Har stuga ovanför/bakom Branäs men vi åker alltid via SuC Kristinehamn. Föreställer mig att det är skönare väg.
Ibland också Torsby om det behövs handlas. Tar det lite som det kommer då det finns bra med kapacitet längs e45.
Dock aldrig åkt v9.
Det är som natt och dag beroende på när man åker.
Förra året åkte vi först på sportlovet och det var långa köer både i Kristinehamn och Torsby. När vi åkte 3 veckor senare var det i princip tomt på alla laddplatser, även Kristinehamn och Torsby.
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Ett förslag kan vara att kör via Örebro och ladda i Kristinehamn. Skiljer inte så många minuter.
Finns ganska många destinationsladdare enligt Chargefinder. I värsta fall får du väl låna ett 220 uttag i stugan och dra en sladd genom ett fönster .
Funkar sådär bra… -15 och ladda med enfas 240v funkar mycket dåligt…
Det funkar, är man i fjällen en vecka spelar hastighet mindre roll. Men som sagt föreslog detta som nödlösning.
Och som skrivits många gånger tidigare, i denna och andra trådar, det är absolut inga problem att ladda med låg effekt i även mycket sträng kyla, så länge man ser till att börja ladda direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Bra påpekande!
Att ladda ett varmt batteri med låg effekt är väl sällan något problem?
Men att börja ladda ett batteri som är -20° med 10 Amp 1-fas (motorvärmaruttag) är mer tveksamt. Det har varit en del inlägg här genom åren där man knappt fått i en enda % på ett helt dygn med dom förutsättningarna.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Har stuga ovanför/bakom Branäs men vi åker alltid via SuC Kristinehamn. Föreställer mig att det är skönare väg.
Ibland också Torsby om det behövs handlas. Tar det lite som det kommer då det finns bra med kapacitet längs e45.
Dock aldrig åkt v9.
Det är som natt och dag beroende på när man åker.
Förra året åkte vi först på sportlovet och det var långa köer både i Kristinehamn och Torsby. När vi åkte 3 veckor senare var det i princip tomt på alla laddplatser, även Kristinehamn och Torsby.
Isch, jag gillar verkligen inte köer.
Vilken vecka åkte ni då?
8
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Enligt ABRP från min hemadress till stugan behöver jag ladda 48% för att komma fram, men det är nog sant att jag kan tjäna på att ladda tidigare för att slippa krocka med göteborgarna.
Destinationsladdning är tyvärr inte löst. Än så länge har jag oftast besökt lite mindre orter under lov, och då har det inte varit något problem att hitta långsamladdare på plats.
Däremot fick jag knipa sista platsen under julen. Många fossilbilar som tyckte att det var bra att parkera på laddplats. Elbilisterna ska heller inte stå utan skam. Många som stod kvar vid samma laddare i flera dagar. Hur som helst så skapar även det det en liten oro, har faktiskt funderat på att uppgradera till en stuga med laddare. Men det blir ett par tusenlappar extra, samt sämre läge på stugan. Klurigt.
Någon som har förhandsinformation om det var funkis att använda destinationsladdning på parkeringen uppe på berget under julen?
Det är ju svårt att avgöra om platserna är tillgängliga genom typ chargefinder eller laddapp eftersom bilar står och blockerar laddare utan att ladda.
Ett förslag kan vara att kör via Örebro och ladda i Kristinehamn. Skiljer inte så många minuter.
Finns ganska många destinationsladdare enligt Chargefinder. I värsta fall får du väl låna ett 220 uttag i stugan och dra en sladd genom ett fönster .
Funkar sådär bra… -15 och ladda med enfas 240v funkar mycket dåligt…
Det funkar, är man i fjällen en vecka spelar hastighet mindre roll. Men som sagt föreslog detta som nödlösning.
Och som skrivits många gånger tidigare, i denna och andra trådar, det är absolut inga problem att ladda med låg effekt i även mycket sträng kyla, så länge man ser till att börja ladda direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Jo det är ju det abret, många nya som inte har koll på detta. Kanske fixar förlängningssladd dagen efter. Kopplat in. -15 grader. Batteriet iskallt. På dagen behöver man ta bilen till backen. Batteriet kallt under dagen. 22% vid ankomst har sjunkit till 18%. Rullar tillbaka till stugan. Batteriet varmt? Nej. Kopplar in ful-laddning.
Allt går, som flickan sa.
Själv föredra jag Åre. Där är det god tillgång på laddare. Inga problem. Men det går åt energi.