Frakal skrev: ↑30 nov 2023 18:39Jag har inte upplevt de problemen i min MYP med dubbfria 245/45R19 Ultragrip ICE 2. Körde bland annat Stockholm - Sälen ToR i helgen samt åkt runt lite i snön som är nu.
Det som är mest ”obekvämt” är att den inte regenererar alls först minuterna när den är kall och batteriet är fullt (tror att den ska bromsa när man släpper pedalen men den fortsätter rulla).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
De nya har permanentmagmetmotorer både fram och bak så det är lila effektivt vilket som.
3/Y har regen bak i grunden för att PM-motorn sitter bak, i äldre S/X var det fram.
En del av 3/Y-issuen i tråden och i tex Facebook-grupper är att regen i grunden är bak och släpper på regen extremt tvärt.
Jag hade en 3 lånebil i Umeå för ett par veckor sedan. Körde dit med min MSP med dubbat, kändes inte alls halt.
När jag fick ut lånebilen kasade och sladdade det hejdlöst i ingången till rondeller där många bilar polerar upp isen. Bakhjulen låste pga regen trots att jag är van att dosera gasutsläppet lagom. Det var såklart inte nya dubbfria på lånebilen, de var säkert rätt slitna.
När jag fick tillbaka min egen bil körde jag genom några av (samma) rondellerna men hade inte alls någon upplevelse att det var halkigt.
Säkert en kombo av att jag har nya dubbade istället för slitna odubbade, att 3 slår på regen hårt och tvärt utan komfortfunktionen i S.
Jag ser att det är en väldigt vanlig fråga både här och på facebookgrupperna, just att man tycker regen ger sladd.
Jag tror det går vara mer tydlig från ”oss” avseende att lära folk att enpedalkörning innebär att man inte alltid släpper upp pedalen helt utan väger uppsläppet för lagom regeneffekt i förhållande till väglaget.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Ja, men folk blir lite förnärmade när man försöker lära dem köra bil.AAKEE skrev: ↑30 nov 2023 20:30De nya har permanentmagmetmotorer både fram och bak så det är lila effektivt vilket som.
3/Y har regen bak i grunden för att PM-motorn sitter bak, i äldre S/X var det fram.
En del av 3/Y-issuen i tråden och i tex Facebook-grupper är att regen i grunden är bak och släpper på regen extremt tvärt.
Jag hade en 3 lånebil i Umeå för ett par veckor sedan. Körde dit med min MSP med dubbat, kändes inte alls halt.
När jag fick ut lånebilen kasade och sladdade det hejdlöst i ingången till rondeller där många bilar polerar upp isen. Bakhjulen låste pga regen trots att jag är van att dosera gasutsläppet lagom. Det var såklart inte nya dubbfria på lånebilen, de var säkert rätt slitna.
När jag fick tillbaka min egen bil körde jag genom några av (samma) rondellerna men hade inte alls någon upplevelse att det var halkigt.
Säkert en kombo av att jag har nya dubbade istället för slitna odubbade, att 3 slår på regen hårt och tvärt utan komfortfunktionen i S.
Jag ser att det är en väldigt vanlig fråga både här och på facebookgrupperna, just att man tycker regen ger sladd.
Jag tror det går vara mer tydlig från ”oss” avseende att lära folk att enpedalkörning innebär att man inte alltid släpper upp pedalen helt utan väger uppsläppet för lagom regeneffekt i förhållande till väglaget.

