Sida 2 av 3
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 14:54
av HenrikC
Han har en poäng där. Ofta kan man uppnå stora resultat med små styrmedel. Se diesel miljöklass 1 vs 3. Skatteskillnaden är inte så stor, men miljöklass 3 försvann från marknaden.
Behöver man tillgripa stora styrmedel för att få små resultat är man på fel väg. Man får troligen större klimatnytta genom att använda dessa 4 kr i skattepengar till elektrifiering eller till åtgärder inom industrin.
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 16:03
av Elmil
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen?
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 16:51
av MatsG23
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen? Om
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 17:15
av niklas12
Problemet är att Sverige inte kan ha egna regler och skatter som skiljer sig vitt mot våra grannländer då tappar vi konkurrenskraft och jobben flyttar istället.
Och för reduktionsplikten så var det dessutom direkt kontraproduktivt mot miljön på precis samma sätt som Etanolen.
Hade man haft med sig hela Eu .så hade det varit en annan sak
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 18:52
av Verdi_
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen?
Färre åldringar som kräver mycket vård. Ren vinst för samhället.

Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 21:34
av Elmil
MatsG23 skrev: ↑01 jan 2024 16:51
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen? Om
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
Det är det sänkta priset som ökar utsläppen.
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 23:27
av mickeisol
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 21:34
MatsG23 skrev: ↑01 jan 2024 16:51
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen? Om
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
Det är det sänkta priset som ökar utsläppen.
Ironi?
Det här sänkta priset borde ju rimligtvis inte öka utsläppen, om inte teorin att fler väljer att köpa fossilbil nu när bränslet har blivit lite billigare. Dom som har fossilbilar lär ju inte sätta igång att tokköra mycket mera för det, det är ju fortfarande svindyrt med jihadjuice.
I så fall är det ju dom bättre bemedlade som undviker att köpa elbilar nästa bil.
Kanske är dumt med tesla strejken just nu.
skillnaden med biodrivmedeisinblandningen är ju att man behöver ju inte räkna med den när det gäller co2 utsläpp fastän den avger lika mycket som utan inblandning eftersom det räknas bli neutralt när träden växt upp på typ 80 års sikt. Otur att det är inom dom närmsta åren som reduceringen av co2 är viktig enligt alla som är oroliga för globala uppvärmningen.
Re: Grattis Sverige
Postat: 01 jan 2024 23:47
av Sportbilsentusiasten
nek0 skrev: ↑01 jan 2024 09:05
Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 jan 2024 08:57
nek0 skrev: ↑01 jan 2024 08:32
Vad menar du med förebild, kan du utveckla?
Hängde inte med, sorry
Vore väl bättre att minska beskattningen på ett ”rent” bränsle.
(Givet att elen produceras utan kol, olja, gas o trävaror - som skitar ned planeten)
Lägre elpris = konkurrerar ut fossilbilar snabbare. Bra!
Fattar inte var logiken bakom beslutet är…
Det var ironi.
Bra, tack.
Svårt att veta då miljödebatten ofta är kontraproduktiv (dvs förslagen från miljöförespråkarna förstör miljön MER genom ökade utsläpp, tex lägga ned kärnkraft, ersätta med vindkraft och återstarta gas/kolkraftverk)
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 09:33
av BEV[e-Rage]
För den lite mer miljömedvetna dieselbrännaren förväntas även HVO100 (och RME100) bli billigare 2024.
https://miljo-utveckling.se/analys-forn ... ch-priser/
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/
https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
Kanske ett alternativ till kinaberoende elbilar om man inte kör inom tätortorter då den fortsatt släpper ut kväveoxid och en del otrevliga partiklar.
https://miljofordonsverige.se/miljo-bil ... la/hvo100/
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 10:43
av Love_O
Verdi_ skrev: ↑01 jan 2024 10:46
mikebike skrev: ↑01 jan 2024 10:25
Dags att byta tillbaks till avgasbil....
Det står ju var och en fritt.
Sänkt dieselpris innebär även lägre inflation, lägre räntor och starkare krona. Då blir elbilarna billigare för oss.
4,5 öre per kWh i ökad elkostnad är lugnt för min del iaf.
Men skatteregler för tjänstemil blir ju nu väldigt förmånliga för fossila. För mig skiljer det 7-8 kr milen då ersättningen är högre på hybrid/diesel/bensin samt den skattefria delen är högre på hybrid/diesel/bensin.
Så tyvärr blir det ju numera bra ekonomi för en hybrid igen.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 10:48
av Verdi_
Love_O skrev: ↑02 jan 2024 10:43
Verdi_ skrev: ↑01 jan 2024 10:46
mikebike skrev: ↑01 jan 2024 10:25
Dags att byta tillbaks till avgasbil....
Det står ju var och en fritt.
Sänkt dieselpris innebär även lägre inflation, lägre räntor och starkare krona. Då blir elbilarna billigare för oss.
4,5 öre per kWh i ökad elkostnad är lugnt för min del iaf.
Men skatteregler för tjänstemil blir ju nu väldigt förmånliga för fossila. För mig skiljer det 7-8 kr milen då ersättningen är högre på hybrid/diesel/bensin samt den skattefria delen är högre på hybrid/diesel/bensin.
Så tyvärr blir det ju numera bra ekonomi för en hybrid igen.
Hur kan det bli så? Räknar du på dyr "fin-el" från snabbladdare då eller? Dessutom måste man köra väldigt mycket i tjänsten för att det ska få något större genomslag på totalekonomin.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 10:53
av pejvic
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 10:56
av Airlift
HenrikC skrev: ↑01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?
Bara en tanke...
Har svårt att se att de som har råd med nya bilar ska bäras på axlarna av de som är nödgade att köra gamla fordon. Det är faktiskt lite osmakligt.
Bara att välja 2023årsmodell eller miltal Max 500mil på blocket, sätta kombi och suv, sen sortera på billigast först.
Elbilar behöver absolut inget stöd och bidrag sett till prislappen.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:03
av Airlift
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 21:34
MatsG23 skrev: ↑01 jan 2024 16:51
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen? Om
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
Det är det sänkta priset som ökar utsläppen.
Tror man att folk börjar okynnesköra sin dieselbil för priset är lägre har man nog inte gjort någon större analys. Jobb och skola ligger fortfarande på samma avstånd.
Men, svenska bönder kan konkurrera på ett rimligare vis mot exvis tyska, varvid svensken som tidigare behövde lägga 500kr i månaden kan endera köpa närodlat istället för långväga transporteras mat. Etc etc.
Det blir fullkomligt förvirrat att stirra dig blind på en liten punkt i det hela.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:06
av Verdi_
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:10
av pejvic
Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:17
av Airlift
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10
Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.
Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:23
av nek0
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:03
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 21:34
MatsG23 skrev: ↑01 jan 2024 16:51
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen? Om
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
Det är det sänkta priset som ökar utsläppen.
Tror man att folk börjar okynnesköra sin dieselbil för priset är lägre har man nog inte gjort någon större analys. Jobb och skola ligger fortfarande på samma avstånd.
Men, svenska bönder kan konkurrera på ett rimligare vis mot exvis tyska, varvid svensken som tidigare behövde lägga 500kr i månaden kan endera köpa närodlat istället för långväga transporteras mat. Etc etc.
Det blir fullkomligt förvirrat att stirra dig blind på en liten punkt i det hela.
Svenska bönder betalar inte samma pris för bränsle som du och jag. Svenska bönder konkurrerar inte med priser, bara skrämma och gnälla är taktiken. Och nej jag hittar inte på, känner en hel del bönder.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:30
av Airlift
nek0 skrev: ↑02 jan 2024 11:23
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:03
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 21:34
MatsG23 skrev: ↑01 jan 2024 16:51
Elmil skrev: ↑01 jan 2024 16:03
Hur många fler dödsfall orsakade av NOx får vi med den här sänkningen? Om
Men sänkt reduktionsplikt ger väl ingen direkt ökning av NOx utsläpp om inte fler väljer att köra på fossila bränslen. Biobränsle skapar lika mycket NOx som fossilt.
Det är det sänkta priset som ökar utsläppen.
Tror man att folk börjar okynnesköra sin dieselbil för priset är lägre har man nog inte gjort någon större analys. Jobb och skola ligger fortfarande på samma avstånd.
Men, svenska bönder kan konkurrera på ett rimligare vis mot exvis tyska, varvid svensken som tidigare behövde lägga 500kr i månaden kan endera köpa närodlat istället för långväga transporteras mat. Etc etc.
Det blir fullkomligt förvirrat att stirra dig blind på en liten punkt i det hela.
Svenska bönder betalar inte samma pris för bränsle som du och jag. Svenska bönder konkurrerar inte med priser, bara skrämma och gnälla är taktiken. Och nej jag hittar inte på, känner en hel del bönder.
Förtydligar; kan konkurrera genom att fortfarande kunna sälja sina dyrare, men miljömedvetna, varor till en större andel kunder då dessa kunder nu har råd att köpa svenskt istället för utländsk mat…men nog är det även skillnad i pris för jordbrukare även om de köper på bulk, mot utländsk dito. Haft jordbruk själv så du behöver inte försöka skola mig…
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:32
av Teslabilen2023
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 10:56
HenrikC skrev: ↑01 jan 2024 11:11
Man skulle kunna lägga 4 kr skatt på all diesel istället som går till en ny supermiljöbilspremie?
Bara en tanke...
Har svårt att se att de som har råd med nya bilar ska bäras på axlarna av de som är nödgade att köra gamla fordon. Det är faktiskt lite osmakligt.
