Re: 12V uttag bagage
Postat: 28 apr 2024 21:22
Tesla har sannolikt gjort omfattande marknadsundersökningar om vad folk prioriterar/ogillat med tidigare generationer av bilen och 12V i bakluckan träffade nog ingen sweetspot avseende ROI.Syntax skrev: ↑28 apr 2024 21:20Dubbelglas, läderklädsel, elektrisk baklucka, trådlös mobilladdning, ventilerade säten, alacantara-liknande dörrsidor, ramlösa dörrar, glastak, musikanläggning med många högtalare och subwoofer m.m. är långt ifrån absolut nödvändigt så det resonemanget faller fullständigt. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet. Men det är i och för sig ungefär lika k-rkat som att man inte kan få tonade rutor från fabrik. Hur som helst har jag ju valt denna bilen för att den totalt sett ändå var den bästa kompromissen, men man kan ju ändå få undra hur f-n de tänker...holden skrev: ↑27 apr 2024 10:1512V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.
Jag påminner mig starkt att de (eller Elon, kanske) uttalade sig för något år sedan om att 12V i bagageutrymmet användes endast av någon enstaka procent av köparna, så man bestämde sig för att ta bort den optionen. Vilken modell det gällde och vilket år har jag helt glömt, tyvärr. Inte har jag någon länk heller.holden skrev: ↑28 apr 2024 21:38Tesla har sannolikt gjort omfattande marknadsundersökningar om vad folk prioriterar/ogillat med tidigare generationer av bilen och 12V i bakluckan träffade nog ingen sweetspot avseende ROI.Syntax skrev: ↑28 apr 2024 21:20Dubbelglas, läderklädsel, elektrisk baklucka, trådlös mobilladdning, ventilerade säten, alacantara-liknande dörrsidor, ramlösa dörrar, glastak, musikanläggning med många högtalare och subwoofer m.m. är långt ifrån absolut nödvändigt så det resonemanget faller fullständigt. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet. Men det är i och för sig ungefär lika k-rkat som att man inte kan få tonade rutor från fabrik. Hur som helst har jag ju valt denna bilen för att den totalt sett ändå var den bästa kompromissen, men man kan ju ändå få undra hur f-n de tänker...holden skrev: ↑27 apr 2024 10:1512V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.
Det går bra åtminstone ner till 20% kvar i HV-batteriet. I camp mode drivs all "12V" från stora batteriet, inklusive underhåll av 16V-modulen.Thed75 skrev: ↑14 jul 2024 10:23Apropå 12v uttagen. Hur länge kan man köra en kyl och en fläkt inkopplad på båda uttagen i en Y? Laddas 16v li batteriet när man står i camp mode eller riskerar man stå utan kräm på morgonen?
Fläkten flyttar luft till tältet och kylen är en vanlig kylväska från mekonomen