Vinterhjul model 3 performance 2024

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vinterhjul model 3 performance 2024

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 12:16
holden skrev: 22 okt 2024 11:59
Köpte typ turbin, 19 tum.

Imponerande låg förbrukning med 20-tum vinterhjul, kommer någon konkurrent ens i närheten? [...
De konkurrenter som skulle kunna komma närmast inkluderar:

Ioniq 6
BMW i4 (m50 eller utan) Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
Merca EQE

Orkar dock inte gräva fram deras förbrukningssiffror.

I en annan rätt mkt högre prisklass och sannolikt med sämre förbrukningssiffror:
Vet inte vad nya Taycan skulle kunna få för siffror ifall det är möjligt att sätta smalare fälgar på den.

Minst effektiva i samma rätt mkt högre prisklass gissar jag att de här två är:
Audi e-tron GT.
Har Maserati börjat sälja GranTurismo Folgore EV i Sverige? Kanske är möjligt att sätta smalare fälgar på den med... Fast det här är ju en Coupé med endast två dörrar...
Smalare hjul rullar i grunden trögre.
För att kompensera behöver man högre tryck, och såklart däck som är lättrullande.

Det smalare hjulet har såklart mindre luftmotstånd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
El2an

Re: Vinterhjul model 3 performance 2024

Inlägg av El2an »

AAKEE skrev: 24 okt 2025 13:42
SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 12:16
holden skrev: 22 okt 2024 11:59
Köpte typ turbin, 19 tum.

Imponerande låg förbrukning med 20-tum vinterhjul, kommer någon konkurrent ens i närheten? [...
De konkurrenter som skulle kunna komma närmast inkluderar:

Ioniq 6
BMW i4 (m50 eller utan) Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
Merca EQE

Orkar dock inte gräva fram deras förbrukningssiffror.

I en annan rätt mkt högre prisklass och sannolikt med sämre förbrukningssiffror:
Vet inte vad nya Taycan skulle kunna få för siffror ifall det är möjligt att sätta smalare fälgar på den.

Minst effektiva i samma rätt mkt högre prisklass gissar jag att de här två är:
Audi e-tron GT.
Har Maserati börjat sälja GranTurismo Folgore EV i Sverige? Kanske är möjligt att sätta smalare fälgar på den med... Fast det här är ju en Coupé med endast två dörrar...
Smalare hjul rullar i grunden trögre.
För att kompensera behöver man högre tryck, och såklart däck som är lättrullande.

Det smalare hjulet har såklart mindre luftmotstånd.
Ett smalare ger även mer marktryck vilket inte är fel på vintern, smalare ger bättre grepp och skär genom slask med mindre risk för att det vatten/slaskplanar.
Senaste 20 åren kör jag alltid med minst ett snäpp upp på profilen vilket är ca 3% ökad omkrets med samma bredd, under eller med godkända 5% ökning av omkretsen har jag aldrig varit med om att det tagit i men däremot visar hastighetsmätaren rätt och ibland lite för lite.
En m3 LR skulle jag kört 215/55-18 alt 225/50-18, möjligen 215/50-18.
En annan sak jag krävt då jag bytt bilar är att få vinterdäck på original fälgarna pga dom tål vintern betydligt bättre, har fälgar från en passat 2006 som gått som vinterfälg hela tiden sedan 2006 och klarat sig riktigt bra utan att få lacksläpp och lär hålla många vintrar till. Är ett antal bilar man haft till denna omgång och har rullat ca 30 000 vintermil nu.
Skriv svar