Sida 2 av 2

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 19:44
av Segelflygaren
joel80 skrev:
Fast alla laddare i garagen är gratis att ladda i.. Alltså man behöver inte betala extra. Att man "bara" har 3.7kw i gratisladdarna ser jag inte som helt fel.. Ofta står man ju i garagen i flera timmar/hela dagen/natten. Så länge utbyggnaden fortsätter och man kan ladda 1.5-2 mil i timmen där man väl parkerar kommer det funka fint med 3.7kw. Ska man åka långt får man leta upp en snabbladdare. (Som jag hoppas dom bygger ut lite mer också..)

Att parkera säg 3h i ett garage och då få 5-6 mil "gratis" är inte dumt. Bättre att dom får upp en mängd 3.7kw-laddare istället för en tredjedel så många 11kw-laddare.
Som jag ser det, så är det knappt värt besväret att sätta i en 3,7kw laddare om man ska på ett möte som varar exempelvis ett par timmar.
Den som sätter upp minst 16A 3 fas eller ännu hellre 32A 3fas i något av garagen i Stockholms innerstad kommer att få mig som kund några gånger i veckan även om det garaget skulle kosta säg 20kr/tim mer än jämförbara garage.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 30 jan 2016 21:53
av Leo
Flera av dagens "andra" elbilar kan inte tillgodogöra sig mer än 16A enfas.
På Laddhybrider räcker det också ofta bra med 16A enfas då de har så små batterier.

Personligen ser jag hellre 3 st 16A enfas än en 16A trefas som är upptagen av någon som laddat "färdigt" sen länge!

Vi ska komma ihåg att många parkera här idag (och troligtvis i framtiden!) med nästan fullt batteri. Det "normala" körmönstret säger att de flesta inte kör så mycket/dag vanligtvis trots allt. Därav går den laddning man behöver oftast tillräckligt snabbt med 16A enfas.

Vi som kör Tesla kör betydligt mer/dag och är även de som är mest vana/behov/möjlighet av högre laddkapacitet. Där vi föredrar 16A (32A med dubbelladdare) trefas. Då vi också mest laddar "då vi behöver" och då helst med så hög kapacitet som möjligt.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 01 feb 2016 15:23
av bylund
Jag skrev helt enkelt till Stockholms Parkering, och fick följande svar
Stockholms Parkering skrev:
Stockholm Parkering tillhandahåller max 16A –en fas (3,7 kW), normal laddning.

Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.

Vår modell är att man antigen hyr plats månadsvis där laddning(3,7kW) ingår i hyran eller så besöksparkerar man och får ladda grattis(3,7kW) men betalar vanlig besökstaxa.

Vi har valt att inte tillhandahålla snabb eller semisnabbladdning i våra anläggningar utan detta överlåter vi till andra företag som har elförsäljning som affärsidé.

Det finns dessutom elbolag som hävdar att om vi skulle ha elbilsplatser där vi tar mer betalt, så är det frågan om el-försäljning vilket kräver tillstånd.

Eftersom vi inte gör på detta sätt så har vi inte följt upp denna frågeställning djupare.

Re: Dåligt med kräm?

Postat: 01 feb 2016 15:59
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
Jag skrev helt enkelt till Stockholms Parkering, och fick följande svar
Stockholms Parkering skrev:
Stockholm Parkering tillhandahåller max 16A –en fas (3,7 kW), normal laddning.

Om det någonstans finns eller har funnits stolpar med 11kW så är det en felaktigt utförd installation av nån av våra elektriker.

Vår modell är att man antigen hyr plats månadsvis där laddning(3,7kW) ingår i hyran eller så besöksparkerar man och får ladda grattis(3,7kW) men betalar vanlig besökstaxa.

Vi har valt att inte tillhandahålla snabb eller semisnabbladdning i våra anläggningar utan detta överlåter vi till andra företag som har elförsäljning som affärsidé.

Det finns dessutom elbolag som hävdar att om vi skulle ha elbilsplatser där vi tar mer betalt, så är det frågan om el-försäljning vilket kräver tillstånd.

Eftersom vi inte gör på detta sätt så har vi inte följt upp denna frågeställning djupare.
Där kom det igen. :evil:

Kan vi då anta att det är dessa elbolag som sätter käppar i hjulen för hyresrätts- och bostadsrättsföreningar som vill göra en insatts för miljön och erbjuda de boende elbilsladdning mot självkostnadspris?
http://www.di.se/artiklar/2016/1/26/oka ... r-elbilar/