Jag fick min första model 3 som en av de första levererade i Sverige (2019?) och hann köra lite vinterväglag i mars det året. Minns att den betedde sig obehagligt vid regen och överraskande mig i blixthalka ett par gånger. Efter den vintern har jag aldrig upplevt samma sak så jag antar att mjukvaran har förbättrats. Min nuvarande model 3 får jag provocera rejält för att öht kunna sladda med. Låter inte normalt det du beskriver
Huvudet på spiken! Blir ofta så förnärmade att de missar budskapet.
Därför jag tänker att vi behöver vara fler som drar mantrat.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
I vardaglig trafik ser jag inga problem eftersom man reglerar regen med pedalen. Det är helt odramatiskt även när det är halt.mikebike skrev: ↑30 nov 2023 20:34Ja, men folk blir lite förnärmade när man försöker lära dem köra bil.AAKEE skrev: ↑30 nov 2023 20:30De nya har permanentmagmetmotorer både fram och bak så det är lila effektivt vilket som.
Jag tror det går vara mer tydlig från ”oss” avseende att lära folk att enpedalkörning innebär att man inte alltid släpper upp pedalen helt utan väger uppsläppet för lagom regeneffekt i förhållande till väglaget.![]()
Det är när man kommer över backrönet och inser att man möter en timmerlastbil som håller på att köra om plogbilen som det blir lite spännande. Om man inte är självmordsbenägen så är det en ganska naturlig reaktion att man släpper gaspedalen helt och flyttar foten till bromspedalen. Undertiden hinner bilen börja jazza med bakänden. Då kan man hålla sig för skratt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag kan ändå förstå att man blir förnärmad om man köpt en självkörande bil som man måste lära sig köra!

Att släppa mjukt är lösningen är ju en sak, däremot att man ska behöva göra det, det tycker jag är fel!
Bevisligen har de löst det på S, så varför inte lägga in motsvarande programmering på 3/Y?
Med tanke på att Y är Sveriges mest sålda bil inför den här vintern så kan vi nog förvänta oss otaliga trådar gällande detta, för det är inte Sverige bästa vinterbil

Tesla Model Y Performance
Faktum är att det är svaret...
Körde 130 mil igår i rejäl snö och halka (iofs i trea, men samma problematik). Undviker man att släppa gasen så går de hur stabilt som helst, men släpper man så får man väldigt lätt sladd.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
Ja, "lätt" i betydelsen av "lite".

Kan det skilja sig från bil till bil? Jag har kört 3 och Y sedan 2019, senast en MYP och jag tycker de båda gått väldigt bra och stabilt på vintern, upp till fjällen osv. Märker ingen skillnad mot min nuvarande MS. Dock har S:en betydligt svagare regen så fort det blir kallt, vilket jag personligen ser som en rätt stor nackdel då jag ofta måste använda bromsen (ovant efter att ha kört 3/Y).
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Borde vara en enkel sak att lägga in ett mjukvaruval där föraren själv kan justera nivån på regenerering. Borde kunna öka trafiksäkerheten och sänka pulsen vintertid.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Tror inte det skulle öka trafiksäkerheten, men däremot kanske bidra till att sänka pulsen hos en del.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, lite konstigt att regen kommer så tvärt på 3/Y.Arctic Drifter skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Att släppa mjukt är lösningen är ju en sak, däremot att man ska behöva göra det, det tycker jag är fel!
Bevisligen har de löst det på S, så varför inte lägga in motsvarande programmering på 3/Y?
Å andra sidan, det har vart samma med Audi. De mer exklusiva har haft mjukare acceleration pga komfortfunktioner som inte de billigare har haft.
Den mer komfortabla övergången till regen till trots gör sannolikt inte att man ändå kan släppa gasen helt i alla lägen. Regen är såpass kraftig att det borde kunna bli likadant (har ioffsg inte upplevt det än trots ~ 200 mil på vinterväg).
Det är klart att det skall gå att släppa gasen helt, måste man bromsa måste foten bort från gasen och då får man full regen. Men för normal körning är det ju inte så vi ska se enpedalskörningen. På samma sätt som jag inte alltid trampar pedalen i botten vid acceleration (

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
Fast är verkligen regen så abrupt? Jag tycker det dröjer någon sekund innan man får full regen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Har du kört Model S?
Jag upplever stor skillnad mot Y.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Niklas Z
- Teslaägare
Länge sedan jag körde Model S och har inte kört Model S i vinterväglag. Men min kommentar föranleddes av hur min Model 3 fungerar. Jag menar att den gradvis släpper på regen vid gasuppsläpp – och att den gör det lagom snabbt. Jag tror dock att det har varierat beroende på vilken programvaruversion som är installerad.
Det är nog inte det utan att det ens ska behöva vara en issue. Folk gillar väl inte när saker blir så pass mycket sämre att man måste lära om?
Nicke Nyfiken skrev: ↑30 nov 2023 20:44I vardaglig trafik ser jag inga problem eftersom man reglerar regen med pedalen. Det är helt odramatiskt även när det är halt.mikebike skrev: ↑30 nov 2023 20:34Ja, men folk blir lite förnärmade när man försöker lära dem köra bil.AAKEE skrev: ↑30 nov 2023 20:30De nya har permanentmagmetmotorer både fram och bak så det är lila effektivt vilket som.
Jag tror det går vara mer tydlig från ”oss” avseende att lära folk att enpedalkörning innebär att man inte alltid släpper upp pedalen helt utan väger uppsläppet för lagom regeneffekt i förhållande till väglaget.![]()
Det är när man kommer över backrönet och inser att man möter en timmerlastbil som håller på att köra om plogbilen som det blir lite spännande. Om man inte är självmordsbenägen så är det en ganska naturlig reaktion att man släpper gaspedalen helt och flyttar foten till bromspedalen. Undertiden hinner bilen börja jazza med bakänden. Då kan man hålla sig för skratt.
Du får gå i kurs hos AAKEE och mikebike. Två rävar bakom ratten. För det är hos föraren felet ligger, aldrig hos Tesla. Det ska du ha med dig.

Min erfarenhet ifrån igår (två treor, en med senaste och en med näst senaste mjukvaran) är att regen kommer omedelbart. Släpper man gasen får man omedelbart sladd när det verkligen är halt.Niklas Z skrev: ↑01 dec 2023 09:43Länge sedan jag körde Model S och har inte kört Model S i vinterväglag. Men min kommentar föranleddes av hur min Model 3 fungerar. Jag menar att den gradvis släpper på regen vid gasuppsläpp – och att den gör det lagom snabbt. Jag tror dock att det har varierat beroende på vilken programvaruversion som är installerad.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Vilka däck man har är nog skillnaden i upplevelse, från rejäla dubbdäck hela vägen till mediokra dubbfria däck, tillsammans med vilket väglag som råder, is/packad snö/snömodd osv, temperaturen på batteriet vid tidpunkten.
Vill man ha maximalt med återföring till batteriet vid minskad hastighet får man helt enkelt ligga nära gränsen för vad som upplevs som okej.
Vill man ha maximalt med återföring till batteriet vid minskad hastighet får man helt enkelt ligga nära gränsen för vad som upplevs som okej.
- mikebike
- Teslaägare
Igår kväll var det riktigt läskigt när vi åkte och handlade.
Eftersom batteriet var kallt hade jag ingen regen, det hände ingenting när jag släppte upp gaspedalen!
Jag var tvungen att flytta foten till bromspedalen flera gånger på den korta resan. Lyckligtvis hade batteriet blivit varmt när vi skulle åka hem.
Eftersom batteriet var kallt hade jag ingen regen, det hände ingenting när jag släppte upp gaspedalen!
Jag var tvungen att flytta foten till bromspedalen flera gånger på den korta resan. Lyckligtvis hade batteriet blivit varmt när vi skulle åka hem.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Men ge dig nu!mikebike skrev: ↑01 dec 2023 10:39Igår kväll var det riktigt läskigt när vi åkte och handlade.
Jag var tvungen att flytta foten till bromspedalen flera gånger på den korta resan. Lyckligtvis hade batteriet blivit varmt när vi skulle åka hem.![]()
Det blir rätt drygt när du gång på gång förlöjligar dem som tycker det är obehagligt när bakvagnen släpper för att man lyfter på gaspedalen.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
Hur fungerar andra bilar i vinterväglag.
Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?
Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Har de generellt svagare regen och/eller mjukare ingrepp?
Detta är troligen min sista Tesla, men jag vill ha lika bra regen på nästa bil. Jag provkörde en Enyaq och den hade alldeles för svag regen, senare har jag fått veta att regen är ställbar på Enyaq.
Min första vinter med MYP, och JA, baken släpper oerhört lätt på halt underlag när man släpper gasen abrubt. Det är en helt ny upplevelse för mig iaf, och då har jag kört många olika bilar genom åren. Håller med flera här i tråden om att Tesla borde titta närmare på detta. Många oerfarna bilförare kommer att bli överraskade i vinter tror jag.