Sida 2 av 2

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 22:40
av RareEarth
Det är inte ett krav att dörrarna ska gå att öppna efter en kollision eftersom det vore omöjligt att uppfylla. Om dörren trycks till vid kollisionen går den inte att öppna oavsett öppningsmekanism.

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 04:01
av expat
RareEarth skrev: 28 nov 2024 22:40
Det är inte ett krav att dörrarna ska gå att öppna efter en kollision eftersom det vore omöjligt att uppfylla. Om dörren trycks till vid kollisionen går den inte att öppna oavsett öppningsmekanism.
Trodde det var en strävan hos bilkonstruktörerna att dörrarna skulle gå att öppna efter en kollision
Bakdörrarna är ju ofta opåverkade

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 06:48
av Jerker
AAKEE skrev: 28 nov 2024 11:59
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.
Korrekt. Den första generationen model 3 har bara nödöppning fram.

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 07:35
av Rydh
Jag undrar hur man generellt värderar manuell dörröppning i en riskanalys? Finns det några formella krav?

Man ska ju inte glömma att väldigt många bilar kopplar bort inre handtagen när dörren är låst, Ta en vanligt Volvo V70n tex, den jag hade förr hade laminerade rutor och ett blockläge som kopplade bort inre dörrhandtag så att man inte kunde öppna bilen inifrån när bilen var låst, det skulle ju eventuellt kunna hända vid en olycka och då finns det inte några manuella öppningar alls. Det har man dock aldrig hört någon kritik om...

//Peter

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 07:45
av mikebike
Rydh skrev: 29 nov 2024 07:35
Jag undrar hur man generellt värderar manuell dörröppning i en riskanalys? Finns det några formella krav?

Man ska ju inte glömma att väldigt många bilar kopplar bort inre handtagen när dörren är låst, Ta en vanligt Volvo V70n tex, den jag hade förr hade laminerade rutor och ett blockläge som kopplade bort inre dörrhandtag så att man inte kunde öppna bilen inifrån när bilen var låst, det skulle ju eventuellt kunna hända vid en olycka och då finns det inte några manuella öppningar alls. Det har man dock aldrig hört någon kritik om...

//Peter
Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 07:46
av nogren
Man skall ju ha väldig otur vid krock om det robusta lågvoltsystemet skall sluta fungera. Att högvoltsbatteriet kopplas ur får man räkna med, men inte lågvolt. Dvs. jag tror att dörrpopparna kommer fungera i fler fall än vad många tror.

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 08:14
av spacecoin
nogren skrev: 29 nov 2024 07:46
Man skall ju ha väldig otur vid krock om det robusta lågvoltsystemet skall sluta fungera. Att högvoltsbatteriet kopplas ur får man räkna med, men inte lågvolt. Dvs. jag tror att dörrpopparna kommer fungera i fler fall än vad många tror.
Bättre med ett manuellt handtag på insidan än att förlita sig på tur, med tanke på brandrisken vid krockar.

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 08:55
av Jerker
Om man hamnar under vatten så hjälper det inte att kunna öppna dörren pga det höga trycket (man tvingas isf vänta tills kupén är vattenfylld och trycket utjämnat). Då behöver man få ned sidorutorna. Om fönsterhissarna är döda och rutorna inte går att krossa pga laminering så är det kört.

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 11:29
av Rydh
mikebike skrev: 29 nov 2024 07:45

Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Nä, det gick ju att öppna inifrån under färd och några sekunder efter att man låst bilen. Men hur som fanns det en elektrisk funktion att koppla bort handtagen med.

Lite samma sak är det ju med barnlås på bakdörrar

//Peter

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 11:41
av mikebike
Rydh skrev: 29 nov 2024 11:29
mikebike skrev: 29 nov 2024 07:45

Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Nä, det gick ju att öppna inifrån under färd och några sekunder efter att man låst bilen. Men hur som fanns det en elektrisk funktion att koppla bort handtagen med.

Lite samma sak är det ju med barnlås på bakdörrar

//Peter
Samma sak fast tvärtom. Blockerat låsläge är för att förhindra att någon slår in en ruta och öppnar dörren inifrån när bilen är parkerad. Barnlås är för att förhindra att någon öppnar dörren under färd (jag har gjort det själv, för 60 år sedan).

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 12:15
av SwedishAdvocate
Jerker skrev: 29 nov 2024 08:55
Om man hamnar under vatten så hjälper det inte att kunna öppna dörren pga det höga trycket (man tvingas isf vänta tills kupén är vattenfylld och trycket utjämnat). Då behöver man få ned sidorutorna. Om fönsterhissarna är döda och rutorna inte går att krossa pga laminering så är det kört.
Innan bilen sjunker under vattenytan så flyter den väl ofta en stund i vattnet – eller?
Och då borde man väl hinna trycka ut vindrutan såsom illustreras t.ex. här:
viewtopic.php?p=827293#p827293

La några sekunder på att försöka hitta ngt illustrativt på Y-tube, men i en video hade de klippt, så man såg inte hur länge bilen flöt innan den började sjunka under vattenytan…

Om man hinner trycka ut vindrutan så borde väl åtm. framsätespassagerarna ha en bra chans att ta sig ut. Men gissar att det kanske inte är lika lätt för baksätespassagerarna att ta sig ut genom en uttryckt vindruta beroende på ålder, fysik och vattenvana. Ännu knepigare blir det gissningsvis för passagerare i en tredje sätesrad ifall bilen är sjusitsig…

