Har du fler frågor är det bara att fråga på. Antingen i en ny tråd, den här eller någon annan av de som redan finns på forumet. Som jag förstått det så är det här forumet det största i Sverige när det gäller elbilar, så inte bara bilar från Tesla. Således finns det även redan mkt info. i existerande trådar som ofta går att hitta genom att söka i forumet med Google – t.ex. som jag beskrev ovan i tråden i inlägget som handlade om AWD, RWD och vinterväglag…Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där.
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Tack igen! Ska uppdatera er sedan vad det blev för något. Men inga påhopp tack![]()
Äldre S eller nyare 3
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Har du testat att köra med den ?
Tro mej, jag kan hitta många saker jag ogillar med model 3, men just skärmen är inte nåt av de störrre problemen kan jag tycka, men jag trodde det skulle vara det innan jag köpte en.
..Ang ursprungsfrågan skulle jag inte våga köpa en äldre model s, jag tycker dessutom att dom är alldeles för dyra sett till vad man får, i synnerhet jämfört med en nyare 3.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Äldre S eller nyare 3
Ska du pendla så långt dagligen skulle jag LÄTT ta en Tesla S över en Model 3. Model S är en helt annan grej enl mig med plysch (eller är det Alcantra) och mer ombonat.Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där.
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Tack igen! Ska uppdatera er sedan vad det blev för något. Men inga påhopp tack![]()
Men jag är merca-skadad.

Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Äldre S eller nyare 3
Helt enig. Med Modell S kan man längta efter en långpendlingSportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2025 23:18Ska du pendla så långt dagligen skulle jag LÄTT ta en Tesla S över en Model 3. Model S är en helt annan grej enl mig med plysch (eller är det Alcantra) och mer ombonat.Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där.
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Tack igen! Ska uppdatera er sedan vad det blev för något. Men inga påhopp tack![]()
Men jag är merca-skadad.![]()

Skillnaden mellan en Model S och en Model 3 är stor gällande komfort och ljudnivå. Dock måste jag säga att min nuvarande Model 3 (Highland) är helt OK men min första Model 3 från 2020 var ljusår från en Model S och Raven i synnerhet. Som ett tillägg kan jag säga att jag även ägt en Model 3 2021 (refresh) och den var ett lyft jämfört med Model 3 2020 men inte i närheten av Model 3 2024.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Äldre S eller nyare 3
För mig är även fina material som är trevliga att både se och ta på, viktigt med.ermase skrev: ↑21 jan 2025 17:28Helt enig. Med Modell S kan man längta efter en långpendlingSportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2025 23:18Ska du pendla så långt dagligen skulle jag LÄTT ta en Tesla S över en Model 3. Model S är en helt annan grej enl mig med plysch (eller är det Alcantra) och mer ombonat.Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där.
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra.
Tack igen! Ska uppdatera er sedan vad det blev för något. Men inga påhopp tack![]()
Men jag är merca-skadad.![]()
![]()
Skillnaden mellan en Model S och en Model 3 är stor gällande komfort och ljudnivå. Dock måste jag säga att min nuvarande Model 3 (Highland) är helt OK men min första Model 3 från 2020 var ljusår från en Model S och Raven i synnerhet. Som ett tillägg kan jag säga att jag även ägt en Model 3 2021 (refresh) och den var ett lyft jämfört med Model 3 2020 men inte i närheten av Model 3 2024.
Hårdplast vs plysch, är en avgörande skillnad.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Äldre S eller nyare 3
Är det S man vill ha så börjar raven även bli billigare på blocket.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
M3 LR -20
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Någonting måste det väl även gå att förhandla ner priset på en sån… I så fall blir det mindre än 100K mer.Vindens skrev: ↑21 jan 2025 21:29Är det S man vill ha så börjar raven även bli billigare på blocket.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Kom ihåg grundfrågan:SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 21:37Någonting måste det väl även gå att förhandla ner priset på en sån… I så fall blir det mindre än 100K mer.Vindens skrev: ↑21 jan 2025 21:29Är det S man vill ha så börjar raven även bli billigare på blocket.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
Det låter som att föreslå något långt över [högst 250K] inte är det som efterfrågas.
Det låter som risken att köpa en äldre bil där dyra fel kan (troligen) uppstå är en dålig ide.
I min värld hjälper vi inte mycket om vi säger att vi rekommenderar en 2020-2021 som är nassor dyrare än det som frågan gäller.
I min värld bör vi styra över svaret till en 3, som ändå har chansen att bli relativt billig att köra. Ska man vara krass är antagligen en 2020 eller äldre utan värmepump ett säkrare kort, då en PTC är överkomlig medan en värmepump kanske inte är det med en tight budget.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
OP har sen dess funderat på att höja budgeten med 50K…AAKEE skrev: ↑21 jan 2025 23:20Kom ihåg grundfrågan:SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 21:37Någonting måste det väl även gå att förhandla ner priset på en sån… I så fall blir det mindre än 100K mer.Vindens skrev: ↑21 jan 2025 21:29Är det S man vill ha så börjar raven även bli billigare på blocket.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
Det låter som att föreslå något långt över [högst 250K] inte är det som efterfrågas.
Det låter som risken att köpa en äldre bil där dyra fel kan (troligen) uppstå är en dålig ide.
I min värld hjälper vi inte mycket om vi säger att vi rekommenderar en 2020-2021 som är nassor dyrare än det som frågan gäller.
I min värld bör vi styra över svaret till en 3, som ändå har chansen att bli relativt billig att köra. Ska man vara krass är antagligen en 2020 eller äldre utan värmepump ett säkrare kort, då en PTC är överkomlig medan en värmepump kanske inte är det med en tight budget.
Då börjar det ju närma sig ~310-320K… Kan man få tag en bättre beg. S Raven för det? Vet ej. Vidare har jag har ingen åsikt om vad OP ska köpa för en elbil, och tycker att det framgått i tråden att det finns risker med äldre S…Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där. [Min u.]
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra. […

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Absolut.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 23:57OP har sen dess funderat på att höja budgeten med 50K…AAKEE skrev: ↑21 jan 2025 23:20Kom ihåg grundfrågan:SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 21:37Någonting måste det väl även gå att förhandla ner priset på en sån… I så fall blir det mindre än 100K mer.Vindens skrev: ↑21 jan 2025 21:29Är det S man vill ha så börjar raven även bli billigare på blocket.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
Det låter som att föreslå något långt över [högst 250K] inte är det som efterfrågas.
Det låter som risken att köpa en äldre bil där dyra fel kan (troligen) uppstå är en dålig ide.
I min värld hjälper vi inte mycket om vi säger att vi rekommenderar en 2020-2021 som är nassor dyrare än det som frågan gäller.
I min värld bör vi styra över svaret till en 3, som ändå har chansen att bli relativt billig att köra. Ska man vara krass är antagligen en 2020 eller äldre utan värmepump ett säkrare kort, då en PTC är överkomlig medan en värmepump kanske inte är det med en tight budget.Då börjar det ju närma sig ~310-320K… Kan man få tag en bättre beg. S Raven för det? Vet ej. Vidare har jag har ingen åsikt om vad OP ska köpa för en elbil, och tycker att det framgått i tråden att det finns risker med äldre S…Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där. [Min u.]
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra. […![]()
Nu svarade jag på ditt inlägg eftersom det var det senaste men jag tänker mer allmänt än ditt inlägg.
Om budgeten är tight och man går upp till X :- för att inrymma en S så måste man ända ha väsentligt mer utrymme för reparationer om man väljer en S.
