Den stora positivitetstråden

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Jerker »

taliz skrev: 14 dec 2023 18:49
I s5 har Fargo blivit bra igen. :D
Skönt att höra! 4:an var inte bra. Men vi sparar oss tills alla avsnitt är släppta så vi kan sträcktitta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev: 14 dec 2023 12:49
Världen är full av kraxande olyckskorpar och människor som bråkar.

Då kan det vara bra att man påminner sig själv om att man har haft turen att tillhöra dom få på jorden som är så priviligierade att man föds och får växa upp i Sverige under denna fantastiska tid vi faktiskt lever i.
Håller med! Och dessutom känner jag mig priviligierad även jämfört med många här i Sverige. Jag har verkligen inget att beklaga mig över, inget väsentligt.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Credde »

Jag gillar starkt min nya Model Y Performance - har bara haft den en vecka - inga saker att klaga på vid leverans. Enda klagomål än så länge är torkarautomatiken, men det verkar jag inte vara ensam om :roll:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av bjornnilsson »

nx00 skrev: 14 dec 2023 20:02
Eller hur är det härligt att ha turen att leva i tider där vi med hjärtfel kan få se ytterligare en morgondag. Jag opererade in en mekanisk aortaklaff för 3 år sedan, är 31 år gammal nu. Jag ska också äta Waran resten av livet, men har lärt mig att det inte alls är så farligt eller så vanskligt som jag befarade. Bara lev på som du hade gjort annars! Och klafftickandet glömmer man väldigt fort bort. Ta hand om dig.
Jag håller tummarna för att jag kommer fram till detsamma med tiden.

Aortaklaffen är den jag har bytt jag också.

Och tack detsamma! :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

Inför mötet bröstade den ungerske premiärministern Viktor Orbán upp sig och sade att det inte ens var lönt att diskutera en öppning av medlemskapsförhandlingar med Ukraina. Men redan efter bara några timmar meddelades det att EU-ledarna ställer sig bakom att sådana förhandlingar inleds.

Enligt den nederländske premiärministern Mark Rutte var Orbán "tvungen att gå på toaletten".

– Han gick ut ur rummet och då kunde vi ta beslutet, sade Rutte efter toppmötets första dag som avslutades vid tretiden på natten till fredagen och kallade tilltaget för en "elegant lösning".

Regelverket säger att den stats- eller regeringschef som företräder varje enskilt medlemsland inte får ersättas av någon annan än ett annat medlemslands närvarande stats- eller regeringschef. Är man frånvarande, så är man.
:lol:


http://www.europaportalen.se/2023/12/or ... medlemskap
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 918
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Arctic Drifter »

bjornnilsson skrev: 15 dec 2023 10:44
nx00 skrev: 14 dec 2023 20:02
Eller hur är det härligt att ha turen att leva i tider där vi med hjärtfel kan få se ytterligare en morgondag. Jag opererade in en mekanisk aortaklaff för 3 år sedan, är 31 år gammal nu. Jag ska också äta Waran resten av livet, men har lärt mig att det inte alls är så farligt eller så vanskligt som jag befarade. Bara lev på som du hade gjort annars! Och klafftickandet glömmer man väldigt fort bort. Ta hand om dig.
Jag håller tummarna för att jag kommer fram till detsamma med tiden.

Aortaklaffen är den jag har bytt jag också.

Och tack detsamma! :)
Härligt att ni kan tänka positivt!

Har en släkting som satte klaff för ~20 år sedan och då vid betydligt högre ålder än den ni besitter.
Då tänkte vi nog alla att det här blir inte någon som blir gammal, men 20 år hann gå och även om hen lämnade oss under 2023 så var det inte p.g.a. hjärtat/klaffen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av maxhallden »

Med all den tråkiga ton i strejktrådarna med flera så vill jag bara nyansera flödet lite grann.

Jag har kört cirka 600 mil med min Model Y RWD från Berlin nu och jag är helnöjd. Inget att klaga på! Den uppfyller de förväntningar jag hade på bilen när jag köpte den med råge.

Kommer från en Mercedes E-klass 2018 som jag har kvar och det är två helt olika bilar men efter denna tid finner jag inte Teslan sämre än att jag kan leva med den istället utan problem. Kommer förmodligen byta den till en Highland till våren.

Nu hör jag kanske till den lilla skaran som gillar att göra till alperna i ett svep utan att använda varesig farthållare eller automatiska torkare så det kanske bidrar till min uppfattning. Men jag är helnöjd med Teslan!

Visar det sig efter några år att jag hade fel är jag den första att ändra mig då jag egentligen föredrar bilar från Europa. Men det finns inget alternativ i denna prisklass jag är intresserad av så alternativet för mig hade varit att fortsätta köra diesel.

God jul på er, strömbilsförare! 🎄
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Frunken
elbilist
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Frunken »

Nu under minusgrader och snö är jag otroligt glad över att jag kan köra in Elis (så heter min kärra!) i ett garage och dessutom ladda! :D

God jul på er alla positiva därute :)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Honkan »

Trevlig Jul uppdatering :D mycket negativt om elbilar nuförtiden men det är bara värt att äga en för att man kan köra AC via appen 10 min innan man ska lasta i barnen på sommaren och det är värt varje krona :D

Sen blir man lite gladare generellt av att köra elbil o vardagen :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

Ja, det var gött att få tillbaka Zoen och returnera den hemska Toyota-hybriden.
Herregud vad Toyotan skakade när motorn gick igång. Keyless hade den inte heller, man fick fälla ut nyckel, stoppa i tändningslås och vrida om som på forntiden! Och det var en årsm 2024. :shock:
App-access hade den men kunde man starta värmen? NOPE.

Zoen är bara att hoppa in i och köra, och varm och go är den när man förvärmt via appen. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av mikebike »

Honkan skrev: 23 dec 2023 23:07
Trevlig Jul uppdatering :D mycket negativt om elbilar nuförtiden men det är bara värt att äga en för att man kan köra AC via appen 10 min innan man ska lasta i barnen på sommaren och det är värt varje krona :D

Sen blir man lite gladare generellt av att köra elbil o vardagen :D
Man kunde förkonditionera min avgas-Volvo också.. 😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 23 dec 2023 23:18
Honkan skrev: 23 dec 2023 23:07
Trevlig Jul uppdatering :D mycket negativt om elbilar nuförtiden men det är bara värt att äga en för att man kan köra AC via appen 10 min innan man ska lasta i barnen på sommaren och det är värt varje krona :D

Sen blir man lite gladare generellt av att köra elbil o vardagen :D
Man kunde förkonditionera min avgas-Volvo också.. 😉
Inte utan avgaser dock. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 23 dec 2023 23:20
mikebike skrev: 23 dec 2023 23:18
Honkan skrev: 23 dec 2023 23:07
Trevlig Jul uppdatering :D mycket negativt om elbilar nuförtiden men det är bara värt att äga en för att man kan köra AC via appen 10 min innan man ska lasta i barnen på sommaren och det är värt varje krona :D

Sen blir man lite gladare generellt av att köra elbil o vardagen :D
Man kunde förkonditionera min avgas-Volvo också.. 😉
Inte utan avgaser dock. ;)
Nä, men den motorn gick tystare än Teslans värmepump. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 23 dec 2023 23:23
taliz skrev: 23 dec 2023 23:20
mikebike skrev: 23 dec 2023 23:18
Honkan skrev: 23 dec 2023 23:07
Trevlig Jul uppdatering :D mycket negativt om elbilar nuförtiden men det är bara värt att äga en för att man kan köra AC via appen 10 min innan man ska lasta i barnen på sommaren och det är värt varje krona :D

Sen blir man lite gladare generellt av att köra elbil o vardagen :D
Man kunde förkonditionera min avgas-Volvo också.. 😉
Inte utan avgaser dock. ;)
Nä, men den motorn gick tystare än Teslans värmepump. :lol:
Det får du ta i klagotråden! :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi fick en härlig vit jul även här i Stockholm.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev: 24 dec 2023 12:15
Vi fick en härlig vit jul även här i Stockholm.
Inte vitt här, men ser fram emot några månader på Bali inom kort. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av NiklasTesla »

steffe68 skrev: 14 dec 2023 12:46
Har ägt en M3LR från juni 2020 till juni 2023 (6000 mil) och det har bara varit hur kul och ekonomiskt som helst.
Bytte till en sprillans M3P och sålde LR'en samma dag privat. Nu blev allting plötsligt ÄNNU roligare - både bättre kvalitetskänsla (kinabyggd) och track mode :D

Summering av snart fyra års körande i model 3 = :D
Håller med i stort. Med +17000mil på vår Model 3 LR från -19 och den bara går och går (både snabbt och billigt).

Förutom några smågrejor i början (länkarmar som jag fixade själv vid ca 9000mil för ca800sek) så är detta en Underbar bil!

God jul
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Skyvandrare »

NiklasTesla skrev: 24 dec 2023 21:43
steffe68 skrev: 14 dec 2023 12:46
Har ägt en M3LR från juni 2020 till juni 2023 (6000 mil) och det har bara varit hur kul och ekonomiskt som helst.
Bytte till en sprillans M3P och sålde LR'en samma dag privat. Nu blev allting plötsligt ÄNNU roligare - både bättre kvalitetskänsla (kinabyggd) och track mode :D

Summering av snart fyra års körande i model 3 = :D
Håller med i stort. Med +17000mil på vår Model 3 LR från -19 och den bara går och går (både snabbt och billigt).

Förutom några smågrejor i början (länkarmar som jag fixade själv vid ca 9000mil för ca800sek) så är detta en Underbar bil!

God jul
Efter snart 4 år och 9000mil med vår M3SR+ kan jag bara hålla med. Underbar & billig körning, inga dyra reparationer eller service (tre besök av ranger är allt) och så pruttkudde på det. Helt klart bästa bilen vi haft!

God Jul!
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Aida »

maxhallden skrev: 23 dec 2023 20:56
Med all den tråkiga ton i strejktrådarna med flera så vill jag bara nyansera flödet lite grann.

Jag har kört cirka 600 mil med min Model Y RWD från Berlin nu och jag är helnöjd. Inget att klaga på! Den uppfyller de förväntningar jag hade på bilen när jag köpte den med råge.

Kommer från en Mercedes E-klass 2018 som jag har kvar och det är två helt olika bilar men efter denna tid finner jag inte Teslan sämre än att jag kan leva med den istället utan problem. Kommer förmodligen byta den till en Highland till våren.

Nu hör jag kanske till den lilla skaran som gillar att göra till alperna i ett svep utan att använda varesig farthållare eller automatiska torkare så det kanske bidrar till min uppfattning. Men jag är helnöjd med Teslan!

Visar det sig efter några år att jag hade fel är jag den första att ändra mig då jag egentligen föredrar bilar från Europa. Men det finns inget alternativ i denna prisklass jag är intresserad av så alternativet för mig hade varit att fortsätta köra diesel.

God jul på er, strömbilsförare! 🎄
Det var ju positivt att Model Y RWD nu byggs i Berlin! Hade jag ingen aning om! Jag trodde att alla RWD kom från Kina!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

Aida skrev: 25 dec 2023 08:31
maxhallden skrev: 23 dec 2023 20:56
Med all den tråkiga ton i strejktrådarna med flera så vill jag bara nyansera flödet lite grann.

Jag har kört cirka 600 mil med min Model Y RWD från Berlin nu och jag är helnöjd. Inget att klaga på! Den uppfyller de förväntningar jag hade på bilen när jag köpte den med råge.

Kommer från en Mercedes E-klass 2018 som jag har kvar och det är två helt olika bilar men efter denna tid finner jag inte Teslan sämre än att jag kan leva med den istället utan problem. Kommer förmodligen byta den till en Highland till våren.

Nu hör jag kanske till den lilla skaran som gillar att göra till alperna i ett svep utan att använda varesig farthållare eller automatiska torkare så det kanske bidrar till min uppfattning. Men jag är helnöjd med Teslan!

Visar det sig efter några år att jag hade fel är jag den första att ändra mig då jag egentligen föredrar bilar från Europa. Men det finns inget alternativ i denna prisklass jag är intresserad av så alternativet för mig hade varit att fortsätta köra diesel.

God jul på er, strömbilsförare! 🎄
Det var ju positivt att Model Y RWD nu byggs i Berlin! Hade jag ingen aning om! Jag trodde att alla RWD kom från Kina!
Dessutom får dom ett mycket bättre batteri. Laddar galet snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Härligt med en positiv tråd, tack alla som bidrar!
Själv ska jag gå upp från sängen efter en skön natt, surfande på morgonen och tar snart en dusch.
Sedan mat o sen åker en klassisk Willard på armen.
Klockor är nice!
Bra start på dagen

Ni med hjärtproblem, kämpa på!
Skickar lite extra omtanke till er :!:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av taliz »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:33
Härligt med en positiv tråd, tack alla som bidrar!
Själv ska jag gå upp från sängen efter en skön natt, surfande på morgonen och tar snart en dusch.
Sedan mat o sen åker en klassisk Willard på armen.
Klockor är nice!
Bra start på dagen

Ni med hjärtproblem, kämpa på!
Skickar lite extra omtanke till er :!:
Surfande som i vatten eller på nätet? :D
Jag försökte mig på det förstnämnda förra vintern. Svårt men kul!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av HerrNilsson »

Mysig tråd :)

Vad är bra? Fru, barn och nära och kära. Haft en skön jul Snön ligger vit på taken osv...

Apropå snö så är Model Y:n helt underbar som vinterbil. Följsam och beter sig förväntat, även när det tappar greppet. Bra 4-hjulsdrift också som gör att det spettar på bra oavsett underlag.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 25 dec 2023 12:49
Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 11:33
Härligt med en positiv tråd, tack alla som bidrar!
Själv ska jag gå upp från sängen efter en skön natt, surfande på morgonen och tar snart en dusch.
Sedan mat o sen åker en klassisk Willard på armen.
Klockor är nice!
Bra start på dagen

Ni med hjärtproblem, kämpa på!
Skickar lite extra omtanke till er :!:
Surfande som i vatten eller på nätet? :D
Jag försökte mig på det förstnämnda förra vintern. Svårt men kul!
Jag o vatten är ingen bra kombo. Är en fryslort efter att ha fått smärre köldskador i fötter/händer i försvarsmakten.
Låg under duntäcke och myste av ledighet, god mat och bra film kvällen innan.
Nyss hemkommen från att BRA benpass på gymet. Snart mat med familjen, Livet är bra!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Den stora positivitetstråden

Inlägg av bjornnilsson »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 dec 2023 18:24
Jag o vatten är ingen bra kombo. Är en fryslort efter att ha fått smärre köldskador i fötter/händer i försvarsmakten.
Låg under duntäcke och myste av ledighet, god mat och bra film kvällen innan.
Nyss hemkommen från att BRA benpass på gymet. Snart mat med familjen, Livet är bra!
Det där med BRA benpass borde nästan få en egen tråd. Har aldrig gillat benträningen men nu när jag inte får lyfta något med överkroppen än på ett tag så är benen det enda jag kan träna lite mer seriöst och plötsligt så är det fantastiskt! Snart starkare än innan operation. 8-)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar