Sida 2 av 2

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 08:13
av flamman

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:04
av tslaqqq
Volvo resonerade tvärtom mot en del i denna tråd ;)
Säljer av hela sitt innehav i Polestar men förlänger kredittiden till 2028 för innevarande lånekrediter.

Mmm I dessa omtalade blodbad i EV marknaden är nog Polestar skapligt nära förestående. Hur resonerar ev tänkta köpare kring uppgraderingar av mjukvaran med ett sådant moln hängande över det hela?

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:07
av Mickep
Det är mycket FUD, men sådant kan bli en självuppfyllande profetia.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:11
av tslaqqq
FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/

Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:14
av tslaqqq
Börsen gillar iaf att Volvo ämnar sälja av sitt innehav av Polestar.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:19
av roffe_s
Mickep skrev: 01 feb 2024 09:07
Det är mycket FUD, men sådant kan bli en självuppfyllande profetia.
Mmm, minnet är kort, om än många av oss torde minnas Teslas likvidsituation inför lanseringen av Model 3?

Med det i minnet är det inte förvånande att förseningen av SPA2-plattformen är besvärande för både Volvo och Polestar. Det är förvisso en logisk lösning att låta moderbolaget ta ansvar för dottern, och med PS4 delar ju Polestar plattform även med andra bolag i Geely-gruppen.

Det är i ljuset av detta jag ser framtiden an med tillförsikt för bolaget, men det kommer att kosta ytterligare några år innan vi ser bolagets verkliga potential. Anläggningsvärden och utvecklingskostnader lär dessutom behöva skrivas ned ytterligare.

För Västvärlden börjar Polestar bli ett varumärke, det vore ju dumt att kasta det överbord.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:33
av mikebike
roffe_s skrev: 01 feb 2024 09:19
Mickep skrev: 01 feb 2024 09:07
Det är mycket FUD, men sådant kan bli en självuppfyllande profetia.
Mmm, minnet är kort, om än många av oss torde minnas Teslas likvidsituation inför lanseringen av Model 3?

Med det i minnet är det inte förvånande att förseningen av SPA2-plattformen är besvärande för både Volvo och Polestar. Det är förvisso en logisk lösning att låta moderbolaget ta ansvar för dottern, och med PS4 delar ju Polestar plattform även med andra bolag i Geely-gruppen.

Det är i ljuset av detta jag ser framtiden an med tillförsikt för bolaget, men det kommer att kosta ytterligare några år innan vi ser bolagets verkliga potential. Anläggningsvärden och utvecklingskostnader lär dessutom behöva skrivas ned ytterligare.

För Västvärlden börjar Polestar bli ett varumärke, det vore ju dumt att kasta det överbord.
Frågan är hur välkänt varumärket Polestar är utanför Sverige och hur mycket köpare bryr sig om etablerade varumärken när marknaden översvämmas av (andra) kinesiska varumärken som ingen har hört talas om tidigare?

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:43
av tslaqqq
Absolut, Polestar borde nog vårdas som varumärke och det kan troligen även fungera bättre än Kinesiska diton, speciellt i USA.
MEN...

Med utmaningen att man inte får fram konkurrensmässiga bilar (pris/prestanda) i massmarknadssegmenten gör att man kommer röra sig bland nischspelarna och aldrig få upp volymerna som krävs för att kunna börja märka av economy of scale i sin bokföring.

Där är utmaningen. Om Geely ser möjligheterna genom utmaningarna för Polestar som varumärke framför sina "egna" så kan man tänka sig att Polestar får ta ytterligare plats globalt och Geely's egna märken främst håller sig inom Kina el däromkring.

Men utmaningen består oavsett.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 09:53
av Verdi_
tslaqqq skrev: 01 feb 2024 09:11
FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/

Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med


Samtidigt är den potentiella vinstmarginalen för dyrare bilar mycket högre. Sägs att Porsches snittpris på sina bilar är 1,1 miljoner, varav ~250 000:- är vinst. De sålde drygt 300 tusen bilar 2022 och tjänade 78 miljarder.

Volkswagen (inte hela VAG) sålde 4,56 miljoner bilar och tjänade 260 miljarder. Det är 57 000:- per bil i vinst.

Då tror jag VW tjänar bäst på sina dyrare modeller dessutom. De allra billigaste volymmodellerna är nog nästan utan vinstmarginal.

Edit.
Tesla 2022: De tjänade 130 miljarder på 1,37 miljoner bilar. Utslaget per bil ca 95 000:-. Nästan dubbelt så bra som VW men långt ifrån Porsche.