Det är absolut inte så att jag tycker S är ett sämre val rent allmänt, alltså komfort mm men det är bara läsa på tex här hur mycket folk relativt ofta fått lägga ut varje år för att hålla bilen i drift.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Äldre S eller nyare 3
Återigen så måste man jämföra kostnaderna med värdeminskningen på en nyare bil. Valet är svårt då risken för dyra fel är svår att uppskatta. Köper man något där dyra reparationer redan är gjorda, t.ex. luftfjädringen, kan ju det vara en pusselbit att ta hänsyn till. Har någon sett någon uppgift om genomsnittskostnaden för "S-ägaren"?AAKEE skrev: ↑22 jan 2025 00:18Absolut.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 23:57OP har sen dess funderat på att höja budgeten med 50K…AAKEE skrev: ↑21 jan 2025 23:20Kom ihåg grundfrågan:SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 21:37Någonting måste det väl även gå att förhandla ner priset på en sån… I så fall blir det mindre än 100K mer.Vindens skrev: ↑21 jan 2025 21:29Är det S man vill ha så börjar raven även bli billigare på blocket.
Se denna som exempel:
https://www.blocket.se/annons/1002265219
Över 3 års batterigaranti kvar och helt klart att föredra framför en 4-5 år äldre S för ”ynka” 100 tkr mer.
Det låter som att föreslå något långt över [högst 250K] inte är det som efterfrågas.
Det låter som risken att köpa en äldre bil där dyra fel kan (troligen) uppstå är en dålig ide.
I min värld hjälper vi inte mycket om vi säger att vi rekommenderar en 2020-2021 som är nassor dyrare än det som frågan gäller.
I min värld bör vi styra över svaret till en 3, som ändå har chansen att bli relativt billig att köra. Ska man vara krass är antagligen en 2020 eller äldre utan värmepump ett säkrare kort, då en PTC är överkomlig medan en värmepump kanske inte är det med en tight budget.Då börjar det ju närma sig ~310-320K… Kan man få tag en bättre beg. S Raven för det? Vet ej. Vidare har jag har ingen åsikt om vad OP ska köpa för en elbil, och tycker att det framgått i tråden att det finns risker med äldre S…Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där. [Min u.]
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra. […![]()
Nu svarade jag på ditt inlägg eftersom det var det senaste men jag tänker mer allmänt än ditt inlägg.
Om budgeten är tight och man går upp till X :- för att inrymma en S så måste man ända ha väsentligt mer utrymme för reparationer om man väljer en S.
Det är absolut inte så att jag tycker S är ett sämre val rent allmänt, alltså komfort mm men det är bara läsa på tex här hur mycket folk relativt ofta fått lägga ut varje år för att hålla bilen i drift.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Äldre S eller nyare 3
Vi måste nästan få svar av TS själv men jag har tolkat det som att budgeten är tight, och att det troligen inte finns utrymme för dyra reparationer. En S kan bli billig, det är inte det.Gustafsson skrev: ↑22 jan 2025 00:42Återigen så måste man jämföra kostnaderna med värdeminskningen på en nyare bil. Valet är svårt då risken för dyra fel är svår att uppskatta. Köper man något där dyra reparationer redan är gjorda, t.ex. luftfjädringen, kan ju det vara en pusselbit att ta hänsyn till. Har någon sett någon uppgift om genomsnittskostnaden för "S-ägaren"?AAKEE skrev: ↑22 jan 2025 00:18Absolut.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 23:57OP har sen dess funderat på att höja budgeten med 50K…AAKEE skrev: ↑21 jan 2025 23:20Kom ihåg grundfrågan:SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 21:37
Någonting måste det väl även gå att förhandla ner priset på en sån… I så fall blir det mindre än 100K mer.
Det låter som att föreslå något långt över [högst 250K] inte är det som efterfrågas.
Det låter som risken att köpa en äldre bil där dyra fel kan (troligen) uppstå är en dålig ide.
I min värld hjälper vi inte mycket om vi säger att vi rekommenderar en 2020-2021 som är nassor dyrare än det som frågan gäller.
I min värld bör vi styra över svaret till en 3, som ändå har chansen att bli relativt billig att köra. Ska man vara krass är antagligen en 2020 eller äldre utan värmepump ett säkrare kort, då en PTC är överkomlig medan en värmepump kanske inte är det med en tight budget.Då börjar det ju närma sig ~310-320K… Kan man få tag en bättre beg. S Raven för det? Vet ej. Vidare har jag har ingen åsikt om vad OP ska köpa för en elbil, och tycker att det framgått i tråden att det finns risker med äldre S…Walken skrev: ↑20 jan 2025 21:10Stort tack för era input. Var rädd att svaren skulle se ut så här faktiskt. Läst om en del problematiska S-or. 3an låter bättre i så fall, trots att skärmen i mitten är definitivt ett eeek faktor. Ska kika på billigare elbilar. Eller i värsta fall höjer jag budgeten med 50k. Och kollar där. [Min u.]
Mitt problem har alltid varit att jag köpt bilar med hjärtat. Ibland blev det bra och ibland mindre bra. […![]()
Nu svarade jag på ditt inlägg eftersom det var det senaste men jag tänker mer allmänt än ditt inlägg.
Om budgeten är tight och man går upp till X :- för att inrymma en S så måste man ända ha väsentligt mer utrymme för reparationer om man väljer en S.
Det är absolut inte så att jag tycker S är ett sämre val rent allmänt, alltså komfort mm men det är bara läsa på tex här hur mycket folk relativt ofta fått lägga ut varje år för att hålla bilen i drift.
Utan att en S kan bli rejält dyr.
Jag skulle kunna tänka mig en lite äldre S men det beror på att jag inte isf har en tight budget och att jag kan göra väldigt mycket rep. själv.
Hade jag en tight budget finns det inte en chans jag hade valt en S.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Äldre S eller nyare 3
Hade jag haft en budget på 500’ hade ett alternativ kunnat vara att chansa med en Tesla S för 300’. Det kan bli hur bra som helst, och eventuella fallgropar är kanske inte katastrof heller.
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Äldre S eller nyare 3
Har ägt tre MS, första från 2016 samt även kört M3 årsmodellerna 2019 och 2020 några hundratal mil då jag pendlat tidigare och kört dessa som lånebilar. Model S är överlägsen som körmaskin längre sträckor och bara för att det är en MS så behöver den inte ramla ihop dag ett, men det kan absolut vara en chansning.
Hur hanterar man då chansningen? Jo, en stor del av beslutet av att köpa en äldre model S består i hur händig personen är som köper bilen (samt ifall personen äger ett garage samt lämpliga verktyg förstås) och kan tänka sig att lägga eventuell tid på underhåll/reparation. Det framgår inte ifall TS har dessa förmågor.
Man ska tänka på att även M3 kommer behöva underhåll och reparation över tid. Jag kan inte så mycket om modellen men vet att den är byggd i plåt = rostar samt dragningen av bromsledningarna under batteriet (behöver ta ner batteriet för korrekt byte) kanske indikerar att modellen har andra genvägar tagna i konstruktion där fördel kan vara MS ifrån ett gör-det-själv-perspektiv. MS är enligt mitt tycke en mycket enkel konstruktion. Skulle vara kul att se en jämförelse.
Sen rekommenderar jag ingen äldre bil över huvud taget till någon med begränsad budget som inte kan få den att själv rulla vidare över tid, oavsett MS eller M3.
Hur hanterar man då chansningen? Jo, en stor del av beslutet av att köpa en äldre model S består i hur händig personen är som köper bilen (samt ifall personen äger ett garage samt lämpliga verktyg förstås) och kan tänka sig att lägga eventuell tid på underhåll/reparation. Det framgår inte ifall TS har dessa förmågor.
Man ska tänka på att även M3 kommer behöva underhåll och reparation över tid. Jag kan inte så mycket om modellen men vet att den är byggd i plåt = rostar samt dragningen av bromsledningarna under batteriet (behöver ta ner batteriet för korrekt byte) kanske indikerar att modellen har andra genvägar tagna i konstruktion där fördel kan vara MS ifrån ett gör-det-själv-perspektiv. MS är enligt mitt tycke en mycket enkel konstruktion. Skulle vara kul att se en jämförelse.
