Samma här...lite för defensivt helt enkelt.Icerman skrev: ↑27 jan 2025 14:23Fick precis samma kommentar. Hade nog sänkt de lite för mkt pga av arga blinkningar. Arga blinkningar är ju ett minne blott nu när matrix:en gör sitt jobb. Enda gången de missat var de små positionsljusen uppe på en lastbilshytt. Fick mig en körare av lastbilshelljus![]()
Underkänd besiktning
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Underkänd besiktning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Expressen/Teknikens värld kör en variant med data från Danmark, då på model 3. Men betydligt allvarligare fel än felställda strålkastare, om man ska tro den artikeln.
Vart 4:e underkänd av 2020års modeller, Den danska besiktningsstatistiken visar att det främst är problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Tesla Model 3.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-danmark/
Vart 4:e underkänd av 2020års modeller, Den danska besiktningsstatistiken visar att det främst är problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Tesla Model 3.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-danmark/
Model Y LR.
Model S70D
-
Jag har också kollat besiktningsstatistiken här i Finland. För årsmodell 2019 så är generellt Honda och Toyota bäst, med bara 1-2 % underkända år 2023. Överlägset sämst är Dacia Duster och Tesla Model 3 med 32 % (!) underkända. Visst påverkar det mycket att Tesla inte har några årskontroller, men siffran är nog usel i vilket fall som helst.
De vanligaste orsakerna är tyvärr inte välbeskrivna, utan står som "framaxel", "bakaxel", "övriga fönster". Men gissar att det är mycket hjulupphägning och sånt.
De vanligaste orsakerna är tyvärr inte välbeskrivna, utan står som "framaxel", "bakaxel", "övriga fönster". Men gissar att det är mycket hjulupphägning och sånt.
Nissan Leaf 2014
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag besiktigade min Model Y LR 2021 för ett par månader sedan, inga anmärkningar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri

Resultat efter gårdagens besiktning – inga anmärkningar. Bilen har snart gått 15000 mil.
När jag kom blev personalen överraskad att alla ljus var rätt inställda. De hade ”fler fel än godkända” på just ljuset (nåväl, får stå för dem). Eftersom jag vet om problemet så hade jag kontrollerat innan på verkstad och de limmade ett fäste till höger dimljus som gått sönder (förmodligen efter mitt möte med en snödriva förra vintern).
Jag har skött om bilen på normalt sätt. Kontrollerat bromsarna vid däckbyte men inte gjort någon särskild service. Tvättar regelbundet (i maskintvätt, inklusive underrede).
Räknar med att köra den 15000 mil till.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Ett tips från coachen är att ta loss plasten runt hjulhusen nån gång vartannat år eller så, de är små samlare av jord i fram och bakkant. Hade loss mina och tog bort ett 1-2 dl i samband med att jag folierade bilen. Om det får ligga där och vara fuktigt så lär det rosta (såvitt jag förstår är de gjorda av stål).
Exakt samma tendenser hade jag på Audi A6 i nederkant på dörrarna där det sitter en plastlist som det samlas jord i - väldigt många rostar sönder där och Audi fick lacka om mängder med dörrar.
Exakt samma tendenser hade jag på Audi A6 i nederkant på dörrarna där det sitter en plastlist som det samlas jord i - väldigt många rostar sönder där och Audi fick lacka om mängder med dörrar.
Model Y LR AWD 2022