Sida 2 av 3

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 12:23
av AAKEE
Generalbogge skrev: 12 maj 2024 09:43
AAKEE skrev: 11 maj 2024 23:19
Rätt okey dagsförbrukning, trots att det inte är sommartemperaturer.

IMG_8815.jpeg
Är det med 21 tums fälgar?
Nej, 20x9 ( e-primacy 245/40-20)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 12:39
av AAKEE
Niklas Z skrev: 12 maj 2024 09:47
Vilka hastigheter rörde det sig om?
Körde till stan och hämtade pizza, 9km t.o.r 4km 60km/h totalt + inne i stan.

Och en vända samma väg genom stan där det är 70-80km/h bortom stan, totalt 21km t.o.r, samt ett par korta körningar på 1km styck ”där borta”.

Så mest stad + stads ytterrområden. Men samma resor brukar dra betydligt mer.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 19:03
av AAKEE
Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.

Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
IMG_8826.jpeg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 19:21
av Robin_j
AAKEE skrev: 12 maj 2024 19:03
Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.

Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.

IMG_8826.jpeg
Så hög förbrukning hade jag inte en gång under SECC 2023 med en 9 år gammal bil....
Trodde du skulle ligga lägre faktiskt så börjar bli dags för dig att vara med istället för sitta och räkna massor ;)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 19:37
av AAKEE
Robin_j skrev: 12 maj 2024 19:21
AAKEE skrev: 12 maj 2024 19:03
Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.

Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.

IMG_8826.jpeg
Så hög förbrukning hade jag inte en gång under SECC 2023 med en 9 år gammal bil....
Trodde du skulle ligga lägre faktiskt så börjar bli dags för dig att vara med istället för sitta och räkna massor ;)
Jobbar de dagarna, annars hade jag ställt upp såklart ;) (det går ioffsg byta men det schemat jag fick är så bra att det inte är värt det :-) )

Total förbrukning på den körningen, från hem till hem 162Wh/km, rätt nöjd = Tom något under WLTP-förbeukningen trots 100km/h hela tiden (utom till/från RV97).


174 Wh/km är alltså med förlust av motvind på halva sträckan samt inte speciellt varmt ute.
Skulle tro jag legat närmare 200Wh/km med 21” i det här vädret, i vart fall inte en milliwatt under 190Wh/km.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 21:59
av Jojje167
Jag kör som sagt med nya F1 Eagle 18" nu (tidigare pilot sport 4 under de två senaste tävlingarna).

Körde 78km på E4 hem från Höga kusten till Sundsvall och fick 149 Wh/km. En ganska kuperad sträcka som inte är optimal för att få låg förbrukning. Kör även utan aerokåpor som annars sänker förbrukningen med ytterligare 8-10 Wh/km. De åker dock på lagom till den 8 juli.

Råkade dock ut för ett haveri för ett par dagar sedan då kompressorn till värmepumpen tackade för sig. Den höll ändå i 3 vintrar och nästan 11.000 mil, men ska få en ny inom ett par veckor så slipper man åka bastu i sommar.
20240512_205432.jpg
Screenshot_20240512_213720.jpg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 22:43
av AAKEE
Jojje167 skrev: 12 maj 2024 21:59
Kör även utan aerokåpor som annars sänker förbrukningen med ytterligare 8-10 Wh/km. De åker dock på lagom till den 8 juli.
Aerokåpor minskar förbrukningen ~ 3-4 % så 5-6Wh/km i 100km/h.
Både Teslas egna siffror säger det (om jag inte minns fel) och oberoende tester.

I högre fart blir det mer, såklart.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 06:44
av Niklas Z
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 08:59
av Pontus
Niklas Z skrev: 13 maj 2024 06:44
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
3an är svårslagen. Men att åka söderut är ju alltid nedförsbacke, bara att titta på på jordgloben i skolan ;)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 09:10
av Arctic Drifter
Pontus skrev: 13 maj 2024 08:59
Niklas Z skrev: 13 maj 2024 06:44
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
3an är svårslagen. Men att åka söderut är ju alltid nedförsbacke, bara att titta på på jordgloben i skolan ;)
Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").

Noterar dock att det är dåligt med A-klassade däck om jag ska rulla vidare på 21orna, 20" om man går på 255/45 i stället för 255/40 (Teslas val) så får man väldigt många alternativ på däck med A-klass på rullmotstånd och bra lastindex (105).

