Sida 2 av 4

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 21 apr 2024 22:40
av Teslasemitruck
usse skrev: 21 apr 2024 18:45
Åkte av en händelse förbi tesla i Huddinge idag och dra mig baklänges vad många nya bilar som stod där. Svårt att uppskatta men flera hundra och såg ut som om platsen snart inte räckte till. Av det jag såg var det överväldigande flest Y.

Så prissänkning eller 0% ränta ligger i korten. Vet inte vad som är sämst för värdeminskning....men inte bra.
Kanske att införa long range rwd var väll ett sätt att slippa prissänkning nu. Y är ju mest sålda bil så borde stå många i perioder. Innan Jupiter kanske.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 21 apr 2024 22:49
av martinot
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 21 apr 2024 23:12
av spacecoin
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Vill man ha en Porsche med OPD får man köpa Audi. Porsche kommer troligen inte att göra det på många år, om någonsin. Varumärkesgrej...

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 21 apr 2024 23:53
av Fredrik j
holden skrev: 21 apr 2024 20:56
Så vilken bilmodell anser ni är utan kompromisser, till ett pris under en halv miljon? Jag betraktar M3 som helhet som den bästa bilen för pengarna på marknaden idag. Därmed inte sagt att den som behöver en dragbil bör välja den, eller den som inte kan leva utan spakar på ratten eller display bakom ratten eller har andra typer av hang-ups :D

Till och med sportbilsentusiasten Harry som inte gillar elbilar anser att den är ”benchmark” som alla andra måste försöka slå, eller ens komma i närheten av:

”I don't desire one, but I admire it”

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 01:03
av holden
spacecoin skrev: 21 apr 2024 21:55
holden skrev: 21 apr 2024 20:56
Så vilken bilmodell anser ni är utan kompromisser, till ett pris under en halv miljon?
Det visar sig att 20-åriga män och 40-åriga kvinnor (förutom att det inte finns några homogena grupper öht) gillar olika saker. :o

Det är därför det inte räcker med två modeller för täcka alla segment.

Sedan kör jag personligen gärna en bil som inte alla andra har.
Försöker hitta någon form av argument mot M3 i den upplysningen men misslyckas. Du menar att en bil som inte täcker upp för allas behov är en dålig bil, vilket leder till slutsatsen att alla bilar är dåliga - samtidigt som du inte vill ha en bil som alla andra skulle föredra. Paradoxalt.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 04:33
av taliz
Fredrik j skrev: 21 apr 2024 23:53
holden skrev: 21 apr 2024 20:56
Så vilken bilmodell anser ni är utan kompromisser, till ett pris under en halv miljon? Jag betraktar M3 som helhet som den bästa bilen för pengarna på marknaden idag. Därmed inte sagt att den som behöver en dragbil bör välja den, eller den som inte kan leva utan spakar på ratten eller display bakom ratten eller har andra typer av hang-ups :D

Till och med sportbilsentusiasten Harry som inte gillar elbilar anser att den är ”benchmark” som alla andra måste försöka slå, eller ens komma i närheten av:

”I don't desire one, but I admire it”
Harry har ju dock ingen ”desire” för någon elbil överhuvudtaget.
Han har producerat ett flertal videos där han anser att de inte är redo för den stora massan.
Senast skaffade han en ny diesel då han ansåg att plugin inte var värt besväret heller. Tidigare har han sagt att just plugin var det bästa tillsvidare.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 06:29
av Front242
Fast gubbstöten Harry var ju muntrare än vanligt. Måste vara ett riktigt bra tecken :D

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 06:30
av Sportbilsentusiasten
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Taycan är underbar men dubbla priset, nej

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 06:56
av Jerker
usse skrev: 21 apr 2024 18:45
Åkte av en händelse förbi tesla i Huddinge idag och dra mig baklänges vad många nya bilar som stod där. Svårt att uppskatta men flera hundra och såg ut som om platsen snart inte räckte till. Av det jag såg var det överväldigande flest Y.

Så prissänkning eller 0% ränta ligger i korten. Vet inte vad som är sämst för värdeminskning....men inte bra.
Ser det inte alltid ut så där? När vi hämtade vår Y i höstas så var det fullt med bilar på hela området.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 07:21
av backe
Jerker skrev: 22 apr 2024 06:56
usse skrev: 21 apr 2024 18:45
Åkte av en händelse förbi tesla i Huddinge idag och dra mig baklänges vad många nya bilar som stod där. Svårt att uppskatta men flera hundra och såg ut som om platsen snart inte räckte till. Av det jag såg var det överväldigande flest Y.