Bara att välja 2023årsmodell eller miltal Max 500mil på blocket, sätta kombi och suv, sen sortera på billigast först.
Elbilar behöver absolut inget stöd och bidrag sett till prislappen.
Här tycker jag tankarna kring den franska hundraeurosbilen kommer in bra.
Leasing, så inget du kan sälja vidare. Maxtak på pris, samt inkomstgränser för att ta del.
Jag tror den kan ge fart till övergång i en grupp som annars inte skulle ha råd, med bilar som är rimliga för dom flesta som inte åker på längre resor.
(Visst har väl V snackat en del om det? Inte för jag har ngt till övers för dom i övrigt…)
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 11:41
av mikebike
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10
Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.
Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 13:45
av Airlift
mikebike skrev: ↑02 jan 2024 11:41
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10
Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 10:53
Det kan ju faktiskt vara så att Sverige vill ha en övergång till fossila bränslen? (åtminsone tillfälligt)
Alla styrmedel är ju borta, först miljöbilspremien och nu reduktionsplikten.
Vi har inte ens infört något av de övriga styrmedel som tex Danmark och Norge kommit med. Tex låta elbilar köra i bussfiler, lägre parkeringsavgifter samt lägre trängselskatter. Lite känsligt kanske för Sverige när ett USA-bilsmärke hamnar på toppen av sålda fordon.
Finns det egentligen någon anledning alls att gå över till elbil idag i Sverige om man gillar sin gamla fossilbil?
Har åtminstone sett en del som gått tillbaka till fossilt
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.
Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma
Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.
i4 är inte 3serie

Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 14:13
av Fredrik j
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 13:45
mikebike skrev: ↑02 jan 2024 11:41
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10
Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 11:06
Övergång till fossila bränslen? Hur menar du nu?
Jag gillar att köra på el men jag är ändå emot att slänga bidragspengar på folk som inte behöver dem. Du själv t ex skrev väl i nån tråd om hur mycket pengar du hade men ändå är du fast besluten om att kämpa till sista blodsdroppen över de där 50 tusen som du tycker att du är värd.
Vi har betydligt större problem i samhället än vilket bränsle våra bilar går på.
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.
Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma
Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.
i4 är inte 3serie

Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 14:27
av bjornnilsson
nek0 skrev: ↑02 jan 2024 11:23
Svenska bönder betalar inte samma pris för bränsle som du och jag. Svenska bönder konkurrerar inte med priser, bara skrämma och gnälla är taktiken. Och nej jag hittar inte på, känner en hel del bönder.
Sveriges bönder får nog vända på kronorna som alla andra, men vissa är väldigt kreativa vilket förmodligen var en av orsakerna till att min farbror åkte runt i Norrtäljes enda dieselgolf när det begav sig för många, många år sedan. Varför tanka dyrt från bensinmacken när man har pumpen på gården..?
Re: Grattis Sverige
Postat: 02 jan 2024 14:40
av Airlift
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2024 14:13
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 13:45
mikebike skrev: ↑02 jan 2024 11:41
Airlift skrev: ↑02 jan 2024 11:17
pejvic skrev: ↑02 jan 2024 11:10
Jag säger inte att det var fel att ta bort premien. Jag menar bara att det är uppenbart att omställningen kommer att ta längre tid om det är billigare att köra fossilt.
Det är ju inte billigare att köra fossilt, såvida du inte jämför en gammal fossilfri mot en ny elbil men det är ju ganska ointressant. En 5år gammal Model3 är inte dyrare än en dito Volvo/Audi i månaden. Etc.
En ny elbil är samtidigt inte dyrare än dito diesel osv. Det finns noll behov av stöd.
En elbil är visst dyrare än en fossildriven "likadan" bil.
Jämför XC40 t.ex. eller BMW 3-serie mot en i4.
Det är enkom inom märket för att de gamla är ”trötta”. Kör en sökning som jag skrev tidigare får du se. Jämför en 440i eller en M440 mot i40 resp M50 så blir det iaf i grunden samma
Billigaste 2023 440i gran coupé; 750kkr
För mindre pengar får du en 2023 i4 edrive40 gran coupe, men samma miltal (1000). Då står bägge bilarna på uppfarten. Sen börjar du tanka och serva den andra.
i4 är inte 3serie

Jämförbart är inte en tomhylsa mot en elbil, för elbilen är nerlusad med utrustning i grundpriset..
XC40 Core B4 Mildhybrid har ett listpris på 495 800
XC40 Core BEV har ett listpris på 609 000 med likvärdig utrustning.
Det blir ungefär 22% dyrare. Sen tillkommer ca 30 000 malus dom första tre åren
Ja Volvo har visat prov på absolut ingen vilja. Det framgår med all önskvärd tydlighet.