Sida 2 av 2

Re: Förslag på mobil laddkabel

Postat: 05 jan 2025 08:04
av T4s

Re: Förslag på mobil laddkabel

Postat: 19 maj 2025 20:50
av Mirvig
Vad är nackdelen med att köpa en billig jämfört med en dyr laddare? Är med på att Ctek säkert har många flera funktioner men är det saker man kommer använda?

Jag vill ha en portabel laddare då jag reser mycket och i vissa fall kommer ha tillgång till 3fas uttag.

Ctek Njord go finns för ca 6tkr medans denna på amazon kostar 2350kr.

tex https://www.amazon.se/dp/B0BX1Z3JJQ?ref ... rOG=1&th=1

Något annat tips på en prisvärd och portabel laddare?

Re: Förslag på mobil laddkabel

Postat: 19 maj 2025 23:10
av PLA
Jag köpte den som T4s länkte till för stugan i början av året. Efter några månader kan jag konstatera att den fungerar som förväntat, "dumt" men laddar bilen utan problem.
Den som du länkar till ser nästan likadant ut. Jag skulle tro att tekniken är densamma.
/Peter

Re: Förslag på mobil laddkabel

Postat: 20 maj 2025 06:54
av Xyborg
Mirvig skrev: 19 maj 2025 20:50
Vad är nackdelen med att köpa en billig jämfört med en dyr laddare? Är med på att Ctek säkert har många flera funktioner men är det saker man kommer använda?

Jag vill ha en portabel laddare då jag reser mycket och i vissa fall kommer ha tillgång till 3fas uttag.

Ctek Njord go finns för ca 6tkr medans denna på amazon kostar 2350kr.

tex https://www.amazon.se/dp/B0BX1Z3JJQ?ref ... rOG=1&th=1

Något annat tips på en prisvärd och portabel laddare?
Jag har just den du länkar till. Den fungerar utmärkt för oss åtminstone. Visst, den har inte supermånga funktioner. Men man kan begränsa strömstyrkan (vilket är bra om man är osäker på hur högt det är säkrat), vilket är det enda vi använder. Eventuell svhemaläggning och sånt gör man ju i bilen, både på Teslan och ID.4an.

Den har fungerat toppen de gånger vi använt den hittills sen förra året.

Re: Förslag på mobil laddkabel

Postat: 20 maj 2025 09:23
av juristen
Jag har denna Metron, med adapter för shuko/230V och en lös typ2-kabel. Då kan jag ladda publikt, i 3-fas CEE samt i vanligt shuko med samma prylar. Enda nackdelen är att kopplingarna inte är låsta så någon skulle teoretiskt kunna koppla isär när man laddar.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Mycket smidigare och tar mindre plats än separata laddare med egna kablar plus en lös typ2-kabel. Metron-laddaren är oftast hemma, jag har en typ2-kabel i garaget och en i bilen. Vill jag ha möjlighet att ladda 3-fas/shuko när jag far iväg är det snabbt att bara koppla loss den och ta med.

Re: Förslag på mobil laddkabel

Postat: 20 maj 2025 19:41
av Mirvig
Xyborg skrev: 20 maj 2025 06:54
Mirvig skrev: 19 maj 2025 20:50
Vad är nackdelen med att köpa en billig jämfört med en dyr laddare? Är med på att Ctek säkert har många flera funktioner men är det saker man kommer använda?

Jag vill ha en portabel laddare då jag reser mycket och i vissa fall kommer ha tillgång till 3fas uttag.

Ctek Njord go finns för ca 6tkr medans denna på amazon kostar 2350kr.

tex https://www.amazon.se/dp/B0BX1Z3JJQ?ref ... rOG=1&th=1

Något annat tips på en prisvärd och portabel laddare?
Jag har just den du länkar till. Den fungerar utmärkt för oss åtminstone. Visst, den har inte supermånga funktioner. Men man kan begränsa strömstyrkan (vilket är bra om man är osäker på hur högt det är säkrat), vilket är det enda vi använder. Eventuell svhemaläggning och sånt gör man ju i bilen, både på Teslan och ID.4an.

Den har fungerat toppen de gånger vi använt den hittills sen förra året.
Det är precis så jag tänker, schemaläggningen kan man göra i bilen så att även laddaren ska ha en funktionen är inte superviktig för mig. Ska beställa en från amazon, känns sjukt prisvärt med 2349kr. Tack för alla svar!