Sida 2 av 2

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 28 feb 2024 01:23
av SwedishAdvocate
Apropå gasbilar:

Fordonsgasen har tydligen kommit ner i pris igen. På vissa stationer är den t.o.m lite billigare än motsvarande mängd bensin...

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 28 feb 2024 02:11
av taliz
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 28 feb 2024 18:31
av Electron
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 02:01
av taliz
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Fel. Han skrev att han var tvungen att stödladda eftersom räckvidden inte var tillräcklig på Y på vintern. Med en bil med längre räckvidd behöver han inte det.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 07:07
av Legato
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Jag trodde du tänkte argumentera för EQS låga dragvikt. Det hade varit relevant med tanke på att TS skrev att han drar mycket släp.

Det du nu skriver är ju dock felaktigt. Givetvis har räckvidden relevans när det gäller problem med begränsad räckvidd och problem med laddning. Räcker dragvikten för TS så kan EQS mycket väl vara lösningen på hans problem.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 14:28
av SwedishAdvocate
Legato skrev: 29 feb 2024 07:07
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Jag trodde du tänkte argumentera för EQS låga dragvikt. Det hade varit relevant med tanke på att TS skrev att han drar mycket släp.

Det du nu skriver är ju dock felaktigt. Givetvis har räckvidden relevans när det gäller problem med begränsad räckvidd och problem med laddning. Räcker dragvikten för TS så kan EQS mycket väl vara lösningen på hans problem.
Verkar som EQS har 750 kg som dragvikt...

https://www.car.info/sv-se/mercedes-benz/eqs/specs

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 19:38
av teslaponken
Fick 446 000 för min nyligen, MY LR 11/2021,
Vit/vit, acc boost, SoV-hjul i superskick.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 21:40
av Electron
taliz skrev: 29 feb 2024 02:01
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Fel. Han skrev att han var tvungen att stödladda eftersom räckvidden inte var tillräcklig på Y på vintern. Med en bil med längre räckvidd behöver han inte det.
Du föreslår en begagnad elbil. Som är dyrare..
Mycket pengar emellan för att köra några extra mil, i bästa fall……
Tyska bilar är kända för att vara törstiga…

M3 är galet snål att köra med i kallt väder har jag fått erfara den här vintern.

Tycker du kan prova på att köra runt i Norrlands inland när det är kallt. Så du får lite feeling för hur det är för oss norrlänningar.

Sedan var det släpet…. 750 kg…. Not so mycke’ med eqs..

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 21:44
av Verdi_
Electron skrev: 29 feb 2024 21:40
taliz skrev: 29 feb 2024 02:01
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11
Electron skrev: 27 feb 2024 21:01

Du läste inte hela hans beskrivning va?
Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Fel. Han skrev att han var tvungen att stödladda eftersom räckvidden inte var tillräcklig på Y på vintern. Med en bil med längre räckvidd behöver han inte det.
Du föreslår en begagnad elbil. Som är dyrare..
Mycket pengar emellan för att köra några extra mil, i bästa fall……
Tyska bilar är kända för att vara törstiga…

M3 är galet snål att köra med i kallt väder har jag fått erfara den här vintern.

Tycker du kan prova på att köra runt i Norrlands inland när det är kallt. Så du får lite feeling för hur det är för oss norrlänningar.
EQS är väl inte törstig?

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 21:48
av Electron
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 21:44
Electron skrev: 29 feb 2024 21:40
taliz skrev: 29 feb 2024 02:01
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31
taliz skrev: 28 feb 2024 02:11


Jo, men det gjorde kanske inte du?
Slutsatsen var nämligen att räckvidden var för kort på hans Y. En EQS kommer betydligt längre och kan i teorin räcka.
Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Fel. Han skrev att han var tvungen att stödladda eftersom räckvidden inte var tillräcklig på Y på vintern. Med en bil med längre räckvidd behöver han inte det.
Du föreslår en begagnad elbil. Som är dyrare..
Mycket pengar emellan för att köra några extra mil, i bästa fall……
Tyska bilar är kända för att vara törstiga…

M3 är galet snål att köra med i kallt väder har jag fått erfara den här vintern.

Tycker du kan prova på att köra runt i Norrlands inland när det är kallt. Så du får lite feeling för hur det är för oss norrlänningar.
EQS är väl inte törstig?
Enl Tesla-Björn ligger eqs på 220 kwh å tesla m3 lr på 186 kwh… har inte läst i tester vad eqs drar i sträng kyla…. Tesla vet jag…

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 29 feb 2024 21:58
av Verdi_
Electron skrev: 29 feb 2024 21:48
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 21:44
Electron skrev: 29 feb 2024 21:40
taliz skrev: 29 feb 2024 02:01
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31

Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Fel. Han skrev att han var tvungen att stödladda eftersom räckvidden inte var tillräcklig på Y på vintern. Med en bil med längre räckvidd behöver han inte det.
Du föreslår en begagnad elbil. Som är dyrare..
Mycket pengar emellan för att köra några extra mil, i bästa fall……
Tyska bilar är kända för att vara törstiga…

M3 är galet snål att köra med i kallt väder har jag fått erfara den här vintern.

Tycker du kan prova på att köra runt i Norrlands inland när det är kallt. Så du får lite feeling för hur det är för oss norrlänningar.
EQS är väl inte törstig?
Enl Tesla-Björn ligger eqs på 220 kwh å tesla m3 lr på 186 kwh… har inte läst i tester vad eqs drar i sträng kyla…. Tesla vet jag…
EV database hävdar 360 km respektive 465 km motorväg i minus 10 C. Det är en rätt stor skillnad det.

Tesla Björns siffror borde ge ca 10 mils skillnad också för den delen.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 01 mar 2024 05:11
av Legato
Electron skrev: 29 feb 2024 21:48
Verdi_ skrev: 29 feb 2024 21:44
Electron skrev: 29 feb 2024 21:40
taliz skrev: 29 feb 2024 02:01
Electron skrev: 28 feb 2024 18:31

Nej du kommer med ett tips som inte tillför nå’t i den här diskussionen….. Han beskriver hur mycket meck det blev med laddning den här vintern……. I vissa situationer är tyvärr en fossilare ett lämpligare alternativ.
Jag är inne på mitt tredje år med elbil. Funkar oftast galant. Men, avviker jag från uppsatt rutt och det finns 11 kW laddare som laddning på destinationen. Jaaa, då blir inte resten av familjen nöjd.
Snart, förhoppningsvis är infrastrukturen utbyggd.

Elbil i stark kyla minskar räckvidden markant precis det TS skriver.

Alla har olika behov.

För mina behov funkar elbil, oftast.
Fel. Han skrev att han var tvungen att stödladda eftersom räckvidden inte var tillräcklig på Y på vintern. Med en bil med längre räckvidd behöver han inte det.
Du föreslår en begagnad elbil. Som är dyrare..
Mycket pengar emellan för att köra några extra mil, i bästa fall……
Tyska bilar är kända för att vara törstiga…

M3 är galet snål att köra med i kallt väder har jag fått erfara den här vintern.

Tycker du kan prova på att köra runt i Norrlands inland när det är kallt. Så du får lite feeling för hur det är för oss norrlänningar.
EQS är väl inte törstig?
Enl Tesla-Björn ligger eqs på 220 kwh å tesla m3 lr på 186 kwh… har inte läst i tester vad eqs drar i sträng kyla…. Tesla vet jag…
Tesla-Björn satte räckviddsrekord med just EQS så ganska underhållande att du refererar till honom.

Problemet TS tog upp var inte förbrukning utan räckvidd.

TS kör inte Model 3, hen kör Model Y.

Även med den förbrukning som anges så har EQS dessutom avsevärt bättre räckvidd än Model 3. 18% högre förbrukning är inget problem med ca 40% större batteri...

Det TS klagade på var just räckvidd. Hen klagade inte på varken kostnad eller dragvikt (även om givetvis båda kan visa sig vara dealbreakers för hen). Så återigen, det var väldigt tramsigt att du dömde ut EQS som alternativ.

Med hens körsträcka på specifikt ca 30 mil per dag så klarar sig EQS utan laddning en avsevärt högre andel av dagarna än en Model Y.

Skulle gissa att Y behöver laddning de flesta dagar med minusgrader medan EQS troligen klarar sig utan ner till någonstans runt -20 grader.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 01 mar 2024 08:19
av tesla newbie
Verdi_ skrev: 26 feb 2024 11:52
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Den bilen har inte fått mycket kärlek. Helt sjukt hur vissa behandlar sina dyra bilar.
Har förra ägaren medvetet försökt förstöra bilen? Mina föräldrars 15 år gamla E 350 är i betydligt bättre ut- och invändigt skick än denna.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 01 mar 2024 09:41
av taliz
tesla newbie skrev: 01 mar 2024 08:19
Verdi_ skrev: 26 feb 2024 11:52
taliz skrev: 26 feb 2024 10:22
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626 ;)
Den bilen har inte fått mycket kärlek. Helt sjukt hur vissa behandlar sina dyra bilar.
Har förra ägaren medvetet försökt förstöra bilen? Mina föräldrars 15 år gamla E 350 är i betydligt bättre ut- och invändigt skick än denna.
Så illa är det ju inte. Är förövrigt på sådana bilar man kan göra fynd. Man kan spara sexsiffriga belopp på något man själv kan fixa för några hundralappar.
Bilhandlare älskar folk som missköter sina bilar, det är det som ger dem marginaler.

Den är förövrigt ute igen https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-203525

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 01 mar 2024 09:49
av Remuz
Bilen ser använd ut. Använder du en bil, då ser dom ut så efter ett tag. 3700mil och bara pyttelite otur kanske?

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 01 mar 2024 15:49
av tesla newbie
Remuz skrev: 01 mar 2024 09:49
Bilen ser använd ut. Använder du en bil, då ser dom ut så efter ett tag. 3700mil och bara pyttelite otur kanske?
Min förra X3:a såg inte ut så där efter 10000 mil. Man behöver inte repa upp mattan i bagageutrymmet för att använda bilen.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 01 mar 2024 16:19
av Remuz
tesla newbie skrev: 01 mar 2024 15:49
Remuz skrev: 01 mar 2024 09:49
Bilen ser använd ut. Använder du en bil, då ser dom ut så efter ett tag. 3700mil och bara pyttelite otur kanske?
Min förra X3:a såg inte ut så där efter 10000 mil. Man behöver inte repa upp mattan i bagageutrymmet för att använda bilen.
Om det är viktigt så rekommenderar jag dig att inte köpa denna.

Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?

Postat: 03 mar 2024 10:53
av Rokt
Flotten skrev: 27 feb 2024 11:09
Jag bor i Östersund och sålde min Model 3 LR till Niemi bil i Umeå i samband med bytte till Model Y LR. Funkade väldigt bra. Fick först bud via mail och sedan gick bytesprocessen smidigt med inlöst leasingkontrakt och pengarna på kontot samma dag.

Håller med om att det inte varit någon optimal vinter för att köra elbil m.h.t. förbrukningen i alla fall. Har kört mest korta körningar men då ligger jag oftast på dryga 2,6 kW/km och uppåt.
Tack för tipset.

Hämtar mest sannolikt en ICE-bil imorgon så ska lägga till dom i värderings"gruppen".