Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av spacecoin »

Mitt upplägg där jag satte 20% restvärde på fyra år lär ju inte flyga framöver :lol:
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12628
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00
holden skrev: 21 nov 2024 19:44
Tja, varför företag ska administrera anställdas privata bilägande är en gåta och ingen skulle ju bemöda sig med detta om det inte fanns en skattemässig uppsida. Bättre höja brytpunkten för statlig skatt så folk har råd med egna bilar.
Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00
holden skrev: 21 nov 2024 19:44
Tja, varför företag ska administrera anställdas privata bilägande är en gåta och ingen skulle ju bemöda sig med detta om det inte fanns en skattemässig uppsida. Bättre höja brytpunkten för statlig skatt så folk har råd med egna bilar.
Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12628
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00
holden skrev: 21 nov 2024 19:44
Tja, varför företag ska administrera anställdas privata bilägande är en gåta och ingen skulle ju bemöda sig med detta om det inte fanns en skattemässig uppsida. Bättre höja brytpunkten för statlig skatt så folk har råd med egna bilar.
Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 21 nov 2024 22:38
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00


Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av velig »

holden skrev: 21 nov 2024 22:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 22:38
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14


Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.
Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av holden »

velig skrev: 22 nov 2024 09:31
holden skrev: 21 nov 2024 22:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 22:38
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25


Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.
Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av tor-ake »

holden skrev: 22 nov 2024 10:00
velig skrev: 22 nov 2024 09:31

Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
Skattepolitiken syfter ju till att specifikt styra konsumtionen, det tycker ju folk olika om, men att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt funkar ju väldigt dåligt till det, tvärtom försvagar den styrmöjligheten. Folk väljer att renovera bostaden eller köpa en lite dyrare bostad vilket blåser upp bostadsbubblan istället.

Istället skulle man kunna variera momssatsen för att få folk att prioritera nya bilar, men jag misstänker att det kan krocka med EUs regler? Att sänka matmoms och restaurangmoms har ju varit ganska effektivt, svenskar går t.ex. på restaurang 60ggr/år (Visitas undersökning) nästan dubbelt så ofta som norrmän, finnar går också mer ofta på restaurang 40-50ggr/år, och den som varit i Norge förstår varför - bl.a. Pga full moms vs 12-14% moms är det dyrt att äta på restaurang i Norge.

Minska momsen på nya bilar oavsett köpare hade varit ett enklare sätt att göra än de olika snåriga stöd och regelverk vi har.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Inlägg av holden »

tor-ake skrev: 22 nov 2024 10:50
holden skrev: 22 nov 2024 10:00
velig skrev: 22 nov 2024 09:31

Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
Skattepolitiken syfter ju till att specifikt styra konsumtionen, det tycker ju folk olika om, men att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt funkar ju väldigt dåligt till det, tvärtom försvagar den styrmöjligheten. Folk väljer att renovera bostaden eller köpa en lite dyrare bostad vilket blåser upp bostadsbubblan istället.

Istället skulle man kunna variera momssatsen för att få folk att prioritera nya bilar, men jag misstänker att det kan krocka med EUs regler? Att sänka matmoms och restaurangmoms har ju varit ganska effektivt, svenskar går t.ex. på restaurang 60ggr/år (Visitas undersökning) nästan dubbelt så ofta som norrmän, finnar går också mer ofta på restaurang 40-50ggr/år, och den som varit i Norge förstår varför - bl.a. Pga full moms vs 12-14% moms är det dyrt att äta på restaurang i Norge.

Minska momsen på nya bilar oavsett köpare hade varit ett enklare sätt att göra än de olika snåriga stöd och regelverk vi har.
Det handlar till slut om ideologiska ställningstaganden, jag anser inte att politisk styrning är rätt väg att gå varken för bilägandet eller något annat.

Lite fakta om skatter och dess fördelning, nästan 60% av skatterna är skatt på arbete:

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 09012.html
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar