Schemalagd förvämning av batteriet
Moderator: Redaktion
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Ställde ut bilen ur garaget pga snickerier.
Två X starta värmen med appen några minuter innan avresa, celltemp ~ 4 resp 3C.
Ingen batterivärme.
Två X starta värmen med appen några minuter innan avresa, celltemp ~ 4 resp 3C.
Ingen batterivärme.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Koppla i sladden

SOC?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
Idag 70% SOC och 6 graders batteri, ej inkopplad. Värmer batteriet.
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna

- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Har en bara några km till jobbet så kan det vara en god anledning att börja ta cykeln eller gå, alltså få till bättre/nyttigare vanor.
Fördelar för plånboken, hälsan och klimatet.
Fördelar för plånboken, hälsan och klimatet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
På vilket vis hjälper det att gå ut i kallingarna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligenTellus skrev: ↑17 nov 2024 21:035 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter = 0,85kWh
TOT 1,6kWh
Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh
Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- Tellus
- Teslaägare
Gånger hur många Teslor det finns.holden skrev: ↑18 nov 2024 12:15Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligenTellus skrev: ↑17 nov 2024 21:035 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
TOT 1,6kWh
Drivning 0,75
TOT 3,6kWh
Har man octovalve så får man tillbaka lite.![]()
All onödig energiförbrukning, varför annars energioptimera. Tänker på klimatet..
- Tellus
- Teslaägare
Öppnar man förardörren 1 cm så stängs batterivärmningen av men kupé värmen fortsätter.
Ok, var och en salig i sin tro som det står i boken.Tellus skrev: ↑18 nov 2024 15:36Gånger hur många Teslor det finns.holden skrev: ↑18 nov 2024 12:15Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligenTellus skrev: ↑17 nov 2024 21:035 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
TOT 1,6kWh
Drivning 0,75
TOT 3,6kWh
All onödig energiförbrukning, varför annars energioptimera. Tänker på klimatet..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Kärnpunkten är nog att bilen sällan värmer batteriet om det inte är ordentligt kallt.
Var och varannan Teslaägare tror att batteriet värms varje gång man förkonditionerar kupen, vilket inte är fallet.
Gränserna skiljer troligen/möjligen mellan olika batterier också. Det är ingen (lätt upptäckbar) skillnad mellan min tidigare M3P och min MSP.
Däremot, om man ska tro folk med Y som använder andra verktyg än Scan my tesla/teslalogger så värmer den batteriet oftare/mer men det skulle kunna vara en fråga om ”fulrapportering” av de apparna också.
Var och varannan Teslaägare tror att batteriet värms varje gång man förkonditionerar kupen, vilket inte är fallet.
Gränserna skiljer troligen/möjligen mellan olika batterier också. Det är ingen (lätt upptäckbar) skillnad mellan min tidigare M3P och min MSP.
Däremot, om man ska tro folk med Y som använder andra verktyg än Scan my tesla/teslalogger så värmer den batteriet oftare/mer men det skulle kunna vara en fråga om ”fulrapportering” av de apparna också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Okej, då förstår jag.Tellus skrev: ↑18 nov 2024 15:37Öppnar man förardörren 1 cm så stängs batterivärmningen av men kupé värmen fortsätter.
Visste inte att batterivärmningen stängdes av då.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Förvärma batteriet behövs inte vid så kort sträcka men en varm kupé är alltid trevligt. Enklast är att bara starta klimatanläggningen från appen med önskad temperatur. Är det riktigt kallt väljer du att avfrosta bilen.
MY RWD Vit 2023
Jag hade fel!
Inatt var det -5 och körde 20 minuter camp mode nu på morgonen för att frosta av, och hade noll regen - så ingen batterivärmaretor-ake skrev: ↑12 nov 2024 17:23Jag provade med camp mode i en halvtimme nu, och lite osäker på om den inte värmde batteriet i alla fall? Jag hade ganska mycket regen fast bilen stått ute hela natten och dagen i noll till +4 grader, det brukar jag inte ha under de betingelserna - LFP-batteri. Ska definitivt prova igen.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Idag så har vi faktiskt lite minusgrader -4° nu på morgonen.tor-ake skrev: ↑12 nov 2024 17:23Jag provade med camp mode i en halvtimme nu, och lite osäker på om den inte värmde batteriet i alla fall? Jag hade ganska mycket regen fast bilen stått ute hela natten och dagen i noll till +4 grader, det brukar jag inte ha under de betingelserna - LFP-batteri. Ska definitivt prova igen.
På nya Highland RWD med LFP så startar ingen batterivärmare om man använder "camp mode" från appen.
När batterierna värms så ska man se "bacon symbolerna" i appen.
Jag värmde ungefär 15-20 minuter i camp mode idag, när jag åkte iväg så låg batteriet på 0,3°C och jag hade 0Kw i regen.
Körde någon km för att lämna av barn, lämnar värme igång när jag lämnar bilen i några minuter (knappen behåll).
När jag kom hem igen så hade jag fått 1°C i batteriet och fått lite regen (8.3kW), detta är utan batterivärmare. Det drog 1% från batteriet (från 93% till 92%).
Kan prova någon morgon och starta värmen från appen utan camp mode så kan vi se hur mycket mer det drar med batterivärming.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Det verkar som att gränsen på min bil med LFP verkar vara när temperaturen är under 5°C. Och den verkar då värma upp batteriet till 5°C.AAKEE skrev: ↑18 nov 2024 16:15Kärnpunkten är nog att bilen sällan värmer batteriet om det inte är ordentligt kallt.
Porsche Cayman S - 2006
Porsche Cayman S - 2006
Låter som det stämmer bra med M3P 2021 ovh MSP 2023.mykie skrev: ↑19 nov 2024 10:11Det verkar som att gränsen på min bil med LFP verkar vara när temperaturen är under 5°C. Och den verkar då värma upp batteriet till 5°C.AAKEE skrev: ↑18 nov 2024 16:15Kärnpunkten är nog att bilen sällan värmer batteriet om det inte är ordentligt kallt.
Battery heater på till ~3.5-4C och eftervärmen (motorerna är ju varmare eftersom de genererar värmen) ger 4.5-5C batteritemp.
Batterivärmen är i grunden till för att ärma batteriet så man får regen att fungera.
Max charge power har går upp från 0kW till ordentligt vid cirka 3C på både M3P och MSP.
Jag har sett rapporter om folk som kör andra programvaror än Scan My Tesla och som visat på batterivärme under körning på tex model Y LR med LG NMC(A)-batteriet trots att celltempen vart 10C. Men jag är lite skeptisk till de andra programvarornas korrekthet där.
Svårt veta innan man kopplat på SMT och faktiskt testat själv.
Det låter inte logiskt.
Bra att veta att LFP-bilarna ligger ungefär lika (vilket jag anat men inte vetat).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Samma tripp idag då men lite varmare ute (1°C), men nu kör jag på klimatanläggningen med "På" knappen i appen:
Som man kan se då på bacon-symbolen så kickar batterivärmningen igång:
När vi kör iväg 20 minuter senare så har vi 6°C i batteritemp:
När jag parker hemma igen så har vi 7.3°C i batteritemp och gått från 91% till 87% på batteriet.
Så det jag alltid gör vid korta turer är som sagt att använda "camp mode" för att slippa slösa energi på att värma batteriet i onödan.
Som man kan se då på bacon-symbolen så kickar batterivärmningen igång:
När vi kör iväg 20 minuter senare så har vi 6°C i batteritemp:
När jag parker hemma igen så har vi 7.3°C i batteritemp och gått från 91% till 87% på batteriet.
Så det jag alltid gör vid korta turer är som sagt att använda "camp mode" för att slippa slösa energi på att värma batteriet i onödan.
Porsche Cayman S - 2006
Porsche Cayman S - 2006
Tack förundersökningarna, nu vet jag hur jag ska hantera laddning och klimat!
Batterivärmen är bara till för att se till att regen fungerar, bilen vet väl inte hur långt man ska åka så den gör samma lika var gång.Tellus skrev: ↑18 nov 2024 15:36Gånger hur många Teslor det finns.holden skrev: ↑18 nov 2024 12:15Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligenTellus skrev: ↑17 nov 2024 21:035 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
TOT 1,6kWh
Drivning 0,75
TOT 3,6kWh
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man skyndar sig naturligt.
Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Berätta mer, jag känner inte igen beteendet som du beskriver.kaffekoko skrev: ↑12 jan 2025 19:03Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Du är med på att battery heating bara värmer batteriet till 5-7C så att regen ska fungera?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
Och när man börjar köra (eller öppna dörren) så stängs batteriväfmningen av även om batteritempen är kallare, till exempel 0 grader.AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 19:22Berätta mer, jag känner inte igen beteendet som du beskriver.kaffekoko skrev: ↑12 jan 2025 19:03Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Du är med på att battery heating bara värmer batteriet till 5-7C så att regen ska fungera?
Då värmer den bara "passivt" av överskottsvärmen från elektroniken och motorer som är låg.
Gäller M3P -19 med fler.
Bilar med värmepump tror jag höjer batteritempen med hjälp av den upp till minst 5 grader, även vid körning.
Ja, vad mer finns att berätta? Slipper gärna regen om jag slipper att ha fem gånger så hög förbrukning vintertid.AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 19:22Berätta mer, jag känner inte igen beteendet som du beskriver.kaffekoko skrev: ↑12 jan 2025 19:03Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.