Hur hänger det här ihop? Musk stöd till Trump.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur hänger det här ihop? Musk stöd till Trump.

Inlägg av TiborBlomhall »

Att Wall Street Journal hittat på att Elon skulle ha donerat massa pengar till Trump och Elon dementerar ryktena är väl knappast att han "ändrat sig"?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Pengarna går till en PAC, inte Trump personligen. Så alla har rätt.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Ming skrev: 24 jul 2024 13:51
Elon Musk verkar ha ändrat sig om att ge pengar till Trump och hävdar att allt var fake news. Han är verkligen en man av karaktär och sann till sitt ord 🙂.
Elon Musk denies report he will donate $45m a month to Trump Super Pac

https://www.theguardian.com/technology/ ... ac-america
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Lurkern skrev: 24 jul 2024 14:20
Pengarna går till en PAC, inte Trump personligen. Så alla har rätt.
Förutom att pengarna inte ens gått till en PAC.

https://www.fec.gov/data/committee/C00879510/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 24 jul 2024 14:18
Att Wall Street Journal hittat på att Elon skulle ha donerat massa pengar till Trump och Elon dementerar ryktena är väl knappast att han "ändrat sig"?
Trump har själv sagt på ett rally att Elon personligen sagt till Trump att Elon ska bidra med 45 miljoner dollar per månad så det är nog inget WSJ hittat på. Men det är jättebra om Elon kommit på bättre tankar nu när det inte längre ser ut att bli en promenadseger för Trump.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Trump sa att han hörde att Elon bidragit till honom. Han läste väl WSJ som alla andra.

Elon stödjer (tyvärr, tycker jag personligen) Trump i ord. Men inte med massa miljoner dollar.

De senaste dagarnas händelser har om något ökat på Elons muntliga stöd till Trump, hans inlägg på X är rena MAGA propaganda. Personligen tycker jag det är hemskt. Men att beskylla honom för att ha donerat massa pengar, och sedan beskylla honom för att ha "ändrat sig" när det avslöjas att det inte var sant är inte rätt för det.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 24 jul 2024 16:53
Trump sa att han hörde att Elon bidragit till honom. Han läste väl WSJ som alla andra.

Elon stödjer (tyvärr, tycker jag personligen) Trump i ord. Men inte med massa miljoner dollar.

De senaste dagarnas händelser har om något ökat på Elons muntliga stöd till Trump, hans inlägg på X är rena MAGA propaganda. Personligen tycker jag det är hemskt. Men att beskylla honom för att ha donerat massa pengar, och sedan beskylla honom för att ha "ändrat sig" när det avslöjas att det inte var sant är inte rätt för det.
Du har rätt, jag lyssnade på klippet igen och Trump sa att han hade läst att Elon skulle donera pengar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Frågan om Elon eller Ken Griffin gjorde bästa klippet för $45M?

Är det ett sammanträffande är det sjukt, annars har DJT och/eller Elon humor på en nivå som jag inte kände till.

https://www.cnbc.com/2024/07/18/citadel ... -sale.html
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Tämligen fundamentala faktorer;
Båda är för så lite inflytande från staten /federalt som det bara går. Minimalt med skatter för löntagare och bolag. Så lite regleringar och bidrag som möjligt. Allt till alla och mindre till de som bidrar, det är vad båda ogillar gemensamt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Airlift skrev: 24 jul 2024 22:39
Båda är för så lite inflytande från staten /federalt som det bara går. Minimalt med skatter för löntagare och bolag. Så lite regleringar och bidrag som möjligt. Allt till alla och mindre till de som bidrar, det är vad båda ogillar gemensamt.
Fler saker de har gemensamt:
- Sprider konspirationsteorier
- Är Putins nyttiga idioter
- Omger sig med ja-sägare
- Lättkränkta
- Priviligierade uppväxter
- Saknar högre utbildning (master)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

d3marcus skrev: 25 jul 2024 13:58
Airlift skrev: 24 jul 2024 22:39
Fler saker de har gemensamt:
- Sprider konspirationsteorier
- Är Putins nyttiga idioter
- Omger sig med ja-sägare
- Lättkränkta
- Priviligierade uppväxter
- Saknar högre utbildning (master)
Det finns gott om odugliga, otrevliga och direkt ogina människor med högre utbildning- så ser inte det som någon garanti för något.

Ex. Putin eller Lenin. Eller Josef Mengele. Just saying.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Just det här med att "utbildning" ska vara en garanti för att man blir en bra människa är faktiskt en direkt avskyvärd tanke.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi_ skrev: 26 jul 2024 09:42
Just det här med att "utbildning" ska vara en garanti för att man blir en bra människa är faktiskt en direkt avskyvärd tanke.
Vem påstår det?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

frippe skrev: 26 jul 2024 09:57
Vem påstår det?

D3marcus. Implicit. Har även sett och hört det åtskilliga gånger som skällsord. Outbildad.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi_ skrev: 26 jul 2024 10:23
Vem påstår det?

D3marcus. Implicit. Har även sett och hört det åtskilliga gånger som skällsord. Outbildad.
Nu ska inte jag hävda att jag vet vad D3marcus menade, men det var inte det han skrev i det inlägg du citerade. Han beskrev vad de hade gemensamt, och att båda saknar en högre utbildning är där enbart fakta. Sedan att du tolkar det som något annat är något du läste in.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

frippe skrev: 26 jul 2024 11:14
Verdi_ skrev: 26 jul 2024 10:23
Vem påstår det?

Nu ska inte jag hävda att jag vet vad D3marcus menade, men det var inte det han skrev i det inlägg du citerade. Han beskrev vad de hade gemensamt, och att båda saknar en högre utbildning är där enbart fakta. Sedan att du tolkar det som något annat är något du läste in.

Mmm. Eller hur.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Tycker utbildningsnivå är relevant när det gäller personkulter som Trump och Musk. Många klarar av att prata, väldigt få klarar av att en MSc i exempelvis Computer science.

Tror det är många (främst lågutbildade/ekonomer) som felaktigt tror att Musk grundade Tesla, är hjärnan bakom FSD etc när det i själv verket krävs många duktiga civilingenjörer för att nå resultat. Musks narcissistiska twittrande om hur han har synpunkter på tekniska lösningar späder på föraktet så klart.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Han har praktiskt mer erfarenhet än en typisk CS civilingenjör. Jobbat med ett över ett hundratal genom åren - det finns både stjärnor och sopor.

Musk ogillar jag skarpt, men han är autodidakt med över en snitt masters i kompetens helt klart.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

d3marcus skrev: 26 jul 2024 19:09
Tycker utbildningsnivå är relevant när det gäller personkulter som Trump och Musk. Många klarar av att prata, väldigt få klarar av att en MSc i exempelvis Computer science.

Tror det är många (främst lågutbildade/ekonomer) som felaktigt tror att Musk grundade Tesla, är hjärnan bakom FSD etc när det i själv verket krävs många duktiga civilingenjörer för att nå resultat. Musks narcissistiska twittrande om hur han har synpunkter på tekniska lösningar späder på föraktet så klart.
Nu är du där igen. Varför skulle inte någon utan utbildning inte kunna läsa innantill och förstå att Musk köpte in sig i Tesla? Så krävande är väl inte det?

De allra värsta fanboisen på det här forumet är väl i regel rätt högt utbildade?

Jag hade klarat en civilingenjörsexamen utan problem. Det var min plan att göra det men av olika anledningar så blev det inte så och det är jag tacksam för idag. Det blev en 3-årig utbildning istället. Jag har jobbat med flera civilingenjörer som gjort exakt samma jobb som jag och tjänat långt sämre.

Det där med vilken utbildning man har är möjligen relevant när man är ung. Sen blir vad man uträttat under sitt arbetsliv mycket viktigare.

Exempelvis: Min bäste väns fru har doktorerat på Ludwiginstitutet i Uppsala. Cancerforskning. Hon sitter nu som hög chef i ett börsnoterat bolag och jobbar öht inte med cancerforskning. Dvs en utbildning kan vara ett medel att ta sig längre i karriären. Men det är inte utbildningen i sig som gör karriären utan det är personens driv och kapacitet på arbetet.

Elon Musk har ett driv av Guds nåde. Jag gillar inte karln och har aldrig gjort. Alltid varit obekväm med personkulten kring honom. Även när han ansågs PK. Men faktum är att han gör saker vi andra bara kan drömma om. Alltid gjort. PayPal osv. Det är oerhört mycket mer sällsynt än att gå en utbildning. Det gör hundratusentals människor varje år. Och jag tror nog Musk hade klarat en Master of Science i data. Han kodade väl en hel del av PayPal på den tiden?

De allra vassaste kodarna har ofta ingen utbildning alls för övrigt. De har brunnit för kodning och haft det som intresse sen de var barn. En utbildning ger inte alls lika gedigna kunskaper som en sån uppväxt.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Uppenbarligen en öm tå.

Självklart är utbildning och kompetens viktigt - skall du leda eller bedöma ett techbolag behöver du rätt kompetens. En stor del av den uppblåsta värderingen av $TSLA beror på att aktieägare och analytiker inte har den tekniska kompetens som behövs för att förstå utmaningarna med FSD, robotaxi etc. Tesla har varit duktiga på att skala upp produktion av två bilmodeller på en omogen marknad. Men det var för två år sedan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev: 26 jul 2024 22:45

Självklart är utbildning och kompetens viktigt - skall du leda eller bedöma ett techbolag behöver du rätt kompetens.
Kompetens och bildning kan man (uppenbarligen) skaffa sig på lite olika sätt. Elon Musk, Bill Gates, Larry Ellison och Steve Jobs lyckades ju någorlunda Ok med att visa att de kunde förstå både teknik och ekonomi tycker jag. Samt lyckades ändå leda något eller några techbolag hyfsat godkänt (enligt mig iaf.).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 22 jul 2024 23:34

Ingen källhänvisning där, men stämmer det är det en förklaring.
En intervju med Vivian som nu är 20 år gammal:
...] When she eventually went and gave him the medical forms, she said, he read them at least twice, once with her and then again on his own, before he signed them.

“He was not by any means tricked. He knew the full side effects,” she said. [...]

“I have been basically put into a point where, to a group of people, I have to basically prove whether or not I was suicidal or not to warrant medically transitioning,” she said. “It’s absolutely mind-boggling.”

https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/ ... rcna163665
Det verkar vidare som Vivian har ett konto på Threads.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

"Elon Musk posting deepfakes to help Donald Trump win the 2024 election."
Tesla Model S 90D
wheels

Inlägg av wheels »

En buthurt demokrat :lol:
Sen när har val varit opåverkade, särskilt amerikanska.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Skriv svar