Partier på bägge sidor mittstrecket är intresserade av ett såkallat bonus-/malussystem där man tar ut en straffavgift på bilar med högre utsläpp och använder till att finansiera subventioner av bilar som släpper ut mindre. Det är alltså ett självfinansierande system som inte kostar staten något, men som lär vara ganska effektivt i att styra om marknaden mot miljövänligare alternativ. Det känns verkligen inte osannolikt att vi kommer få se ett sånt system inom bara ett par år, och subventionerna för rena elbilar i ett sånt system skulle kunna vara större än dagens supermiljöbilspremie.Kirre skrev:Kanske är överdrivet pessimistisk men tror inte det kommer att finnas några supermiljöbilspremier när model 3 börjar levereras i Sverige.danni skrev:Det är nog inte orimligt att förvänta sig att komma ner i runt den nivån efter eventuella framtida supermiljöbilspremier eller motsvarande.Kirre skrev:Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Också, när det går upp för svenska staten, oavsett styre, att elbilar med en bränslekostnad på 2 kr mil börjar "äta" för mycket på skatteintäkter från fossilbränsle kommer de tvärtom hitta på sätt (läs olika typer av skatter och pålagor) att kompensera för detta bortfall. Just på detta område finns det inga gränser för hur kreativa finansdepartementet kan vara...
Ekonomisk Kalkyl Model 3
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Jo, det beror ju på hur man räknar. Du har varken med kapitalkostnad eller värdeminskning.ekonomisk trygghet skrev:Gjorde precis en kalkyl på vår Opel Kombi 2007 års modell och ett inköp av en Tesla känns väldigt avlägset om man bara tittar på den ekonomiska biten tyvärr
Opel Kombi 2007
Skatt 2 082 kr
Bensin 12 000 kr
Försäkring 5 274 kr (helförsäkring, även mot vilt)
Besiktning 360 kr
Service/reparation 5 000 kr
Slår man ut dessa årskostnader på 12 blir summan 2 059 kr per månad.
Gör vi motsvarande, dvs glömmer värdeminskningen, på Teslan så kan kalkylen se ut som så:
Fordonsskatt 0 kr
Bränsle 0 kr (Tanka på jobbet och SuC)
Försäkring 3000 kr (halvförsäkring)
Besiktning 0 kr
Service/reparation 0 kr
Ränta 4200kr (400.000 kr, 1,5%, 30% skatterabatt)
Detta blir: 600 kr per månad!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Hoppas verkligen du har rätt. Och ur ett samhälls/nationalekonomiskt perspektiv är detta det mest vettiga att göra. Är dock rädd för att diverse starka lobbying-grupper (fossilbil- och oljeindustrin mm) kommer att motarbeta ett bonus/malus-system så länge det bara går. Hittills har de ju tyvärr lyckats ganska bra...danni skrev:Partier på bägge sidor mittstrecket är intresserade av ett såkallat bonus-/malussystem där man tar ut en straffavgift på bilar med högre utsläpp och använder till att finansiera subventioner av bilar som släpper ut mindre. Det är alltså ett självfinansierande system som inte kostar staten något, men som lär vara ganska effektivt i att styra om marknaden mot miljövänligare alternativ. Det känns verkligen inte osannolikt att vi kommer få se ett sånt system inom bara ett par år, och subventionerna för rena elbilar i ett sånt system skulle kunna vara större än dagens supermiljöbilspremie.Kirre skrev:Kanske är överdrivet pessimistisk men tror inte det kommer att finnas några supermiljöbilspremier när model 3 börjar levereras i Sverige.danni skrev:Det är nog inte orimligt att förvänta sig att komma ner i runt den nivån efter eventuella framtida supermiljöbilspremier eller motsvarande.Kirre skrev:Har mycket svårt att tro att instegspriset kommer att vara 350.000kr. Runt 400.000kr är mer rimligt baserat på frakter, moms etc, men också om man "översätter" Teslas Model S prissättning i USA vs Sverige.
Också, när det går upp för svenska staten, oavsett styre, att elbilar med en bränslekostnad på 2 kr mil börjar "äta" för mycket på skatteintäkter från fossilbränsle kommer de tvärtom hitta på sätt (läs olika typer av skatter och pålagor) att kompensera för detta bortfall. Just på detta område finns det inga gränser för hur kreativa finansdepartementet kan vara...
