Bra köp MS 75D?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5903
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bra köp MS 75D?

Inlägg av Gustafsson »

Verdi_ skrev: 31 maj 2024 09:54
Legato skrev: 31 maj 2024 09:44
Gustafsson skrev: 31 maj 2024 08:45
Rasmussen skrev: 28 maj 2024 18:43
Legato skrev: 28 maj 2024 18:27


Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
S100 laddar rätt hyggligt jämfört med 75/85. Upp till ca 50% ligger den bra mycket över 100 kW, första tredjedelen minst över 130 kW. Vintertid har jag inte fått alls lika snabb laddning trots förkonditionering. Det betyder att man genom att utnyttja det området och slutar ladda vid låt säga 70% kan få ganska korta laddstopp. Den är också lätt att köra snålt med på sommaren. Försöker man verkligen och håller hastigheten under 90-95 mesta tiden kommer man minst 50 mil om man laddar fullt, har 19” med 3.1 kg i däcken. Gör man samma med Palladium så laddar den dubbelt så fort, över 250 kW första tredjedelen. Kör man likadant med den så hamnar man ganska exakt på bilens prognos - den är mycket svårare att köra snålare än prognosen som bilen visar. Men den har längre räckvidd förstås.
100D är dock betydligt törstigare vintertid och vid korta körningar.
Vet inte hur en typisk laddning enl ABRP ser ut, gissar att det går att ladda snabbare än så.
Jag tror att S75D laddar ganska exakt 12,5% långsammare än S100D över hela laddkurvan. Varför just 12,5%? Jo, pga 14 batterimoduler istället för 16 så är batteriets spänning 350 volt istället för 400 volt (14/16=0,875).

Enligt Teslas egna siffror är dock skillnaden ännu lite högre med 120 kW vs 145 kW peak (dvs 17,2% diff), jag har dock aldrig varit över 140 kW med en S100D.
Skulle tro att det är proportionerligt mot batteriets storlek om man ser till en hel laddning och inte bara toppeffekten, som ju faktiskt är ganska irrelevant. Det där med att åka och småladda vid låg SOC är ingen bra strategi tycker jag. Tar för lång tid att åka av rutten, hitta en ledig laddare och koppla in.

Jag har varit uppe i 146 kW flertalet ggr men det är ju bara en kort stund. En bra laddning på 5-75% eller liknande hamnar på i snitt 100kW har jag för mig.

Jag har även varit över 140kW på vintern med -13 C. Hade dock kört 25 mil varav motorväg i högt tempo sista 10 milen innan laddningen, som även var inlagd i navigationen. Så det går att ladda bra även på vintern.
Min strategi är inte att ”smådutta” utan att planera laddningen så att jag kommer fram till nästa laddstopp utan onödigt mycket överskott. För min del kan det ofta röra sig om ca 30 -35 mil. Och att göra andra saker man vill göra samtidigt när man laddar. Men det där är saker man förstår efter hand.
Men detta var lite OT så lämnar ämnet i denna tråden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar