Sida 2 av 3

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 21:33
av Nicke Nyfiken
Electron skrev: 03 apr 2024 20:34
LarsaR skrev: 03 apr 2024 18:15
Electron skrev: 03 apr 2024 18:00
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅
Haha än värre… Finns en hel del 50 plussare här också ;)
Lägg på till pensionärer :mrgreen:
Harre guiu’!!!! Vart ska detta sluta???
Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 03 apr 2024 23:41
av Aderstedt
Jag fick vänta i 4 veckor på ett nytt handtag till förardörren på ID.4:an som jag nu äntligen ska lämna ifrån mig. Det innebar att jag inte kunde öppna förardörren utifrån under dessa veckor men den gick att öppna inifrån = öppna passagerardörren, luta sig in, öppna förardörren och kliva in i bilen. Lägg där till senhöst, hämtningar och lämningar på förskolan och att jag använder bilen varje dag i jobbet. VW har inte levererat under mina snart 3 år med ID.4.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 06:50
av Jerker
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 10:14
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här 😅
Det var bättre förr! :)
Ju förr, dess bättre!

Jag är f.ö. 60+.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 07:38
av Jaegaern
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:28
Att det tar orimligt lång tid att få fram reservdelar är nog något som kan hända de flesta bilmärken. Att försäkringen skulle vara hög av den orsaken låter som en skröna. Det jag har hört är att ebilar är inblandade i fler olyckor. Inte minst de motorstarka.
Ja borde inte försäkringen vara likvärdig, men att man tar ut en högre kostnad för tillvalet "Hyrbilstillägg", som den då borde vara större än motsvarande bilmärken..?

Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 07:39
av themax
Nicke Nyfiken skrev:
Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 07:50
av mussla
Ang. orsaker till försäkringskostnader så är det ju ganska enkelt att jämföra kostnaden för olika modeller med t.ex.
olika motorstyrkor. Att en bil med högre motorstyrka inbjuder till mer inspirerad körning och därmed får, och orsakar, mer skador låter väldigt rimligt tycker jag.

Om det stämmer att det är hyrbilskoskostnaden för Teslor som väntar på reservdelar som står för lejonparten av kostnaden så borde försäkringsbolagen erbjuda försäkring utan hyrbil. Försäkringsbolagen är väldigt snabba på att hitta orsak och verkan och att kunna erbjuda en teslaförsäkring som är både billig för kunden och lönsam för försäkringsbolaget är givetvis väldigt lockande och vore väldigt enkelt att införa. Om det är just hyrbilen det handlar om.

Tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte att det är unikt för Tesla att man får vänta tre månader på delar. Jag fick vänta 1,5 månader på en innerbelysning till en Seat. Det är just-in-time tänk överallt och ingen vill sitta på ett lager.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 08:45
av Nicke Nyfiken
themax skrev: 04 apr 2024 07:39
Nicke Nyfiken skrev:
Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.
Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 10:08
av themax
Nicke Nyfiken skrev:

Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
Känner nuvarande ägare (svärson till far1far2). Bilen läggs snart ut på KVD.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 10:29
av Nicke Nyfiken
themax skrev: 04 apr 2024 10:08
Nicke Nyfiken skrev:

Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
Känner nuvarande ägare (svärson till far1far2). Bilen läggs snart ut på KVD.
Far1far2 och jag hade lite gemensamma intressen och 2015 spenderade jag ett halvår hos hans gamla arbetsgivare i Nyköping, där han flög Learjet och MU2 tidigare.

Nu är vi väldigt OT. :lol:

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 10:36
av John Galt

Electron skrev:
airdrive skrev: 03 apr 2024 08:52
Sh..t - det är fler 40-plussare här Bild
Haha än värre… Finns en hel del 50 plussare här också ;)
Om man mekade med Ford i Sundsvall i slutet av 70-talet är man 60+. Bild

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 11:52
av taliz
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 08:45
themax skrev: 04 apr 2024 07:39
Nicke Nyfiken skrev:
Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.
Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
Mötte han på Kalmar SUC 2019. Rätt säker på att det var en X han körde.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 11:59
av Jerker
taliz skrev: 04 apr 2024 11:52
Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 08:45
themax skrev: 04 apr 2024 07:39
Nicke Nyfiken skrev:
Vi hade en 80+ som var lite aktiv på forumet tidigare.
Han köpte sig en sprillans ny Model S.
Gissar du menar far1far2 (salig i åminnelse). Hans bil (med fri SuC) kommer snart ut via de vanliga kanalerna. Nuvarande ägare beställde en lagerbil i förrgår.
Absolut var det "far1far2" jag tänkte på.
Hade du någon koppling till honom? Eller råkar du bara känna bilens nuvarande ägaren?
Mötte han på Kalmar SUC 2019. Rätt säker på att det var en X han körde.
När han började hänga här 2015 hade han en S. Bytte till en X 2018.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 13:06
av themax
Jerker skrev:
När han började hänga här 2015 hade han en S. Bytte till en X 2018.
Han ville ha dragkrok. Svärsonen sade då till honom att det var en djävligt dyr dragkrok (men var nöjd över att få ta över hans gamla S).

Håller med om OT. Men svärsonen har beställt en lagerbil Y så viss koppling till tråden finns i alla fall Bild

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 13:53
av Xanthopteryx
mussla skrev: 04 apr 2024 07:50
Ang. orsaker till försäkringskostnader så är det ju ganska enkelt att jämföra kostnaden för olika modeller med t.ex.
olika motorstyrkor. Att en bil med högre motorstyrka inbjuder till mer inspirerad körning och därmed får, och orsakar, mer skador låter väldigt rimligt tycker jag.

Om det stämmer att det är hyrbilskoskostnaden för Teslor som väntar på reservdelar som står för lejonparten av kostnaden så borde försäkringsbolagen erbjuda försäkring utan hyrbil. Försäkringsbolagen är väldigt snabba på att hitta orsak och verkan och att kunna erbjuda en teslaförsäkring som är både billig för kunden och lönsam för försäkringsbolaget är givetvis väldigt lockande och vore väldigt enkelt att införa. Om det är just hyrbilen det handlar om.

Tillbaka till ursprungsfrågan så tror jag inte att det är unikt för Tesla att man får vänta tre månader på delar. Jag fick vänta 1,5 månader på en innerbelysning till en Seat. Det är just-in-time tänk överallt och ingen vill sitta på ett lager.
På vår ickeTesla har jag haft bekymmer med en liten del av den tvådelade baklyktan.
Delen kunde kommit i princip samma dag men jag kunde inte få tag i den så snabbt...
Så ja, visst kan man ha otur, men jag tror även att vissa tillverkare generellt sett är bättre på att faktiskt lagerhålla saker än andra.

Skulle till exempel för något år sedan köpa en liten plastmoj som håller fast en antenn till nycklerna i bagageutrymet (vete fåglarna hur jag lyckats haft sönder den, sitter under golvet, men har väl rotat med något där säkert... jaja...).
Den lilla plasthållaren kostade bara någon tjuga och de kunde samma gång här få hem den snabbare än jag kunde komma dit och plocka upp den. I stil med "Den kommer i morgon". Jag: Ehh, så snabbt? Vänta några veckor tack. Jag tar det när jag skall in på service snart.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 13:59
av Piggelin
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 14:10
av Verdi_
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 17:57
av xms67
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Väldigt konstig och onödig beskrivning av ägare till snabb bilar. Dessutom stämmer bilden kring motorintresserad ungdom inte alls med min bild. Jag säger inte att min bild är korrekt, men min bild är att dessa motorintresserade ynglingar inte alls hade ekonomi i mer vuxen ålder att skaffa sig motorstarka bilar, Det som skaffade motorstarka bilar var snarare de som pluggade mer i grundskolan och gymnasiet än trimmade mopeder då de senare fick jobb som gjorde att de hade råd med dessa bilar.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 18:02
av Nicke Nyfiken
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
:lol: :lol: :lol:
80% av alla Teslaförare har lågt testo... TROLL

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 18:04
av xms67
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Håller med i mycket i kommentaren om inlägget men håller inte alls med om det du sedan skriver om bilar. Att så motorstarka bilar som Tesla är "farligare" än många motorstarka bilar känns som en no brainer. Den acceleration som man får i en Tesla är inte att leka med för den ovane. Inte heller helt otänkbart att accelerationen gör att man så snabbt kommer upp i fart att man missbedömer avstånd och bromssträcka. Man kan köra för fort med en 100 hästars, men det är klart svårare. Det tar längre tid att komma upp i hastighet och bilen inbjuder sällan till särskilt höga hastigheter. Det är ju inte effekten i sig som är en riskfaktor, det är beteendet det kan locka fram.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 04 apr 2024 18:48
av Xanthopteryx
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 13:30
av Jaegaern
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 13:32
av backe
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59
xms67 skrev: 03 apr 2024 09:58

Personligen tror jag effekten spelar roll. Vi har fått ett läge där vi är ett stort gäng som ibland lite elakt kallas Teslapappor som nu har bilar med en motoreffekt som motsvarar en Porsche 911 för några år sedan(vet inte hur det är nu). I min värld en klar riskfaktor.
Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.


https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 13:41
av Jaegaern
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10
Piggelin skrev: 04 apr 2024 13:59


Detta, förr i tiden var det ofta motorintresserade som i yngre dagar kört trimmad moppe och allt möjligt och lärt sig hantera fordon generellt som körde snabbare bilar. Idag är det osportiga med lågt testo som helt plötsligt får tillgång till enormt snabba bilar som de inte kan hantera. 80% av de Teslaförare jag ser ute tillhör denna kategor.
Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 13:43
av Maw
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10


Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Vilken tur då att det inte är Forbes som står för statistiken i artikeln ;)

Re: Dags att bli av med min MY 2023?

Postat: 05 apr 2024 13:45
av spacecoin
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:41
backe skrev: 05 apr 2024 13:32
Jaegaern skrev: 05 apr 2024 13:30
Xanthopteryx skrev: 04 apr 2024 18:48
Verdi_ skrev: 04 apr 2024 14:10


Förlåt men det där är ju bara bullshit. Det finns ingen enklare bil att hantera. Finns noll "farlighet" i en Tesla. Effekt, visst. Men den blir ju aldrig farlig på "sladda av vägen"-sätt.

Köra för fort kan man göra med 100 hästar också...

ps. Finns ingenting som _skriker_ incel mer än uttryck som "lågt testo". :lol:
Statistik visar att Tesla är inblandade i fler olyckor än andra.
Visa gärna den statistiken. Mycket påståenden, även ibland från mig själv. Bra med fakta som backar upp så man slipper diskutera tyckande utan fakta.
https://www.forbes.com/sites/stevebanke ... brand/amp/
Hmmm. Jag hade inte litat på Forbes för statistik...
Det är ett försäkringsbolag som tagit fram statistiken.

https://www.lendingtree.com/insurance/b ... nts-study/


”Tesla drivers have the highest accident rate. From Nov. 14, 2022, through Nov. 14, 2023, Tesla drivers had 23.54 accidents per 1,000 drivers. Ram (22.76) and Subaru (20.90) were the only other brands with more than 20.00 accidents per 1,000 drivers. Meanwhile, Pontiac (8.41), Mercury (8.96) and Saturn (9.13) were the only brands with fewer than 10.00 accidents per 1,000 drivers.”