Tesla 2023: Vinst 89 miljarder på 1,81 miljoner bilar => 49 000:- per bil. Helt plötsligt lägre än VW. (Som jag tror låg på ungefär samma siffror som 2022)

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 14:16
av StefL
Verdi_ skrev: 01 feb 2024 09:53
tslaqqq skrev: 01 feb 2024 09:11
FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/

Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med


Samtidigt är den potentiella vinstmarginalen för dyrare bilar mycket högre. Sägs att Porsches snittpris på sina bilar är 1,1 miljoner, varav ~250 000:- är vinst. De sålde drygt 300 tusen bilar 2022 och tjänade 78 miljarder.

Volkswagen (inte hela VAG) sålde 4,56 miljoner bilar och tjänade 260 miljarder. Det är 57 000:- per bil i vinst.

Då tror jag VW tjänar bäst på sina dyrare modeller dessutom. De allra billigaste volymmodellerna är nog nästan utan vinstmarginal.

Edit.
Tesla 2022: De tjänade 130 miljarder på 1,37 miljoner bilar. Utslaget per bil ca 95 000:-. Nästan dubbelt så bra som VW men långt ifrån Porsche.

Tesla 2023: Vinst 89 miljarder på 1,81 miljoner bilar => 49 000:- per bil. Helt plötsligt lägre än VW. (Som jag tror låg på ungefär samma siffror som 2022)
Har det tagits någon hänsyn till investeringssiffror i de resultatet? Tesla är ju fortfarande ett tämligen expansivt företag menar jag, och det kan ju vara så att det gjordes större investeringar 2022 än 2023 vilket kan spela in, för det är ju en väldigt stor skillnad om man dubblar vinsten per såld bil.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 14:20
av Verdi_
StefL skrev: 01 feb 2024 14:16
Verdi_ skrev: 01 feb 2024 09:53
tslaqqq skrev: 01 feb 2024 09:11
FUD o fud
https://www.di.se/live/polestars-vd-val ... rektagare/

Men som alla bolag måste Polestar få upp volymerna om dom ska kunna räkna hem affären och utmaningen som de och de flesta har är ju att få ut bilarna i ett attraktivt prissegment till vinst. Visst kommer dom sälja bilar men volymerna finns i lägre prissegment..där har du lite av moment 22 som alla tampas med


Samtidigt är den potentiella vinstmarginalen för dyrare bilar mycket högre. Sägs att Porsches snittpris på sina bilar är 1,1 miljoner, varav ~250 000:- är vinst. De sålde drygt 300 tusen bilar 2022 och tjänade 78 miljarder.

Volkswagen (inte hela VAG) sålde 4,56 miljoner bilar och tjänade 260 miljarder. Det är 57 000:- per bil i vinst.

Då tror jag VW tjänar bäst på sina dyrare modeller dessutom. De allra billigaste volymmodellerna är nog nästan utan vinstmarginal.

Edit.
Tesla 2022: De tjänade 130 miljarder på 1,37 miljoner bilar. Utslaget per bil ca 95 000:-. Nästan dubbelt så bra som VW men långt ifrån Porsche.

Tesla 2023: Vinst 89 miljarder på 1,81 miljoner bilar => 49 000:- per bil. Helt plötsligt lägre än VW. (Som jag tror låg på ungefär samma siffror som 2022)
Har det tagits någon hänsyn till investeringssiffror i de resultatet? Tesla är ju fortfarande ett tämligen expansivt företag menar jag, och det kan ju vara så att det gjordes större investeringar 2022 än 2023 vilket kan spela in, för det är ju en väldigt stor skillnad om man dubblar vinsten per såld bil.
Investeringskostnader tas väl inte som engångsposter i bokföringen utan skrivs väl av under ett visst antal år?

Ja jag vet inte varför. Men det blir ju lätt att se hur mycket det gör när de måste sänka priserna med 65 tusen pga vikande efterfrågan. Det är ju vinsten som försvinner i princip.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 14:22
av dfa
Ett problem som traditionella biltillverkare har är väl att de tjänar mest pengar på eftermarknaden och inte på tillverkvade sålda bilar? Problematiskt då det är svårt att motivera oljebyte på en elbil.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 15:09
av Legato
dfa skrev: 01 feb 2024 14:22
Ett problem som traditionella biltillverkare har är väl att de tjänar mest pengar på eftermarknaden och inte på tillverkvade sålda bilar? Problematiskt då det är svårt att motivera oljebyte på en elbil.
Exakt. Det var inte särskilt många år sedan som VW hade nollmarginal på själva bilen. Alla vinster kom från service, reservdelar, finansiering och försäkring.

Är ju för övrigt ofta så även för handlare, både på nytt och begagnat att det inte är främst själva bilförsäljningen man gör sina vinster ifrån.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 01 feb 2024 15:46
av chaffis75
dfa skrev: 01 feb 2024 14:22
Ett problem som traditionella biltillverkare har är väl att de tjänar mest pengar på eftermarknaden och inte på tillverkvade sålda bilar? Problematiskt då det är svårt att motivera oljebyte på en elbil.
Ja man byter olja mer sällan på en elbil men jo de finns olja där också..

Dessutom så krockad elbilar lika ofta. Saker går sönder, potthål I vägarna, bromsar ska bytas ofta lika ofta som på en fossil för de kanske rostar sönder eller att de helt enkelt är klenare så intervallen är desamma.

Att byta motorolja är faktiskt bara en sak av många saker man behöver fixa med en bil, de finns en eftermarknad även för elbilar.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 20 okt 2024 23:43
av Sportbilsentusiasten
Hoppsan, värre än jag trodde

"Leveranssiffrorna för det tredje kvartalet visade en nedgång på 15 procent jämfört med föregående år. Trots att Polestar mer än fördubblat sitt modellutbud under året levererades endast 11 900 bilar."

https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... title-text

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 21 okt 2024 12:14
av gjohansson
Legato skrev: 01 feb 2024 15:09
dfa skrev: 01 feb 2024 14:22
Ett problem som traditionella biltillverkare har är väl att de tjänar mest pengar på eftermarknaden och inte på tillverkvade sålda bilar? Problematiskt då det är svårt att motivera oljebyte på en elbil.
Exakt. Det var inte särskilt många år sedan som VW hade nollmarginal på själva bilen. Alla vinster kom från service, reservdelar, finansiering och försäkring.

Är ju för övrigt ofta så även för handlare, både på nytt och begagnat att det inte är främst själva bilförsäljningen man gör sina vinster ifrån.
Jo det är sant att eftermarknaden alltid varit den som har högst marginaler och ganska ofta det enda som har gått plus.

Tror dock att det är ett misstag att stirra sig blind på motorolje- och kamremsbytet som försvinner.

Kollar vi på de olika delarna:
Finansiering - klart ökad volym pga högre priser
Försäkring - priserna verkar generellt ligga klart högre?
Service - här blir det ju en kraftig minskning av intäkterna jämfört med ICE
Reparationer och reservdelar - eftersom försäkringskostnaderna ligger högre så kan man anta att denna post i alla fall inte minskar, de flesta system i en bil är ju kvar och det har tillkommit en del nya på elsidan. ICE- motorn som försvinner brukar inte kräva mycket reservdelsbyten

Totalt sett är jag alltså tveksam till om eftermarknadsaffären bli mindre med BEV än ICE även om jag inte sett några siffror på ovanstående poster.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 21 okt 2024 12:43
av Fredrik j
gjohansson skrev: 21 okt 2024 12:14
Legato skrev: 01 feb 2024 15:09
dfa skrev: 01 feb 2024 14:22
Ett problem som traditionella biltillverkare har är väl att de tjänar mest pengar på eftermarknaden och inte på tillverkvade sålda bilar? Problematiskt då det är svårt att motivera oljebyte på en elbil.
Exakt. Det var inte särskilt många år sedan som VW hade nollmarginal på själva bilen. Alla vinster kom från service, reservdelar, finansiering och försäkring.

Är ju för övrigt ofta så även för handlare, både på nytt och begagnat att det inte är främst själva bilförsäljningen man gör sina vinster ifrån.
Jo det är sant att eftermarknaden alltid varit den som har högst marginaler och ganska ofta det enda som har gått plus.

Tror dock att det är ett misstag att stirra sig blind på motorolje- och kamremsbytet som försvinner.

