Sida 2 av 2

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 21 nov 2024 21:21
av spacecoin
Mitt upplägg där jag satte 20% restvärde på fyra år lär ju inte flyga framöver :lol:

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 21 nov 2024 21:25
av Fredrik j
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00
holden skrev: 21 nov 2024 19:44
Tja, varför företag ska administrera anställdas privata bilägande är en gåta och ingen skulle ju bemöda sig med detta om det inte fanns en skattemässig uppsida. Bättre höja brytpunkten för statlig skatt så folk har råd med egna bilar.
Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 21 nov 2024 21:41
av holden
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00
holden skrev: 21 nov 2024 19:44
Tja, varför företag ska administrera anställdas privata bilägande är en gåta och ingen skulle ju bemöda sig med detta om det inte fanns en skattemässig uppsida. Bättre höja brytpunkten för statlig skatt så folk har råd med egna bilar.
Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 21 nov 2024 22:38
av Fredrik j
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00
holden skrev: 21 nov 2024 19:44
Tja, varför företag ska administrera anställdas privata bilägande är en gåta och ingen skulle ju bemöda sig med detta om det inte fanns en skattemässig uppsida. Bättre höja brytpunkten för statlig skatt så folk har råd med egna bilar.
Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 21 nov 2024 22:41
av holden
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 22:38
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 20:00


Hur mycket uppskattar du att man skulle behöva tjäna netto per månad för att ha råd med en egen bil?
Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 22 nov 2024 09:31
av velig
holden skrev: 21 nov 2024 22:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 22:38
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25
Maw skrev: 21 nov 2024 20:14


Man behöver tjäna motsvarande kostnaden för bilen plus kostnaden för övriga utgifter man har samt sparande ;)
Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.
Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 22 nov 2024 10:00
av holden
velig skrev: 22 nov 2024 09:31
holden skrev: 21 nov 2024 22:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 22:38
holden skrev: 21 nov 2024 21:41
Fredrik j skrev: 21 nov 2024 21:25


Och det får man inte ihop utan att betala mindre skatt trots att man tjänar mer än 90% av befolkningen?
Hur mycket man tjänar relativt andra har ju inget med det hela att göra, bara hur mycket man har kvar efter skatter och andra kostnader. Dessutom är inte lön och inkomst samma sak, kapitalskatterna är ju lägre än löneskatterna.
Äh, om systemet med förmånsbil försvann skulle ju dom flesta av oss som betalar statlig skatt fortfarande ha bil.
Men kanske inte en ny bil var tredje år. Tanken var väl att gynna inhemsk bilindustri, som nu är kinesisk i det ena fallet och kursad i det andra.
Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 22 nov 2024 10:50
av tor-ake
holden skrev: 22 nov 2024 10:00
velig skrev: 22 nov 2024 09:31

Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
Skattepolitiken syfter ju till att specifikt styra konsumtionen, det tycker ju folk olika om, men att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt funkar ju väldigt dåligt till det, tvärtom försvagar den styrmöjligheten. Folk väljer att renovera bostaden eller köpa en lite dyrare bostad vilket blåser upp bostadsbubblan istället.

Istället skulle man kunna variera momssatsen för att få folk att prioritera nya bilar, men jag misstänker att det kan krocka med EUs regler? Att sänka matmoms och restaurangmoms har ju varit ganska effektivt, svenskar går t.ex. på restaurang 60ggr/år (Visitas undersökning) nästan dubbelt så ofta som norrmän, finnar går också mer ofta på restaurang 40-50ggr/år, och den som varit i Norge förstår varför - bl.a. Pga full moms vs 12-14% moms är det dyrt att äta på restaurang i Norge.

Minska momsen på nya bilar oavsett köpare hade varit ett enklare sätt att göra än de olika snåriga stöd och regelverk vi har.

Re: Företag tvingas till retroaktiv moms för tjänstebilen

Postat: 22 nov 2024 11:19
av holden
tor-ake skrev: 22 nov 2024 10:50
holden skrev: 22 nov 2024 10:00
velig skrev: 22 nov 2024 09:31

Nu vet jag inte om det var grundtanken, men köper inte företag bilar så kommer vi sitta med en rejält föråldrad bilflotta och mycket mindre utbud på begagnatmarknaden.
Vilket speglar en i grunden snedvriden incitamentsmodell där tjänstemän som erbjuds bilförmån kan köra en dyrare bil än de har råd med, medan andra yrkeskategorier inte har den möjligheten. Mitt förslag är höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt så folk kan köpa de bilar de har råd med och plocka bort arbetsgivaren ur ekvationen.
Skattepolitiken syfter ju till att specifikt styra konsumtionen, det tycker ju folk olika om, men att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt funkar ju väldigt dåligt till det, tvärtom försvagar den styrmöjligheten. Folk väljer att renovera bostaden eller köpa en lite dyrare bostad vilket blåser upp bostadsbubblan istället.

Istället skulle man kunna variera momssatsen för att få folk att prioritera nya bilar, men jag misstänker att det kan krocka med EUs regler? Att sänka matmoms och restaurangmoms har ju varit ganska effektivt, svenskar går t.ex. på restaurang 60ggr/år (Visitas undersökning) nästan dubbelt så ofta som norrmän, finnar går också mer ofta på restaurang 40-50ggr/år, och den som varit i Norge förstår varför - bl.a. Pga full moms vs 12-14% moms är det dyrt att äta på restaurang i Norge.

Minska momsen på nya bilar oavsett köpare hade varit ett enklare sätt att göra än de olika snåriga stöd och regelverk vi har.
Det handlar till slut om ideologiska ställningstaganden, jag anser inte att politisk styrning är rätt väg att gå varken för bilägandet eller något annat.

Lite fakta om skatter och dess fördelning, nästan 60% av skatterna är skatt på arbete:

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/ ... 09012.html