Sida 2 av 2
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 17 sep 2024 19:23
av AAKEE
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 17 sep 2024 19:28
av jonasl
Det är rejält bra timpeng på att göra bromsjobb själv. Jag är ingen van bilmek även om jag skruvat en del till nöds, bland annat bytt koppling, kärvande bromsok (handbromsen), satt på coilovers och lite annat på en MX-5:a.
Nya skivor och belägg runtom + smörja upp och fixa tog mig en halvdag på en Subaru Forester som hade gått 14000 mil. Nu var det nog 10 år sen men delarna kostade 3000 kr ca (märkesgrejor från utlandet). Sparade över 10 000 kr på det, så trots att jag var noggrann och långsam så blev det bra timpenning.
Numera är jag på gränsen till för lat för att meka bromsar själv men jag borde egentligen se till att allt löper som det ska helt klart.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 17 sep 2024 23:04
av AAKEE
jonasl skrev: ↑17 sep 2024 19:28
Det är rejält bra timpeng på att göra bromsjobb själv.
Kvällens övning, eller senare halvan för att vila
lite från köksbygge:
Yepp, även andra bilar än T behöver lite bromskärlek ibland .
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 18 sep 2024 06:27
av Airlift
Motorvägsavfart: lägg i ”N” och bromsa ner till lämplig låg hastighet. Har ett par ”favorit-avfarter” där det inte är många 100m från avfart till stopp/väjningsplikt. Blir enkelt att komma ihåg och skivorna är släta och skinande.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 25 sep 2024 13:56
av Broeken
TS: Vid inlämningen stod räkningen på 12k med reservation för att det var oklart om det var beläggen eller även skivorna som behövde bytas. En bit in på dagen kom en ny faktura i appen, nu på 24k, ringde och kollade så att de inte räknat samma jobb 2 ggr, så var det tyvärr inte. På em kom en ny, nu 44k. Oken bak var korroderade, gick inte att lossa. Sänktes sedan till 34k då man sågat itu ena oket utan kontakt med mig, så behövde bara betala det ena. Fick lånebil som kunde hämtas efter stängning så funkade bra, tog ca 3 dagar då oken inte fanns i lager. Sammantaget smidig upplevelse med bra bemötande. Guldstjärna för att man kan hämta lånebil, samt lämna tillbaka dygnet runt utan att stressa iväg från jobbet.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 25 sep 2024 15:47
av AAKEE
Broeken skrev: ↑25 sep 2024 13:56
TS: Vid inlämningen stod räkningen på 12k med reservation för att det var oklart om det var beläggen eller även skivorna som behövde bytas. En bit in på dagen kom en ny faktura i appen, nu på 24k, ringde och kollade så att de inte räknat samma jobb 2 ggr, så var det tyvärr inte. På em kom en ny, nu 44k. Oken bak var korroderade, gick inte att lossa. Sänktes sedan till 34k då man sågat itu ena oket utan kontakt med mig, så behövde bara betala det ena. Fick lånebil som kunde hämtas efter stängning så funkade bra, tog ca 3 dagar då oken inte fanns i lager. Sammantaget smidig upplevelse med bra bemötande. Guldstjärna för att man kan hämta lånebil, samt lämna tillbaka dygnet runt utan att stressa iväg från jobbet.
Det behövs ingen förebyggande servixxx enligt vissa här på forumet.
Man kan enkelt ersätta servicen med att låna ut bilen till Tesla med en stor bunt rödingar eller laxar

Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 25 sep 2024 17:48
av AAKEE
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28
Kortversion; gör ej bromsservice om du inte har problem med bromsarna, bromsa hårt ibland för att förebygga problem.
Läs OP senaste post ovan ^^^
Jomen, det vart ju billigt.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 25 sep 2024 19:32
av Tellus
AAKEE skrev: ↑25 sep 2024 17:48
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28
Kortversion; gör ej bromsservice om du inte har problem med bromsarna, bromsa hårt ibland för att förebygga problem.
Läs OP senaste post ovan ^^^
Jomen, det vart ju billigt.
Det är ju precis som jag sagt längre upp i tråden.
Ökad risk för problem om man gjort bromsservice som i detta fall gjordes i våras och kanske tidigare också.
Ett till fall som stärker min teori.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 25 sep 2024 20:30
av AAKEE
Tellus skrev: ↑25 sep 2024 19:32
AAKEE skrev: ↑25 sep 2024 17:48
Tellus skrev: ↑15 sep 2024 11:28
Kortversion; gör ej bromsservice om du inte har problem med bromsarna, bromsa hårt ibland för att förebygga problem.
Läs OP senaste post ovan ^^^
Jomen, det vart ju billigt.
Det är ju precis som jag sagt längre upp i tråden.
Ökad risk för problem om man gjort bromsservice som i detta fall gjordes i våras och kanske tidigare också.
Ett till fall som stärker min teori.
Gjorde man bromsservice (på riktigt) i våras u.a så har det såklart inte rostat ihop tills nu så att man måste såga isär oket.'
I så fall är det någon som myglat fett på det man kallar bromsservice. Då är inte problemet att göra bromsservice som ställer till det utan att någon fuskat gravt.
Något som OP borde ta upp. Om det var korrekt servat i våras är det inte möjligt att man måste byta hela skiten nu (alltså, oken).
Den som tagit betarrt för en bromsservice är medskyldig till det som sker nu.
Man ska absolut ta hand om bromsarna och man ska göra bromsservice men man ska inte lämna jpobbet till knarkarte som tar betalt utan att göra det man betalar för.
Re: Byta bromsskivor M3P endast på Tesla?
Postat: 25 sep 2024 20:41
av Fredrik j
jonasl skrev: ↑17 sep 2024 19:28
Det är rejält bra timpeng på att göra bromsjobb själv. Jag är ingen van bilmek även om jag skruvat en del till nöds, bland annat bytt koppling, kärvande bromsok (handbromsen), satt på coilovers och lite annat på en MX-5:a.
Nya skivor och belägg runtom + smörja upp och fixa tog mig en halvdag på en Subaru Forester som hade gått 14000 mil. Nu var det nog 10 år sen men delarna kostade 3000 kr ca (märkesgrejor från utlandet). Sparade över 10 000 kr på det, så trots att jag var noggrann och långsam så blev det bra timpenning.
Numera är jag på gränsen till för lat för att meka bromsar själv men jag borde egentligen se till att allt löper som det ska helt klart.
Bromsjobb är ju en rejäl kassako för verkstan. Få komponenter är så servicevänliga. Själv brukar jag kolla till bromsarna när jag skiftar hjul och eventuella åtgärder gör jag på våren när sommardäcken ska på.
Bromsbyte är ett relativt enkelt jobb.
Delarna köper man inte i Sverige där reservdelar är sjukt dyra.