Sida 2 av 2

Re: Bilens värde efter 30 000 mil?

Postat: 16 jan 2025 11:05
av Jaegaern
EnzoF1 skrev: 14 jan 2025 23:08
Med tanke på värdeminskningen på t ex en ny My så kan man ju knappast säga att det blir så
Dyrt med en beg s. Min är uppe i +31k mil och jag har inte lagt så mkt på reparationer. Känns fortfarande fräsch. Går skönare på motorväg än vår My23. Jag gillar stolarna bättre. Blir det en batterirep så småningom må det vara hänt. Pendlar 20 mil om dagen så det blir ett schysst avdrag. Pengar man kan lägga i en repfond. Det dyraste jag fått laga är handbromsoken. Annars är det lite länkarmar. Vindrutetorkarens länkage (oem del för 1600) lite handtag men peppar peppar verkar de hålla nu. Samt en luftbälg. Om man köper en beg ms för 300 så motsvarar ju det värdeminskningen på en my på några år. Och värdelös lär inte ms vara om tre år.
Det är en sen 2015 så vad jag förstår är det rev D på batteriet och de ska hålla bra. Degraderingen har i princip avstannat skulle jag säga. Knappt hänt nåt de senaste 2 åren
Exakt. Efter de skickade ut en revision med fix för vatteningress så ska typ alla fel vara borta. Det är inte cellerna, utan vattnet som pajar elektroniken i batteriet.

Re: Bilens värde efter 30 000 mil?

Postat: 19 jan 2025 09:38
av deffe
manneson skrev: 07 jan 2025 11:33
Sportbilsentusiasten skrev: 07 jan 2025 10:50
Så hur ny (vilken årsmodell) ska en Tesla S vara enl er, för att vara OK att köpa?
Att den är helt igenom Alu gör att den inte rostar, som en vanlig bil tex Tesla 3.
Aluminium korroderar också. Men problemen med S och X är att allt annat går sönder. Finns nästan inget på bilen som inte strular. Som sagt se Grufmans video ovan. :lol:

Nog mindre risk för dyra reparationer med en sån här(och ungefär lika bekväm/praktisk): https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-239921
Vi skaffade vår första Model S redan vintern 2013, och jag minns fortfarande äventyret att köra hem den från Tyskland! Under åren har jag haft flera olika Model S: en S85, två 90D, två 100D, en P100DL och nu en ny Long Range.

De problem som "ofta" uppstod på våra tidigare bilar handlade mest om mindre saker som dörrhandtag, plastdetaljer och enklare komponenter, som knappen till bagageluckan. På de äldre modellerna var detta ganska vanligt, men å andra sidan är det små och enkla saker att åtgärda. Jag har aldrig upplevt större problem, som med hjulupphängning eller liknande, trots att sådana problem ofta nämns i diskussioner om tidiga modeller.

Om man inte har tummen mitt i handen, eller är beredd att lägga 1 000–5 000 kronor per år på reparationer, tycker jag att en äldre Model S kan vara ett riktigt fynd. Det är svårt att hitta så mycket bil för pengarna som man kan få för runt 200 000 kronor, exempelvis via KVD.

Idag kör jag en ny Model S, och den är helt fantastisk och felfri. Samtidigt kan det vara svårt att motivera priset för en ny modell, när äldre modeller erbjuder så mycket bil för betydligt mindre pengar – även om de har sina barnsjukdomar. Jag är kluven, men valde ändå att byta upp mig.

Re: Bilens värde efter 30 000 mil?

Postat: 20 jan 2025 22:54
av Sportbilsentusiasten
Arctic Drifter skrev: 15 jan 2025 14:08
Soeri skrev: 08 jan 2025 15:44
manneson skrev: 07 jan 2025 11:33
Sportbilsentusiasten skrev: 07 jan 2025 10:50
Så hur ny (vilken årsmodell) ska en Tesla S vara enl er, för att vara OK att köpa?
Att den är helt igenom Alu gör att den inte rostar, som en vanlig bil tex Tesla 3.
Aluminium korroderar också. Men problemen med S och X är att allt annat går sönder. Finns nästan inget på bilen som inte strular. Som sagt se Grufmans video ovan. :lol:

Nog mindre risk för dyra reparationer med en sån här(och ungefär lika bekväm/praktisk): https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-239921
ID.4 krånglar dom med, batteriluckor, handtag, värmepumpar, däckslitage, bakvagn, korta garantier mm så dom blir nog inte billigare än äldre Teslor när dom också blir till åren.
Nä, ska man ha låg värdeminskning ska man nog gå på diesel!
Här är en ID.4 Pro Performance, 2021 med 17 kmil, begärt pris 219' på firma https://www.blocket.se/annons/1002229677
Oj vad ID.3/4 sjunker i värde.