Slutsats: när garantin löpt ut kan det plötsligt bli väldigt dyrt med en gammal elbil.
Jag hade nog dumpat bilen på auktion istället för att lägga de summorna på att reparera.
Gissar att man skulle kunna byta till en betydligt nyare bil på så vis, för samma pengar.
Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Moderator: Redaktion
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Absolut, men jag betraktar den som en entusiastbil nu. En gammal Corvette kan kosta en massa också…manneson skrev: ↑08 okt 2025 09:31Slutsats: när garantin löpt ut kan det plötsligt bli väldigt dyrt med en gammal elbil.
Jag hade nog dumpat bilen på auktion istället för att lägga de summorna på att reparera.
Gissar att man skulle kunna byta till en betydligt nyare bil på så vis, för samma pengar.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Gav 600 så rent ekonomiskt är det galenskap!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Jag har 1.1 MSEK inkl moms i anskaffning på min Raven MX 2019, och sedan lite filterbyten, bromsservice å annan service (kanske 8k-12k), 1x drivknut (4000kr 2025), bakre länkarmar (0kr 2025), 12v (0kr 2023), pyrosäkring (0kr 2025). Två byten av vindruta (kanske 8000?), Opticoat-behandling som ny (20k).
Låt oss avrunda till 1.2MSEK totalt och 7500 mil => 160 kr / mil

Räknar man med 400k restvärde så ca 100 kr / mil.
Jag får det till att du har ca 90 kr / mil (eller 70 med 200k restvärde) med samma beräkning för den tiden du ägt bilen.
Re: Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Det kan säkert stämma. Kör vidare i min gamla S den har liksom tappat klart i värde så länge den funkar. Gillar att ladda gratis också även om det inte är så ofta så är det känslan. X:en jag hade tappade jag 350 000 på över en natt när Elon tvittrade lite och sänkte priserna. Hade en EQE som också toktappade i värde. Värdetappet är brutalt på nya dyra elbilar för första ägaren. Med tanke på batterier kan jag tycka det är rimligt också. Fördelen med S/X är att dom kan rulla många år genom att byta batteri hyfsat enkelt och tillgången på begagnat är stor.spacecoin skrev: ↑08 okt 2025 11:28Jag har 1.1 MSEK inkl moms i anskaffning på min Raven MX 2019, och sedan lite filterbyten, bromsservice å annan service (kanske 8k-12k), 1x drivknut (4000kr 2025), bakre länkarmar (0kr 2025), 12v (0kr 2023), pyrosäkring (0kr 2025). Två byten av vindruta (kanske 8000?), Opticoat-behandling som ny (20k).
Låt oss avrunda till 1.2MSEK totalt och 7500 mil => 160 kr / milexkl försäkringar och däck och med antaget restvärde 0. Hade väl varit billigare att åka limo... Har den som förmånsbil så jag slipper ta den här kalkylen privat. Har fri SuC.
Räknar man med 400k restvärde så ca 100 kr / mil.
Jag får det till att du har ca 90 kr / mil (eller 70 med 200k restvärde) med samma beräkning för den tiden du ägt bilen.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt