Sida 2 av 5

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 06 maj 2024 09:37
av Jaegaern
Syntax skrev: 01 maj 2024 21:15
Är det för att Tesla dumt nog valt sunkiga sydkoreanska Hankook (galet namn) däck till 19" hjulen? Man får ju fina Michelin däck med 18" hjulen... Jag har aldrig haft problem med Michelin däck, men däremot med diverse andra fabrikat som biltillverkare envisas med att använda...
Mina Hankook har fungerat bra. Kört några olika varianter.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 06 maj 2024 09:44
av wheels
Maw skrev: 06 maj 2024 07:20
wheels skrev: 06 maj 2024 00:01
Bussningarna behöver ju inte vara grundproblemet. Hade en drivaxel på en rallybil som var lite krokig efter en smäll, den orsakade lite vibrationer i ratten som kunde märkas på transportsträckorna i lite högre hastighet
Lite osannolikt att ”alla” Highland skulle ha smällt och fått krokiga drivaxlar :)

Det här verkar vara ett designfel.
Jag trodde att man fattade att jag menade att vissa drivaxlar kunde ha en obalans :roll:

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 06 maj 2024 10:41
av Maw
wheels skrev: 06 maj 2024 09:44
Maw skrev: 06 maj 2024 07:20
wheels skrev: 06 maj 2024 00:01
Bussningarna behöver ju inte vara grundproblemet. Hade en drivaxel på en rallybil som var lite krokig efter en smäll, den orsakade lite vibrationer i ratten som kunde märkas på transportsträckorna i lite högre hastighet
Lite osannolikt att ”alla” Highland skulle ha smällt och fått krokiga drivaxlar :)

Det här verkar vara ett designfel.
Jag trodde att man fattade att jag menade att vissa drivaxlar kunde ha en obalans :roll:
Ja, det skulle förstås kunna vara ett tillverkningsfel på en drivaxel.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 10 maj 2024 13:13
av Gr1pen
Intressant. Har kört med vinterhjul sedan december då jag hämtade ut Model 3 Highland. Inte märk något alls ang detta. Nu efter påsk när sommarhjulen åkte på så märke jag direkt vibrationer vid 110-120 km/h. Tänkte att det var obalanserade hjul (helt nya och oanvända från leverans). Jag har Nova-fälgarna med de där svarta plastbitarna man clipsar på runt fälgen. Uppfattar dock att det blivit lite bättre nu efter ca 60 mil.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 10 maj 2024 16:05
av maxhallden
Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.

Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 11 maj 2024 01:27
av martinsson
Maw skrev: 01 maj 2024 21:16
Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Det var ju dagens roligaste :-) (min åsikt)
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta :lol:

Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 11 maj 2024 09:22
av taliz
martinsson skrev: 11 maj 2024 01:27
Maw skrev: 01 maj 2024 21:16
Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Det var ju dagens roligaste :-) (min åsikt)
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta :lol:

Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
Vad var roligt?

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 11 maj 2024 20:07
av Legato
taliz skrev: 11 maj 2024 09:22
martinsson skrev: 11 maj 2024 01:27
Maw skrev: 01 maj 2024 21:16
Holve skrev: 01 maj 2024 17:57
Bilar med sladd.. Är det någon ytterligare proffs från sweclockers som har sadlat om?
Nej, det är Nordens största teknikpodd. Den har en egen avdelning här på forumet och hette tidigare Teslapodden :)

https://teslaclubsweden.se/forum/viewforum.php?f=58
Det var ju dagens roligaste :-) (min åsikt)
Och då har ju dagen bara funnits i knappt 1,5 timmar när jag skrev detta :lol:

Jag gillar ju inte Tesla längre men forumet är i alla fall kul. 5/5 poäng. (min åsikt)
Vad var roligt?
Högst oklart verkligen.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 11 maj 2024 21:58
av AAKEE
maxhallden skrev: 10 maj 2024 16:05
Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.

Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.


Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 12 maj 2024 00:51
av wheels
AAKEE skrev: 11 maj 2024 21:58
maxhallden skrev: 10 maj 2024 16:05
Jag hade vibrationer med sommarhjul vid leverans. Michelin E-primacy 18 tum.
Lade direkt på vinterdäck på fälgarna och hade då noll vibrationer.

Originaldäcken från Michelin har jag nu på ett par nya eftermarknadsfälgar som efter montering och balansering i princip är fria från vibrationer. I mitt fall är jag rätt säker på att däcken inte är helt bra. Michelin E-primacy har dessutom fått mycket kritik för att vara dåliga på mycket och även svåra att balansera i många tester.
Bland annat här: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Efter att jag lade över dem på nya fälgar och fick ombalanserat är det så lite vibrationer att det inte är störande alls.
Men när de är slut kommer jag att köpa vanliga däck igen tex. Michelin Pilot Sport 5 eller liknande. De har lite högre rullmotstånd men är bättre på i princip allt utom möjligen livslängd. Ecodäcken offrar ofta våtgrepp till förmån för att vara lättrullat.
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.


Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 12 maj 2024 01:17
av Legato
Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 12 maj 2024 08:25
av Sportbilsentusiasten
wheels skrev: 12 maj 2024 00:51
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 12 maj 2024 10:25
av wheels
Sportbilsentusiasten skrev: 12 maj 2024 08:25
wheels skrev: 12 maj 2024 00:51
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Jag skar upp sidan på ett e-primacy på en grusväg med lite grövre sten. Vad som slog mig var att fälgsidorna var väldigt tunna

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 08:39
av maxhallden
AAKEE skrev: 11 maj 2024 21:58

Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.


Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Det var ju uppenbarligen dåligt balanserat och efter ombalansering fungerar de fint! Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd. https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 08:48
av SwedishAdvocate
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
AAKEE skrev: 11 maj 2024 21:58
Tesla levererade min M3P med dåligt balanserade hjul.

Jag monterade nya fälgar med eprimacy igår (245/40-20) och det fungerar klockrent, inga balanseringsproblem. Har inte heller läst att det skulle vara något sånt.
Det var ju uppenbarligen dåligt balanserat och efter ombalansering fungerar de fint! Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd. https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Är det även sämre i den dimension som AAKEE har?
I så fall hur mkt sämre?
Fick däcket betyg B istället för A? Och hur stor skillnad i praktiken handlar det i så fall om på en S Pläd med däckdimensionen 245/40-20?... Som jag förstått det är AAKEEs nya e-primacy smalare än original – och smalare däck ger ju bättre våtgrepp än bredare...

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 08:57
av holden
Jag undrar lite över hjulen på nya M3P, däcken har så låg profil att både 19 fram och 20 bak ser små ut på bilen, frågan är om man behöver ha så extremt låg profil på däcken. ”Risken” är att bilen ser bättre ut med vinterdäck med mer normal profil.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 09:00
av maxhallden
SwedishAdvocate skrev: 13 maj 2024 08:48
Är det även sämre i den dimension som AAKEE har?
I så fall hur mkt sämre?
Fick däcket betyg B istället för A? Och hur stor skillnad i praktiken handlar det i så fall om på en S Pläd med däckdimensionen 245/40-20?... Som jag förstått det är AAKEEs nya e-primacy smalare än original – och smalare däck ger ju bättre våtgrepp än bredare...
Exakta dimensioner har jag inte koll på, men i de tester jag läst i några olika dimensioner så är e-Primacy sämre på vått än motsvarande vanligt däck. Förmodligen inget som märks i vardagen överhuvudtaget så länge man inte behöver tvärnita.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 09:05
av holden
Legato skrev: 12 maj 2024 01:17
Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.
Första VIN är reggat på en bil som levereras till en person i Chicago hörde jag i något klipp på tuben, så inga i Europa än.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 09:54
av AAKEE
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
[Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd.
Jag har såklart läst den testen (också) ;)

Balanserat i den kontexten betyder bra balans mellan de olika sakerna man testar, tex att den både kan bromsa och svänga bra både i vått och torrt och att rullmotstånd och ljudnivå är rimligt.

Exempel: Ett däck som går fortast på torr bana men låter högt och är kass på vått väglag har inte en bra balans för den vanlige bilisten.
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Både rullmotstånd och lite livslängd. Tänker att jag kan ha dem monterade när jag gör längre resor där inte max prestanda är så viktigt.
Dessutom skulle man bli svårslagen i SECC, om man skulle ställa upp.

Var på väg att vara med med min M3P redan för tre år sedan, isf hade det vart med e-Primacy på den med.

Kommer tillverka inserts i fälgarna jag köpt efter den forskning jag läst om avseende aerodynamik i fälgar/bilar så att det blir ”Aerokåpa plus”
Det blir förmodligen inte supersnyggt och det blir mer för att det är kul att testa men kombinationen däck som sparar ~15Wh/km och minskade pumpförluster i fälgen som kanske ger 5Wh/km i landsvägsfart torde ge en grym räckvidd.

De kommer nog inte sitta på mer än för test och att det är kul. När tester å mätvärden är klara åker de troligen av.

Troligen kommer 21” sitta på större delen av sommarhalvåret.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 10:18
av maxhallden
AAKEE skrev: 13 maj 2024 09:54
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
[Det var ADAC som i sitt test 2023 beskrev det som obalanserat, men det kan ju ha haft en annan innebörd.
Jag har såklart läst den testen (också) ;)

Balanserat i den kontexten betyder bra balans mellan de olika sakerna man testar, tex att den både kan bromsa och svänga bra både i vått och torrt och att rullmotstånd och ljudnivå är rimligt.

Exempel: Ett däck som går fortast på torr bana men låter högt och är kass på vått väglag har inte en bra balans för den vanlige bilisten.
maxhallden skrev: 13 maj 2024 08:39
Var du ute efter lång livslängd och låg förbrukning när du valde detta däck? Våtgrepp är ju sämre i alla tester än "vanliga" däck. Förmodligen är det inget man märker av i vardagslivet ändå men på en Plaid tänker jag att man vill ha alla förutsättningar för att få ner kraften i backen.
Både rullmotstånd och lite livslängd. Tänker att jag kan ha dem monterade när jag gör längre resor där inte max prestanda är så viktigt.
Dessutom skulle man bli svårslagen i SECC, om man skulle ställa upp.

Var på väg att vara med med min M3P redan för tre år sedan, isf hade det vart med e-Primacy på den med.

Kommer tillverka inserts i fälgarna jag köpt efter den forskning jag läst om avseende aerodynamik i fälgar/bilar så att det blir ”Aerokåpa plus”
Det blir förmodligen inte supersnyggt och det blir mer för att det är kul att testa men kombinationen däck som sparar ~15Wh/km och minskade pumpförluster i fälgen som kanske ger 5Wh/km i landsvägsfart torde ge en grym räckvidd.

De kommer nog inte sitta på mer än för test och att det är kul. När tester å mätvärden är klara åker de troligen av.

Troligen kommer 21” sitta på större delen av sommarhalvåret.
Då förstår jag ditt däckval! :)

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 13 maj 2024 12:55
av Legato
holden skrev: 13 maj 2024 09:05
Legato skrev: 12 maj 2024 01:17
Hur är det, har Tesla börjat leverera nya 3P på någon marknad ännu? Min ska levereras om ungefär en månad enligt appen. Är ju nyfiken/oroad över om detta problem även kommer finnas på P.
Första VIN är reggat på en bil som levereras till en person i Chicago hörde jag i något klipp på tuben, så inga i Europa än.
Ok, intressant även med USA-bilar. Troligast är nog ändå att det är ett systematiskt fel om nu felet finns... Får hålla utkik efter rapporter från USA helt enkelt 8-)

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 18 maj 2024 11:58
av Sportbilsentusiasten
wheels skrev: 12 maj 2024 10:25
Sportbilsentusiasten skrev: 12 maj 2024 08:25
wheels skrev: 12 maj 2024 00:51
Har haft e-primacy både på förra bilen och nu den nya. Inga problem, förutom att man kanske skall vara lite försiktig när man kör på grusväg
Varför grusväg?
Jag har alltid Michelin premiumdäck på mina bilar. Bästa däcket enl mig om man prioriterar kvalitet.
Primacy 3 på Mercan (deras originaldäck på AMG-fälgarna), Cup 2 på Miatan (baninriktat däck)
Jag skar upp sidan på ett e-primacy på en grusväg med lite grövre sten. Vad som slog mig var att fälgsidorna var väldigt tunna
Har du jämfört med andra däck?
Gillar Michelin pga kvaliteten.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 21 maj 2024 19:33
av Syntax
Är det någon som fått ordning på vibrationerna från sin Highland? Är det någon som testat att balansera om hjulen? Eftersom Tesla själva är så dåliga på att göra något åt problemet (sämsta kundupplevelse jag haft som nybilsägare) så funderar jag på att låta Euromaster balansera om hjulen.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 21 maj 2024 20:41
av current
Vibrationerna beror på däcken.

Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.

Re: Vibrationer i Highland

Postat: 21 maj 2024 21:21
av SwedishAdvocate
current skrev: 21 maj 2024 20:41
Vibrationerna beror på däcken.

Däcken är inte runda, går att kolla med laser. Andrs tillverkare ställer bilen på styltor under transport / förvaring. Tror ej Tesla gör det och med detta däcket gick det inte bra ha bilen stående lång tid utan att trådarna deformeras.
Om det är det här det beror på – är det i så fall inte konstigt att det här problemet inte uppstått tidigare med andra av Teslas bilar som transporterats från Kinafabriken eller Freemontfabriken? Har Tesla ställt upp sina bilar på styltor tidigare men slutat med det i och med Highland? Tidigare har det även skrivits på forumet om att Tesla haft extra högt däcktryck på bilar som transporterats med fartygstransport för att undvika ståplattor. Räcker inte det?

Även t.ex. här står det att det räcker med att höja däcktrycket:
...] För massor av år sedan var det problem med ståplattor på en del japanska bilar. De stod på en båt till Europa i flera veckar med "normalt" lufttryck. Numera har de högre lufttryck under transporten och då är problemet borta. [...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-116489/
Och som jag förstått det, så har det ju tydligen skrivits om de här vibrationerna även på det amerikanska forumet TMC. Är det bara européer som skrivit om det här på TMC? Är det inga amerikaner som skrivit om vibrationer på Highland? De amerikanska bilarna har väl inte tillverkats i Kina – eller?...