MY LR, Pearl White
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
olza skrev:
Jo, det beror ju på hur man räknar. Du har varken med kapitalkostnad eller värdeminskning.
Gör vi motsvarande, dvs glömmer värdeminskningen, på Teslan så kan kalkylen se ut som så:
Fordonsskatt 0 kr
Bränsle 0 kr (Tanka på jobbet och SuC)
Försäkring 3000 kr (halvförsäkring)
Besiktning 0 kr
Service/reparation 0 kr
Ränta 4200kr (400.000 kr, 1,5%, 30% skatterabatt)
Detta blir: 600 kr per månad!
Ja, kapitalkostnaden är stor även på en äldre bil. Den går ju oftast ner mot noll eftersom den kommer vara osäljbar till slut.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Hur stor kapitalkostnaden på en gammal bil är beror på. Om jag tar mig själv som exempel:
Jag har fram tills nu mest kört gamla bilar som jag köpt för mellan 2000 och 5000. Jag har sett till att de varit nybesiktigade så att jag kunnat köra dem minst ett år. Oftast har jag klarat mig utan nån reparation detta år. Går den inte genom besiktningen skrotar jag den och köper en annan på samma sätt. Det är ingen dyr bil.
Jag har fram tills nu mest kört gamla bilar som jag köpt för mellan 2000 och 5000. Jag har sett till att de varit nybesiktigade så att jag kunnat köra dem minst ett år. Oftast har jag klarat mig utan nån reparation detta år. Går den inte genom besiktningen skrotar jag den och köper en annan på samma sätt. Det är ingen dyr bil.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Vad det en kommentar till mitt inlägg? För isåfall förstår jag det inte?LarsL skrev:Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Om du köper bilar för 2-5000kr/st, vilket jag gjorde som ung, så är det ju svårt att motivera köp av nybil ekonomiskt oavsett märke. Om det hade gått att räkna hem en ny elbil med de förutsättningarna hade ju varenda fossilbil skrotats idag. Ingen hade kört en meter till om de istället kunde suttit i en ny bil för samma kostnad (utom något envis sopprot så klart).Jerker skrev:Vad det en kommentar till mitt inlägg? För isåfall förstår jag det inte?LarsL skrev:Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
OK, då förstår jag! Nej, naturligtvis kan man inte det, och det är det jag har sagt i flera inlägg. Men eftersom jag vill ha en elbil och det inte finns elbilar på det sättet på begagnatmarknaden så blev jag nu tvungen att köpa en ny.LarsL skrev:Om du köper bilar för 2-5000kr/st, vilket jag gjorde som ung, så är det ju svårt att motivera köp av nybil ekonomiskt oavsett märke. Om det hade gått att räkna hem en ny elbil med de förutsättningarna hade ju varenda fossilbil skrotats idag. Ingen hade kört en meter till om de istället kunde suttit i en ny bil för samma kostnad (utom något envis sopprot så klart).Jerker skrev:Vad det en kommentar till mitt inlägg? För isåfall förstår jag det inte?LarsL skrev:Med den kostnaden kan du knappast köpa ny bil oavsett märke eller drivmedel.
Men tänk i framtiden, när man kan köpa en begagnad elbil för några tusenlappar och en driftskostnad på 1-2:-/mil. Då snackar vi billig bil!
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Siffror kan man vrida och vända på lite hur man vill. Jag hör till dem som skriver upp alla utgifter på bilen så jag vet vad bilen har kostat de 8 åren jag ägt den. Jag summerade kostnaderna och jämförde dem med en elbil.
Min VW Golf kostade 240 000 kr i december 2007. Den har gått lite mer än 10 000 mil hittills. Jag har tankat för 97 000 kr och service, försäkring, skatt, däck m.m. har kostat 90 000 kr. Det går att runda av de löpande kostnaderna uppåt till 190 000 kr så det blir en jämnare summa.
Så hittills har den kostat 430 000 kr.
Hade jag istället köpt en Tesla 3 för 350 000 kr Tankat el för 15 000 kr går bara gissa milkostnaden men räknar på 1.50 kr/mil. Skatten hade varit noll och servicekostnaderna varit betydligt lägre då man slipper olje-/tändstiftsbyte m.m. Så säg 65 000 kr istället för 90 000 kr i övriga kostnader.
Då blir den totala summan 430 000 kr.
Räknar man som jag har gjort skiljer det inte så mycket att byta till elbil men det är om bilen är köpt kontant. Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Tesla 3 kommer väl vara lite större än en Golf och ska väl jämföras med lite större och dyrare bilar än en Golf.
Sen får man utgå från att Tesla 3 har 3 års vagnskadegaranti som de flesta andra biltillverkare har.
Med 98 månaders ägande så ligger min Golf på ca 4400 kr/månad i kostnader. Det är ingen sparbössa precis men ska man förflytta sig längre sträckor finns det inget fortskaffningsmedel som är gratis.
Trådstartaren räknade med en avskrivning på 5 år. Alla övriga kostnader för min bil var ca 100 000 kr de första 5 åren, snittade bara på 1000 mil/år de första åren. 340 000 kr på 60 månader ger en månadskostnad på 5666 kr.
Med en Tesla 3 hade månadskostnaden blivit 6400 kr ungefär.
Min VW Golf kostade 240 000 kr i december 2007. Den har gått lite mer än 10 000 mil hittills. Jag har tankat för 97 000 kr och service, försäkring, skatt, däck m.m. har kostat 90 000 kr. Det går att runda av de löpande kostnaderna uppåt till 190 000 kr så det blir en jämnare summa.
Så hittills har den kostat 430 000 kr.
Hade jag istället köpt en Tesla 3 för 350 000 kr Tankat el för 15 000 kr går bara gissa milkostnaden men räknar på 1.50 kr/mil. Skatten hade varit noll och servicekostnaderna varit betydligt lägre då man slipper olje-/tändstiftsbyte m.m. Så säg 65 000 kr istället för 90 000 kr i övriga kostnader.
Då blir den totala summan 430 000 kr.
Räknar man som jag har gjort skiljer det inte så mycket att byta till elbil men det är om bilen är köpt kontant. Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Tesla 3 kommer väl vara lite större än en Golf och ska väl jämföras med lite större och dyrare bilar än en Golf.
Sen får man utgå från att Tesla 3 har 3 års vagnskadegaranti som de flesta andra biltillverkare har.
Med 98 månaders ägande så ligger min Golf på ca 4400 kr/månad i kostnader. Det är ingen sparbössa precis men ska man förflytta sig längre sträckor finns det inget fortskaffningsmedel som är gratis.
Trådstartaren räknade med en avskrivning på 5 år. Alla övriga kostnader för min bil var ca 100 000 kr de första 5 åren, snittade bara på 1000 mil/år de första åren. 340 000 kr på 60 månader ger en månadskostnad på 5666 kr.
Med en Tesla 3 hade månadskostnaden blivit 6400 kr ungefär.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
En fundering. Undrar om det någonsin blir aktuellt, iallafall om bilen är 8 år.MagnusG skrev:Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Ser två scenario:
- Om 8 år är det ingen stor utgift. (Tror och hoppas på det scenariot.)
Antingen är batteriet billigt eller så är råvaran i det gamla batteriet så mycket värt att det kompenserar.
Med frågan är hur en låg kostnad påverkar valet byta/köp nytt?
- Om 8 år är det en lika stor utgift som idag.
Ingen lär bekosta en batteribyte som är flera ggr mer än restvärdet på bilen.
Om det nu inte är så att restvärdet på bilen i sig är väldigt högt.
(Känns inte som att det här inlägget är helt genomtänkt, men vad 17 det här är ju ett forum... )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Om du köper en Tesla så måste du inte göra service för att garantierna ska gälla, premien på garantin ingår alltså i inköpskostnaden. Om jag skulle planera för att äga bilen från ny till the bitter end så skulle jag inte serva varje år om jag körde så lite som 1000mil. Sparka på hjulen kan jag göra själv.MagnusG skrev:...Skatten hade varit noll och servicekostnaderna varit betydligt lägre då man slipper olje-/tändstiftsbyte m.m. Så säg 65 000 kr istället för 90 000 kr i övriga kostnader...
...Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Tesla 3 kommer väl vara lite större än en Golf och ska väl jämföras med lite större och dyrare bilar än en Golf...
Garantin på batteriet är på 8år, det betyder inte att du behöver byta det då. Räkna med att du åtminstone kan använda batteriet till 10år med 80% kvar, kanske 15år innan du behöver byts för att inte kunna hoppa mellan SC.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Trådstartarens grundfråga var att hitta argument/ekonomisk kalkyl för att övertyga sin sambo att köpa en Tesla 3. Jag visade att efter 8 år är den totala kostnaden likvärdig med att köpa en ny Golf. Så långt gick det bra men det största argumentet mot att köpa en elbil idag är just batteriets livslängd. Hade batteriets livslängd varit 25-30 år är det lätt att räkna hem de ekonomiska fördelarna med elbil. Men i dagsläget är det ingen som vet hur batteriet klarar sig när det är 10 år gammalt. Så man är tvungen att räkna in det i kalkylen att det kommer en stor utgift efter 10-15 år.pegs skrev:En fundering. Undrar om det någonsin blir aktuellt, iallafall om bilen är 8 år.MagnusG skrev:Efter 8 år närmar sig elbilen ett batteribyte också, en ganska stor utgift.
Ser två scenario:
- Om 8 år är det ingen stor utgift. (Tror och hoppas på det scenariot.)
Antingen är batteriet billigt eller så är råvaran i det gamla batteriet så mycket värt att det kompenserar.
Med frågan är hur en låg kostnad påverkar valet byta/köp nytt?
- Om 8 år är det en lika stor utgift som idag.
Ingen lär bekosta en batteribyte som är flera ggr mer än restvärdet på bilen.
Om det nu inte är så att restvärdet på bilen i sig är väldigt högt.
(Känns inte som att det här inlägget är helt genomtänkt, men vad 17 det här är ju ett forum... )
Antingen köper man en ny bil efter 8-10 år och får ett dåligt restvärde på bilen tack vare ett dåligt batteri eller så köper man ett nytt batteri och kör 8-10 år till och får billiga mil förhoppningsvis.
Modell 3 kommer att ha kortare räckvidd än Modell S och X. Det blir inga långresor med Modell 3 om man har 70-80% av batterikapaciteten kvar och man bara fyller batteriet till 80%. Då får allt alla Supercharger stå lite tätare.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Vem har sagt att Model 3 kommer ha kortare räckvidd? Jag har inte hört något sånt alls... Det är klart att det är möjligt att det kommer en version med litet batteri motsvarande dagens 70kWh men räkna också med att det kommer en med ett större batteri.
När det gäller värdet så är det nog bra att räkna med noll i restvärde efter 10 år oavsett bil.
När det gäller värdet så är det nog bra att räkna med noll i restvärde efter 10 år oavsett bil.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 28 aug 2015 09:36
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Jag tänker likadant. Det jag ville veta var vad man måste lägga ut i rena pengar varje månad för att äga en Model 3 (årsavgiften utslagen på 12) Det här med att gissa vad bilen är värd i framtiden känns ganska ointressant för mig, jag räknar med att bilen är värd noll kronor efter 5-8 år. Ny teknik kan uppfinnas, det kan visa sig att batterierna/bilen innehåller cancerframkallande ämnen, allvarliga säkerhetsbrister kan upptäckas i konstruktionen etc... Dagens bilar liknar mer och mer mobiltelefoner, och vem vill köpa en 5 år gammal mobil idag?LarsL skrev:Vem har sagt att Model 3 kommer ha kortare räckvidd? Jag har inte hört något sånt alls... Det är klart att det är möjligt att det kommer en version med litet batteri motsvarande dagens 70kWh men räkna också med att det kommer en med ett större batteri.
När det gäller värdet så är det nog bra att räkna med noll i restvärde efter 10 år oavsett bil.
Mvh
Ekonomisk Trygghet
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Elon Musk har sagt att Model III kommer ha en räckvidd vid normal körning på 200 miles och säger att det betyder att räckvidden enligt EPA kommer vara mer än 200 miles. Idag har Model S 70 en räckvidd på 230 miles enligt EPA vilket betyder att Model III inte kommer ha särskilt mycket sämre räckvidd än dagens Model S.
Re: Ekonomisk Kalkyl Model 3
Den versionen som ska kosta 35000 ska ha en räckvidd på 200miles. Förmodligen kommer det finnas en dyrare version med längre räckvidd.