Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen
Postat: 21 nov 2024 21:21
Mitt upplägg där jag satte 20% restvärde på fyra år lär ju inte flyga framöver 

https://teslaclubsweden.se/forum/
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.Fredrik j skrev: ↑21 nov 2024 21:25Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.holden skrev: ↑21 nov 2024 21:41Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.Fredrik j skrev: ↑21 nov 2024 21:25Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.Fredrik j skrev: ↑21 nov 2024 22:38Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.holden skrev: ↑21 nov 2024 21:41Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.holden skrev: ↑21 nov 2024 22:41Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.Fredrik j skrev: ↑21 nov 2024 22:38Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.velig skrev: ↑22 nov 2024 09:31Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.holden skrev: ↑21 nov 2024 22:41Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.Fredrik j skrev: ↑21 nov 2024 22:38Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Skattepolitiken syfter ju till att specifikt styra konsumtionen, det tycker ju folk olika om, men att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt funkar ju väldigt dåligt till det, tvärtom försvagar den styrmöjligheten. Folk väljer att renovera bostaden eller köpa en lite dyrare bostad vilket blåser upp bostadsbubblan istället.holden skrev: ↑22 nov 2024 10:00Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
Det handlar till slut om ideologiska ställningstaganden, jag anser inte att politisk styrning är rätt väg att gå varken för bilägandet eller något annat.tor-ake skrev: ↑22 nov 2024 10:50Skattepolitiken syfter ju till att specifikt styra konsumtionen, det tycker ju folk olika om, men att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt funkar ju väldigt dåligt till det, tvärtom försvagar den styrmöjligheten. Folk väljer att renovera bostaden eller köpa en lite dyrare bostad vilket blåser upp bostadsbubblan istället.holden skrev: ↑22 nov 2024 10:00Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
Istället skulle man kunna variera momssatsen för att få folk att prioritera nya bilar, men jag misstänker att det kan krocka med EUs regler? Att sänka matmoms och restaurangmoms har ju varit ganska effektivt, svenskar går t.ex. på restaurang 60ggr/år (Visitas undersökning) nästan dubbelt så ofta som norrmän, finnar går också mer ofta på restaurang 40-50ggr/år, och den som varit i Norge förstår varför - bl.a. Pga full moms vs 12-14% moms är det dyrt att äta på restaurang i Norge.
Minska momsen på nya bilar oavsett köpare hade varit ett enklare sätt att göra än de olika snåriga stöd och regelverk vi har.