Re: Ni med S85kw, ej performance
Postat: 30 jun 2014 09:27
Det närmsta Model S elmotor man kan komma i fossilmotorsvärlden är lustgas.
Motorn har då en viss maxeffekt, som tillfälligt kan mångdubblas mha lustgas. De flesta anser då ändå motorns effekt vara det den kan utveckla utan lustgas, ty med lustgas är det bara ett tillfälligt boost.
Tesla Model S motor klarar inte heller högre effekt än 69 kW långa perioder, däremot är den -som de flesta elmotorer- oerhört "lättrimmat" och tål utan problem rejäl överbelastning under kortare tid. (Och det är en viktig skillnad mot lustgas, att elmotorn kan tillfälligt överbelastas utan att skada den bara den kan kyla ner sig sen.)
Det är därför Model S har en hejdundrande 0-100 km/h accelerationstid, men klarar inte många varv på bana och klarar inte hålla maxfart längre tid.
Elmotorer är väldigt annorlunda fossilmotorer och det märks extra mycket när något regelverk är anpassat efter gamla normer.
Motorn har då en viss maxeffekt, som tillfälligt kan mångdubblas mha lustgas. De flesta anser då ändå motorns effekt vara det den kan utveckla utan lustgas, ty med lustgas är det bara ett tillfälligt boost.
Tesla Model S motor klarar inte heller högre effekt än 69 kW långa perioder, däremot är den -som de flesta elmotorer- oerhört "lättrimmat" och tål utan problem rejäl överbelastning under kortare tid. (Och det är en viktig skillnad mot lustgas, att elmotorn kan tillfälligt överbelastas utan att skada den bara den kan kyla ner sig sen.)
Det är därför Model S har en hejdundrande 0-100 km/h accelerationstid, men klarar inte många varv på bana och klarar inte hålla maxfart längre tid.
Elmotorer är väldigt annorlunda fossilmotorer och det märks extra mycket när något regelverk är anpassat efter gamla normer.