Re: Köpråd begagnad Model 3
Postat: 18 nov 2024 10:37
Nä ligger nog en hel del i det och dom som var sämre uppskruvade har väl skramlat ner sig och andra blivit fixade 
-21 någon gång, min tidiga är från USASwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 10:33Tror de allra flesta Model 3 från USA/Freemont är helt ok ihopskruvade. Jag känner i alla fall till en (se ovan i tråden). Om det finns någon slags generell skillnad – är den i så fall så pass 'mätbar' att det i praktiken spelar roll på en ~3-5 år gammal bättre beg bil?…
(Minns inte brytpunkten nu när Tesla bytte från att leverera Model 3 byggda i Freemont till att istället leverera bilar byggda i Kina, och orkar inte googla fram svaret.)
Precis när Model Y kom till Sverige så stod det en 3:a från USA och en Y från Kina brevid varan i utställningshallen i Malmö SC.
Innan har det skrivit en del på forumet om att privatimporterade ex. av Model 3 är dyrare att försäkra och håller värdet sämre. Utifrån inlägg på forumet verkar det vidare som att en del bilfirmor medvetet(?) försöker mörka att en bil är privatimporterad…
Det här blir ju anekdotiskt… Dessutom vore det ju intressant att höra vad övriga i tråden hade gett för omdöme om den där 3:an i Malmö. Men det blir ju lite svårt…Nicke Nyfiken skrev: ↑18 nov 2024 12:06Precis när Model Y kom till Sverige så stod det en 3:a från USA och en Y från Kina brevid varan i utställningshallen i Malmö SC.
Det var rent pinsamt dålig passform och finish på 3:an i jämförelse. (Hur de sedan håller ihop är kanske en annan fråga)
Det var så stora skillnader att jag kommenterade det till en SA och han höll med och sa att de såg fram emot när de skulle få även 3:orna från Kina.
Man kan fortfarande se på S och X att vissa exemplar ser ut att vara byggda av en dagisklass. Otroligt ojämn byggkvalitet från USA.
Ja det hade varit anekdotiskt om det bara gällde de två bilarna i skylten. Men den SA jag pratade med var väldigt tydligt med den stora skillnaden i passform och finish de såg på de Model Y de fått levererade från Kina, i jämförelse med Model 3, S och X från USA. De var på en annan nivå, som han sa, och därför såg de fram emot att även Model 3 skulle levereras från Kina.SwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 15:47Det här blir ju anekdotiskt… Dessutom vore det ju intressant att höra vad övriga i tråden hade gett för omdöme om den där 3:an i Malmö. Men det blir ju lite svårt…Nicke Nyfiken skrev: ↑18 nov 2024 12:06Precis när Model Y kom till Sverige så stod det en 3:a från USA och en Y från Kina brevid varan i utställningshallen i Malmö SC.
Det var rent pinsamt dålig passform och finish på 3:an i jämförelse. (Hur de sedan håller ihop är kanske en annan fråga)
Det var så stora skillnader att jag kommenterade det till en SA och han höll med och sa att de såg fram emot när de skulle få även 3:orna från Kina.
Man kan fortfarande se på S och X att vissa exemplar ser ut att vara byggda av en dagisklass. Otroligt ojämn byggkvalitet från USA.![]()
Jag som nu kört +20000 hårdkörda mil med Model 3 håller inte med. Gäller dock att hitta en bil som är folierad ordentligt kring sparklådor/hjulhus eller haft stänkskydd. Kolla batteri vid 100% laddningsnivå (som ny hade den 499km men räkna med ca 10-15% degradering på 20000mil).
Är knappast någon service utom däck (lagt ca 1500 på service med +20000mil körda). Hårdbromsa lite då och då om det är blött ute för att få bort ytrost. Kupéfilter kostar ca 400 och du byter själv enkelt ca vart 3e år eller när det börjar lukta blöt hund (finns filmer på Youtube).dbar skrev: ↑16 nov 2024 13:25Det är på tok för osmidigt att hämta och lämna på dagis och skola i en taxi![]()
Ser att det gått M3 SR RWD på kvd med 7-8000 mil för runt 220 tkr. Känns väldigt prisvärt faktiskt när ett år nyare ID3:or med liknande mil kostar liknande eller mer.
Vad bör man göra på en äldre 3:a i serviceväg. Byta bromsvätska om det inte är gjort och underhålla lite luftfilter. Något annat?
Har kört en M3 LR AWD som levererades mars 2019. Den var helt skrammelfri fram tills för ~2,5 år sedan. Då fanns det ett litet intermittent missljud som lät som det kom någonstans rätt högt upp på vänster b-stolpe. Ägaren till den här bilen har dock monterat dit minst två olika tredjeparts HUD/instrumentering med hastighetsmätare (bakom ratten). Som jag förstått det så innebär det här att ngt måste kopplas in under förarstolen, så vet inte ifall det medfört ngn demontering från hans sida av interiörpanelerna på den här B-stolpen. I så fall skulle ju det kunna vara orsaken till det här missljudet…
Infästningen till säkerhetsbältet fram skramlade hela tiden på 2020, intermittent på 2022 och inte alls 2024. Sedan var det ju ingen isolering i dörrarna 2020, som att stänga ett soptunnelock i plåt, klart bättre 2022 och typ premium 2024.SwedishAdvocate skrev: ↑19 nov 2024 15:21Har kört en M3 LR AWD som levererades mars 2019. Den var helt skrammelfri fram tills för ~2,5 år sedan. Då fanns det ett litet missljud som lät som det kom någonstans rätt högt upp på vänster b-stolpe. Ägaren till den här bilen har dock monterat dit minst två olika tredjeparts HUD/instrumentering med hastighetsmätare (bakom ratten). Som jag förstått det så innebär det här att ngt måste kopplas in under förarstolen, så vet inte ifall det medfört ngn demontering från hans sida av interiörpanelerna på den här B-stolpen. I så fall skulle ju det kunna vara orsaken till det här missljudet…
Missljud från infästningen till säkerhetsbältet eller vad det nu är som låter från B-stolpen är så klart irriterande, men har sett ngn video på Youtube om att det inte ska vara jättesvårt att åtgärda med typ självhäftande filt för sådana här ändamål eller vad det nu var de använde för ngt…holden skrev: ↑19 nov 2024 15:28Infästningen till säkerhetsbältet fram skramlade hela tiden på 2020, intermittent på 2022 och inte alls 2024. Sedan var det ju ingen isolering i dörrarna 2020, som att stänga ett soptunnelock i plåt, klart bättre 2022 och typ premium 2024.SwedishAdvocate skrev: ↑19 nov 2024 15:21Har kört en M3 LR AWD som levererades mars 2019. Den var helt skrammelfri fram tills för ~2,5 år sedan. Då fanns det ett litet missljud som lät som det kom någonstans rätt högt upp på vänster b-stolpe. Ägaren till den här bilen har dock monterat dit minst två olika tredjeparts HUD/instrumentering med hastighetsmätare (bakom ratten). Som jag förstått det så innebär det här att ngt måste kopplas in under förarstolen, så vet inte ifall det medfört ngn demontering från hans sida av interiörpanelerna på den här B-stolpen. I så fall skulle ju det kunna vara orsaken till det här missljudet…
Tackrepulsiv skrev: ↑17 nov 2024 21:53Ungefär samma saker som på vilken annan bil som helst ?
Hjulupphängningar/chassi, bromsar, alla de vanliga sakerna som rost, elfel och skador som händer efterhand.
Ja, sen slits förstås batteriet också.
Nu kanske inte 15k är så alarmerande, men om man tänker sig köpa en bil och kröa med den säg 4 år, ock 2500mil om året, så är det ganska stor skilölnad på att i slutet ha en bil som gått 17000 eller en som gått 25000.
Imponerande lista. Min E-klass 2018 felfri på 13k milElix747 skrev: ↑17 nov 2024 23:28Länkarmar fram, vanligt fel. Har bytt på min 2019 andra gången efter 21000 mil. Fick denna gången uppdaterad design. Kostade 2400kr totalt för båda.
Bytt värmeelement (ptc-heater) efter 20000 mil. Vanligt fel. 9700kr
Bytt trasig knapp på bakluckan. 470kr
Bytt kablage till baklucka. Gick på recall/garanti. Borde vara nytt på alla?
Bytt superbottle, ”kylvätskefördelarlock”. Ventil som fastnat för kylning av bakre motor. Verkar vara ovanligt. Gick på goodwill, men skulle kostat 7500kr.
Lös gummilist på bakrutan mot bagage. Limmat gummilisten på bakrutan. 300kr.
Bytt ett framljus. Garanti.
Bytt klädsel på nackstöd pga bubblor. Något problem med vissa hårvax. I övrigt har klädseln hållet bra.
Oftast är pris för service relativt ok.
Kolla rost vid stänkskärm fram.