Sida 2 av 2

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 08:16
av Electron
Love_O skrev: 05 feb 2025 07:04
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
toppo skrev: 05 feb 2025 06:47
Electron skrev: 05 feb 2025 06:42
Elix747 skrev: 05 feb 2025 06:32
FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.

Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.
Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.

Låter inte direkt som du testat. Aldrig sett en Q6 med manuell stol. Och törstig? Ja om du kör en kvart ja.
Ja det blir oftast inte längre provkörning än max 30 minuter.
Är ingen Tesla fanboy, dock så känns de tyska bilarna som de alltid gjort det senaste decenniet. Bra för vissa mindre bra för andra.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 09:07
av tesla newbie
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Känner likadant. Har provkört ett flertal av de tyska konkurrenterna samt även Polestar 4 och ingen ger mig något sug att byta bil. Men när jag provkörde Model 3 Highland så började suget komma :-) blev dock inte vän med blinkersknapparna. För mig är den största fördelen med Tesla att de lyckas hålla vikten på rimliga nivåer vilkat har mycket positiva effekter på köregenskaperna. Alla konkurrenter känns tunga när man kör dem. Med Highland så har ju Tesla dessutom lärt sig att stämma av fjädringen och ljudisolera bilarna. De andra bilar som jag är nyfiken på är BMW:s neue klasse, Lucid Air/Gravity, Rivian R2 och Xiaomi YU7. Dock är det ju bara den första av dessa som garanterat kommer till Sverige.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 09:44
av T4s
tesla newbie skrev: 05 feb 2025 09:07
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Känner likadant. Har provkört ett flertal av de tyska konkurrenterna samt även Polestar 4 och ingen ger mig något sug att byta bil. Men när jag provkörde Model 3 Highland så började suget komma :-) blev dock inte vän med blinkersknapparna. För mig är den största fördelen med Tesla att de lyckas hålla vikten på rimliga nivåer vilkat har mycket positiva effekter på köregenskaperna. Alla konkurrenter känns tunga när man kör dem. Med Highland så har ju Tesla dessutom lärt sig att stämma av fjädringen och ljudisolera bilarna. De andra bilar som jag är nyfiken på är BMW:s neue klasse, Lucid Air/Gravity, Rivian R2 och Xiaomi YU7. Dock är det ju bara den första av dessa som garanterat kommer till Sverige.
Det är lite konstigt att P4 är så tung.. Det märks när man sitter i den.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 11:50
av Arctic Drifter
tesla newbie skrev: 05 feb 2025 09:07
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Känner likadant. Har provkört ett flertal av de tyska konkurrenterna samt även Polestar 4 och ingen ger mig något sug att byta bil. Men när jag provkörde Model 3 Highland så började suget komma :-) blev dock inte vän med blinkersknapparna. För mig är den största fördelen med Tesla att de lyckas hålla vikten på rimliga nivåer vilkat har mycket positiva effekter på köregenskaperna. Alla konkurrenter känns tunga när man kör dem. Med Highland så har ju Tesla dessutom lärt sig att stämma av fjädringen och ljudisolera bilarna. De andra bilar som jag är nyfiken på är BMW:s neue klasse, Lucid Air/Gravity, Rivian R2 och Xiaomi YU7. Dock är det ju bara den första av dessa som garanterat kommer till Sverige.
Instämmer även jag. Provkört t.ex. i4 och i5 men för mig har de tappat BMW-nerven. Ok att man känner igen sig i förarplatsen och dess utformning men de är för tunga. i4 M50 reser sig ju när man trycker på, där känns det mer som att Teslan ligger platt på vägen.

Tveksamt dock om det blir en Tesla igen, lutar nog mer åt att hitta tillbaka till BMW när de kommit igång med neue klasse. Jag tycker att BMW lyckats bra med sina i3 och i8 så när de bygger nytt från scratch kommer det nog blir riktigt bra!

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 12:28
av tesla newbie
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2025 11:50
Tveksamt dock om det blir en Tesla igen, lutar nog mer åt att hitta tillbaka till BMW när de kommit igång med neue klasse. Jag tycker att BMW lyckats bra med sina i3 och i8 så när de bygger nytt från scratch kommer det nog blir riktigt bra!
Ja om BMW lyckas bygga en elbil som känns som en BMW så borde det bli en kanonbil. BMW:s nuvarande elbilar känns mer som komfortabla tysta lyxbiiar och det är inte vad BMW borde stå för tycker jag.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 13:41
av Electron
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2025 11:50
tesla newbie skrev: 05 feb 2025 09:07
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Känner likadant. Har provkört ett flertal av de tyska konkurrenterna samt även Polestar 4 och ingen ger mig något sug att byta bil. Men när jag provkörde Model 3 Highland så började suget komma :-) blev dock inte vän med blinkersknapparna. För mig är den största fördelen med Tesla att de lyckas hålla vikten på rimliga nivåer vilkat har mycket positiva effekter på köregenskaperna. Alla konkurrenter känns tunga när man kör dem. Med Highland så har ju Tesla dessutom lärt sig att stämma av fjädringen och ljudisolera bilarna. De andra bilar som jag är nyfiken på är BMW:s neue klasse, Lucid Air/Gravity, Rivian R2 och Xiaomi YU7. Dock är det ju bara den första av dessa som garanterat kommer till Sverige.
Instämmer även jag. Provkört t.ex. i4 och i5 men för mig har de tappat BMW-nerven. Ok att man känner igen sig i förarplatsen och dess utformning men de är för tunga. i4 M50 reser sig ju när man trycker på, där känns det mer som att Teslan ligger platt på vägen.

Tveksamt dock om det blir en Tesla igen, lutar nog mer åt att hitta tillbaka till BMW när de kommit igång med neue klasse. Jag tycker att BMW lyckats bra med sina i3 och i8 så när de bygger nytt från scratch kommer det nog blir riktigt bra!
Precis, redan när jag rullade iväg med i4 M50 xDrive så kändes den tung. Oväntat. Sedan när jag drog på lite så blev det ordentligt hjulsläpp och den reste sig. Inte alls så med Teslan när jag gjorde samma sak på vägen hem. Det är inte bara att stoppa in ett stort batteri för att få bra räckvidd. Materialvalet kändes annars som BMW, dvs premium.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 14:43
av tesla newbie
Electron skrev: 05 feb 2025 13:41
Precis, redan när jag rullade iväg med i4 M50 xDrive så kändes den tung. Oväntat. Sedan när jag drog på lite så blev det ordentligt hjulsläpp och den reste sig. Inte alls så med Teslan när jag gjorde samma sak på vägen hem. Det är inte bara att stoppa in ett stort batteri för att få bra räckvidd.
Problemet är väl att redan en bensindriven 4-serie är ganska tung. En 430i xDrive väger 1871 kg. Model 3 LR Highland väger 1907 kg...

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 15:46
av Electron
tesla newbie skrev: 05 feb 2025 14:43
Electron skrev: 05 feb 2025 13:41
Precis, redan när jag rullade iväg med i4 M50 xDrive så kändes den tung. Oväntat. Sedan när jag drog på lite så blev det ordentligt hjulsläpp och den reste sig. Inte alls så med Teslan när jag gjorde samma sak på vägen hem. Det är inte bara att stoppa in ett stort batteri för att få bra räckvidd.
Problemet är väl att redan en bensindriven 4-serie är ganska tung. En 430i xDrive väger 1871 kg. Model 3 LR Highland väger 1907 kg...
i4 M50 xDrive väger 2 290 kg.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 16:32
av SwedishAdvocate
Electron skrev: 05 feb 2025 15:46
tesla newbie skrev: 05 feb 2025 14:43
Electron skrev: 05 feb 2025 13:41
Precis, redan när jag rullade iväg med i4 M50 xDrive så kändes den tung. Oväntat. Sedan när jag drog på lite så blev det ordentligt hjulsläpp och den reste sig. Inte alls så med Teslan när jag gjorde samma sak på vägen hem. Det är inte bara att stoppa in ett stort batteri för att få bra räckvidd.
Problemet är väl att redan en bensindriven 4-serie är ganska tung. En 430i xDrive väger 1871 kg. Model 3 LR Highland väger 1907 kg...
i4 M50 xDrive väger 2 290 kg.
Grundmodellen i4 eDrive40 väger 165 kg mindre – 2 125 kg…
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/i-s ... rive40.bmw

Verkar även som motorpressen tycker eDrive40 har mer dynamiska köregenskaper än M50. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 18:30
av Oscar11
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
toppo skrev: 05 feb 2025 06:47
Electron skrev: 05 feb 2025 06:42
Elix747 skrev: 05 feb 2025 06:32
FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.

Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.
Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 20:30
av toppo
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
toppo skrev: 05 feb 2025 06:47
Electron skrev: 05 feb 2025 06:42

Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.
Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 20:39
av Oscar11
toppo skrev: 05 feb 2025 20:30
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59
toppo skrev: 05 feb 2025 06:47


Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.
Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.
Jo Q6 standard har inte elstolar. Kolla Audis konfigurator.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 05 feb 2025 22:34
av toppo
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 20:39
toppo skrev: 05 feb 2025 20:30
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03
Electron skrev: 05 feb 2025 06:59


Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.
Jo Q6 standard har inte elstolar. Kolla Audis konfigurator.
Jag har varit inne och klickat i den mer än du uppenbarligen. Under rubriken Proline som är standard-utrustning kan man läsa:

Sportsäten fram i svart tyg, elektriskt inställbara framsäten, 4-vägs svankstöd för framsätena, minnesfunktion för förarsätet

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 06 feb 2025 06:22
av Oscar11
toppo skrev: 05 feb 2025 22:34
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 20:39
toppo skrev: 05 feb 2025 20:30
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03


Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.
Jo Q6 standard har inte elstolar. Kolla Audis konfigurator.
Jag har varit inne och klickat i den mer än du uppenbarligen. Under rubriken Proline som är standard-utrustning kan man läsa:

Sportsäten fram i svart tyg, elektriskt inställbara framsäten, 4-vägs svankstöd för framsätena, minnesfunktion för förarsätet
Du är inne på fel modell. Q6 standard har inte elstolar. Troligen som den andra forummedlemmen provade.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 06 feb 2025 06:30
av MSW
toppo skrev: 05 feb 2025 22:34
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 20:39
toppo skrev: 05 feb 2025 20:30
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03


Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.
Jo Q6 standard har inte elstolar. Kolla Audis konfigurator.
Jag har varit inne och klickat i den mer än du uppenbarligen. Under rubriken Proline som är standard-utrustning kan man läsa:

Sportsäten fram i svart tyg, elektriskt inställbara framsäten, 4-vägs svankstöd för framsätena, minnesfunktion för förarsätet
Båda har faktiskt rätt. Proline är den billigaste (vilket då borde vara ”standard”). Den har elsäten. Men Q6 Standard (lite längre ner för ”från 825.000.-”) har faktiskt, enligt konfiguratorn, inga elsäten.

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 06 feb 2025 07:29
av Earplugged
toppo skrev: 05 feb 2025 22:34
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 20:39
toppo skrev: 05 feb 2025 20:30
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30
toppo skrev: 05 feb 2025 07:03


Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.

Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.
Jo Q6 standard har inte elstolar. Kolla Audis konfigurator.
Jag har varit inne och klickat i den mer än du uppenbarligen. Under rubriken Proline som är standard-utrustning kan man läsa:

Sportsäten fram i svart tyg, elektriskt inställbara framsäten, 4-vägs svankstöd för framsätena, minnesfunktion för förarsätet
Kanske finns någon halvfattig variant som kallas elektriskt inställbar bara för att man kan justera någon viss del av stolen elektriskt, hade så på min förra Passat där man behövde skjuta stolen fram/bak manuellt trots att den var elektriskt inställbar....

Re: Varför är model Y så het att köpa privat.

Postat: 06 feb 2025 07:34
av toppo
Earplugged skrev: 06 feb 2025 07:29
toppo skrev: 05 feb 2025 22:34
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 20:39
toppo skrev: 05 feb 2025 20:30
Oscar11 skrev: 05 feb 2025 18:30


Q6 standard har inte elektriska stolar. S-line har det.
Nej, Proline Edition, som är standard i Sverige, har elektriska stolar i Q6. Q6 är faktiskt väldigt välutrustad från start.
Jo Q6 standard har inte elstolar. Kolla Audis konfigurator.
Jag har varit inne och klickat i den mer än du uppenbarligen. Under rubriken Proline som är standard-utrustning kan man läsa:

Sportsäten fram i svart tyg, elektriskt inställbara framsäten, 4-vägs svankstöd för framsätena, minnesfunktion för förarsätet
Kanske finns någon halvfattig variant som kallas elektriskt inställbar bara för att man kan justera någon viss del av stolen elektriskt, hade så på min förra Passat där man behövde skjuta stolen fram/bak manuellt trots att den var elektriskt inställbar....
Nej, jag har själv provkört, det är riktiga elstolar. Dessa ingår i Proline i Sverige men om man då av någon anledning beställer en dyrare bil utan Proline så slipper man tydligen den extrautrustningen som elstolar.