Electron skrev: ↑12 jun 2024 12:41
Jaegaern skrev: ↑12 jun 2024 08:35
Electron skrev: ↑11 jun 2024 21:47
taliz skrev: ↑11 jun 2024 11:21
Electron skrev: ↑10 jun 2024 20:12
Den korta livslängden kommer göra att än fler fossilkramare får vatten på kvarnen.
En gammal knapptelefon är hopplöst utdaterad hur man än vänder och vrider på det. Den blir inte mindre utdaterad bara för att en 3 år gammal smartphone inte har exakt samma features som den allra senaste.
Samma sak med avgasbil vs elbil.
Njaaa lite knas att jämföra fossilare med Tesla va?
Nu var det inte länge sedan jag hade en fosilbrännare. Den hade jag i tio år. Det som hände med den var att det kom en facelift däremellan. I övrigt samma bil. Fick ”uppdateringar” på service.
Låter mossigt, jag vet. Men nu när jag tänker efter: Väldigt hållbar bil ur miljösynpunkt.
Så kan man göra om man inte längre utvecklar en specifik modell. Hade Tesla valt att sluta uppdatera model Y, hade det sett likadant ut som för din gamla fossilare. De hade då fått utveckla en annan bil för att få ut uppdateringarna i hårdvara och mjukvara.
Ditt läge hade varit sämre. Inga uppdateringar, istället för alla utom en (Tesla Vision park assist), Tesla hade fått betala mer pengar. Det hade funnits fler modeller med färre skillnader. Är någon lyckligare i ett sånt scenario?
Det känns som om du hopplöst försöker intala dig att någon annan gör något bättre genom att släppa färre grejer. Jag förstår inte riktigt hur..? Eller ens varför..?
Blir du lyckligare av alla ”uppdateringar”?
Under mina år som jag haft M3 så är det en uppdatering som varit väldigt bra och det var aktivering av adaptivt helljus.
Annars är det mycket som blivit sämre. Uss mot Vision. Inte bra.
Farthållaren? Jag använder inte min längre. Hur många uppdateringar har den krävt? Haft för många incidenter varpå jag inte använder den längre.
Senaste uppdateringen, installerar den. Sätter mej i bilen och rullar iväg. Det börjar ösregna. Slår på torkarna. Uhumm, byta hastighet på torkarna?? Nähä, funkar inte längre så

Du ska scrolla upp/ned istället!
Jaa det är ju lysande. Kognitiv belastning om något. Mitt under färd.
”- Bara att läsa releasenotes” säger många.
Jamen jag har inte det intresset. Det är bara en bil. Vissa fundamentala funktioner ska inte bytas.
Men ta det lugnt grabbar. Hetsa inte upp er för mycket.
Alla gillar inte samma lika.
Iofs så är problemet självlösande, efter 10 år så kommer det garanterat inte ut updates längre. Brilliant!
Bilen känns nyare för varje större uppdatering, så ja, jag känner mig "lyckligare" om det ordet kan användas med ett fordon.
Gränssnittet har fått iaf 2 stora ändringar sedan jag köpte bilen. Jag gillar dem.
Helljuset, najs.
Genvägar från rattens scrollhjul, najs.
Sentry live vy, najs.
Sentry snapshots vid larm, najs.
AP saktar ner innan man svänger av, påminner då om att man ska av motorväg, najs.
Automatisk avslutning av blinkers, mestadels najs.
Spotify multi account (riktigt najs).
Jag kan fortsätta, men du fattar min poäng. Bilen känns inte alls så gammal som min tidigare BMW gjorde efter 3 år. Jag gillar det. Och jag är inte alls lack för att min frus bil som är ett år nyare får ny visualisering vid parkering.
Bilen är fortfarande 3 år gammal. Men känns inte lika gammal. Är inte det bra?