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 12:31
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2024 12:15
Jerker skrev: 29 nov 2024 08:55
Om man hamnar under vatten så hjälper det inte att kunna öppna dörren pga det höga trycket (man tvingas isf vänta tills kupén är vattenfylld och trycket utjämnat). Då behöver man få ned sidorutorna. Om fönsterhissarna är döda och rutorna inte går att krossa pga laminering så är det kört.
Innan bilen sjunker under vattenytan så flyter den väl ofta en stund i vattnet – eller?
Och då borde man väl hinna trycka ut vindrutan såsom illustreras t.ex. här:
viewtopic.php?p=827293#p827293

La några sekunder på att försöka hitta ngt illustrativt på Y-tube, men i en video hade de klippt, så man såg inte hur länge bilen flöt innan den började sjunka under vattenytan…

Om man hinner trycka ut vindrutan så borde väl åtm. framsätespassagerarna ha en bra chans att ta sig ut. Men gissar att det kanske inte är lika lätt för baksätespassagerarna beroende på ålder, fysik och vattenvana. Ännu knepigare blir det gissningsvis för passagerare i en tredje sätesrad ifall bilen är sjusitsig…
Ja, bilen flyter ett tag och elen slocknar vanligen inte direkt när bilen hamnar i vattnet, så det enklaste är att dra ned sidorutorna.

Dock lätt att säga när man sitter och har det torrt. ;)
I verkligheten så har drunknade ofta inte ens knäppt upp bältena. :cry:

Re: Livsfarligt

Postat: 29 nov 2024 13:02
av Jerker
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.

Re: Livsfarligt

Postat: 30 nov 2024 07:12
av RareEarth
mikebike skrev: 29 nov 2024 11:41
Rydh skrev: 29 nov 2024 11:29
mikebike skrev: 29 nov 2024 07:45

Frågan är om detta blockläge går in vid låsning under färd, eller bara vid parkering?
Jag tror på det senare eftersom Volvo är Volvo.

En Googling ger inget definitivt svar, men detta borde betyda att blockerat låsläge inte är aktiverat under färd:
"Blockerat låsläge aktiveras vid låsning med fjärrnyckel eller vid nyckelfri låsning*, och inträder med ca 10 sekunders fördröjning efter att dörrarna har låsts."
Nä, det gick ju att öppna inifrån under färd och några sekunder efter att man låst bilen. Men hur som fanns det en elektrisk funktion att koppla bort handtagen med.

Lite samma sak är det ju med barnlås på bakdörrar

//Peter
Samma sak fast tvärtom. Blockerat låsläge är för att förhindra att någon slår in en ruta och öppnar dörren inifrån när bilen är parkerad. Barnlås är för att förhindra att någon öppnar dörren under färd (jag har gjort det själv, för 60 år sedan).
I vår förra bil, en BMW, blev man inlåst utan möjlighet att öppna dörrarna om föraren gick iväg med nyckeln. Det var rätt obehagligt. Förmidligen fanns det något sätt att öppna dörrarna men jag vet inte hur.

Re: Livsfarligt

Postat: 30 nov 2024 09:15
av Fredrik j
Förr hade ju bilar mekaniskt barnlås på bakdörrarna. Då var det ju omöjligt att ta sig ut. Med elektriskt finns det ju iallafall en chans.

Re: Livsfarligt

Postat: 30 nov 2024 19:57
av mussla
Jerker skrev: 29 nov 2024 13:02
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Var det denna olycka? Den fick dödlig utgång till slut. Jag vet inte varför hon inte kunde öppna dörren. Var bilen för nära väggen eller så orkade hon inte trycka upp den? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ll-sjukhus

Re: Livsfarligt

Postat: 30 nov 2024 22:53
av Jerker
mussla skrev:
Jerker skrev: 29 nov 2024 13:02
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Var det denna olycka? Den fick dödlig utgång till slut. Jag vet inte varför hon inte kunde öppna dörren. Var bilen för nära väggen eller så orkade hon inte trycka upp den? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ll-sjukhus
Hm… Kanske, men jag hade för mig att den personen jag tänker på överlevde. Men jag kan ha fel.

Otäckt, hur som helst.

Re: Livsfarligt

Postat: 01 dec 2024 08:30
av mussla
Jerker skrev: 30 nov 2024 22:53
mussla skrev:
Jerker skrev: 29 nov 2024 13:02
Det var inte så länge sedan jag läste om en kvinna som åkt under en bro vid översvämning och bilen dog när vattnet nästan nådde upp till taket på bilen. Hon klarade inte av att ta sig ut men blev räddad i sista sekund.
Var det denna olycka? Den fick dödlig utgång till slut. Jag vet inte varför hon inte kunde öppna dörren. Var bilen för nära väggen eller så orkade hon inte trycka upp den? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ll-sjukhus
Hm… Kanske, men jag hade för mig att den personen jag tänker på överlevde. Men jag kan ha fel.

Otäckt, hur som helst.
Ja mycket otäckt. Det kan mycket väl vara olika olyckor. Det är vanligt att man sänker vägen som går i tunneln för att undvika höjdskillnad på motorvägen. Det gör dels att det kan bli vatten ståendes och dels att vattnet kan vara mycket djupare än man kan tro. En riktig fälla.