Re: Volvo ES90
Postat: 28 feb 2025 17:31
EX90 körs nog i stor omfattning av kvinnor. De verkar gilla biltypen.. Vidrigt.. De är säkert ensampendlande också.. Usch!
EX90 körs nog i stor omfattning av kvinnor. De verkar gilla biltypen.. Vidrigt.. De är säkert ensampendlande också.. Usch!
Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Tesla Model S har en certifierad räckvidd på 634 km. Tesla uppskattar att Model S har en räckvidd på 723 km med aerofälgar. Exakt vad Volvon får för räckvidd och vilka fälgalternativ som kommer återstår att se.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.
Nä vi vet förstås inte helt säkert, men det vore ju ingen överraskning då det gällt alla Volvos elbilar hittills.
Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.Maw skrev: ↑01 mar 2025 10:05Den verkar väl bli ungefär lika snål som motsvarande Tesla? Det är väl inte så illa?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 09:56Tror säkert ES90 blir en riktigt fin bil, Volvo är duktigt på att bygga bra bilar. Men lite tråkigt att deras ingenjörer fortsätter att utveckla tunga, törstiga bilar. Skulle mycket hellre se lättare, effektivare bilar med mindre batteri och att FOU budgeten läggs där istället för på snabbladdning och större batteri. Dessutom, ett större batteri, gynnar vare sig miljön eller våra naturresurser. Sen förväntar sig Volvo kunderna en viss typ av komfort helt klart men här har ju t.ex Tesla visat att det går utmärkt förbättra bilarnas komfort och kvalitet utan att bilarna måste väga +2,3 ton…
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Ja, men tycker inte du det?Maw skrev: ↑01 mar 2025 21:01Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Eh, nej. Du borde kolla lite närmare på vad det är för bil du uttalar dig om.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 21:47Ja, men tycker inte du det?Maw skrev: ↑01 mar 2025 21:01Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Vi är få som tycker det inkl. Volvo. Blandar du ihop den med EX90?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 21:47Ja, men tycker inte du det?Maw skrev: ↑01 mar 2025 21:01Anser du med andra ord att Volvo ES90 är en SUV??Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 19:59Om jag skriver ”Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.” - jämför jag inte med de bilar du nämner. Jag skrev om SUV.Maw skrev: ↑01 mar 2025 12:50Tveksamt. Har du belägg för ditt påstående eller är det bara allmänt gnäll?Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 mar 2025 12:05
Kunde vara över 500kg lättare, lågbyggd, med skitbra aerodynamik och därmed ännu snålare.
Jag har inte sett slutgiltiga siffror för ES90 utöver ungefärlig räckvidd och batteristorlek.
Vad kommer den väga?
Vad blir höjden?
Vad har den för luftmotstånd?
Hur förhåller detta sig till andra motsvarnade elbilar som Tesla Model S, Bmw i5, Audi A6, Mercedes EQS. Är de verkligen över 500 kg lättare än ES90, mycket lägre och med mycket bättre aerodynamik?
Jag anser att alla SUV’ar skulle kunna vara lågbyggda, vara aerodynamiska och därmed lättare.
Lätt häntSportbilsentusiasten skrev: ↑02 mar 2025 08:12Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!
Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 20:30Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).backe skrev: ↑01 mar 2025 14:31Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 13:41
Antar att du då tänker på Model S?
Ja Teslan har batteri på c:a 100 kWh så troligtvis något mindre än Volvon, Teslan har en räckvidd på 72 mil så sammantaget troligen effektivare än nya Volvon, iaf på pappret. Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012 (första leveranserna av Tesla).
Volvo verkar som sagt satsa krutet på snabbladdning snarare än optimerad effektivitet, och ja visst de är ju inte ensamma direkt, vi har t.ex BMW och MB också men det gör väll ingen skillnad att andra tillverkare är lika ”dåliga”? Kredd till MB dock som verkar ha styrt om fokus, vilket ska visa sig på kommande CLA plattformen.Menar du att det är trist att Tesla peakade 2012?Helt klart ganska likvärdiga vilket är trist då det innebär att utveckling inte skulle ha gått framåt sedan 2012
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
De siffrorna låter inte rätt, vart har du fått dem ifrån? Den kommer väl inte 1000 km enl EAP combined?Wolf78 skrev: ↑02 mar 2025 10:31Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 20:30Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.Maw skrev: ↑01 mar 2025 15:48Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?Wolf78 skrev: ↑01 mar 2025 14:58Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Bara kolla på Mercedes EQ-bilar, ser ut som tvålar allihop och verkar sälja riktigt dåligt totalt sett.