Kollar vi på de olika delarna:
Finansiering - klart ökad volym pga högre priser
Försäkring - priserna verkar generellt ligga klart högre?
Service - här blir det ju en kraftig minskning av intäkterna jämfört med ICE
Reparationer och reservdelar - eftersom försäkringskostnaderna ligger högre så kan man anta att denna post i alla fall inte minskar, de flesta system i en bil är ju kvar och det har tillkommit en del nya på elsidan. ICE- motorn som försvinner brukar inte kräva mycket reservdelsbyten

Totalt sett är jag alltså tveksam till om eftermarknadsaffären bli mindre med BEV än ICE även om jag inte sett några siffror på ovanstående poster.
Elbilarna är ju i regel dyrare än vad ICE-bilarna tidigare var. Finansieringstjänster blir då mer attraktiva. Man kapar ju så att säga åt sig en del av dom pengar som kunderna sparar på att inte köpa dyrt bränsle.
En bieffekt med behov av regelbunden service är ju att man på så sätt kan finansiera ett verkstadsnät som också står redo för eventuella reparationer. Om den finansieringsmetoden försvinner kommer det ju läggas på reparationerna istället om det fortsatt ska gå runt. Jag tror att man i framtiden kommer se prenumerationslösningar på reparationsberedskap som i kostnad liknar det man tidigare la på serviceavtal.
Gratisalternativet (eller lågkostnadsalternativet) blir att få åka långt och vänta länge. Ju mer man betalar ju bättre service får man om någon hjälp skulle behövas. Kanske integreras det i försäkringslösningar?
Så fungerar det ju redan inom yrkestrafiken där snabb service och korta stillestånd är värda mycket pengar.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 21 okt 2024 13:22
av manneson
Bild

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 dec 2024 17:59
av Sportbilsentusiasten
Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan

https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 dec 2024 18:16
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 18 dec 2024 17:59
Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan

https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS
Hade för mig där var någon regel om att de slängs ur Nasdaq vid kurs under 1.
Men de verkar ju varit nere där tidigare och vänt också. Antar de behöver vara där längre tid.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 dec 2024 19:23
av gjohansson
manneson skrev: 18 dec 2024 18:16
Sportbilsentusiasten skrev: 18 dec 2024 17:59
Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan

https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS
Hade för mig där var någon regel om att de slängs ur Nasdaq vid kurs under 1.
Men de verkar ju varit nere där tidigare och vänt också. Antar de behöver vara där längre tid.
Jag tror det är 30 dagar i rad under 1 dollar som är gränsen. Men de låg under gränsen mer än 30 dagar kring Augusti tror jag så det finns väl lite tröghet där.
De borde väl göra en omvänd split för att få upp kursen.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 18 dec 2024 22:43
av Sportbilsentusiasten
gjohansson skrev: 18 dec 2024 19:23
manneson skrev: 18 dec 2024 18:16
Sportbilsentusiasten skrev: 18 dec 2024 17:59
Ser kärvt ut, kolla kursen över 5års tid...
Lider med alla som köpte ibörjan

https://finance.yahoo.com/quote/PSNY/?g ... SjaR4sRWuS
Hade för mig där var någon regel om att de slängs ur Nasdaq vid kurs under 1.
Men de verkar ju varit nere där tidigare och vänt också. Antar de behöver vara där längre tid.
Jag tror det är 30 dagar i rad under 1 dollar som är gränsen. Men de låg under gränsen mer än 30 dagar kring Augusti tror jag så det finns väl lite tröghet där.
De borde väl göra en omvänd split för att få upp kursen.
Ja, har samma minne, 30dag under 1USD. Men då bytte de väl VD och vidtog andra åtgärder, och fick därmed vara kvar på börsen.

Re: Vad kommer att hända med Polestar?

Postat: 19 dec 2024 10:33
av backe
Man kan dessutom ansöka om 180 dagar till att uppnå detta, så regelmässigt så är det ingen större fara än på minst ett år. Sen är det såklart inte bra att kursen är så låg, men förhoppningsvis så kan man vända detta nu när man släppt sina två första egna bilar och har åtminstone två bilar till i närtid. Dessutom en nystartad fabrik i USA, osäker om man kan lyfta subventioner dock, vet inte var dom får batterier ifrån?
Under Nasdaq Rule 5550(a)(2) (Primary Equity Security listed on the Nasdaq Capital Market) and Rule 5450(a)(1) (Primary Equity Security listed on the Nasdaq Global or Global Select Markets), Nasdaq-listed companies are required to maintain a minimum bid price of at least $1.00 per share. If a company’s bid price falls below $1.00 per share for 30 consecutive business days, Nasdaq will deem the company noncompliant and issue a deficiency notice. The company has 180 calendar days from the date of the deficiency notice to regain compliance by maintaining a minimum bid price above $1.00 for at least 10 consecutive business days during the applicable compliance period (unless Nasdaq exercises its discretion to extend this 10-day period).