Ekonomisk Kalkyl Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av danni »

Kirre skrev:
danni skrev:
Kirre skrev:
Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Det är nog inte orimligt att förvänta sig att komma ner i runt den nivån efter eventuella framtida supermiljöbilspremier eller motsvarande.
Kanske är överdrivet pessimistisk men tror inte det kommer att finnas några supermiljöbilspremier när model 3 börjar levereras i Sverige.
Också, när det går upp för svenska staten, oavsett styre, att elbilar med en bränslekostnad på 2 kr mil börjar "äta" för mycket på skatteintäkter från fossilbränsle kommer de tvärtom hitta på sätt (läs olika typer av skatter och pålagor) att kompensera för detta bortfall. Just på detta område finns det inga gränser för hur kreativa finansdepartementet kan vara...
Partier på bägge sidor mittstrecket är intresserade av ett såkallat bonus-/malussystem där man tar ut en straffavgift på bilar med högre utsläpp och använder till att finansiera subventioner av bilar som släpper ut mindre. Det är alltså ett självfinansierande system som inte kostar staten något, men som lär vara ganska effektivt i att styra om marknaden mot miljövänligare alternativ. Det känns verkligen inte osannolikt att vi kommer få se ett sånt system inom bara ett par år, och subventionerna för rena elbilar i ett sånt system skulle kunna vara större än dagens supermiljöbilspremie.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av olza »

ekonomisk trygghet skrev:
Gjorde precis en kalkyl på vår Opel Kombi 2007 års modell och ett inköp av en Tesla känns väldigt avlägset om man bara tittar på den ekonomiska biten tyvärr :oops:

Opel Kombi 2007

Skatt 2 082 kr
Bensin 12 000 kr
Försäkring 5 274 kr (helförsäkring, även mot vilt)
Besiktning 360 kr
Service/reparation 5 000 kr

Slår man ut dessa årskostnader på 12 blir summan 2 059 kr per månad.
Jo, det beror ju på hur man räknar. Du har varken med kapitalkostnad eller värdeminskning.

Gör vi motsvarande, dvs glömmer värdeminskningen, på Teslan så kan kalkylen se ut som så:

Fordonsskatt 0 kr
Bränsle 0 kr (Tanka på jobbet och SuC)
Försäkring 3000 kr (halvförsäkring)
Besiktning 0 kr
Service/reparation 0 kr
Ränta 4200kr (400.000 kr, 1,5%, 30% skatterabatt)

Detta blir: 600 kr per månad! :D
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Kirre »

danni skrev:
Kirre skrev:
danni skrev:
Kirre skrev:
Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Det är nog inte orimligt att förvänta sig att komma ner i runt den nivån efter eventuella framtida supermiljöbilspremier eller motsvarande.
Kanske är överdrivet pessimistisk men tror inte det kommer att finnas några supermiljöbilspremier när model 3 börjar levereras i Sverige.
Också, när det går upp för svenska staten, oavsett styre, att elbilar med en bränslekostnad på 2 kr mil börjar "äta" för mycket på skatteintäkter från fossilbränsle kommer de tvärtom hitta på sätt (läs olika typer av skatter och pålagor) att kompensera för detta bortfall. Just på detta område finns det inga gränser för hur kreativa finansdepartementet kan vara...
Partier på bägge sidor mittstrecket är intresserade av ett såkallat bonus-/malussystem där man tar ut en straffavgift på bilar med högre utsläpp och använder till att finansiera subventioner av bilar som släpper ut mindre. Det är alltså ett självfinansierande system som inte kostar staten något, men som lär vara ganska effektivt i att styra om marknaden mot miljövänligare alternativ. Det känns verkligen inte osannolikt att vi kommer få se ett sånt system inom bara ett par år, och subventionerna för rena elbilar i ett sånt system skulle kunna vara större än dagens supermiljöbilspremie.
Hoppas verkligen du har rätt. Och ur ett samhälls/nationalekonomiskt perspektiv är detta det mest vettiga att göra. Är dock rädd för att diverse starka lobbying-grupper (fossilbil- och oljeindustrin mm) kommer att motarbeta ett bonus/malus-system så länge det bara går. Hittills har de ju tyvärr lyckats ganska bra...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

olza skrev:

Jo, det beror ju på hur man räknar. Du har varken med kapitalkostnad eller värdeminskning.

Gör vi motsvarande, dvs glömmer värdeminskningen, på Teslan så kan kalkylen se ut som så:

Fordonsskatt 0 kr
Bränsle 0 kr (Tanka på jobbet och SuC)
Försäkring 3000 kr (halvförsäkring)
Besiktning 0 kr
Service/reparation 0 kr
Ränta 4200kr (400.000 kr, 1,5%, 30% skatterabatt)

Detta blir: 600 kr per månad! :D
:mrgreen:

Ja, kapitalkostnaden är stor även på en äldre bil. Den går ju oftast ner mot noll eftersom den kommer vara osäljbar till slut.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Jerker »

Hur stor kapitalkostnaden på en gammal bil är beror på. Om jag tar mig själv som exempel:
Jag har fram tills nu mest kört gamla bilar som jag köpt för mellan 2000 och 5000. Jag har sett till att de varit nybesiktigade så att jag kunnat köra dem minst ett år. Oftast har jag klarat mig utan nån reparation detta år. Går den inte genom besiktningen skrotar jag den och köper en annan på samma sätt. Det är ingen dyr bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Vad det en kommentar till mitt inlägg? För isåfall förstår jag det inte?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Vad det en kommentar till mitt inlägg? För isåfall förstår jag det inte?
Om du köper bilar för 2-5000kr/st, vilket jag gjorde som ung, så är det ju svårt att motivera köp av nybil ekonomiskt oavsett märke. Om det hade gått att räkna hem en ny elbil med de förutsättningarna hade ju varenda fossilbil skrotats idag. Ingen hade kört en meter till om de istället kunde suttit i en ny bil för samma kostnad (utom något envis sopprot så klart).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Vad det en kommentar till mitt inlägg? För isåfall förstår jag det inte?
Om du köper bilar för 2-5000kr/st, vilket jag gjorde som ung, så är det ju svårt att motivera köp av nybil ekonomiskt oavsett märke. Om det hade gått att räkna hem en ny elbil med de förutsättningarna hade ju varenda fossilbil skrotats idag. Ingen hade kört en meter till om de istället kunde suttit i en ny bil för samma kostnad (utom något envis sopprot så klart).
OK, då förstår jag! Nej, naturligtvis kan man inte det, och det är det jag har sagt i flera inlägg. Men eftersom jag vill ha en elbil och det inte finns elbilar på det sättet på begagnatmarknaden så blev jag nu tvungen att köpa en ny.

Men tänk i framtiden, när man kan köpa en begagnad elbil för några tusenlappar och en driftskostnad på 1-2:-/mil. Då snackar vi billig bil! :mrgreen:
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av MagnusG »

Siffror kan man vrida och vända på lite hur man vill. Jag hör till dem som skriver upp alla utgifter på bilen så jag vet vad bilen har kostat de 8 åren jag ägt den. Jag summerade kostnaderna och jämförde dem med en elbil.

Min VW Golf kostade 240 000 kr i december 2007. Den har gått lite mer än 10 000 mil hittills. Jag har tankat för 97 000 kr och service, försäkring, skatt, däck m.m. har kostat 90 000 kr. Det går att runda av de löpande kostnaderna uppåt till 190 000 kr så det blir en jämnare summa.

Så hittills har den kostat 430 000 kr.

Hade jag istället köpt en Tesla 3 för 350 000 kr Tankat el för 15 000 kr går bara gissa milkostnaden men räknar på 1.50 kr/mil. Skatten hade varit noll och servicekostnaderna varit betydligt lägre då man slipper olje-/tändstiftsbyte m.m. Så säg 65 000 kr istället för 90 000 kr i övriga kostnader.

Då blir den totala summan 430 000 kr.


Räknar man som jag har gjort skiljer det inte så mycket att byta till elbil men det är om bilen är köpt kontant. Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Tesla 3 kommer väl vara lite större än en Golf och ska väl jämföras med lite större och dyrare bilar än en Golf.

Sen får man utgå från att Tesla 3 har 3 års vagnskadegaranti som de flesta andra biltillverkare har.

Med 98 månaders ägande så ligger min Golf på ca 4400 kr/månad i kostnader. Det är ingen sparbössa precis men ska man förflytta sig längre sträckor finns det inget fortskaffningsmedel som är gratis.

Trådstartaren räknade med en avskrivning på 5 år. Alla övriga kostnader för min bil var ca 100 000 kr de första 5 åren, snittade bara på 1000 mil/år de första åren. 340 000 kr på 60 månader ger en månadskostnad på 5666 kr.

Med en Tesla 3 hade månadskostnaden blivit 6400 kr ungefär.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av pegs »

MagnusG skrev:
Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
En fundering. Undrar om det någonsin blir aktuellt, iallafall om bilen är 8 år.

Ser två scenario:
- Om 8 år är det ingen stor utgift. (Tror och hoppas på det scenariot.)
Antingen är batteriet billigt eller så är råvaran i det gamla batteriet så mycket värt att det kompenserar.
Med frågan är hur en låg kostnad påverkar valet byta/köp nytt?

- Om 8 år är det en lika stor utgift som idag.
Ingen lär bekosta en batteribyte som är flera ggr mer än restvärdet på bilen.
Om det nu inte är så att restvärdet på bilen i sig är väldigt högt.

(Känns inte som att det här inlägget är helt genomtänkt, men vad 17 det här är ju ett forum... ;-) )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

MagnusG skrev:
...Skatten hade varit noll och servicekostnaderna varit betydligt lägre då man slipper olje-/tändstiftsbyte m.m. Så säg 65 000 kr istället för 90 000 kr i övriga kostnader...

...Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Tesla 3 kommer väl vara lite större än en Golf och ska väl jämföras med lite större och dyrare bilar än en Golf...
Om du köper en Tesla så måste du inte göra service för att garantierna ska gälla, premien på garantin ingår alltså i inköpskostnaden. Om jag skulle planera för att äga bilen från ny till the bitter end så skulle jag inte serva varje år om jag körde så lite som 1000mil. Sparka på hjulen kan jag göra själv.

Garantin på batteriet är på 8år, det betyder inte att du behöver byta det då. Räkna med att du åtminstone kan använda batteriet till 10år med 80% kvar, kanske 15år innan du behöver byts för att inte kunna hoppa mellan SC.
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av MagnusG »

pegs skrev:
MagnusG skrev:
Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
En fundering. Undrar om det någonsin blir aktuellt, iallafall om bilen är 8 år.

Ser två scenario:
- Om 8 år är det ingen stor utgift. (Tror och hoppas på det scenariot.)
Antingen är batteriet billigt eller så är råvaran i det gamla batteriet så mycket värt att det kompenserar.
Med frågan är hur en låg kostnad påverkar valet byta/köp nytt?

- Om 8 år är det en lika stor utgift som idag.
Ingen lär bekosta en batteribyte som är flera ggr mer än restvärdet på bilen.
Om det nu inte är så att restvärdet på bilen i sig är väldigt högt.

(Känns inte som att det här inlägget är helt genomtänkt, men vad 17 det här är ju ett forum... ;-) )
Trådstartarens grundfråga var att hitta argument/ekonomisk kalkyl för att övertyga sin sambo att köpa en Tesla 3. Jag visade att efter 8 år är den totala kostnaden likvärdig med att köpa en ny Golf. Så långt gick det bra men det största argumentet mot att köpa en elbil idag är just batteriets livslängd. Hade batteriets livslängd varit 25-30 år är det lätt att räkna hem de ekonomiska fördelarna med elbil. Men i dagsläget är det ingen som vet hur batteriet klarar sig när det är 10 år gammalt. Så man är tvungen att räkna in det i kalkylen att det kommer en stor utgift efter 10-15 år.
Antingen köper man en ny bil efter 8-10 år och får ett dåligt restvärde på bilen tack vare ett dåligt batteri eller så köper man ett nytt batteri och kör 8-10 år till och får billiga mil förhoppningsvis.

Modell 3 kommer att ha kortare räckvidd än Modell S och X. Det blir inga långresor med Modell 3 om man har 70-80% av batterikapaciteten kvar och man bara fyller batteriet till 80%. Då får allt alla Supercharger stå lite tätare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

Vem har sagt att Model 3 kommer ha kortare räckvidd? Jag har inte hört något sånt alls... Det är klart att det är möjligt att det kommer en version med litet batteri motsvarande dagens 70kWh men räkna också med att det kommer en med ett större batteri.

När det gäller värdet så är det nog bra att räkna med noll i restvärde efter 10 år oavsett bil.
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av ekonomisk trygghet »

LarsL skrev:
Vem har sagt att Model 3 kommer ha kortare räckvidd? Jag har inte hört något sånt alls... Det är klart att det är möjligt att det kommer en version med litet batteri motsvarande dagens 70kWh men räkna också med att det kommer en med ett större batteri.

När det gäller värdet så är det nog bra att räkna med noll i restvärde efter 10 år oavsett bil.
Jag tänker likadant. Det jag ville veta var vad man måste lägga ut i rena pengar varje månad för att äga en Model 3 (årsavgiften utslagen på 12) Det här med att gissa vad bilen är värd i framtiden känns ganska ointressant för mig, jag räknar med att bilen är värd noll kronor efter 5-8 år. Ny teknik kan uppfinnas, det kan visa sig att batterierna/bilen innehåller cancerframkallande ämnen, allvarliga säkerhetsbrister kan upptäckas i konstruktionen etc... Dagens bilar liknar mer och mer mobiltelefoner, och vem vill köpa en 5 år gammal mobil idag?

Mvh
Ekonomisk Trygghet
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av vigge50 »

Elon Musk har sagt att Model III kommer ha en räckvidd vid normal körning på 200 miles och säger att det betyder att räckvidden enligt EPA kommer vara mer än 200 miles. Idag har Model S 70 en räckvidd på 230 miles enligt EPA vilket betyder att Model III inte kommer ha särskilt mycket sämre räckvidd än dagens Model S.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3

Inlägg av LarsL »

Den versionen som ska kosta 35000 ska ha en räckvidd på 200miles. Förmodligen kommer det finnas en dyrare version med längre räckvidd.
Skriv svar