Sida 2 av 2
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 07 maj 2024 00:58
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: ↑07 maj 2024 00:54
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Förresten, någon som har koll på vad nya 2-sits "firma-varianten" [...] har för stats? [...
Vad är det här för en 'variant'? Hittar ingen info på Teslas svenska hemsida.
Verkar än så länge bara finnas på den franska marknaden...
https://electrek.co/2024/03/06/tesla-la ... -solution/
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 07 maj 2024 07:16
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: ↑07 maj 2024 00:54
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Förresten, någon som har koll på vad nya 2-sits "firma-varianten" [...] har för stats? [...
Vad är det här för en 'variant'? Hittar ingen info på Teslas svenska hemsida.
Det är en specialare för vissa marknader där det finns skattemässiga fördelar med att köra "lätt lastbil".
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 07 maj 2024 07:28
av StefanJJ
Notera att en dylik modell skulle ha skattemässiga fördelar även i Sverige (kraftigt reducerat förmånsvärde och lägre pris). Och med lägre vikt så både kommer man längre och kan dra tyngre släp. Så borde vara en relevant modell även här hos oss.
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 07 maj 2024 09:23
av jonasl
SwedishAdvocate skrev: ↑07 maj 2024 00:54
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Förresten, någon som har koll på vad nya 2-sits "firma-varianten" [...] har för stats? [...
Vad är det här för en 'variant'? Hittar ingen info på Teslas svenska hemsida.
Tror bara den finns i länder där det är extremt förmånligt med motsvarande "lastbilsregistrering". Danmark t.ex.
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 07 maj 2024 11:08
av Bjelke
jonasl skrev: ↑07 maj 2024 09:23
SwedishAdvocate skrev: ↑07 maj 2024 00:54
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Förresten, någon som har koll på vad nya 2-sits "firma-varianten" [...] har för stats? [...
Vad är det här för en 'variant'? Hittar ingen info på Teslas svenska hemsida.
Tror bara den finns i länder där det är extremt förmånligt med motsvarande "lastbilsregistrering". Danmark t.ex.
Synd att vi inte har liknande regel (istället för den krystade variant vi har).
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 11:32
av StefanJJ
Bjelke skrev: ↑07 maj 2024 11:08
jonasl skrev: ↑07 maj 2024 09:23
SwedishAdvocate skrev: ↑07 maj 2024 00:54
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Förresten, någon som har koll på vad nya 2-sits "firma-varianten" [...] har för stats? [...
Vad är det här för en 'variant'? Hittar ingen info på Teslas svenska hemsida.
Tror bara den finns i länder där det är extremt förmånligt med motsvarande "lastbilsregistrering". Danmark t.ex.
Synd att vi inte har liknande regel (istället för den krystade variant vi har).
Fast har vi inte liknande lastbilsregistrering i Sverige? Och med bidrag för inköp?
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... lastbilar/
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 12:42
av RareEarth
Skattelättnaderna för lätt lastbil tror jag utgår från att det är en förarhytt som är separat från skåp/flak. Det blir svårt att hävda med en Model Y.
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 12:48
av RareEarth
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Grunden till att dragkrokar är just löstagbara är för krokzonerna delvis sabbas vid påkörning bakifrån om du har en metalpinne som sticker ut bak på bilen som passerar förbi krokzonerna och överför krafterna in till chassit och passagerarna.
Kan det verkligen stämma? Det låter väldigt osannolikt att en utfälld dragkrok skulle ha någon påverkan på krockzonerna.
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 16:25
av wheels
RareEarth skrev: ↑08 maj 2024 12:48
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Grunden till att dragkrokar är just löstagbara är för krokzonerna delvis sabbas vid påkörning bakifrån om du har en metalpinne som sticker ut bak på bilen som passerar förbi krokzonerna och överför krafterna in till chassit och passagerarna.
Kan det verkligen stämma? Det låter väldigt osannolikt att en utfälld dragkrok skulle ha någon påverkan på krockzonerna.
RareEarth har rätt. Tyvärr ingen länk
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 17:52
av LarsaR
RareEarth skrev: ↑08 maj 2024 12:42
Skattelättnaderna för lätt lastbil tror jag utgår från att det är en förarhytt som är separat från skåp/flak. Det blir svårt att hävda med en Model Y.
Går ju att sätta upp en skiljevägg och göra den tvåsitsig som Tesla gjort med min förra S Raven (SCL06S). Den är numera en tvåsitsig lätt lastbil!
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 23:37
av RareEarth
LarsaR skrev: ↑08 maj 2024 17:52
Går ju att sätta upp en skiljevägg och göra den tvåsitsig som Tesla gjort med min förra S Raven (SCL06S). Den är numera en tvåsitsig lätt lastbil!
Det måste vara separata karossdelar med en luftspalt mellan. Mycket jobb med vinkelkapen blir det…
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 23:40
av jonasl
Inte för att registrera som lätt lastbil. Men för att få lyfta momsen, om jag inte minns tokigt.
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 08 maj 2024 23:55
av LarsaR
jonasl skrev: ↑08 maj 2024 23:40
Inte för att registrera som lätt lastbil. Men för att få lyfta momsen, om jag inte minns tokigt.
Min gamla ser i alla fall ut som en vanlig S
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 09 maj 2024 00:26
av StefanJJ
wheels skrev: ↑08 maj 2024 16:25
RareEarth skrev: ↑08 maj 2024 12:48
StefanJJ skrev: ↑06 maj 2024 23:32
Grunden till att dragkrokar är just löstagbara är för krokzonerna delvis sabbas vid påkörning bakifrån om du har en metalpinne som sticker ut bak på bilen som passerar förbi krokzonerna och överför krafterna in till chassit och passagerarna.
Kan det verkligen stämma? Det låter väldigt osannolikt att en utfälld dragkrok skulle ha någon påverkan på krockzonerna.
RareEarth har rätt. Tyvärr ingen länk
Suck...
"The crash tests showed that a tow-bar may significantly affect the acceleration of the car as well as that of the occupant. According to real-life crashes, a tow-bar on the struck car increased the risk of long-term consequences by 22% but did not affect the risk of short-term consequences."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10688475/
Re: Totalvikt Tesla Model Y
Postat: 09 maj 2024 00:30
av StefanJJ
RareEarth skrev: ↑08 maj 2024 23:37
LarsaR skrev: ↑08 maj 2024 17:52
Går ju att sätta upp en skiljevägg och göra den tvåsitsig som Tesla gjort med min förra S Raven (SCL06S). Den är numera en tvåsitsig lätt lastbil!
Det måste vara separata karossdelar med en luftspalt mellan. Mycket jobb med vinkelkapen blir det…
För att lyfta hela, istället för halva, momsen, ja. Men förmånsvärdet blir ju kraftig reducerat även utan luftspalt och de 50.000kr i bidrag får man väl också? Borde väl med råge täcka andra halvan av momsen?