Dagens gapskratt. Finns inget svennigare än en vit Model Y.manneson skrev: ↑08 dec 2024 13:59Har BYD någonsin varit coolt/hippt? Något som kidsen gillar? Knappast.backe skrev: ↑08 dec 2024 09:40BYD säljer mer bilar än Tesla och säljer batterier till Tesla, så irrelevant känns trångsynt.manneson skrev: ↑08 dec 2024 09:28Poängen var att BYD är irrelevant.backe skrev: ↑08 dec 2024 09:17Vad har mitt val med om omställningen blivit av eller inte? BYD säljer ungefär lika många elbilar som Tesla.
Jag har dock inget emot Tesla som bil, och när jag köpte min så var det nog den där man fick mest för pengarna.Jag ser dock inte att världen hade varit utan elbilar om inte Tesla fanns.
Jag kommer troligen inte köpa en Tesla igen så länge Elon styr och saknar inte Teslan, men det var en bra bruksbil med fina utrymmen![]()
Det är bara Tesla som byggt elbilar folk faktiskt vill ha, och därmed drivit omställningen.
Ingen i västvärlden hade överhuvudtaget känt till BYD idag(de flesta gör det fortfarande inte..) om det inte var för Tesla.
Men om du vill tro att Tesla sålt så mycket elbilar utan politikernas påverkan så absolut, tro det. Personligen tror jag att dom hade gått omkull utan stöden och straff på ICE om man hade följt samma affärsplan som man nu gjort.
Det är detta som varit nyckeln för Tesla.
De har byggt upp en image av prestanda och "high tech" som är extremt eftertraktad, och är nu ett av världens mest värdefulla varumärken.
Det gör att bilarna "säljer sig själva".
Vad är BYD? Ungefär lika spännande som en flaska diskmedel... utan Kinesiska statens stöd skulle ingen komma på tanken att köpa en sådan.
Svårt för många att förstå skillnaden uppenbarligen.
Bra intervju med Bezos
Moderator: Redaktion