COP29

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: COP29

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 19 nov 2024 11:43
spacecoin skrev: 19 nov 2024 11:24
tor-ake skrev: 19 nov 2024 09:26
mikebike skrev: 19 nov 2024 09:00
spacecoin skrev: 19 nov 2024 01:05

Northvolt? 😂😂😂 Skulle vi kunna göra iPhone i Sundsvall? Glöm det.
Mamma jobbade på telefonfabriken i Sundsvall. ;)
Finns ingen anledning till att man inte skulle kunna göra iphone i sundsvall, Ericsson tillverkade (förserien av) T68, 2001:s iphone i Kumla, och den kostade ungefär som en iphone justerat för inflationen. Men givetvis var det mer rationellt att lägga tillverkningen av den och efterföljande modeller på platser som har mer av allt än att miljontals enheter skall tillverkas i orter som Kumla och Linköping där man tömt stugorna på arbetskraft för att få ihop några hundra anställda.

Den intresserade kan läsa boken "Ericssons mobiltelefoner 1983-2001"
Att man kan ha tillverkning av förserier i Sverige är klart på samma sätt som det "är givet" som du skriver att man inte kan göra det i volym.

Från svenska Ericssons hemsida från idag:
"We have a presence in most continents, with our primary production operations in the US, Brazil, Mexico, India, China, Malaysia, Poland, Romania, and Estonia."
De flesta telefoner innan den tillverkade man i stor volym i Kumla men när det började vara miljoner enheter i varje serie började det bli opraktiskt. Efter T68ans förserie var det tack och godnatt och tillverkningen flyttade till Asien.

Men självklart hade man kunnat fortsätta, dock till en lite högre kostnad/enhet och inte tiotals miljoner enheter. En iphone i små volymer (säg till norden/norra europa) hade fungerat utmärkt.
Jag är inte så säker på det. Vad tror du krävs i form av supply chains of underleverantörer? Vilka fabriker i norra EU kan tillverka elektronik med den automation och kvalitet som krävs? Det har ju hänt en del sedan T68:an förutom att det gått 25 år.

Nu är det här massivt OT, men miljö är väl ändå för deprimerande att prata om. :( Bäst att vi fortsätter skylla allt på Kina och somna om.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev: 19 nov 2024 12:03

Jag är inte så säker på det. Vad tror du krävs i form av supply chains of underleverantörer? Vilka fabriker i norra EU kan tillverka elektronik med den automation och kvalitet som krävs? Det har ju hänt en del sedan T68:an förutom att det gått 25 år.

Nu är det här massivt OT, men miljö är väl ändå för deprimerande att prata om. :( Bäst att vi fortsätter skylla allt på Kina och somna om.
Ja, självklart måste ju samma appliceras på alla delar av leverantörskedjan, om Flextronics ska tillverka telefoner i Kumla måste ju PCB-tillverkningen, chip-tillverkare, plast- och glaskomponenter, plockmaskiner, våglödningsmaskiner m.m. också flyttas tillbaka till västvärlden. Min poäng är att vi hade tillverkningen här men gav upp eftersom det var lite billigare i Kina. En lång serie av små till synes rationella beslut leder till ödesdigra konsekvenser.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 19 nov 2024 13:04
spacecoin skrev: 19 nov 2024 12:03

Ja, självklart måste ju samma appliceras på alla delar av leverantörskedjan, om Flextronics ska tillverka telefoner i Kumla måste ju PCB-tillverkningen, chip-tillverkare, plast- och glaskomponenter, plockmaskiner, våglödningsmaskiner m.m. också flyttas tillbaka till västvärlden. Min poäng är att vi hade tillverkningen här men gav upp eftersom det var lite billigare i Kina. En lång serie av små till synes rationella beslut leder till ödesdigra konsekvenser.
Ja håller helt med. Min poäng är att eftersom vi gjorde detta och lade ner allt så kan man inte längre tillverka iPhones in Sundsvall (eller i Kumla) 25 år senare, Det skulle ta ett decennium att sätta upp.

För att återgå till ämnet så tycker jag det är helt sjukt att Kina ska lösa alla våra behov, och ändå ska alla världens problem skyllas på dem om och om igen.

