Sida 2 av 2

Re: Underkänd besiktning

Postat: 27 jan 2025 14:28
av mikebike
Icerman skrev: 27 jan 2025 14:23
mikebike skrev: 27 jan 2025 14:10
Min bil gick igenom besiktningen. :)

Inga anmärkningar på dimljusen, men strålkastarna var lite för lågt ställda. Jag skall höja nästa gång jag besöker ett parkeringsgarage.
Fick precis samma kommentar. Hade nog sänkt de lite för mkt pga av arga blinkningar. Arga blinkningar är ju ett minne blott nu när matrix:en gör sitt jobb. Enda gången de missat var de små positionsljusen uppe på en lastbilshytt. Fick mig en körare av lastbilshelljus :roll:
Samma här...lite för defensivt helt enkelt.

Re: Underkänd besiktning

Postat: 27 jan 2025 15:11
av chaffis75

Re: Underkänd besiktning

Postat: 27 jan 2025 15:27
av frippe
Expressen/Teknikens värld kör en variant med data från Danmark, då på model 3. Men betydligt allvarligare fel än felställda strålkastare, om man ska tro den artikeln.

Vart 4:e underkänd av 2020års modeller, Den danska besiktningsstatistiken visar att det främst är problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Tesla Model 3.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-danmark/

Re: Underkänd besiktning

Postat: 27 jan 2025 18:46
av granlundii
Jag har också kollat besiktningsstatistiken här i Finland. För årsmodell 2019 så är generellt Honda och Toyota bäst, med bara 1-2 % underkända år 2023. Överlägset sämst är Dacia Duster och Tesla Model 3 med 32 % (!) underkända. Visst påverkar det mycket att Tesla inte har några årskontroller, men siffran är nog usel i vilket fall som helst.

De vanligaste orsakerna är tyvärr inte välbeskrivna, utan står som "framaxel", "bakaxel", "övriga fönster". Men gissar att det är mycket hjulupphägning och sånt.

Re: Underkänd besiktning

Postat: 05 feb 2025 22:34
av kenjon
Jag besiktigade min Model Y LR 2021 för ett par månader sedan, inga anmärkningar.

Re: Underkänd besiktning

Postat: 26 feb 2025 11:33
av themax
Bild
Resultat efter gårdagens besiktning – inga anmärkningar. Bilen har snart gått 15000 mil.

När jag kom blev personalen överraskad att alla ljus var rätt inställda. De hade ”fler fel än godkända” på just ljuset (nåväl, får stå för dem). Eftersom jag vet om problemet så hade jag kontrollerat innan på verkstad och de limmade ett fäste till höger dimljus som gått sönder (förmodligen efter mitt möte med en snödriva förra vintern).

Jag har skött om bilen på normalt sätt. Kontrollerat bromsarna vid däckbyte men inte gjort någon särskild service. Tvättar regelbundet (i maskintvätt, inklusive underrede).

Räknar med att köra den 15000 mil till.

Re: Underkänd besiktning

Postat: 26 feb 2025 21:27
av jonasl
Ett tips från coachen är att ta loss plasten runt hjulhusen nån gång vartannat år eller så, de är små samlare av jord i fram och bakkant. Hade loss mina och tog bort ett 1-2 dl i samband med att jag folierade bilen. Om det får ligga där och vara fuktigt så lär det rosta (såvitt jag förstår är de gjorda av stål).

Exakt samma tendenser hade jag på Audi A6 i nederkant på dörrarna där det sitter en plastlist som det samlas jord i - väldigt många rostar sönder där och Audi fick lacka om mängder med dörrar.

Re: Underkänd besiktning

Postat: 30 jun 2025 18:48
av jonasl
Första besiktning idag. Besiktningsmannen hade koll på var chassinummer fanns och de hade förlängare till lyftarmarna samt gummikuddar och lyfte rakt under lyftpunkterna, full koll.

Blankt papper förstås, bra och jämn bromsverkan och trevligt Tesla-snack med de på stationen, inga konstigheter.

De kollade dock inte den kroken alls - den monterades på bilen ett par månader efter leverans så den finns nog inte med i deras papper.

Brukar alltid ha nytvättad bil, ta fram varningstriangeln och koppla ihop bältena bak för att förenkla för dem, tror det uppskattas.