Re: Vad kommer att hända med Polestar?
Postat: 01 feb 2024 08:13
Mmm, minnet är kort, om än många av oss torde minnas Teslas likvidsituation inför lanseringen av Model 3?
Frågan är hur välkänt varumärket Polestar är utanför Sverige och hur mycket köpare bryr sig om etablerade varumärken när marknaden översvämmas av (andra) kinesiska varumärken som ingen har hört talas om tidigare?roffe_s skrev: ↑01 feb 2024 09:19Mmm, minnet är kort, om än många av oss torde minnas Teslas likvidsituation inför lanseringen av Model 3?
Med det i minnet är det inte förvånande att förseningen av SPA2-plattformen är besvärande för både Volvo och Polestar. Det är förvisso en logisk lösning att låta moderbolaget ta ansvar för dottern, och med PS4 delar ju Polestar plattform även med andra bolag i Geely-gruppen.
Det är i ljuset av detta jag ser framtiden an med tillförsikt för bolaget, men det kommer att kosta ytterligare några år innan vi ser bolagets verkliga potential. Anläggningsvärden och utvecklingskostnader lär dessutom behöva skrivas ned ytterligare.
För Västvärlden börjar Polestar bli ett varumärke, det vore ju dumt att kasta det överbord.
tslaqqq skrev: ↑01 feb 2024 09:11FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/
Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med
Har det tagits någon hänsyn till investeringssiffror i de resultatet? Tesla är ju fortfarande ett tämligen expansivt företag menar jag, och det kan ju vara så att det gjordes större investeringar 2022 än 2023 vilket kan spela in, för det är ju en väldigt stor skillnad om man dubblar vinsten per såld bil.Verdi_ skrev: ↑01 feb 2024 09:53tslaqqq skrev: ↑01 feb 2024 09:11FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/
Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med
Samtidigt är den potentiella vinstmarginalen för dyrare bilar mycket högre. Sägs att Porsches snittpris på sina bilar är 1,1 miljoner, varav ~250 000:- är vinst. De sålde drygt 300 tusen bilar 2022 och tjänade 78 miljarder.
Volkswagen (inte hela VAG) sålde 4,56 miljoner bilar och tjänade 260 miljarder. Det är 57 000:- per bil i vinst.
Då tror jag VW tjänar bäst på sina dyrare modeller dessutom. De allra billigaste volymmodellerna är nog nästan utan vinstmarginal.
Edit.
Tesla 2022: De tjänade 130 miljarder på 1,37 miljoner bilar. Utslaget per bil ca 95 000:-. Nästan dubbelt så bra som VW men långt ifrån Porsche.
Tesla 2023: Vinst 89 miljarder på 1,81 miljoner bilar => 49 000:- per bil. Helt plötsligt lägre än VW. (Som jag tror låg på ungefär samma siffror som 2022)
Investeringskostnader tas väl inte som engångsposter i bokföringen utan skrivs väl av under ett visst antal år?StefL skrev: ↑01 feb 2024 14:16Har det tagits någon hänsyn till investeringssiffror i de resultatet? Tesla är ju fortfarande ett tämligen expansivt företag menar jag, och det kan ju vara så att det gjordes större investeringar 2022 än 2023 vilket kan spela in, för det är ju en väldigt stor skillnad om man dubblar vinsten per såld bil.Verdi_ skrev: ↑01 feb 2024 09:53tslaqqq skrev: ↑01 feb 2024 09:11FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/
Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med
Samtidigt är den potentiella vinstmarginalen för dyrare bilar mycket högre. Sägs att Porsches snittpris på sina bilar är 1,1 miljoner, varav ~250 000:- är vinst. De sålde drygt 300 tusen bilar 2022 och tjänade 78 miljarder.
Volkswagen (inte hela VAG) sålde 4,56 miljoner bilar och tjänade 260 miljarder. Det är 57 000:- per bil i vinst.
Då tror jag VW tjänar bäst på sina dyrare modeller dessutom. De allra billigaste volymmodellerna är nog nästan utan vinstmarginal.
Edit.
Tesla 2022: De tjänade 130 miljarder på 1,37 miljoner bilar. Utslaget per bil ca 95 000:-. Nästan dubbelt så bra som VW men långt ifrån Porsche.
Tesla 2023: Vinst 89 miljarder på 1,81 miljoner bilar => 49 000:- per bil. Helt plötsligt lägre än VW. (Som jag tror låg på ungefär samma siffror som 2022)
Exakt. Det var inte särskilt många år sedan som VW hade nollmarginal på själva bilen. Alla vinster kom från service, reservdelar, finansiering och försäkring.
Ja man byter olja mer sällan på en elbil men jo de finns olja där också..
Jo det är sant att eftermarknaden alltid varit den som har högst marginaler och ganska ofta det enda som har gått plus.Legato skrev: ↑01 feb 2024 15:09Exakt. Det var inte särskilt många år sedan som VW hade nollmarginal på själva bilen. Alla vinster kom från service, reservdelar, finansiering och försäkring.
Är ju för övrigt ofta så även för handlare, både på nytt och begagnat att det inte är främst själva bilförsäljningen man gör sina vinster ifrån.
Elbilarna är ju i regel dyrare än vad ICE-bilarna tidigare var. Finansieringstjänster blir då mer attraktiva. Man kapar ju så att säga åt sig en del av dom pengar som kunderna sparar på att inte köpa dyrt bränsle.gjohansson skrev: ↑21 okt 2024 12:14Jo det är sant att eftermarknaden alltid varit den som har högst marginaler och ganska ofta det enda som har gått plus.Legato skrev: ↑01 feb 2024 15:09Exakt. Det var inte särskilt många år sedan som VW hade nollmarginal på själva bilen. Alla vinster kom från service, reservdelar, finansiering och försäkring.
Är ju för övrigt ofta så även för handlare, både på nytt och begagnat att det inte är främst själva bilförsäljningen man gör sina vinster ifrån.
Tror dock att det är ett misstag att stirra sig blind på motorolje- och kamremsbytet som försvinner.
Kollar vi på de olika delarna:
Finansiering - klart ökad volym pga högre priser
Försäkring - priserna verkar generellt ligga klart högre?
Service - här blir det ju en kraftig minskning av intäkterna jämfört med ICE
Reparationer och reservdelar - eftersom försäkringskostnaderna ligger högre så kan man anta att denna post i alla fall inte minskar, de flesta system i en bil är ju kvar och det har tillkommit en del nya på elsidan. ICE- motorn som försvinner brukar inte kräva mycket reservdelsbyten
Totalt sett är jag alltså tveksam till om eftermarknadsaffären bli mindre med BEV än ICE även om jag inte sett några siffror på ovanstående poster.
Hade för mig där var någon regel om att de slängs ur Nasdaq vid kurs under 1.Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 dec 2024 17:59Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan
https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS
Jag tror det är 30 dagar i rad under 1 dollar som är gränsen. Men de låg under gränsen mer än 30 dagar kring Augusti tror jag så det finns väl lite tröghet där.manneson skrev: ↑18 dec 2024 18:16Hade för mig där var någon regel om att de slängs ur Nasdaq vid kurs under 1.Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 dec 2024 17:59Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan
https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS
Men de verkar ju varit nere där tidigare och vänt också. Antar de behöver vara där längre tid.
Ja, har samma minne, 30dag under 1USD. Men då bytte de väl VD och vidtog andra åtgärder, och fick därmed vara kvar på börsen.gjohansson skrev: ↑18 dec 2024 19:23Jag tror det är 30 dagar i rad under 1 dollar som är gränsen. Men de låg under gränsen mer än 30 dagar kring Augusti tror jag så det finns väl lite tröghet där.manneson skrev: ↑18 dec 2024 18:16Hade för mig där var någon regel om att de slängs ur Nasdaq vid kurs under 1.Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 dec 2024 17:59Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan
https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS
Men de verkar ju varit nere där tidigare och vänt också. Antar de behöver vara där längre tid.
De borde väl göra en omvänd split för att få upp kursen.
Under Nasdaq Rule 5550(a)(2) (Primary Equity Security listed on the Nasdaq Capital Market) and Rule 5450(a)(1) (Primary Equity Security listed on the Nasdaq Global or Global Select Markets), Nasdaq-listed companies are required to maintain a minimum bid price of at least $1.00 per share. If a company’s bid price falls below $1.00 per share for 30 consecutive business days, Nasdaq will deem the company noncompliant and issue a deficiency notice. The company has 180 calendar days from the date of the deficiency notice to regain compliance by maintaining a minimum bid price above $1.00 for at least 10 consecutive business days during the applicable compliance period (unless Nasdaq exercises its discretion to extend this 10-day period).