Sen rekommenderar jag ingen äldre bil över huvud taget till någon med begränsad budget som inte kan få den att själv rulla vidare över tid, oavsett MS eller M3.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Här finns en prisuppgift om att det skulle kosta ~14K att byta bromsrören…bjornnilsson skrev: ↑22 jan 2025 10:07…] Man ska tänka på att även M3 kommer behöva underhåll och reparation över tid. Jag kan inte så mycket om modellen men vet att den är byggd i plåt = rostar samt dragningen av bromsledningarna under batteriet (behöver ta ner batteriet för korrekt byte) kanske indikerar att modellen har andra genvägar tagna i konstruktion där fördel kan vara MS ifrån ett gör-det-själv-perspektiv. MS är enligt mitt tycke en mycket enkel konstruktion. Skulle vara kul att se en jämförelse. [Min u.]
Sen rekommenderar jag ingen äldre bil över huvud taget till någon med begränsad budget som inte kan få den att själv rulla vidare över tid, oavsett MS eller M3.
viewtopic.php?p=822051#p822051
Vet inte om det stämmer, men om det är ~14K så är ju det så klart rätt mkt pengar, men kanske inte en total katastrof. Sen som jag förstått det, så har det sannolikt hjälpt om en äldre 3:a haft ordentliga tredjepartsstänkskydd monterade kort efter leverans (med PPF-skyddsfilm mellan stänkskydd och kaross). Vill minnas att någon på forumet som hade monterat såna här stänkskydd strax efter leverans kontrollerade sina bromsrör för inte så länge sedan, och att det såg helt ok ut – inte som de bilder som Grufman(?) postat.
(Tror också den här ovanstående infon. finns länkad i tidigare inlägg i den här tråden…)
Men! Jag är bara lekman på det här och kan så klart ha mer eller mindre rätt. Så do your own due diligence and all that jazz…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Det känns som om jag läst på, lite väl för mycket. Det finns S-or som aldrig går sönder, och sedan finns det sådana som rasar. Har provkört kompisens 3:a från ’23 här om dagen. Helt ok men den där skärmen var faktiskt lite svårt att förstå. För mycket att greja med och lite svårt att hitta. Kanske vanesak. Sedan kändes den liten. Jag kommer ifrån gammal xc90 och xc70 och den känslan är liksom min stil.
Min laddbox kommer bli installerad om 4 veckor (att det skulle ta så mycket tid!!). Har därmed lite tid att fundera på saken.
Sedan tror jag inte att det finns bättre alternativ än Tesla. Inte när det gäller komfort och inte heller batterikapacitet. Eller har jag fel?
Min laddbox kommer bli installerad om 4 veckor (att det skulle ta så mycket tid!!). Har därmed lite tid att fundera på saken.
Sedan tror jag inte att det finns bättre alternativ än Tesla. Inte när det gäller komfort och inte heller batterikapacitet. Eller har jag fel?
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Ett tips ang. skärmen i 3…Walken skrev: ↑22 jan 2025 18:38Det känns som om jag läst på, lite väl för mycket. Det finns S-or som aldrig går sönder, och sedan finns det sådana som rasar. Har provkört kompisens 3:a från ’23 här om dagen. Helt ok men den där skärmen var faktiskt lite svårt att förstå. För mycket att greja med och lite svårt att hitta. Kanske vanesak. […
Om du under färd vill trycka på något på skärmens vänstra eller undersida så kan du använda dig av tummen för att 'fästa'/'förankra' handen i skärmkanten så blir det lite lättare att träffa rätt med fingret. Och ifall du istället vill tycka på något på skärmens högra eller ovansida så kan du istället använda valfritt pek-, lång-, ring-, eller lillfinger/el. ngn kombo av dessa för att 'fästa'/'förankra' handen – och så trycker du med tummen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Äldre S eller nyare 3
Gällande just komfort så finns det AVSEVÄRT bättre alternativ än Model 3. Jag gillade verkligen vår 2021 Model 3 LR. Men särskilt komfortabel är den inte. Den är snabb, mycket energieffektiv, har bra ljudanläggning och bästa mobilappen av alla bilar jag provat. Men den är också bullrig, har stötig fjädring (utan att vara särskilt bra när man kör ”inspirerat”) och korta stolsdynor med plast”läder” som inte andas.Walken skrev: ↑22 jan 2025 18:38Det känns som om jag läst på, lite väl för mycket. Det finns S-or som aldrig går sönder, och sedan finns det sådana som rasar. Har provkört kompisens 3:a från ’23 här om dagen. Helt ok men den där skärmen var faktiskt lite svårt att förstå. För mycket att greja med och lite svårt att hitta. Kanske vanesak. Sedan kändes den liten. Jag kommer ifrån gammal xc90 och xc70 och den känslan är liksom min stil.
Min laddbox kommer bli installerad om 4 veckor (att det skulle ta så mycket tid!!). Har därmed lite tid att fundera på saken.
Sedan tror jag inte att det finns bättre alternativ än Tesla. Inte när det gäller komfort och inte heller batterikapacitet. Eller har jag fel?
Vill man ha en sportig sedan i stil med Audi S4, BMW M340i eller Mercedes C43 AMG, men med oerhört mycket lägre driftkostnad, till priset av sämre komfort och finess i beteende på vägen - då är det en riktigt bra bil.
Vill man ha en komfortabel elbil för pendling är en Volkswagen ID.3 ett betydligt bättre val. Då tappar du däremot AWD. Den kommer också vara avsevärt billigare att försäkra. Min model 3 kostade mig 1150:- /månad i försäkring när vagnskadegarantin gick ut efter 3 år. En S kommer knappast vara billigare, det handlar om motorstarka bilar. Något som är värt att tänka på om budgeten är tight.
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Kan inte svara på komfort, men VW ID.3/Cupra Born kanske skulle kunna vara ett alt.
Förvärmning för snabbladdning vintertid kom först med årsmodell 2024 som jag förstått det, men ifall det inte är viktigt…
EDIT:
Xyborg hann före.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Äldre S eller nyare 3
Nästan alla skräckhistorier angående Model S kommer från bilar från 2014 och bakåt i tiden.
Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.
Även tidiga exemplar av Model 3 ska man undvika.
Alla i stort sätt felfria långmilare är 2015 och framåt, med facelift 2016 den absolut bästa i den åldern/prisklassen.
Även tidiga exemplar av Model 3 ska man undvika.
-
- Inlägg: 7331
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Äldre S eller nyare 3
Även om de fick ett par ordentliga eftermarknadsstänkskydd monterade kort efter leverans?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Äldre S eller nyare 3
Nja... håller inte riktigt med om detta.
85 kWh-batteriet är Model S största Arkilleshäl.
Och det batteriet sitter även i årsmodell 2015 och 2016.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Äldre S eller nyare 3
Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4118
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Äldre S eller nyare 3
Min är 6 år, varit felfri utöver länkarmar och stolsvärme på garanti. Generellt är tidiga 3or driftsäkra. Men stor skillnad på skicket då dom börjar bli gamla och många är misskötta och varit utan stänkskydd till exempel.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Äldre S eller nyare 3
Började med en S70D, men bytte 2018 till en 100D. Rätt stor skillnad i upplevelse. 100 D, sena ex är mycket tystare, och snabbladdningen är mycket snabbare ( ändå inte ”snabb”), MCU2 har betydelse ändå. Priset är också lågt då alla vill ha Raven. Skillnaden mellan 75 och 100D är större än skillnaden 100D till Raven, som har lite mer avancerad fjädring och bättre räckvidd också. Men fri SuC är värt mycket på en pendlarbil! Min 100D har det och då jag till vardags bara laddar ca 50- 60% så blir upplevelsen rätt lik 70-75 D. Använder den att pendla med och lägger många mil i den. Lycka till.Walken skrev: ↑23 jan 2025 08:43Sant. Kommer satsa på en S75D fom 2017 ändå. CCS är ett måste. MCU2 inte särskilt, tänker inte surfa eller kolla på Netflix ändå. Har läst om dörrhandtagen och luftfjädring. Dessa ska jag kolla på vid inköp. Antigen kommer jag bli nöjd eller så blir det katastrof. Men är verkligen trött på att betala så mycket för bränsle.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16