Vi har gjort oss beroende av Kina, inte tvärt om. Ja, Kina är inte som väst, Kina har stulit eller kopierat IP från väst, Kina spionerar på våra industrier. Men de är inte ensamma om detta. De har även bidragit med MASSOR av innovationer med, i synnerhet inom tillverkning, men även inom green-tech.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 19 nov 2024 11:16
Freez skrev: 19 nov 2024 09:33
spacecoin skrev: 19 nov 2024 08:59
Nej det ökar inte i rask takt och det finns till skillnad från i USA en tydlig plan för att få ned utsläppen och förbättra lokal miljöpåverkan.
Fakta på det påståendet?

"Kina står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser – och mycket pekar mot att man kommer att passera 40 procent innan årtiondets slut. Samtidigt har landet paradoxalt nog fått en del beröm för sin klimatpolitik. ”Miljörörelsen i väst har varit naiv”, säger analytikern Karl Hallding."
Tycker du detta är en "ökning i rask takt" de senaste 10-15 åren?
Screenshot 2024-11-19 at 11.15.43.png

https://www.worldometers.info/co2-emiss ... emissions/

På vilket sätt skulle du vara mer insatt än någon du benämner oinsatt? Vad kan du veta om personens kunskaper som du skriver med i ett internetforum?
Det är lätt att få det intycket med tanke på kvaliteten på argumenten från vissa personer tänker jag.
En ökning med ca 40% sedan 2010 får val ändå anses som en galet hög ökning. Kinas andel av världens totala co2 utsläpp enligt källan du hänvisar till ökar från 25% till 35%. Sverige har samma tidsperiod minskat utsläppen med 28%! Världen utsläpp ökade med 13%. Ganska enkelt kan vi konstatera att Kina har en väldigt stor betydelse för om vi kommer klara våra klimatmål eller inte.

Motsvarande data visar Naturvårdsverket och deras källor:
https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... thusgaser/
https://primap.org/primap-hist/
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 19 nov 2024 14:07
Nej det ökar inte i rask takt och det finns till skillnad från i USA en tydlig plan för att få ned utsläppen och förbättra lokal miljöpåverkan.
Fakta på det påståendet?

"Kina står för en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser – och mycket pekar mot att man kommer att passera 40 procent innan årtiondets slut. Samtidigt har landet paradoxalt nog fått en del beröm för sin klimatpolitik. ”Miljörörelsen i väst har varit naiv”, säger analytikern Karl Hallding."

På vilket sätt skulle du vara mer insatt än någon du benämner oinsatt? Vad kan du veta om personens kunskaper som du skriver med i ett internetforum?
Det är lätt att få det intycket med tanke på kvaliteten på argumenten från vissa personer tänker jag.
En ökning med ca 40% sedan 2010 får val ändå anses som en galet hög ökning. Kinas andel av världens totala co2 utsläpp enligt källan du hänvisar till ökar från 25% till 35%. Sverige har samma tidsperiod minskat utsläppen med 28%! Världen utsläpp ökade med 13%. Ganska enkelt kan vi konstatera att Kina har en väldigt stor betydelse för om vi kommer klara våra klimatmål eller inte.

Nej det är inte en galet hög ökning med tanke på vad som händer i Kina och hur landet utvecklas.

Du har rätt i att Kinas del av utsläppen är relevant. Att Sverige minskat utsläppen är bra, men irrelevant. Att bortse från historiska utsläpp per capita är inget som flyger i klimatkretsar.

Det är svårt att jämföra länder i olika utvecklingsfaser och att jämföra ett land som Norge eller Sverige med Kina är inte meningsfullt. Det är som att jämföra Kongo och Kuwait.

Att bortse från att Kina tillverkar det mesta du äger och köper och sedan säga "dumma Kina" är en ganska trött argumentation. Kinas befolkning har dessutom växt med 8x Sverige eller så på samma period.

Kina och Tyskland har samma utsläpp per capita. USA har 40-50% högre. Ändå fokuserar du på Kina. Varför?
Tror du att USA kommer att minska sina utsläpp under Trump? Mer än Kina?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev: 19 nov 2024 14:33

Du har rätt i att Kinas del av utsläppen är relevant. Att Sverige minskat utsläppen är bra, men irrelevant. Att bortse från historiska utsläpp per capita är inget som flyger i klimatkretsar.

