Livsfarligt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Livsfarligt

Inlägg av RareEarth »

Det är inte ett krav att dörrarna ska gå att öppna efter en kollision eftersom det vore omöjligt att uppfylla. Om dörren trycks till vid kollisionen går den inte att öppna oavsett öppningsmekanism.
expat
Inlägg: 323
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Livsfarligt

Inlägg av expat »

RareEarth skrev: 28 nov 2024 22:40
Det är inte ett krav att dörrarna ska gå att öppna efter en kollision eftersom det vore omöjligt att uppfylla. Om dörren trycks till vid kollisionen går den inte att öppna oavsett öppningsmekanism.
Trodde det var en strävan hos bilkonstruktörerna att dörrarna skulle gå att öppna efter en kollision
Bakdörrarna är ju ofta opåverkade
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Livsfarligt

Inlägg av Jerker »

AAKEE skrev: 28 nov 2024 11:59
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.
Korrekt. Den första generationen model 3 har bara nödöppning fram.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Livsfarligt

Inlägg av Rydh »

Jag undrar hur man generellt värderar manuell dörröppning i en riskanalys? Finns det några formella krav?

Man ska ju inte glömma att väldigt många bilar kopplar bort inre handtagen när dörren är låst, Ta en vanligt Volvo V70n tex, den jag hade förr hade laminerade rutor och ett blockläge som kopplade bort inre dörrhandtag så att man inte kunde öppna bilen inifrån när bilen var låst, det skulle ju eventuellt kunna hända vid en olycka och då finns det inte några manuella öppningar alls. Det har man dock aldrig hört någon kritik om...

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Livsfarligt

Inlägg av mikebike »

Rydh skrev: 29 nov 2024 07:35
Jag undrar hur man generellt värderar manuell dörröppning i en riskanalys? Finns det några formella krav?

Man ska ju inte glömma att väldigt många bilar kopplar bort inre handtagen när dörren är låst, Ta en vanligt Volvo V70n tex, den jag hade förr hade laminerade rutor och ett blockläge som kopplade bort inre dörrhandtag så att man inte kunde öppna bilen inifrån när bilen var låst, det skulle ju eventuellt kunna hända vid en olycka och då finns det inte några manuella öppningar alls. Det har man dock aldrig hört någon kritik om...

//Peter
Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Livsfarligt

Inlägg av nogren »

Man skall ju ha väldig otur vid krock om det robusta lågvoltsystemet skall sluta fungera. Att högvoltsbatteriet kopplas ur får man räkna med, men inte lågvolt. Dvs. jag tror att dörrpopparna kommer fungera i fler fall än vad många tror.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Livsfarligt

Inlägg av spacecoin »

nogren skrev: 29 nov 2024 07:46
Man skall ju ha väldig otur vid krock om det robusta lågvoltsystemet skall sluta fungera. Att högvoltsbatteriet kopplas ur får man räkna med, men inte lågvolt. Dvs. jag tror att dörrpopparna kommer fungera i fler fall än vad många tror.
Bättre med ett manuellt handtag på insidan än att förlita sig på tur, med tanke på brandrisken vid krockar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Livsfarligt

Inlägg av Jerker »

Om man hamnar under vatten så hjälper det inte att kunna öppna dörren pga det höga trycket (man tvingas isf vänta tills kupén är vattenfylld och trycket utjämnat). Då behöver man få ned sidorutorna. Om fönsterhissarna är döda och rutorna inte går att krossa pga laminering så är det kört.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Livsfarligt

Inlägg av Rydh »

mikebike skrev: 29 nov 2024 07:45

Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Nä, det gick ju att öppna inifrån under färd och några sekunder efter att man låst bilen. Men hur som fanns det en elektrisk funktion att koppla bort handtagen med.

Lite samma sak är det ju med barnlås på bakdörrar

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Livsfarligt

Inlägg av mikebike »

Rydh skrev: 29 nov 2024 11:29
mikebike skrev: 29 nov 2024 07:45

Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Nä, det gick ju att öppna inifrån under färd och några sekunder efter att man låst bilen. Men hur som fanns det en elektrisk funktion att koppla bort handtagen med.

Lite samma sak är det ju med barnlås på bakdörrar

//Peter
Samma sak fast tvärtom. Blockerat låsläge är för att förhindra att någon slår in en ruta och öppnar dörren inifrån när bilen är parkerad. Barnlås är för att förhindra att någon öppnar dörren under färd (jag har gjort det själv, för 60 år sedan).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Livsfarligt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 29 nov 2024 08:55
Om man hamnar under vatten så hjälper det inte att kunna öppna dörren pga det höga trycket (man tvingas isf vänta tills kupén är vattenfylld och trycket utjämnat). Då behöver man få ned sidorutorna. Om fönsterhissarna är döda och rutorna inte går att krossa pga laminering så är det kört.
Innan bilen sjunker under vattenytan så flyter den väl ofta en stund i vattnet – eller?
Och då borde man väl hinna trycka ut vindrutan såsom illustreras t.ex. här:
viewtopic.php?p=827293#p827293

La några sekunder på att försöka hitta ngt illustrativt på Y-tube, men i en video hade de klippt, så man såg inte hur länge bilen flöt innan den började sjunka under vattenytan…

Om man hinner trycka ut vindrutan så borde väl åtm. framsätespassagerarna ha en bra chans att ta sig ut. Men gissar att det kanske inte är lika lätt för baksätespassagerarna att ta sig ut genom en uttryckt vindruta beroende på ålder, fysik och vattenvana. Ännu knepigare blir det gissningsvis för passagerare i en tredje sätesrad ifall bilen är sjusitsig…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Livsfarligt

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2024 12:15
Jerker skrev: 29 nov 2024 08:55
Om man hamnar under vatten så hjälper det inte att kunna öppna dörren pga det höga trycket (man tvingas isf vänta tills kupén är vattenfylld och trycket utjämnat). Då behöver man få ned sidorutorna. Om fönsterhissarna är döda och rutorna inte går att krossa pga laminering så är det kört.
Innan bilen sjunker under vattenytan så flyter den väl ofta en stund i vattnet – eller?
Och då borde man väl hinna trycka ut vindrutan såsom illustreras t.ex. här:
viewtopic.php?p=827293#p827293

La några sekunder på att försöka hitta ngt illustrativt på Y-tube, men i en video hade de klippt, så man såg inte hur länge bilen flöt innan den började sjunka under vattenytan…

Om man hinner trycka ut vindrutan så borde väl åtm. framsätespassagerarna ha en bra chans att ta sig ut. Men gissar att det kanske inte är lika lätt för baksätespassagerarna beroende på ålder, fysik och vattenvana. Ännu knepigare blir det gissningsvis för passagerare i en tredje sätesrad ifall bilen är sjusitsig…
Ja, bilen flyter ett tag och elen slocknar vanligen inte direkt när bilen hamnar i vattnet, så det enklaste är att dra ned sidorutorna.

Dock lätt att säga när man sitter och har det torrt. ;)
I verkligheten så har drunknade ofta inte ens knäppt upp bältena. :cry:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Livsfarligt

Inlägg av Jerker »

Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Livsfarligt

Inlägg av RareEarth »

mikebike skrev: 29 nov 2024 11:41
Rydh skrev: 29 nov 2024 11:29
mikebike skrev: 29 nov 2024 07:45

Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Nä, det gick ju att öppna inifrån under färd och några sekunder efter att man låst bilen. Men hur som fanns det en elektrisk funktion att koppla bort handtagen med.

Lite samma sak är det ju med barnlås på bakdörrar

//Peter
Samma sak fast tvärtom. Blockerat låsläge är för att förhindra att någon slår in en ruta och öppnar dörren inifrån när bilen är parkerad. Barnlås är för att förhindra att någon öppnar dörren under färd (jag har gjort det själv, för 60 år sedan).
I vår förra bil, en BMW, blev man inlåst utan möjlighet att öppna dörrarna om föraren gick iväg med nyckeln. Det var rätt obehagligt. Förmidligen fanns det något sätt att öppna dörrarna men jag vet inte hur.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12630
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Livsfarligt

Inlägg av Fredrik j »

Förr hade ju bilar mekaniskt barnlås på bakdörrarna. Då var det ju omöjligt att ta sig ut. Med elektriskt finns det ju iallafall en chans.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Livsfarligt

Inlägg av mussla »

Jerker skrev: 29 nov 2024 13:02
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Var det denna olycka? Den fick dödlig utgång till slut. Jag vet inte varför hon inte kunde öppna dörren. Var bilen för nära väggen eller så orkade hon inte trycka upp den? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ll-sjukhus
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Livsfarligt

Inlägg av Jerker »

mussla skrev:
Jerker skrev: 29 nov 2024 13:02
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Var det denna olycka? Den fick dödlig utgång till slut. Jag vet inte varför hon inte kunde öppna dörren. Var bilen för nära väggen eller så orkade hon inte trycka upp den? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ll-sjukhus
Hm… Kanske, men jag hade för mig att den personen jag tänker på överlevde. Men jag kan ha fel.

Otäckt, hur som helst.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Livsfarligt

Inlägg av mussla »

Jerker skrev: 30 nov 2024 22:53
mussla skrev:
Jerker skrev: 29 nov 2024 13:02
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Var det denna olycka? Den fick dödlig utgång till slut. Jag vet inte varför hon inte kunde öppna dörren. Var bilen för nära väggen eller så orkade hon inte trycka upp den? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ll-sjukhus
Hm… Kanske, men jag hade för mig att den personen jag tänker på överlevde. Men jag kan ha fel.

Otäckt, hur som helst.
Ja mycket otäckt. Det kan mycket väl vara olika olyckor. Det är vanligt att man sänker vägen som går i tunneln för att undvika höjdskillnad på motorvägen. Det gör dels att det kan bli vatten ståendes och dels att vattnet kan vara mycket djupare än man kan tro. En riktig fälla.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar