Sida 2 av 2
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 00:10
av AAKEE
Ställde ut bilen ur garaget pga snickerier.
Två X starta värmen med appen några minuter innan avresa, celltemp ~ 4 resp 3C.
Ingen batterivärme.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 06:30
av Tellus
AAKEE skrev: ↑18 nov 2024 00:10
Ställde ut bilen ur garaget pga snickerier.
Två X starta värmen med appen några minuter innan avresa, celltemp ~ 4 resp 3C.
Ingen batterivärme.
Koppla i sladden
SOC?
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 06:53
av Tellus
Idag 70% SOC och 6 graders batteri, ej inkopplad. Värmer batteriet.
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna

Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 12:05
av Lerumsexpressen
Har en bara några km till jobbet så kan det vara en god anledning att börja ta cykeln eller gå, alltså få till bättre/nyttigare vanor.
Fördelar för plånboken, hälsan och klimatet.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 12:10
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 06:53
Idag 70% SOC och 6 graders batteri, ej inkopplad. Värmer batteriet.
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna
På vilket vis hjälper det att gå ut i kallingarna?
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 12:15
av holden
Tellus skrev: ↑17 nov 2024 21:03
Oscar11 skrev: ↑17 nov 2024 12:27
evert11 skrev: ↑11 nov 2024 14:08
Hej
Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
5 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter = 0,85kWh
TOT 1,6kWh
Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh
Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.
Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligen

Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 15:36
av Tellus
holden skrev: ↑18 nov 2024 12:15
Tellus skrev: ↑17 nov 2024 21:03
Oscar11 skrev: ↑17 nov 2024 12:27
evert11 skrev: ↑11 nov 2024 14:08
Hej
Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
5 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter = 0,85kWh
TOT 1,6kWh
Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh
Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.
Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligen
Gånger hur många Teslor det finns.
All onödig energiförbrukning, varför annars energioptimera. Tänker på klimatet..
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 15:37
av Tellus
Nicke Nyfiken skrev: ↑18 nov 2024 12:10
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 06:53
Idag 70% SOC och 6 graders batteri, ej inkopplad. Värmer batteriet.
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna
På vilket vis hjälper det att gå ut i kallingarna?
Öppnar man förardörren 1 cm så stängs batterivärmningen av men kupé värmen fortsätter.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 15:55
av holden
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 15:36
holden skrev: ↑18 nov 2024 12:15
Tellus skrev: ↑17 nov 2024 21:03
Oscar11 skrev: ↑17 nov 2024 12:27
evert11 skrev: ↑11 nov 2024 14:08
Hej
Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
5 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter = 0,85kWh
TOT 1,6kWh
Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh
Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.
Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligen
Gånger hur många Teslor det finns.
All onödig energiförbrukning, varför annars energioptimera. Tänker på klimatet..
Ok, var och en salig i sin tro som det står i boken.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 16:15
av AAKEE
Kärnpunkten är nog att bilen sällan värmer batteriet om det inte är ordentligt kallt.
Var och varannan Teslaägare tror att batteriet värms varje gång man förkonditionerar kupen, vilket inte är fallet.
Gränserna skiljer troligen/möjligen mellan olika batterier också. Det är ingen (lätt upptäckbar) skillnad mellan min tidigare M3P och min MSP.
Däremot, om man ska tro folk med Y som använder andra verktyg än Scan my tesla/teslalogger så värmer den batteriet oftare/mer men det skulle kunna vara en fråga om ”fulrapportering” av de apparna också.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 16:31
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 15:37
Nicke Nyfiken skrev: ↑18 nov 2024 12:10
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 06:53
Idag 70% SOC och 6 graders batteri, ej inkopplad. Värmer batteriet.
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna
På vilket vis hjälper det att gå ut i kallingarna?
Öppnar man förardörren 1 cm så stängs batterivärmningen av men kupé värmen fortsätter.
Okej, då förstår jag.
Visste inte att batterivärmningen stängdes av då.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 18 nov 2024 16:40
av Freez
evert11 skrev: ↑12 nov 2024 07:27
Jag känner bara att det känns onödigt att värma batteriet med en massa el när jag bara ska köra 2km.
Förvärma batteriet behövs inte vid så kort sträcka men en varm kupé är alltid trevligt. Enklast är att bara starta klimatanläggningen från appen med önskad temperatur. Är det riktigt kallt väljer du att avfrosta bilen.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 19 nov 2024 09:01
av tor-ake
mykie skrev: ↑12 nov 2024 16:05
Mitt tips är att starta "Camp mode" från appen om ni inte vill värma batteriet också.
Brukar räcka med några minuter för att få en varm kupé, jag brukar starta rattvärmen också.
Använder dagligen när jag bara ska köra korta sträckor.