Så prissänkning eller 0% ränta ligger i korten. Vet inte vad som är sämst för värdeminskning....men inte bra.
Ser det inte alltid ut så där? När vi hämtade vår Y i höstas så var det fullt med bilar på hela området.
Tidigare var det nog vanligare med fulla parkeringar innan kvartalsskiftet men inte precis efter. Att Tesla har rekordhöga lager av bilar är ett faktum och inget försök till att vara negativ skulle jag tro.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 08:34
av spacecoin
holden skrev: 22 apr 2024 01:03
spacecoin skrev: 21 apr 2024 21:55
holden skrev: 21 apr 2024 20:56
Så vilken bilmodell anser ni är utan kompromisser, till ett pris under en halv miljon?
Det visar sig att 20-åriga män och 40-åriga kvinnor (förutom att det inte finns några homogena grupper öht) gillar olika saker. :o

Det är därför det inte räcker med två modeller för täcka alla segment.

Sedan kör jag personligen gärna en bil som inte alla andra har.
Försöker hitta någon form av argument mot M3 i den upplysningen men misslyckas. Du menar att en bil som inte täcker upp för allas behov är en dålig bil, vilket leder till slutsatsen att alla bilar är dåliga - samtidigt som du inte vill ha en bil som alla andra skulle föredra. Paradoxalt.
Nej, du frågande vilken annan bil som var utan kompromisser (ur ditt perspektiv).

Det finns ingen bil eller annan produkt utan kompromisser. Ju mer komplexa ju fler kompromisser. Bilar har tusentals punkter av kompromisser.

Vad som är relevant för köparen/användaren är subjektivt. Och eftersom det finns många grupper så behöver man många olika märken och modeller med olika profiler av kompromisser. Alla Teslas bilar har en rad större övergripande Kompromisser, styrkor och svagheter som finns i alla deras modeller. Låt oss kalla det varumärkesstrategi.

Blue Ocean Strategy är en bra bok om detta område.

Om du vill hitta argument för/mot M3 så är det enkelt. Om du vill förstå vilka av dom argumenten som tilltalar vissa grupper och inte andra. och om det på det hela är bra kompromisser så tar det längre tid.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 09:14
av holden
Jo, strategin är ju just detta att ha få bilmodeller och få/inga möjligheter till personalisering för att hålla ner kostnaderna. Att som t.ex Mercedes ha mängder med bilmodeller och hög grad av personaliseringsmöjligheter har tjänat dom väl under 1900-talet men kommer att leda till elefantkyrkogården pga ändrat köpbeteende hos kunderna - mycket pga Tesla. Det är som Harry säger i videon, M3 är byggd för folk som vill ta sig från A till B, instrumentellt. Entusiasterna kommer så klart föredra andra bilar.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 09:46
av spacecoin
holden skrev: 22 apr 2024 09:14
Jo, strategin är ju just detta att ha få bilmodeller och få/inga möjligheter till personalisering för att hålla ner kostnaderna. Att som t.ex Mercedes ha mängder med bilmodeller och hög grad av personaliseringsmöjligheter har tjänat dom väl under 1900-talet men kommer att leda till elefantkyrkogården pga ändrat köpbeteende hos kunderna - mycket pga Tesla. Det är som Harry säger i videon, M3 är byggd för folk som vill ta sig från A till B, instrumentellt. Entusiasterna kommer så klart föredra andra bilar.
Jag skulle inte kalla mig en entusiast.

Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.

Det jag uppskattar med Tesla att de tenderar att funka bra rent driftsäkerhets-mässigt.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 10:09
av holden
spacecoin skrev: 22 apr 2024 09:46
holden skrev: 22 apr 2024 09:14
Jo, strategin är ju just detta att ha få bilmodeller och få/inga möjligheter till personalisering för att hålla ner kostnaderna. Att som t.ex Mercedes ha mängder med bilmodeller och hög grad av personaliseringsmöjligheter har tjänat dom väl under 1900-talet men kommer att leda till elefantkyrkogården pga ändrat köpbeteende hos kunderna - mycket pga Tesla. Det är som Harry säger i videon, M3 är byggd för folk som vill ta sig från A till B, instrumentellt. Entusiasterna kommer så klart föredra andra bilar.
Jag skulle inte kalla mig en entusiast.

Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.

Det jag uppskattar med Tesla att de tenderar att funka bra rent driftsäkerhets-mässigt.
Skaffa en Mercedes EQS! Den kostar dock 4-5 ggr så mycket som den bil den här tråden avhandlar, men det är ju inget problem om man inte bryr sig om kostnadsoptimering.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 10:40
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 10:09
spacecoin skrev: 22 apr 2024 09:46
holden skrev: 22 apr 2024 09:14
Jo, strategin är ju just detta att ha få bilmodeller och få/inga möjligheter till personalisering för att hålla ner kostnaderna. Att som t.ex Mercedes ha mängder med bilmodeller och hög grad av personaliseringsmöjligheter har tjänat dom väl under 1900-talet men kommer att leda till elefantkyrkogården pga ändrat köpbeteende hos kunderna - mycket pga Tesla. Det är som Harry säger i videon, M3 är byggd för folk som vill ta sig från A till B, instrumentellt. Entusiasterna kommer så klart föredra andra bilar.
Jag skulle inte kalla mig en entusiast.

Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.

Det jag uppskattar med Tesla att de tenderar att funka bra rent driftsäkerhets-mässigt.
Skaffa en Mercedes EQS! Den kostar dock 4-5 ggr så mycket som den bil den här tråden avhandlar, men det är ju inget problem om man inte bryr sig om kostnadsoptimering.
Varför dessa gigantiska överdrifter? Förstår verkligen inte vitsen.

Visa mig gärna var du köper en ny Model 3 för ca 250 kkr.

https://www.blocket.se/annons/1001046277

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 10:52
av holden
Legato skrev: 22 apr 2024 10:40
holden skrev: 22 apr 2024 10:09
spacecoin skrev: 22 apr 2024 09:46
holden skrev: 22 apr 2024 09:14
Jo, strategin är ju just detta att ha få bilmodeller och få/inga möjligheter till personalisering för att hålla ner kostnaderna. Att som t.ex Mercedes ha mängder med bilmodeller och hög grad av personaliseringsmöjligheter har tjänat dom väl under 1900-talet men kommer att leda till elefantkyrkogården pga ändrat köpbeteende hos kunderna - mycket pga Tesla. Det är som Harry säger i videon, M3 är byggd för folk som vill ta sig från A till B, instrumentellt. Entusiasterna kommer så klart föredra andra bilar.
Jag skulle inte kalla mig en entusiast.

Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.

Det jag uppskattar med Tesla att de tenderar att funka bra rent driftsäkerhets-mässigt.
Skaffa en Mercedes EQS! Den kostar dock 4-5 ggr så mycket som den bil den här tråden avhandlar, men det är ju inget problem om man inte bryr sig om kostnadsoptimering.
Varför dessa gigantiska överdrifter? Förstår verkligen inte vitsen.

Visa mig gärna var du köper en ny Model 3 för ca 250 kkr.

https://www.blocket.se/annons/1001046277
Med lite extra komfort och stort batteri kostar den 2,3 msek - vi snackar ju inte om kostnadsoptimering här:

https://mercedes-benz-malmo.se/nya-bila ... m=16813774

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 10:56
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 10:52
Legato skrev: 22 apr 2024 10:40
holden skrev: 22 apr 2024 10:09
spacecoin skrev: 22 apr 2024 09:46
holden skrev: 22 apr 2024 09:14
Jo, strategin är ju just detta att ha få bilmodeller och få/inga möjligheter till personalisering för att hålla ner kostnaderna. Att som t.ex Mercedes ha mängder med bilmodeller och hög grad av personaliseringsmöjligheter har tjänat dom väl under 1900-talet men kommer att leda till elefantkyrkogården pga ändrat köpbeteende hos kunderna - mycket pga Tesla. Det är som Harry säger i videon, M3 är byggd för folk som vill ta sig från A till B, instrumentellt. Entusiasterna kommer så klart föredra andra bilar.
Jag skulle inte kalla mig en entusiast.

Att optimera för kostnad tilltalar inte mig t ex. Jag vill ha en bil med funktioner som fungerar, har spakar och är tyst och har hög nivå av komfort.

Det jag uppskattar med Tesla att de tenderar att funka bra rent driftsäkerhets-mässigt.
Skaffa en Mercedes EQS! Den kostar dock 4-5 ggr så mycket som den bil den här tråden avhandlar, men det är ju inget problem om man inte bryr sig om kostnadsoptimering.
Varför dessa gigantiska överdrifter? Förstår verkligen inte vitsen.

Visa mig gärna var du köper en ny Model 3 för ca 250 kkr.

https://www.blocket.se/annons/1001046277
Med lite extra komfort och stort batteri kostar den 2,3 msek - i snackar ju inte om kostnadsoptimering här:

https://mercedes-benz-malmo.se/nya-bila ... m=16813774
"Lite extra". :roll:

Du kan säkert få betala 10 mille också om du bara är ute efter att hitta så orimligt högt pris som möjligt. Det går nog bra att hitta nån som vill sälja dig en ny Model 3 för det också.

Återgår vi till verkligheten så kostar en EQS ungefär dubbelt så mycket som en Model 3. Väldigt långt ifrån de påstådda 4-5 gångerna.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:04
av holden
I snikversion ja, men nu var det ju inte kostnadsoptimering som var utgångspunkten. Oavsett vilket, min poäng är ju inte att M3 är en bättre bil än alla andra bilar oavsett pris, vilket jag tror alla förstår, även de som låtsas inte göra det.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:12
av marcusasberg
Ringde precis Tesla ang min leverans jag inväntar och killen jag pratade med bekräftade att även de som beställde innan sänkningen men som inte hunnit ta leverans får ta del av prisjusteringen 🙂

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:27
av pefreli
marcusasberg skrev: 22 apr 2024 11:12
Ringde precis Tesla ang min leverans jag inväntar och killen jag pratade med bekräftade att även de som beställde innan sänkningen men som inte hunnit ta leverans får ta del av prisjusteringen 🙂
Japp, det är väl så det funkat historiskt. Så länge du inte tagit leverans finns väl också möjligheten att till en mindre kostnad häva köpet?

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:30
av backe
pefreli skrev: 22 apr 2024 11:27
marcusasberg skrev: 22 apr 2024 11:12
Ringde precis Tesla ang min leverans jag inväntar och killen jag pratade med bekräftade att även de som beställde innan sänkningen men som inte hunnit ta leverans får ta del av prisjusteringen 🙂
Japp, det är väl så det funkat historiskt. Så länge du inte tagit leverans finns väl också möjligheten att till en mindre kostnad häva köpet?
Ingen kostnad var det för mig att häva köpet.

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:31
av Trevlig
Kan tänka mig att köpa en till om det blir 0% ränta

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:43
av pefreli
martinot skrev: 21 apr 2024 22:49
ANLI skrev: 21 apr 2024 21:58
Jag hade definitivt köpt en ny M3 nu om den haft radar, USS, regnsensor och spakar.
Även om den kostat 25 000 kr till med denna självklara utrustning.

Tror att även många inbitna Teslaägare backar för ny M3 nu.
Kommer nog köpa en M3 P oavsett då jag inte vill lägga så mycket pengar som krävs för en Taycan eller MS med motsvarande prestanda. Ser faktiskt för mig inget vettigt alternativ till M3P, eftersom jag har en budget som jag vill förhålla mig till.

Föredrar dessutom också mindre lättare bilar som M3 framför Taycan. Även om jag älskar kvaliteten hos Taycan, som Tesla inte når upp till, och Taycan är verkligen en superfin bil på väldigt många sätt (dock så failar Taycan för mig på att den saknar OPD, och vettig placering av laddintag).

Hade dock mer än gärna betalat 25-75 KSEK extra för radar, regnsensor, USS och spakar. Utan tvekan.
Håller med dig i allt du skriver utom sista meningen.
Men det illustrerar bara hur olika vi är och vad vi värderar.

Nu när Matrix-ljusen kommit så är det faktiskt bara en fungerande regnsensor som jag saknar.

Sen hade det varit positivt om bilen var en hatchback så det var lättare att få in skrymmande varor.

Det är i princip de enda kompromisserna som jag behöver göra när jag köper nästa M3P.

Det är nästan så jag känner att bilen byggts personligen för mig. :lol:

Nu hoppas jag bara att priset håller sig på rätt sida 700-gränsen... ;)

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 11:53
av holden
Vad händer med förmånsvärdet om priset hamnar över 700, visste inte det fanns någon annan skiktgräns än de 7,5 basbeloppen som man ju passerar oavsett vad man köper?

Re: Model 3 Prissänkt

Postat: 22 apr 2024 12:04
av Legato
holden skrev: 22 apr 2024 11:04
I snikversion ja, men nu var det ju inte kostnadsoptimering som var utgångspunkten. Oavsett vilket, min poäng är ju inte att M3 är en bättre bil än alla andra bilar oavsett pris, vilket jag tror alla förstår, även de som låtsas inte göra det.
Nej det är inget snik över den. Mer utrustad än en Model 3 skulle jag säga. Poängen förstår alla, men återigen, vad är vinsten med att använda tramssiffror?