Ändrar siffrorna till teslamått:Herr X skrev:Räkneexempel för att visa skillnaden på styrmedlen skattereduktion och subvention i en icke-kommunistisk stat:
Om jag köper en elbil för 50 000 kr i Sverige så har jag betalat 25% skatt (moms) på denna. Det innebär att bilen kostade 40 000 kr och staten fick in 10 000 kr i skatt.
Sedan får jag den subvention som heter "Supermiljöbilspremie" av snälla staten - då får jag 40 000 kr. Det innebär att den snälla svenska staten gav mig 30 000 kr netto. Jag betalade bara 10 000 kr för min nya fina bil, och den ensamstående småbarnsmamman i Tensta fick betala de resterande 30 000 kronorna via sin skattsedel.
I Norge köper jag samma bil, men där har staten inte tvingat på mig någon skatt utan jag betalar bara de 40 000 kronorna som bilen kostar. Å andra sidan får jag heller ingen subvention av den norska staten, vilket innebär att jag betalar min bil själv och Norska staten behåller sina surt förvärvade slantar. Småbarnsmamman på Søndre Nordstrand blir glad eftersom hon slipper betala bilar åt norska medelklassmän.
Du köper bil för 1100000kr. Staten får 220 000kr och du får sen tillbaka 40 000kr. Småbarnsmamman Anna kan låta sina barn gå till doktorn utan kostnad och slipper betala en enda krona för din bil, hon tjänar faktiskt lite på det då ditt inköp bidrar till stadskassan. (även om supermiljöbilspremien kostar stadskassan den också... men strunta i det nu så blir min vridning av dina siffror bättre...

Får du istället köoa bilen med full subvention för momsen kostar det staten (jämfört med idag) 180000kr.. och ditt bilköp har inte bidragit till någon som helst lättnad för de som inte har så mycket pengar. Anna måste betala mer skatt då det ska "finansiera" subvensionerna för ditt momsavdrag.
Jag är medveten om de (ca 28% då jag är egenföretagare) pengarna som jag betalar i arbetsgivaravgifter. En rätt stor del av det går tillbaka till mig i form av pension/föräldrapeng/sjukpeng och försäkring om jag skulle råka illa ut i arbetet.