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 09:16
av Niklas Z
Pontus skrev: 13 maj 2024 08:59
Niklas Z skrev: 13 maj 2024 06:44
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
3an är svårslagen. Men att åka söderut är ju alltid nedförsbacke, bara att titta på på jordgloben i skolan ;)
Så känns det faktiskt, men enligt wikipedia ligger Uppsala 15 meter över havet och Märsta 19 meter över havet (bilden togs mellan Märsta och Upplands-Väsby). I och för sig är större delen av Uppland tämligen platt, så några stora höjdskillnader bör man inte förvänta sig.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 09:19
av Niklas Z
Arctic Drifter skrev: 13 maj 2024 09:10
Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Ja, det är så bra att jag själv är förvånad. Nog för att bilen brukar vara strömsnål, men det där är ovanligt bra.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 10:12
av Jojje167
Niklas Z skrev: 13 maj 2024 06:44
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
Snyggt! Jag fick snarlik förbrukning under SECC 2022 på 120-sträckan innan Jönköping när vi körde norrut. Det är du som ligger framför så minns du vad du hade för förbrukning då?

Enligt protokollet så hade jag 142Wh/km vid första laddstoppet i Linköping, men i 120 km/h så låg jag på 152Wh/km.
20220730_155152.jpg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 10:13
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 13 maj 2024 09:10
Pontus skrev: 13 maj 2024 08:59
Niklas Z skrev: 13 maj 2024 06:44
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
3an är svårslagen. Men att åka söderut är ju alltid nedförsbacke, bara att titta på på jordgloben i skolan ;)
Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").

Noterar dock att det är dåligt med A-klassade däck om jag ska rulla vidare på 21orna, 20" om man går på 255/45 i stället för 255/40 (Teslas val) så får man väldigt många alternativ på däck med A-klass på rullmotstånd och bra lastindex (105).
Går du från 40- till 45-profil ökar diametern 25.5 mm på hjulet och bilen blir 12 mm högre.
Att höja bilen ökar luftmotståndet mätbart. Troligen vinner du på det om du byter till lättrullande hjul, men en bit av vinsten äta upp av att luftmotståndet ökar.
Jag hade inte gått den vägen i ett effektivitetshänseende. Ska man ändå byta och [extrem effektivitet] inte står skrivet under ögonlocken så fungerar det säkert bra.


Från ett ”mitten” C-klassat däck till e-primacy skiljer det ~ 2.6kg/ton rullmotstånd.
Det blir översatt 14 Wh/km på en 2 tons bil.

Går du från ett däck som är lågt i C till ett som precis klarar A-kravet sparar du ~ 7 Wh/km.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 13 maj 2024 10:27
av Niklas Z
Jojje167 skrev: 13 maj 2024 10:12
Niklas Z skrev: 13 maj 2024 06:44
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
Snyggt! Jag fick snarlik förbrukning under SECC 2022 på 120-sträckan innan Jönköping när vi körde norrut. Det är du som ligger framför så minns du vad du hade för förbrukning då?

Enligt protokollet så hade jag 142Wh/km vid första laddstoppet i Linköping, men i 120 km/h så låg jag på 152Wh/km.
20220730_155152.jpg
Jag minns att jag hade 142 Wh/km i total förbrukning från Ystad fram till den punkten där 120 km/h begränsningen upphörde strax söder om Jönköping. Visserligen inkluderar det den långsamma sträckan Ystad – Markaryd, men å andra sidan är det netto uppförsbacke från Ystad till Jönköping.
Efter Jönköping steg min förbrukning, eftersom jag först satt i kön och sedan körde ganska vilt på småvägarna öster om E4, med mycket gas och broms i samband med omkörningar och slutligen förvärmde batteriet inför SuC Mantorp. Därför landade min totalförbrukning fram till Mantorp på 149 Wh/km.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 14 maj 2024 18:14
av AAKEE
Lämnade Boden 0530, ca 5C och körde till Gällivare, runt 8C huvuddelen av sträckan.
Körde ibland aningen plus på tillåtet (mest 100-väg) för att matcha en tid att vara framme.

180Wh/km, inklusive +300höjdmeter ( =8Wh/km extra lägesenergi).

Hemresa mest på autopilot, exakt laglig fart förutom ~6-8 försiktiga omkörningar.
Annan väg hem, mest 100 men några mil 110km/h och lite 80/90 också.

155Wh/km på hemvägen (dock fick jag igen 8Wh/km), och totalt 169Wh/km.

Total ”räckvidd” ca 580km, eller väldigt nära WLTP (600km)

Hemresan 20 mil i cirka 20C samt ~ 5 mil i ~ 13-14C.
IMG_8870.jpeg
Ps. Funderar man på totala tiden så stod jag ~ 15 min och väntade på en lotsbil vid ett vägarbete.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 19 jul 2024 21:26
av AAKEE
Aerokåpor klara.

Körde precis samma testresa (6 mil t.o.r 100-väg) som när jag monterade e-Primacy men på blött väglag/duggregn med samma förbrukning som utan kåporna.

Blött borde vara någon Wh/km. Ny test imorrn, på torr väg.
IMG_9700.jpeg
l

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 21 jul 2024 19:51
av AAKEE
LarsaR skrev: 12 maj 2024 08:37
AAKEE, vad har du för lufttryck i däcken? Inte fått mina sommarhjul ännu, ska jag komma upp så kör vi en testrundor och jämför?
Nu har jag monterat aerokåporna.

Fälgarna är helt släta på insidan då kåporna anpassats så att de fyller ut ekrarnas tjocklek.

På utsidan hade jag i grunden tänkt göra det så slätt det gick vilket hade gått ut över designen. Min polare MadMek® som är begreppet 3D Artist personifierad snajjsade till dem lite. Det blev rätt bra för att vara snål-lösning vad effektivitet beträffar.
Jag har utgått från forskningsresultatet i tre olika forskningsrapporter avseende luftmotståndet i bilens hjul. Därav har jag luftutsläppen i centrum på hjulet och inte långt ut.

Jag körde en test med e-primacy i våras,
då drog bilen 174Wh, skillnad i temp blev ca 6 grader mot idag.
Idag låg vinden tvärtom och var aningen starkare så lite mer vind-loss idag.

Slutresultatet blev 161Wh/km vilket gissningsvis är runt 10Wh/km mindre än utan aerodynamik-kåpor. Betydligt större skillnad än jag hade trott, jag bettade 5Wh/km.
Fortfarande gjorde bytet till smalare däck med låg rullmotstånd betydligt mer. Skillnaden är ~ 15Wh i rullmotstånd men totalen ligger runt 20Wh/km på bara hjulbytet. Nu är skillnaden minst 30Wh/km i 100km/h.

Helt galet låg verbrauchnuhng för en 2.3ton raket!

Snittfart 96km/h med ronellvändningen.
Förbrukningen är nollad vid en specifik punkt i 100km/h så hela körningen är gjord i 100 exklusive precis innan rondellvändningen.
IMG_9732.jpeg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 15:53
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 13 maj 2024 10:13
Från ett ”mitten” C-klassat däck till e-primacy skiljer det ~ 2.6kg/ton rullmotstånd.
Det blir översatt 14 Wh/km på en 2 tons bil.

Går du från ett däck som är lågt i C till ett som precis klarar A-kravet sparar du ~ 7 Wh/km.
Ok, siktar nog in mig på 255/40-20 så blir det samma höjd på bilen. Skippar man Michelin E-primacy så finns det en hel del A-klassade (rullmotstånd) i den dimensionen.

Var hittar man hur många kg/ton respektive däck drar? Finns det någon officiell info från t.ex. något godkännande eller liknande?

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 16:25
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 22 jul 2024 15:53
AAKEE skrev: 13 maj 2024 10:13
Från ett ”mitten” C-klassat däck till e-primacy skiljer det ~ 2.6kg/ton rullmotstånd.
Det blir översatt 14 Wh/km på en 2 tons bil.

Går du från ett däck som är lågt i C till ett som precis klarar A-kravet sparar du ~ 7 Wh/km.
Ok, siktar nog in mig på 255/40-20 så blir det samma höjd på bilen. Skippar man Michelin E-primacy så finns det en hel del A-klassade (rullmotstånd) i den dimensionen.

Var hittar man hur många kg/ton respektive däck drar? Finns det någon officiell info från t.ex. något godkännande eller liknande?
Det finns specat för de däck som sitter på Teslor i EU-/WLTP-godkännandet. Egentligen kommer man inte åt den informationen men @eivissa ordnar det åt oss.

Här, 3 och Y:

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... 00784/1330
IMG_9744.png
Det finns flera däcktester på nätet som testar detta, det är oftare med i tyska tester.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 16:31
av AAKEE
Här är RR för model S:
Breda hjul har lägre rullmotstånd vid samma däckstryck. Men luftmotståndet ökar såklart.
IMG_8098.jpeg
e-primacy ligger cirka 15% lägre än gränsen mellan A och B så det kan bli tydlig skillnad mellan ett A som precis klarar gränsen och ett e-Primacy. (Bara som info, inte för att tvimga på någon det :-) )

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 17:56
av AAKEE

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 18:15
av enoch85
Finns det något bättre däck än Michelin e-primacy gällande buller? Jag struntar lite i ekonomin, ljudnivå är viktigare.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 18:43
av enoch85
Hmm, verkar som att e-primacy vinner även på buller.

Ok, nästa inköp klart!

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 22 jul 2024 21:45
av AAKEE
enoch85 skrev: 22 jul 2024 18:43
Hmm, verkar som att e-primacy vinner även på buller.

Ok, nästa inköp klart!
Jag har inte kollat i superdetalj på det men det finns e-Primacy med och utan sånt ljudisolerande skumgummi inuti. Man vill nog ha det skumma gummit i ditt fall.
Jag som bara var ute efter galet låg förbrukning tog med flit den versionen utan skum och det hörs (bilen har ANR så det tar bort lite av det).