Jag hade fel!
tor-ake skrev: ↑12 nov 2024 17:23
Jag provade med camp mode i en halvtimme nu, och lite osäker på om den inte värmde batteriet i alla fall? Jag hade ganska mycket regen fast bilen stått ute hela natten och dagen i noll till +4 grader, det brukar jag inte ha under de betingelserna - LFP-batteri. Ska definitivt prova igen.
Inatt var det -5 och körde 20 minuter camp mode nu på morgonen för att frosta av, och hade noll regen - så ingen batterivärmare

Däremot är det något krux med stols- och rattvärmen som skiljer sig från vanliga kupevärmningen - auto-läget verkar inte värma stolarna i camp mode, så man får aktivera dem manuellt. Men det är ju ingen biggie. Tack Mykie för tips!
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 19 nov 2024 09:50
av mykie
tor-ake skrev: ↑12 nov 2024 17:23
Jag provade med camp mode i en halvtimme nu, och lite osäker på om den inte värmde batteriet i alla fall? Jag hade ganska mycket regen fast bilen stått ute hela natten och dagen i noll till +4 grader, det brukar jag inte ha under de betingelserna - LFP-batteri. Ska definitivt prova igen.
Idag så har vi faktiskt lite minusgrader -4° nu på morgonen.
På nya Highland RWD med LFP så startar ingen batterivärmare om man använder "camp mode" från appen.
När batterierna värms så ska man se "bacon symbolerna" i appen.
Jag värmde ungefär 15-20 minuter i camp mode idag, när jag åkte iväg så låg batteriet på 0,3°C och jag hade 0Kw i regen.
Körde någon km för att lämna av barn, lämnar värme igång när jag lämnar bilen i några minuter (knappen behåll).
När jag kom hem igen så hade jag fått 1°C i batteriet och fått lite regen (8.3kW), detta är utan batterivärmare. Det drog 1% från batteriet (från 93% till 92%).
Kan prova någon morgon och starta värmen från appen utan camp mode så kan vi se hur mycket mer det drar med batterivärming.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 19 nov 2024 10:11
av mykie
AAKEE skrev: ↑18 nov 2024 16:15
Kärnpunkten är nog att bilen sällan värmer batteriet om det inte är ordentligt kallt.
Var och varannan Teslaägare tror att batteriet värms varje gång man förkonditionerar kupen, vilket inte är fallet.
Gränserna skiljer troligen/möjligen mellan olika batterier också. Det är ingen (lätt upptäckbar) skillnad mellan min tidigare M3P och min MSP.
Däremot, om man ska tro folk med Y som använder andra verktyg än Scan my tesla/teslalogger så värmer den batteriet oftare/mer men det skulle kunna vara en fråga om ”fulrapportering” av de apparna också.
Det verkar som att gränsen på min bil med LFP verkar vara när temperaturen är under 5°C. Och den verkar då värma upp batteriet till 5°C.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 19 nov 2024 10:45
av AAKEE
mykie skrev: ↑19 nov 2024 10:11
AAKEE skrev: ↑18 nov 2024 16:15
Kärnpunkten är nog att bilen sällan värmer batteriet om det inte är ordentligt kallt.
Var och varannan Teslaägare tror att batteriet värms varje gång man förkonditionerar kupen, vilket inte är fallet.
Gränserna skiljer troligen/möjligen mellan olika batterier också. Det är ingen (lätt upptäckbar) skillnad mellan min tidigare M3P och min MSP.
Däremot, om man ska tro folk med Y som använder andra verktyg än Scan my tesla/teslalogger så värmer den batteriet oftare/mer men det skulle kunna vara en fråga om ”fulrapportering” av de apparna också.
Det verkar som att gränsen på min bil med LFP verkar vara när temperaturen är under 5°C. Och den verkar då värma upp batteriet till 5°C.
Låter som det stämmer bra med M3P 2021 ovh MSP 2023.
Battery heater på till ~3.5-4C och eftervärmen (motorerna är ju varmare eftersom de genererar värmen) ger 4.5-5C batteritemp.
Batterivärmen är i grunden till för att ärma batteriet så man får regen att fungera.
Max charge power har går upp från 0kW till ordentligt vid cirka 3C på både M3P och MSP.
Jag har sett rapporter om folk som kör andra programvaror än Scan My Tesla och som visat på batterivärme under körning på tex model Y LR med LG NMC(A)-batteriet trots att celltempen vart 10C. Men jag är lite skeptisk till de andra programvarornas korrekthet där.
Svårt veta innan man kopplat på SMT och faktiskt testat själv.
Det låter inte logiskt.
Bra att veta att LFP-bilarna ligger ungefär lika (vilket jag anat men inte vetat).
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 20 nov 2024 08:47
av mykie
Samma tripp idag då men lite varmare ute (1°C), men nu kör jag på klimatanläggningen med "På" knappen i appen:
Som man kan se då på bacon-symbolen så kickar batterivärmningen igång:
När vi kör iväg 20 minuter senare så har vi 6°C i batteritemp:
När jag parker hemma igen så har vi 7.3°C i batteritemp och gått från 91% till 87% på batteriet.
Så det jag alltid gör vid korta turer är som sagt att använda "camp mode" för att slippa slösa energi på att värma batteriet i onödan.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 10 jan 2025 10:40
av evert11
Tack förundersökningarna, nu vet jag hur jag ska hantera laddning och klimat!
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 10 jan 2025 16:33
av AAKEE
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 15:36
holden skrev: ↑18 nov 2024 12:15
Tellus skrev: ↑17 nov 2024 21:03
Oscar11 skrev: ↑17 nov 2024 12:27
evert11 skrev: ↑11 nov 2024 14:08
Hej
Är det värt det att förvärma batteriet på morgnarna när man bara ska åka inom stan, 2-3km?
Jag förstår ju att bilen går effektivare osv, men nånstans måste ju gränsen gå när man slösar mer el på att förvärma än man förlorar på sämre effektivitet.
Nån som vet?
Varför ens fundera då bilen optimerar det. Tror nog Teslas ingenjörer tänkt på detta.
5 km till jobbet tur och retur, snitthastighet 50km/t
Med kupé förvärmning 2 x 10 minuter utan batterivärmning
Drivning 0,75kWh (150Wh/km)
Kupé värme, snitt 2kW i 26 minuter = 0,85kWh
TOT 1,6kWh
Med kupé förvärmning och batterivärme
Drivning 0,75
Kupé värme inkl förvärmning 0,85kWh
Batterivärmare 6kW i 2 x 10 minuter 2kWh
TOT 3,6kWh
Förvärmer man batteriet så mer än dubblas totala energiåtgången.
Har man octovalve så får man tillbaka lite.
Så man kunde alltså spara cirkus 3-4 spänn per dag om man kunde slå av batterivärmen de dagar stjärnorna står i rätt ascendent? Imponerande, verkligen
Gånger hur många Teslor det finns.
All onödig energiförbrukning, varför annars energioptimera. Tänker på klimatet..
Batterivärmen är bara till för att se till att regen fungerar, bilen vet väl inte hur långt man ska åka så den gör samma lika var gång.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 10 jan 2025 16:45
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: ↑18 nov 2024 12:10
Tellus skrev: ↑18 nov 2024 06:53
Idag 70% SOC och 6 graders batteri, ej inkopplad. Värmer batteriet.
Så AKKEE har lägre SOC
Eller så skiljer också modeller å
Ändå 347kW vid 6 grader på M3P, så varför värma…
Borde vara valbart, så man slipper gå ut i kallingarna
På vilket vis hjälper det att gå ut i kallingarna?
Man skyndar sig naturligt.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 12 jan 2025 19:03
av kaffekoko
Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 12 jan 2025 19:22
av AAKEE
kaffekoko skrev: ↑12 jan 2025 19:03
Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Berätta mer, jag känner inte igen beteendet som du beskriver.
Du är med på att battery heating bara värmer batteriet till 5-7C så att regen ska fungera?
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 12 jan 2025 23:54
av Tellus
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 19:22
kaffekoko skrev: ↑12 jan 2025 19:03
Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Berätta mer, jag känner inte igen beteendet som du beskriver.
Du är med på att battery heating bara värmer batteriet till 5-7C så att regen ska fungera?
Och när man börjar köra (eller öppna dörren) så stängs batteriväfmningen av även om batteritempen är kallare, till exempel 0 grader.
Då värmer den bara "passivt" av överskottsvärmen från elektroniken och motorer som är låg.
Gäller M3P -19 med fler.
Bilar med värmepump tror jag höjer batteritempen med hjälp av den upp till minst 5 grader, även vid körning.
Re: Schemalagd förvämning av batteriet
Postat: 13 jan 2025 16:59
av kaffekoko
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 19:22
kaffekoko skrev: ↑12 jan 2025 19:03
Körde ca 5 mil idag och mer än hälften av den totala räckvidden försvann. Sjukt irriterande att det är så dålig räckvidd. Hund i bilen så hundläge ett par timmar så då tycker Tesla att det är läge att se till att batteriet är riktigt varmt lagom tills man är hemma. Slösar friskt på kWh .. tesla verkar inte bry sig, någon annan betalar.
Berätta mer, jag känner inte igen beteendet som du beskriver.
Du är med på att battery heating bara värmer batteriet till 5-7C så att regen ska fungera?
Ja, vad mer finns att berätta? Slipper gärna regen om jag slipper att ha fem gånger så hög förbrukning vintertid.