Marc Van Impe som drev det här arbetet på Tesla siar om FSD city-streets runt 2028.
viewtopic.php?p=821001#p821001
Edit: Så för att anknyta till rubriken avses mao Q1 2028

Moderator: Redaktion
Jag har länge upplevt Norge som helt emot det mesta när det gäller DCAS. Även Nederländerna.Lurence skrev: ↑30 okt 2024 13:02Lyssnar på TF ADAS 35.
De diskuterar just nu frågan om system-initierade manövrar på motorväg utan hands-on för att kunna ta beslut på GRVA-21 i januari.
Många positiva utlägganden.
UK som varit emot tidigare gav ok utifrån att man skulle lägga med ett stycke om att kunna bestämma själv på lokal nivå. "Vi vill inte blocka de som skulle vilja få in detta, trots vi själva inte vill".
Många påtalar att hur ska industrin kunna komma med evidens om det inte tillåts.
Japan drev hårt i att man ska inte blocka innovation.
Påtalas att systemet funnits i många länder i flera år så industrin ska sätta ihop data till gruppen.
Sen helt plötsligt kommer Norge in i diskussionen och bara säger rakt av NEJ. De vill inte se detta över huvud taget. Vill plocka bort hela paragrafen och helt förbjuda att systemet får ta egna beslut.
Jag vet inte vad som är så bråttom om vi inte får nya funktioner. De kan gärna betatesta nya stacken i USA ett år till för min del baserat på vad jag läst hittills därifrån.
I USA verkar spökbromsningarna försvunnit vilket gör att många tror och hoppas att om vi får den stacken får vi en stabilare AP.
Jag har i princip inga problem med spökbromsningar. Det är vid ett fåtal ställen och det kan lika gärna bero på felaktig kartdata. End to end-stacken (för motorväg v12.5.6) är ju knappt utrullad så det är svårt att dra slutsatser om den ännu tycker jag.Jist skrev: ↑30 okt 2024 14:22I USA verkar spökbromsningarna försvunnit vilket gör att många tror och hoppas att om vi får den stacken får vi en stabilare AP.
4.1. How to lift limitations of system-initiated manoeuvres to highways and conditions of not withholding Hands-On Requests (para. 5.3.7.2.4.10. of UN Regulation No. 171).
How to resolve this issue? What kind of additional evidence should be provided for lifting the limitations?
Documentation:
• ADAS-35-04 was presented by OICA-CLEPA with the proposal to delete subsentence: “5.3.7.2.4.10. The system shall only initiate a maneuver if the vehicle is located on a highway (including highway slip roads) and it is not withholding HORs.”
o Industry also indicated its willingness to address highway-like roads (e.g., where pedestrians are allowed although unlikely to be encountered).
Statements from TF on ADAS members:
• UK: want to hold the paragraph; proposed a solution to use the experience from UN Regulation No. 157 (ALKS) where some contracting parties may require fulfilment of the provisions of this paragraph while some other may not.
o The Chair asked the UK and the industry to review UN Regulation No.157 and propose wording that would enable Contracting Parties to choose withholding HOR and SIM off highways as per 5.3.7.2.4.10.
o The content of UN Regulation No. 157 will be checked by the Leadership to refer in further discussions.
• Industry stated that the off-highway SIM and withholding HOR technologies are already in place in different markets.
• J: In favour for deleting the entire paragraph 5.3.7.2.4.10..
• NO: no support for SIM but asked for evidence of safety of those technologies.
• JRC: Data had been collected from the US market by tests. This data should be processed to provide information for the development of possible provisions for DCAS. This information will be shared when available.
• The Chair requested the industry to prepare a textual document and/or a short presentation compiling the evidence that such technologies are in operation in different markets and perform safely.
• The Chair requested the industry to provide the first draft proposals for item 3a and 3b as in ADAS-35-05 to be discussed first in the TF on ADAS.
UNECE R157 är autonomi på motorväg utan filbyten upp till 130km/h. Föraren kan titta på en film eller jobba men måste vara tillgänglig för att ta över när bilen lämnar ODD (Skulle kunna vara: det börjar regna, blir mörkt, eller vägarbete, utryckningsfordon). Då sker en överlämningsrutin som gör att människan har tid på sig att sätta sig in i situationen innan man tar över ansvaret. Om människan inte göra det, så stannar bilen i vägrenen. Autonoma bilar enl R157 är inte lagliga i EU förutom i Tyskland och Schweiz.Lurence skrev: ↑13 nov 2024 09:07Anteckningarna från senaste mötet. Nytt möte 26 november.
Till de som är mer insatta i processen. Om de kommer fram till att bilar får ha system-initierade manövrar på motorvägar och motorvägsliknande vägar med HOR, dvs händer på ratten (Känns som det är bästa kompromissen mellan alla parter). Och detta sedan klubbas igenom på GRVA som hålls i slutet på januari. Vad är det för processer efter detta för att det ska bli verklighet i Sverige?
4.1. How to lift limitations of system-initiated manoeuvres to highways and conditions of not withholding Hands-On Requests (para. 5.3.7.2.4.10. of UN Regulation No. 171).
How to resolve this issue? What kind of additional evidence should be provided for lifting the limitations?
Documentation:
• ADAS-35-04 was presented by OICA-CLEPA with the proposal to delete subsentence: “5.3.7.2.4.10. The system shall only initiate a maneuver if the vehicle is located on a highway (including highway slip roads) and it is not withholding HORs.”
o Industry also indicated its willingness to address highway-like roads (e.g., where pedestrians are allowed although unlikely to be encountered).
Statements from TF on ADAS members:
• UK: want to hold the paragraph; proposed a solution to use the experience from UN Regulation No. 157 (ALKS) where some contracting parties may require fulfilment of the provisions of this paragraph while some other may not.
o The Chair asked the UK and the industry to review UN Regulation No.157 and propose wording that would enable Contracting Parties to choose withholding HOR and SIM off highways as per 5.3.7.2.4.10.
o The content of UN Regulation No. 157 will be checked by the Leadership to refer in further discussions.
• Industry stated that the off-highway SIM and withholding HOR technologies are already in place in different markets.
• J: In favour for deleting the entire paragraph 5.3.7.2.4.10..
• NO: no support for SIM but asked for evidence of safety of those technologies.
• JRC: Data had been collected from the US market by tests. This data should be processed to provide information for the development of possible provisions for DCAS. This information will be shared when available.
• The Chair requested the industry to prepare a textual document and/or a short presentation compiling the evidence that such technologies are in operation in different markets and perform safely.
• The Chair requested the industry to provide the first draft proposals for item 3a and 3b as in ADAS-35-05 to be discussed first in the TF on ADAS.
Jag tolkar det som att hänvisningen till 157 för UK enbart handlar om att det finns en paragraf där i som ger länder chansen att välja om de vill följa vissa delar eller inte. Och att de ska kolla på denna och återkomma med hur man skulle kunna skriva en liknande till 171. Det jobbiga med en sådan paragraf är ju att Sverige skulle kunna få för sig att anamma den sen också..spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 09:20UNECE R157 är autonomi på motorväg utan filbyten upp till 130km/h. Föraren kan titta på en film eller jobba men måste vara tillgänglig för att ta över när bilen lämnar ODD (Skulle kunna vara: det börjar regna, blir mörkt, eller vägarbete, utryckningsfordon). Då sker en överlämningsrutin som gör att människan har tid på sig att sätta sig in i situationen innan man tar över ansvaret. Om människan inte göra det, så stannar bilen i vägrenen. Autonoma bilar enl R157 är inte lagliga i EU förutom i Tyskland och Schweiz.Lurence skrev: ↑13 nov 2024 09:07Anteckningarna från senaste mötet. Nytt möte 26 november.
Till de som är mer insatta i processen. Om de kommer fram till att bilar får ha system-initierade manövrar på motorvägar och motorvägsliknande vägar med HOR, dvs händer på ratten (Känns som det är bästa kompromissen mellan alla parter). Och detta sedan klubbas igenom på GRVA som hålls i slutet på januari. Vad är det för processer efter detta för att det ska bli verklighet i Sverige?
4.1. How to lift limitations of system-initiated manoeuvres to highways and conditions of not withholding Hands-On Requests (para. 5.3.7.2.4.10. of UN Regulation No. 171).
How to resolve this issue? What kind of additional evidence should be provided for lifting the limitations?
Documentation:
• ADAS-35-04 was presented by OICA-CLEPA with the proposal to delete subsentence: “5.3.7.2.4.10. The system shall only initiate a maneuver if the vehicle is located on a highway (including highway slip roads) and it is not withholding HORs.”
o Industry also indicated its willingness to address highway-like roads (e.g., where pedestrians are allowed although unlikely to be encountered).
Statements from TF on ADAS members:
• UK: want to hold the paragraph; proposed a solution to use the experience from UN Regulation No. 157 (ALKS) where some contracting parties may require fulfilment of the provisions of this paragraph while some other may not.
o The Chair asked the UK and the industry to review UN Regulation No.157 and propose wording that would enable Contracting Parties to choose withholding HOR and SIM off highways as per 5.3.7.2.4.10.
o The content of UN Regulation No. 157 will be checked by the Leadership to refer in further discussions.
• Industry stated that the off-highway SIM and withholding HOR technologies are already in place in different markets.
• J: In favour for deleting the entire paragraph 5.3.7.2.4.10..
• NO: no support for SIM but asked for evidence of safety of those technologies.
• JRC: Data had been collected from the US market by tests. This data should be processed to provide information for the development of possible provisions for DCAS. This information will be shared when available.
• The Chair requested the industry to prepare a textual document and/or a short presentation compiling the evidence that such technologies are in operation in different markets and perform safely.
• The Chair requested the industry to provide the first draft proposals for item 3a and 3b as in ADAS-35-05 to be discussed first in the TF on ADAS.
När det gäller R171 så är det väl inget nytt ovan? Som jag förstår det så har GRVA beslutat om system-initierade-manövrar, SIM, på motorväg givet att händerna är på ratten? Visst godkände GRVA R171 efter UK-kompromissen? Det ska klubbas i nästa instans och sedan efter en tid blir det gällande lag i Sverige och andra länder som följer UNECE (EU, Ryssland, Japan et.c)
Bilarna/systemen måste ju typgodkännas med.
Diskussionen ovan gäller väl om SIM ska kunna ske utan hands-on på motorväg? Det kommer att ta 12 mån efter GRVA-beslut ungefär skulle jag tro.
Ja håller med om R157. Det som är speciellt med R157 är att den kräver ändringar av lokal trafiklagstiftning.Lurence skrev: ↑13 nov 2024 10:38Jag tolkar det som att hänvisningen till 157 för UK enbart handlar om att det finns en paragraf där i som ger länder chansen att välja om de vill följa vissa delar eller inte. Och att de ska kolla på denna och återkomma med hur man skulle kunna skriva en liknande till 171. Det jobbiga med en sådan paragraf är ju att Sverige skulle kunna få för sig att anamma den sen också..spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 09:20UNECE R157 är autonomi på motorväg utan filbyten upp till 130km/h. Föraren kan titta på en film eller jobba men måste vara tillgänglig för att ta över när bilen lämnar ODD (Skulle kunna vara: det börjar regna, blir mörkt, eller vägarbete, utryckningsfordon). Då sker en överlämningsrutin som gör att människan har tid på sig att sätta sig in i situationen innan man tar över ansvaret. Om människan inte göra det, så stannar bilen i vägrenen. Autonoma bilar enl R157 är inte lagliga i EU förutom i Tyskland och Schweiz.Lurence skrev: ↑13 nov 2024 09:07Anteckningarna från senaste mötet. Nytt möte 26 november.
Till de som är mer insatta i processen. Om de kommer fram till att bilar får ha system-initierade manövrar på motorvägar och motorvägsliknande vägar med HOR, dvs händer på ratten (Känns som det är bästa kompromissen mellan alla parter). Och detta sedan klubbas igenom på GRVA som hålls i slutet på januari. Vad är det för processer efter detta för att det ska bli verklighet i Sverige?
4.1. How to lift limitations of system-initiated manoeuvres to highways and conditions of not withholding Hands-On Requests (para. 5.3.7.2.4.10. of UN Regulation No. 171).
How to resolve this issue? What kind of additional evidence should be provided for lifting the limitations?
Documentation:
• ADAS-35-04 was presented by OICA-CLEPA with the proposal to delete subsentence: “5.3.7.2.4.10. The system shall only initiate a maneuver if the vehicle is located on a highway (including highway slip roads) and it is not withholding HORs.”
o Industry also indicated its willingness to address highway-like roads (e.g., where pedestrians are allowed although unlikely to be encountered).
Statements from TF on ADAS members:
• UK: want to hold the paragraph; proposed a solution to use the experience from UN Regulation No. 157 (ALKS) where some contracting parties may require fulfilment of the provisions of this paragraph while some other may not.
o The Chair asked the UK and the industry to review UN Regulation No.157 and propose wording that would enable Contracting Parties to choose withholding HOR and SIM off highways as per 5.3.7.2.4.10.
o The content of UN Regulation No. 157 will be checked by the Leadership to refer in further discussions.
• Industry stated that the off-highway SIM and withholding HOR technologies are already in place in different markets.
• J: In favour for deleting the entire paragraph 5.3.7.2.4.10..
• NO: no support for SIM but asked for evidence of safety of those technologies.
• JRC: Data had been collected from the US market by tests. This data should be processed to provide information for the development of possible provisions for DCAS. This information will be shared when available.
• The Chair requested the industry to prepare a textual document and/or a short presentation compiling the evidence that such technologies are in operation in different markets and perform safely.
• The Chair requested the industry to provide the first draft proposals for item 3a and 3b as in ADAS-35-05 to be discussed first in the TF on ADAS.
När det gäller R171 så är det väl inget nytt ovan? Som jag förstår det så har GRVA beslutat om system-initierade-manövrar, SIM, på motorväg givet att händerna är på ratten? Visst godkände GRVA R171 efter UK-kompromissen? Det ska klubbas i nästa instans och sedan efter en tid blir det gällande lag i Sverige och andra länder som följer UNECE (EU, Ryssland, Japan et.c)
Bilarna/systemen måste ju typgodkännas med.
Diskussionen ovan gäller väl om SIM ska kunna ske utan hands-on på motorväg? Det kommer att ta 12 mån efter GRVA-beslut ungefär skulle jag tro.
När det gäller 171 så klubbades väl denna igenom som du skriver, men att trots hands-on SIM så måste föraren bekräfta manövern som bilen föreslår? Men jag kan ha fel här.
Tänker att efter uppdateringen med hur HOR kontrolleras dagtid, så skulle det vara ett väldigt lyft att få till hands-on SIM på motorväg som ett första steg. Filbyte med EAP/FSD dagtid kräver idag enbart blinkning för att bekräfta, då HOR uppfylls så mycket enklare nu med att ha en hand i rätt position. Skulle vara bra att bli av med blinkningen också.
Nu är vi nära! 2024.44.4 med v12.5.4.2 rullar ut i EU! Undrar om det bara är de med FSD option som får den...
Vad har du fått detta ifrån? Det finns inget lagstöd. Läs tråden?
Korrekt, inget lagstöd för samma FSD-funktioner som i USA. Det behöver ju inte betyda att man inte kan uppgradera stacken från 12.3 till 12.5 i EU.
Ja, det är möjligt att de kanske gör detta när DCAS börjar gälla istället för R79.Sueco skrev: ↑13 dec 2024 18:37Korrekt, inget lagstöd för samma FSD-funktioner som i USA. Det behöver ju inte betyda att man inte kan uppgradera stacken från 12.3 till 12.5 i EU.
https://stats.tessie.com/versions/2024.44.4