Vinterdäck 18 tum

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Vinterdäck 18 tum

Inlägg av tor-ake »

MatsJ skrev: 30 sep 2024 09:49
tor-ake skrev: 30 sep 2024 09:26
Att köra 20" och 21" på vinterdäck om det finns 18" och 19" som passar är ju nuts.
Ser inte varför det är nuts just på vinterdäck? Syftar du på att greppet ändå är sämre med vintersulor så att det inte spelar någon roll med högre däcksidor? Annars är det väl lika nuts på sommaren...
På torr och slät asfalt är det mycket bättre att ha ett brett däck, ju bredare desto bättre och ju styvare i sidled desto bättre. I vatten, snö, slask och t.ex. en ojämn isig väg är det bättre med ett däck som är smalt och kan följa vägens kontur. Ett smalt däck med höga däcksidor, och med relativt lågt lufttryck får totalt sett en större yta som är i kontakt med underlaget än ett hårdpumpat brett däck.

Som tips för den som överraskas av snöfall med feta sommarsulor på och behöver ta sig loss eller hem, släpp ut luften ur däcket så att det synbart deformeras, och kör sedan långsamt. Funkar såklart ännu bättre med vinterdäck och ju högre däcksida man har, detta trick har räddat mig flera gånger uppe i Jämtland och Lappland (bakhjuldrift, släpvagn och dåligt plogad väg)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
vampyren

Re: Vinterdäck 18 tum

Inlägg av vampyren »

vampyren skrev: 30 sep 2024 00:52
Hur resonerar ni kring garantin och kanske försäkring??
Jag dök ned i trafikverkets författningssamlingar men lyckas inte hitta nånting annat än att det numera bara är den dimensionen som står på regbeviset som gäller. Det skall vara bl.a. TSFS 2010:2, TSFS 2013:63, TSFS 2019:44 som tar upp detta men de har ändrats och reviderats upprepade gånger till följd av EU-förordningar och hänvisar till varandra och andra författningssamlingar. Helsnurrigt.

Fram till ungefär 2010 var det helt okej att ha lite andra dimensioner på vinterdäck så länge rullningsdiameter och spårvidd var samma men nu? F-n vet.

Nån får ringa till ett försäkringsbolag och fråga dem vad som gäller. Att köra 20" och 21" på vinterdäck om det finns 18" och 19" som passar är ju nuts.
Håller helt med! Vet inte vad som gällre! Kollar på 19tum från gummihuset men vet inte vad som händer om något händer! Får kolla med försäkringen i veckan. Sen har Tesla vagnskada så de kan också bråka!
MatsJ skrev: 30 sep 2024 09:49
Att köra 20" och 21" på vinterdäck om det finns 18" och 19" som passar är ju nuts.
Ser inte varför det är nuts just på vinterdäck? Syftar du på att greppet ändå är sämre med vintersulor så att det inte spelar någon roll med högre däcksidor? Annars är det väl lika nuts på sommaren...
Breddare och mindre gummi = sämre i min värld för speciellt vinter. Plus mer ljud. Vill helst ha 19 eller max 20 men 21 är för mycket för min del. Sånt bör man kunna välja själv! Det är galet att det ska Tesla bestämma!
Skriv svar