Re: Val av ny Model S
Postat: 07 mar 2024 07:51
Stämmer det verkligen?
Det uttalades nog rent av Tesla själva när HW4 lanserades så det är officiellt utklarat.Kaffekatten skrev: ↑06 mar 2024 23:28Vet du eller tror du ..?bjornnilsson skrev: ↑06 mar 2024 19:56Det går inte att uppgradera en HW3-bil till HW4. Jag äger därför hellre en bil med HW4 då man kan anta att den kommer vara modernare längre. Jämför med äldre Teslor (eller vilken produkt som helst som innehåller mjukvara) som slutat få uppdateringar eller tar lång tid mellan uppdateringarna. Täta uppdateringar är en av mina bästa upplevelser med att äga Tesla. Det är som julafton varje gång. Men tänker du äga bilen en kortare tid så spelar det ingen större roll. Dock tror jag andrahandsvärdet blir högre på HW4 OM den dagen kommer när de bilarna får användning för sina högupplösta kameror.
När HW3 bilarna kom, visste vi så att HW2 skulle gå att uppgradera.
Är det verkligen så illa? Som du beskriver det så låter det som att det är ngt fel på din bil.AAKEE skrev: ↑07 mar 2024 08:01Förutom då att HW4 utan USS är fullständigt värdelöst med parkeringshjälp som inte bara inte ger någon hjälp alls utan skriker stanna på stora öppna ytor medans man inte får någon hint när man är på väg att köra in i något.
HW4 parketingshjälp kommer Tesla inte klara att lösa, då man har för stora begränsningar pga att man tog bort sensorer som faktiskt fungerade för ändamålet.
Det är inget fel på bilen rent tekniskt.flamman skrev: ↑07 mar 2024 08:21Är det verkligen så illa? Som du beskriver det så låter det som att det är ngt fel på din bil.AAKEE skrev: ↑07 mar 2024 08:01Förutom då att HW4 utan USS är fullständigt värdelöst med parkeringshjälp som inte bara inte ger någon hjälp alls utan skriker stanna på stora öppna ytor medans man inte får någon hint när man är på väg att köra in i något.
HW4 parketingshjälp kommer Tesla inte klara att lösa, då man har för stora begränsningar pga att man tog bort sensorer som faktiskt fungerade för ändamålet.
Jag har iofsig HW3 men High Fidelity park assist funkar faktiskt låångt över förväntan och hjälper mig väldigt bra vid parkering i tighta utrymmen. Halv-grusade eller snöade uppfarter är inte 100% men inte långt därifrån. Ibland varnar den i onödan vid de tillfälle men det är inte i de lägena åtminstone jag behöver någon park assist (Alls). Snövallar eller mer ”terrängtypen” av uppfart är den bitvis kass på ska nog tilläggas men där är inte USS alltid så lysande heller.
Det är Elon som har sagt det, att HW3 inte går att uppgradera till HW4, för ett par år sedan. Inte ordagrant men typ att det kommer bli för kostsamt så att det därmed inte är troligt. Men vem vet.Kaffekatten skrev: ↑06 mar 2024 23:28Vet du eller tror du ..?
När HW3 bilarna kom, visste vi så att HW2 skulle gå att uppgradera.
HW3 skall väl vara fullt tillräckligt för helt självköeande. Om inte så får man nog lösa uppgradering på något vis.
Men håller också med om att man gärna har så ny hårdvara för självkörande bil som möjligt. Vilket HW1,2,3,4 osv är.
Ps undrar om de tänkt om nu när AI skall integreras i FSD och lär dra mer prestanda. Är det därför man släppte HW4 kan kan fundera på. Det är ju ett nytt sett att hantera hela tekniken ds
Jag fick bekräftat på SMS att det går att kombinera med demobil. Nu kom svaret från Tesla Schweiz så ingen garanti att samma gäller i Sverige, men det är sannolikt samma princip i hela Europa.Olsson skrev:Har du fått bekräftat av Tesla att överföring av Supercharging gäller även på Provkörnings- eller visningsbilar?
Enligt en säljare jag pratade med, så skall detta inte vara möjligt, utan det är endast helt nya lagerbilar som gäller - inkluderat de med enstaka mil, där texten "Provkörnings- eller visningsbil" och nedsatt pris saknas.
Valmöjligheterna borde därmed ha begränsats.
Det var möjligt när jag var inne i lördags men i vanlig ordning med Tesla så kom det ändringar.Olsson skrev:Har du fått bekräftat av Tesla att överföring av Supercharging gäller även på Provkörnings- eller visningsbilar?
Enligt en säljare jag pratade med, så skall detta inte vara möjligt, utan det är endast helt nya lagerbilar som gäller - inkluderat de med enstaka mil, där texten "Provkörnings- eller visningsbil" och nedsatt pris saknas.
Valmöjligheterna borde därmed ha begränsats.
Beställde en nedsatt lagerbil med löfte att de kunde ta bort FSD, ett par dagar senare gick det plötsligt inte lösa. De är nog bakbundna när det gäller demobilar och rabatterade lagerbilar.
Jag upplever allt du skriver på samma sätt. Även färgåtergivningen är bättre, en röd bil ser mer ut som en röd bil och inte orange. Osv.Gustafsson skrev: ↑08 mar 2024 00:10Om HW4:
Skillnaden jag märker är att kamerorna ger mycket bättre bild när det är mörkt ute, mindre brus och skarpare bild.
Min äldre bil har HW3, men med den kan jag inte se kamerabilderna i appen.
HW4 verkar rendera fler bilar, fotgängare, cyklister och skiljer bättre mellan olika stora fordon, läser dock hastighetsskyltar lika illa.
När man blinkar dyker det upp en kamerabild från sidokamerorna i displayen som komplement till backspegeln på den sidan, men det kanske har med den nya mittskärmen att göra(?).
Färgkorrigeringen kom i en uppdatering för ett tag sedan, så även HW3 visar röda bilar som röda numera.bjornnilsson skrev: ↑08 mar 2024 08:27Jag upplever allt du skriver på samma sätt. Även färgåtergivningen är bättre, en röd bil ser mer ut som en röd bil och inte orange. Osv.Gustafsson skrev: ↑08 mar 2024 00:10Om HW4:
Skillnaden jag märker är att kamerorna ger mycket bättre bild när det är mörkt ute, mindre brus och skarpare bild.
Min äldre bil har HW3, men med den kan jag inte se kamerabilderna i appen.
HW4 verkar rendera fler bilar, fotgängare, cyklister och skiljer bättre mellan olika stora fordon, läser dock hastighetsskyltar lika illa.
När man blinkar dyker det upp en kamerabild från sidokamerorna i displayen som komplement till backspegeln på den sidan, men det kanske har med den nya mittskärmen att göra(?).
Gällande skillnaden HW3-HW4 så upplevde jag att HW3 fungerade mycket, mycket bättre när jag bytte bil och jämförde med den jag hade innan, dvs när jag slog på FSD'n. (Ja, jag vet att FSD inte fungerar i Sverige osv men tänker på de självkörande funktionerna på motorvägen med att bilen byter fil med hjälp av blinkers... Jag köpte FSD både till förra och nuvarande bilen.) Därmed drar jag slutsatsen att HW4 kommer bli minst lika mycket bättre än HW3 när den väl tränats på tillräckligt med data. Blir det så, så blir det imponerande.