Sida 2 av 5

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 19:39
av repulsiv
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Tja, det är väl inte riktigt rocket science att vrida snabbt på ratten i "hög" hastighet ?

Testa själv vad som händer när du gör det, bilen kasar, iaf om du inte har en väldigt högbyggd bil.

Som mikebike är inne på lär elbilar ha ännu svårare att välta pga sin lägre tyngdpunkt och höga vikt.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 20:05
av toppo
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:09
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Nej, det styrs av tyngdpunkten och stjälpande moment. För att bilen ska kunna välta behöver momentet av horisontalkraften som bromsar bilen (friktion mot asfalt) överstiga momentet från bilens tyngdpunkt. En elbil kommer inte att välta vid en undermanöver då friktionskraften mellan hjul och asfalt är för låg i förhållande till bilens tyngdpunkt.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 20:47
av Oscar11
Älgtestet handlar ju inte om en bil välter eller inte utan hur den klarar en undanmanöver. Kineserna riskerar i tex högre grad krascha in i en mötande bil då de lättare får sladd. Eller sladda ut i skogen.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 21:06
av frippe
repulsiv skrev: 20 okt 2024 19:39
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Tja, det är väl inte riktigt rocket science att vrida snabbt på ratten i "hög" hastighet ?

Testa själv vad som händer när du gör det, bilen kasar, iaf om du inte har en väldigt högbyggd bil.

Som mikebike är inne på lär elbilar ha ännu svårare att välta pga sin lägre tyngdpunkt och höga vikt.
Säg det till en förare som drabbas av panik när en stor älg kliver ut framför banan.

En bil som sladdar ut på det sättet vid en undanmanöver riskerar att bli livsfarlig för en normal förare. Detta oavsett om den välter eller inte. Det är inte vältningen som blir det farliga utan den okontrollerade sladden.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 21:10
av frippe
toppo skrev: 20 okt 2024 20:05
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:09
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Nej, det styrs av tyngdpunkten och stjälpande moment. För att bilen ska kunna välta behöver momentet av horisontalkraften som bromsar bilen (friktion mot asfalt) överstiga momentet från bilens tyngdpunkt. En elbil kommer inte att välta vid en undermanöver då friktionskraften mellan hjul och asfalt är för låg i förhållande till bilens tyngdpunkt.
Oavsett om den välter eller inte riskerar en okontrollerad sladd att skapa stora risker för de i bilen som för medtrafikanter. Risken att bilen hamnar i diket eller kommer över i mötande fil får ses som ganska markant.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 21:31
av repulsiv
frippe skrev: 20 okt 2024 21:06
Säg det till en förare som drabbas av panik när en stor älg kliver ut framför banan.
Säg vaddå menar du ?
En bil som sladdar ut på det sättet vid en undanmanöver riskerar att bli livsfarlig för en normal förare. Detta oavsett om den välter eller inte. Det är inte vältningen som blir det farliga utan den okontrollerade sladden.
Det är det väl ingen som sagt emot heller, det jag påpekade var att det är inte ovanligt att bilar kasar eller sladdar vid undanmanöver, det är snarare det normala, det handlar mer om vid vilken hastighet.

Däremot är det extremt ovanligt att bilar välter i älgtestet, det avr det A-klassen blev känd för, inte att den inte klarade testet.

I A-klass-fallet så blev det ju ännu värre av att mercedes uppförde sig som små barnungar och försökte mörka det hela och hota tidningen i fråga på typiskt tyskt maner.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 02:03
av Frunken
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:07
Frunken skrev: 20 okt 2024 00:09
Skulle aldrig ta något annat än Tesla så länge mjukvaran suger. Orka sitta i en buggfest och eller otillräcklig mjukvara.
Fast det är så jag känner varje gång jag sätter mig i min tesla, att jag är en betatestare och altl fungerar halvdant.

Att andra är ännu sämre(?) är inte mycket tröst.
Njae, vet inte om jag håller om att allt är beta, det finns såklart förbättringspotential, men VW, KIA/Hyuandai’s mjukvara imponerar inte, och Volvo ska vi inte ens nämna som beta, alpha på sin höjd.

Du får ju naturligtvis tycka att du kör runt i en skitbil och att mjukvaran suger, men då är det väl bättre att byta märke?

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 06:30
av Love_O
repulsiv skrev: 20 okt 2024 19:39
frippe skrev: 20 okt 2024 16:00
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.
Tja, det är väl inte riktigt rocket science att vrida snabbt på ratten i "hög" hastighet ?

Testa själv vad som händer när du gör det, bilen kasar, iaf om du inte har en väldigt högbyggd bil.

Som mikebike är inne på lär elbilar ha ännu svårare att välta pga sin lägre tyngdpunkt och höga vikt.
Om du tror att det bara är att vrida på ratten så föreslår jag att du går en körutbildning.

Stor skillnad på vad ratt rörelserna kan åstadkomma. Viktfördelningar m.m.
Kommentaren är faktiskt rätt bra. För den visar okunskapen kring att svänga med en bil. Något jag märker bland många bilister, men gasa rakt fram ska det göras, fast det inte kan hantera det.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 07:34
av Arctic Drifter
Ok, så enligt testet klarade Y'n 72 km/h i älgtestet. Det säg inte mig så mycket, vad presterar t.ex. en annan (fd?) storsäljare... xc60?

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 08:48
av Credde
Arctic Drifter skrev: 21 okt 2024 07:34
Ok, så enligt testet klarade Y'n 72 km/h i älgtestet. Det säg inte mig så mycket, vad presterar t.ex. en annan (fd?) storsäljare... xc60?
73 km/t enligt denna artikel:
https://static.bonniernews.se/pdf/14327 ... -nyare.pdf

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 08:55
av RareEarth
Nya EX90: 64 km/h.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 09:27
av SIR N
Så Xpengs fördel är att man kan ladda förnybar el. Hur är det med de andra? Går de bara på el från kol- och oljekraftverk?

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 13:53
av Arctic Drifter
Credde skrev: 21 okt 2024 08:48
Arctic Drifter skrev: 21 okt 2024 07:34
Ok, så enligt testet klarade Y'n 72 km/h i älgtestet. Det säg inte mig så mycket, vad presterar t.ex. en annan (fd?) storsäljare... xc60?
73 km/t enligt denna artikel:
https://static.bonniernews.se/pdf/14327 ... -nyare.pdf
Trodde TV hade allt bakom betalvägg men den här sidan verkar vara publik, alla testresultat i älgtestet:
https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/

Baserat på den listan presterar testade Teslor så här:
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2022, 76 km/h
Tesla Model S 85 Performance 2014, 68 km/h
Tesla Model S P85D 2016, 71 km/h
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 2022, 75 km/h
Tesla Model Y Long Range RWD 2024, 72 km/h

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 13:59
av SIR N
Arctic Drifter skrev: 21 okt 2024 13:53
Credde skrev: 21 okt 2024 08:48
Arctic Drifter skrev: 21 okt 2024 07:34
Ok, så enligt testet klarade Y'n 72 km/h i älgtestet. Det säg inte mig så mycket, vad presterar t.ex. en annan (fd?) storsäljare... xc60?
73 km/t enligt denna artikel:
https://static.bonniernews.se/pdf/14327 ... -nyare.pdf
Trodde TV hade allt bakom betalvägg men den här sidan verkar vara publik, alla testresultat i älgtestet:
https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/

Baserat på den listan presterar testade Teslor så här:
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2022, 76 km/h
Tesla Model S 85 Performance 2014, 68 km/h
Tesla Model S P85D 2016, 71 km/h
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 2022, 75 km/h
Tesla Model Y Long Range RWD 2024, 72 km/h
Och då undrar man vad det är för skillnad på dessa två:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 14:08
av Niklas Z
SIR N skrev: 21 okt 2024 13:59

Och då undrar man vad det är för skillnad på dessa två:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Onekligen en fråga som tarvar ett svar.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 14:59
av mikebike
SIR N skrev: 21 okt 2024 13:59
Arctic Drifter skrev: 21 okt 2024 13:53
Credde skrev: 21 okt 2024 08:48
Arctic Drifter skrev: 21 okt 2024 07:34
Ok, så enligt testet klarade Y'n 72 km/h i älgtestet. Det säg inte mig så mycket, vad presterar t.ex. en annan (fd?) storsäljare... xc60?
73 km/t enligt denna artikel:
https://static.bonniernews.se/pdf/14327 ... -nyare.pdf
Trodde TV hade allt bakom betalvägg men den här sidan verkar vara publik, alla testresultat i älgtestet:
https://teknikensvarld.expressen.se/algtest/

Baserat på den listan presterar testade Teslor så här:
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2022, 76 km/h
Tesla Model S 85 Performance 2014, 68 km/h
Tesla Model S P85D 2016, 71 km/h
Tesla Model Y Long Range Dual Motor 2022, 75 km/h
Tesla Model Y Long Range RWD 2024, 72 km/h
Och då undrar man vad det är för skillnad på dessa två:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Är det ett typo och den övre skall vara en M3P?

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 15:11
av Nicke Nyfiken
SIR N skrev: 21 okt 2024 09:27
Så Xpengs fördel är att man kan ladda förnybar el. Hur är det med de andra? Går de bara på el från kol- och oljekraftverk?
:lol:

Borde även går att ladda el från gas- och kärnkraftverk.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 15:32
av SwedishAdvocate
Niklas Z skrev: 21 okt 2024 14:08
SIR N skrev: 21 okt 2024 13:59

Och då undrar man vad det är för skillnad på dessa två:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Onekligen en fråga som tarvar ett svar.
Skulle det kunna bli en sån skillnad ifall ifall t.ex. den ena har 18''-fälgar och andra istället har 19'' med däck från en annan tillverkare? Eller ena gången kanske det var sommardäck och den andra vinterdäck.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 16:00
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev: 21 okt 2024 15:32
Niklas Z skrev: 21 okt 2024 14:08
SIR N skrev: 21 okt 2024 13:59

Och då undrar man vad det är för skillnad på dessa två:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Onekligen en fråga som tarvar ett svar.
Skulle det kunna bli en sån skillnad ifall ifall t.ex. den ena har 18''-fälgar och andra istället har 19'' med däck från en annan tillverkare? Eller ena gången kanske det var sommardäck och den andra vinterdäck.
Man får ju hoppas att de kör på originaldäck när de gör testet. Annars betyder siffrorna ingenting.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 16:05
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: 21 okt 2024 15:32
Niklas Z skrev: 21 okt 2024 14:08
SIR N skrev: 21 okt 2024 13:59

Och då undrar man vad det är för skillnad på dessa två:

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2021, 78 km/h
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 2021, 74 km/h
Onekligen en fråga som tarvar ett svar.
Skulle det kunna bli en sån skillnad ifall ifall t.ex. den ena har 18''-fälgar och andra istället har 19'' med däck från en annan tillverkare? Eller ena gången kanske det var sommardäck och den andra vinterdäck.
Kör de på vinterdäck när det gör provet så blir det inte jämförbart med bilar som rullar på sommardäck.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 16:24
av Tobbelibobbe
Hittade några gamla test i min Dropbox som jag köpte innan vi köpte vår Model 3.

Gav svar på två frågor ovan.
78km/h var en faceliftad med ´19 Sporthjul.
74km/h var en pre-facelift med ´18 Aerohjul

I testet av den förstnämnda redovisades inget älgtest-resultat för ID4; "Testades inte då den hade vinterdäck monterade". Så det döljer sig förhoppningsvis inte resultat med vinterdäck i TV:s resultatdatabas

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 17:02
av Freez
Älgtestet handlar inte bara om vilken hastighet bilen klarar utan även om hur bilen beter sig. Se nedan beskrivning av G6 som uppenbarligen har ett kasst antisladdsystem.

”När vi höjer hastigheten fortsät- ter framvagnen att leverera ett hyfsat grepp – men bakvagnen kastar ut i sladd. Överstyrningen är alldeles för markant, antisladdsystemet arbetar inte alls tillräckligt vilket märks tydligt då föraren får styra emot bakvagnssladden rejält. Det ska inte ske i en modern bil och Xpeng G6 AWD är därmed underkänd i älgtestet.”

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 18:28
av Nicke Nyfiken
Freez skrev: 21 okt 2024 17:02
Älgtestet handlar inte bara om vilken hastighet bilen klarar utan även om hur bilen beter sig. Se nedan beskrivning av G6 som uppenbarligen har ett kast antisladdsystem.
Ja har bilen ett kast antisladdsystem får man kast med bakvagnen, och därmed underkänt. ;)

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 19:28
av HerrNilsson
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Japp, och ändå vinner Y testet. Det är verkligen en bil som är osedvanligt bra på mycket. Inte bäst i så mkt kanske, men bra på mest grejer.

Det visar väl försäljningssiffrorna också.

Re: MY bäst i test

Postat: 21 okt 2024 19:39
av Maw
HerrNilsson skrev: 21 okt 2024 19:28
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Japp, och ändå vinner Y testet. Det är verkligen en bil som är osedvanligt bra på mycket. Inte bäst i så mkt kanske, men bra på mest grejer.

Det visar väl försäljningssiffrorna också.
Fast om t ex 001 hade testats som rwd hade den haft mycket längre range och lägre pris och hade antagligen fått bättre poäng eftersom awd inte gav något extra.

Jag tror Teslan hade en stor fördel i testet eftersom den var rwd eftersom acceleration och framkomlighet värderades till 0 poäng medan range och pris var viktiga.