Det är svårt att jämföra länder i olika utvecklingsfaser och att jämföra ett land som Norge eller Sverige med Kina är inte meningsfullt. Det är som att jämföra Kongo och Kuwait.

Att bortse från att Kina tillverkar det mesta du äger och köper och sedan säga "dumma Kina" är en ganska trött argumentation. Kinas befolkning har dessutom växt med 8x Sverige eller så på samma period.
Obs jag svarar inte i Freez ställe, men att säga att det mesta vi äger och köper kommer från Kina är inte riktigt sant. Utifrån Ekonomifaktas "Hushållens konsumtion efter ändamål" uppskattar jag att runt 15-20% har en koppling till Kina. Bostaden, Livsmedel, Transport och olika typer av tjänster är de avgort största posterna och de har väldigt lite med Kina att göra. Förvisso kläder, skor och hemelektronik kommer ofta från Kina, och min Tesla kommer från Kina, men det går ju att köpa bilar med mindre andel kinesiskt också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 19 nov 2024 15:51

Obs jag svarar inte i Freez ställe, men att säga att det mesta vi äger och köper kommer från Kina är inte riktigt sant. Utifrån Ekonomifaktas "Hushållens konsumtion efter ändamål" uppskattar jag att runt 15-20% har en koppling till Kina. Bostaden, Livsmedel, Transport och olika typer av tjänster är de avgort största posterna och de har väldigt lite med Kina att göra.
Ja, visst det var lite raljerande och avsåg kaptialvaror. Jag kollar på mitt skrivbord och där är skärm, dator, mus, laptop, ipad, smart watch, telefon, laddare och vattenflaskan alla från Kina. Smartkort-läsaren är från Tyskland...

Sedan tillkommer tvättmaskin, diskmaskin, spis, tv/projektor, spelkonsol(er), vattenkokare, brödrost, microvågsugn, matberedare och så vidare med åtminstone komponenter huvudsakligen från Kina om inte hela produkten är därifrån.

Den dyraste komponenten i en Tesla och de flesta elbilar är från Kina i de flesta fall, och säkert 30-40% av kostnaden totalt är från Kina skulle jag gissa.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev: 19 nov 2024 15:54
tor-ake skrev: 19 nov 2024 15:51

Obs jag svarar inte i Freez ställe, men att säga att det mesta vi äger och köper kommer från Kina är inte riktigt sant. Utifrån Ekonomifaktas "Hushållens konsumtion efter ändamål" uppskattar jag att runt 15-20% har en koppling till Kina. Bostaden, Livsmedel, Transport och olika typer av tjänster är de avgort största posterna och de har väldigt lite med Kina att göra.
Ja, visst det var lite raljerande och avsåg kaptialvaror. Jag kollar på mitt skrivbord och där är skärm, dator, mus, laptop, ipad, smart watch, telefon, laddare och vattenflaskan alla från Kina. Smartkort-läsaren är från Tyskland...

Sedan tillkommer tvättmaskin, diskmaskin, spis, tv/projektor, spelkonsol(er) och så vidare med åtminstone komponenter huvudsakligen från Kina om inte hela produkten är därifrån.

Den dyraste komponenten i en Tesla är från Kina i de flesta fall.
Datorn på mitt bord är tillverkad i Taiwan och processorn i USA. Skärmen är hopsatt i Kina men displayen i den kommer eventuellt från Sydkorea. Nu hjälper det ju inte jättemycket utifrån trådens ämne då de säkert ligger jättedåligt till avseende utsläpp per capita...

Det andra småjunket, telefonen är från Vietnam och resten av plastskräpet och kablarna är säkert från Kina eller Vietnam det med.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 19 nov 2024 16:02
Datorn på mitt bord är tillverkad i Taiwan och processorn i USA. Skärmen är hopsatt i Kina men displayen i den kommer eventuellt från Sydkorea. Nu hjälper det ju inte jättemycket utifrån trådens ämne då de säkert ligger jättedåligt till avseende utsläpp per capita...
Nä precis, men prylarna räknas ju inte in i Sverges CO2-budget, utan i tillverkningslandet, som var min poäng.

Att USA och flera andra länder är värre än Kina per capita måste väl vara högst relevant för vem man ska "vara argast på". Sedan är det ju tråkigt med fyra år till av Trump för miljön...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev: 19 nov 2024 16:04
Nä precis, men prylarna räknas ju inte in i Sverges CO2-budget, utan i tillverkningslandet, som var min poäng.
Ja, fast de utgör ju som sagt en mycket liten del. En telefon kostar 4.000kr, ett hus kostar 4 miljoner att bygga. Vågar tippa på att våra hus per enhet har mycket lägre utsläpp än Kinas.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 19 nov 2024 16:06
Ja, fast de utgör ju som sagt en mycket liten del. En telefon kostar 4.000kr, ett hus kostar 4 miljoner att bygga.
Ja, jag skrev ovan att jag avsåg kapitalvaror och att det var i viss grad raljerande.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Kan vi hitta ett lite mer differentierat diagram över Kinas utsläpp än det tidigare postade? Jag misstänker att "industrial combustion/processes" är till mkt stor del cement, stål och kemiska artiklar som t.ex. konstgödsel som inte har direkt att göra med teveapparater, alls.

Skulle alla länder dra ned på fossil energi, stål, cement och minska avtrycket inom jordbruket skulle allting vara toppen. Plastpåsar och smartphones är smutsiga, men väldigt små.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 19 nov 2024 16:17
Kan vi hitta ett lite mer differentierat diagram över Kinas utsläpp än det tidigare postade? Jag misstänker att "industrial combustion/processes" är till mkt stor del cement, stål och kemiska artiklar som t.ex. konstgödsel som inte har direkt att göra med teveapparater, alls.

Skulle alla länder dra ned på fossil energi, stål, cement och minska avtrycket inom jordbruket skulle allting vara toppen. Plastpåsar och smartphones är smutsiga, men väldigt små.
Jag tror också att betong/cement är en stor del med tanke på hur Kinas bygg-boom har rullat på. Men vad tycker vi att de ska göra istället? Bo i hyddor och göra handarbete? Länder som inte ännu industrialiserats måste ju få chans att göra det. Det är länder som USA som har möjlighet att dra ned mest relativt. Kina kommer att peaka nu eller snart som jag förstår det.

Men nu gör AI-boomen att vi producerar sjuka mängder el (som inte är grön) och alla datacenter projeceras att dra 30% har hela USA:s elproduktions tror jag att jag läste härom veckan.

Vi får hoppas att AI kan lösa miljöproblemen helt enkelt. :lol:
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ja, fast de utgör ju som sagt en mycket liten del. En telefon kostar 4.000kr, ett hus kostar 4 miljoner att bygga. Vågar tippa på att våra hus per enhet har mycket lägre utsläpp än Kinas.
Tittar man på vilken yta vi bor på jämfört med den typiska kinesen så killgissar jag på att vi bor betydligt större vilket har en negativ inverkan på co2
Jag vet inte vart man kan hitta siffror på detta men ett 20vånings flerfamiljshus måste vara avsevärt mer energieffektivt än att bygga enfamiljshus utspridda över stor areal med egen uppvärmning t.ex.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

niklas12 skrev: 19 nov 2024 18:41
Tittar man på vilken yta vi bor på jämfört med den typiska kinesen så killgissar jag på att vi bor betydligt större vilket har en negativ inverkan på co2
Jag vet inte vart man kan hitta siffror på detta men ett 20vånings flerfamiljshus måste vara avsevärt mer energieffektivt än att bygga enfamiljshus utspridda över stor areal med egen uppvärmning t.ex.
Trähus, vilket utgör majoriteten av enfamiljshus i Sverige har väldigt liten och i vissa fall negativ koldioxidfootprint beroende på hur grunden är byggd. Kolet är bundet i träet i hundra år eller mer, sedan blir det flis som blir till nya byggvaror eller energiåtervinns. Betonghus är svåra att återvinna.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

spacecoin skrev: 19 nov 2024 18:06

Men nu gör AI-boomen att vi producerar sjuka mängder el (som inte är grön) och alla datacenter projeceras att dra 30% har hela USA:s elproduktions tror jag att jag läste härom veckan.

Vi får hoppas att AI kan lösa miljöproblemen helt enkelt. :lol:
Ha ha jag har en AI-server med Xeonprocessor och 12Gb GPU i gästrummet så nu när det är kallt behöver jag inget element påslaget därinne. Men på sommaren är det ju inte så bra förstås.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Fakta på det påståendet?

Nej det är inte en galet hög ökning med tanke på vad som händer i Kina och hur landet utvecklas.

Kina och Tyskland har samma utsläpp per capita. USA har 40-50% högre. Ändå fokuserar du på Kina. Varför?
Tror nog dom flesta tycker +40% ökning är en galen hög ökning när världen behöver minska sina utsläpp. Kina står som sagt nu för 35% av världens utsläpp, USA för 13% och de behöver så klart också minska sina utsläpp men USA har redan minskat sina utsläpp sedan 2010 med 10%. Kina kan påverka om vi når klimatmålen mest av alla. Men vill du inte ta till dig fakta och siffror från dina egna källor/länkar finns det ingen anledning att chatta vidare med dig. Ha en fin dag.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 20 nov 2024 10:06

Fakta på det påståendet?

Tror nog dom flesta tycker +40% ökning är en galen hög ökning när världen behöver minska sina utsläpp. Kina står som sagt nu för 35% av världens utsläpp, USA för 13% och de behöver så klart också minska sina utsläpp men USA har redan minskat sina utsläpp sedan 2010 med 10%. Kina kan påverka om vi når klimatmålen mest av alla. Men vill du inte ta till dig fakta och siffror från dina egna källor/länkar finns det ingen anledning att chatta vidare med dig. Ha en fin dag.
Du kan välja att ha fullständig selektions-bias om du vill, och bortse från policy och population. CO2-utläpp måste beräknas per capita.
14 > 9, och fullt industrialiserade länder som kommit längre måste ta ett större ansvar.

Jag lyssnade på en podd (Drum Tower från The Economist - avsnittet är bara för betalande prenumeranter tyvärr tror jag) om detta senast i går och de menar att Kinas mål på att nå peak CO2 uppnås antagligen fem år innan tidsplan (nästa år).

Det finns gott om anledningar att ha synpunkter på Kina, men jag tycker inte klimatarbetet är en av dem.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

500mdr $ om året (!) vill utvecklingsländerna ha. Lägg det uppå all andra ”satsningar”.

Billigt grön energi var det ja..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Airlift skrev: 23 nov 2024 18:25
500mdr $ om året (!) vill utvecklingsländerna ha. Lägg det uppå all andra ”satsningar”.

Billigt grön energi var det ja..
En fis i rymden. Elon ska ju spara samma årliga summa (500 Mdr dollar) enbart på den amerikanska statsapparaten…

https://www.cbsnews.com/amp/news/musk-r ... -will-cut/
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
expat

Inlägg av expat »

Undrar hur många % av det verkligen skulle gå till grön omställning
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Om bara alla gjorde vad de kunde så skulle vi nog klara det. Men det gör vi tyvärr inte.

Vi här i Sverige till exempel - en tredjedel av våra utsläpp kommer från marktransport. Det är lågt hängande frukt att snabbt elektrifiera.

Ändå så säljer vi fortfarande nya fossilbilar. Regeringen gör det -billigare- att fortsätta elda fossilt bränsle ⛽️ i Sverige 🇸🇪. Vi har billigast fossilt bränsle i Västeuropa. Det är vansinne.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Det är viktigt att skilja på produktions- och konsumtionsbaserade utsläpp. I den här tråden pratas det om produktionsbaserade utsläpp per capita etc men det är helt irrelevant när vi har global handel. Vill du skylla utsläpp på Kina får du också sluta köpa prylar därifrån, du kan inte både ha kakan och äta den.

Både Kina och Sverige ligger på ungefär 8 ton CO2e/år/capita i konsumtionsbaserade utsläpp. 2 ton är hållbart.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

expat skrev: 24 nov 2024 06:42
En del i den ekvationen är väl att det finns en tillräcklig revision som kan säkerställa att pengarna verkligen går till det som de är avsedda att gå till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

expat skrev: 24 nov 2024 06:42
5% om tur
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar