Sida 2 av 3
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 12 feb 2025 12:59
av Newgusa
manneson skrev: ↑12 feb 2025 12:20
Newgusa skrev: ↑12 feb 2025 11:57
Freez skrev: ↑12 feb 2025 10:32
Newgusa skrev: ↑12 feb 2025 08:29
En kompletterande tråd till Zeekr 7X. Jag har väntat på MYP Juniper sen i somras och när nu tester på Zeekr 7X toppversion kommit ut så förstår jag inte hur vi Tesla fanboys kan säga wow till alla små förbättringar hos Juniper. Zeekrn har ju för samma pris för bövelen:
Bättre/Modernare batteri
Luftfjädring där bilen kan höjas och få crosscountry modeller att skämmas över både markfrigång och terrängegenskaper.
Head up display
Baksäten med aircondition och som är fullt elmanövrerade, inte bara till fällning och lite bakåt.
Mm mm mm
Teslas teknik/uppdatering ter sig ju minimalt, nästan som ett skämt i jämförelse.
Vad är det jag missar???
Osäkert andrahandsvärde? Handlare tar ju idag inte i Teslor med tång, Carla tar i inbyte endast om man köper annat hos dom m.fl. Elons uppträdande, ägare/företag gör sig av med sina bilar, kör med dekaler ”köpte innan Elon blev galen/rasist”. Känns jäkligt osäkert att köpa en ny Tesla för 700tkr+.
Något annat, servicekostnad med Zeekr ser jag?
Ekonomen har servicen hos Zeekr, fler och närmare än Teslas få service centers.
Summa summarum, hur kan det vara så många som likt jag haft ett troget fokus på Tesla när konkurrensen passerat med hästlängder på flera punkter?
Mvh
Nicklas
Finns väl flera argument mot tex Kinabil, dyr om man jämför motsvarande utrustning, kort räckvidd, liten bil, ful osv. Men det är väl bara att beställa om du tycker den är bra.
Den är väl i princip lika stor, samma pris Performance vs Performance, nästan samma räckvidd MEN med betydligt mer och avancerad utrustning?? Det faktum att svenska bilhandlare i princip inte vill ha med Tesla att göra tycker jag det är väldigt tyst om på detta forum.
Vill dom ha med Zeekr att göra?
Om Tesla var så problematiska kan man tycka de borde dumpa ut bilarna till reapriser.
Men de begär fortfarande långt över 50% för 3 år gamla Tesla...
Troligtvis inte på samma sätt som om det vore en Volvo, VW m.fl. Instämmer att priserna på flera bilar på Blocket inte är riktigt verklighetsförankrade.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 12 feb 2025 15:25
av Carlsson
Freez skrev: ↑12 feb 2025 11:42
Carlsson skrev: ↑12 feb 2025 11:05
Freez skrev: ↑12 feb 2025 10:32
Newgusa skrev: ↑12 feb 2025 08:29
En kompletterande tråd till Zeekr 7X. Jag har väntat på MYP Juniper sen i somras och när nu tester på Zeekr 7X toppversion kommit ut så förstår jag inte hur vi Tesla fanboys kan säga wow till alla små förbättringar hos Juniper. Zeekrn har ju för samma pris för bövelen:
Bättre/Modernare batteri
Luftfjädring där bilen kan höjas och få crosscountry modeller att skämmas över både markfrigång och terrängegenskaper.
Head up display
Baksäten med aircondition och som är fullt elmanövrerade, inte bara till fällning och lite bakåt.
Mm mm mm
Teslas teknik/uppdatering ter sig ju minimalt, nästan som ett skämt i jämförelse.
Vad är det jag missar???
Osäkert andrahandsvärde? Handlare tar ju idag inte i Teslor med tång, Carla tar i inbyte endast om man köper annat hos dom m.fl. Elons uppträdande, ägare/företag gör sig av med sina bilar, kör med dekaler ”köpte innan Elon blev galen/rasist”. Känns jäkligt osäkert att köpa en ny Tesla för 700tkr+.
Något annat, servicekostnad med Zeekr ser jag?
Ekonomen har servicen hos Zeekr, fler och närmare än Teslas få service centers.
Summa summarum, hur kan det vara så många som likt jag haft ett troget fokus på Tesla när konkurrensen passerat med hästlängder på flera punkter?
Mvh
Nicklas
Finns väl flera argument mot tex Kinabil, dyr om man jämför motsvarande utrustning, kort räckvidd, liten bil, ful osv. Men det är väl bara att beställa om du tycker den är bra.
Gäller detta kina-bilar generellt eller x7 specifikt menar du? Och är den ful för att det är en Kina-bil eller hade varit ful om det var Tesla som gjorde den och den tillverkades i Berlin? Och har priset och utrustningsnivån med tillverkningalandet att göra verkligen? Räckvidden med? Är det annan räckvidd i Kina? Hjälp mig gärna bena ut ditt argument här.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil från ett företag som har Kinesiska ägare eller för den delen använda Tiktok.
Priset är högt om man jämför med motsvarande MY. Räckvidden är kort i jämförelse med MY. Bilen är liten i jämförelse med MY. Smaken är som baken men jag tycker bilen är ful. 001 är snyggare.
Fattar fortfarande inte hur detta är sammankopplat med att det är en Kina-bil. Förresten, vilken MY tycker du motsvarar 7X?
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 06:37
av current
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 06:43
av backe
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Det är dock tyvärr varken luftfjädring eller elektriska solgardiner på instegsmodellen vad jag kan läsa mig till.
Tycker dock att den är prisvärd ändå.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 07:56
av roffe_s
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
...Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Här träffar Du, enligt min uppfattning, huvudet på spiken - Zeekrs utvecklingsavdelning för marknaden utanför Kina ligger i Gbg, Geely-koncernen sysselsätter över 40 tusen medarbetare i den svenska delen och bidrar med minst ett tiotal miljarder per år till kommuner och stat bara via arbetsgivaravgifter och inkomstskatter. Det tycker i alla fall jag sätter koncernen lite i särklass och är en bidragande orsak till mina bilval - Det är en ganska stor andel av köpeskillingen som faktiskt stannar i Svea, samhället till godo.
Jag vet att det finns andra åsikter och parametrar att beakta, men även denna bör finnas med som en del i ett sammanfattande beslut.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 08:11
av Teslasemitruck
Är det bakhjulsdrivna med minsta batteriet som har golden batteriet?
Jämfört med id7 tycker jag att Zeekr som helhet är prisvärd.
580 630 och 690 x7. id7 650 680
480 för en model 3.
600 000 y bakhjulsdrift vs 650 id7
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 10:13
av tesla newbie
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 10:22
av manneson
7X är nog mer jämförbar med tyskarna än Tesla egentligen.
Dvs Q6, EQE SUV, IX etc.
Värderar man det de erbjuder högre än Teslas fördelar, men tycker de är för dyra, då kan nog Zeekrn vara ett bra alternativ.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 11:04
av Tellus
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 10:13
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Vet ej om Zeekr saknar även detta? Blir ändå svårt att ge pengar till en diktatur.
Vaktläge
Dashcam
Dogmode/campmode
Ranger
Youtube/Netflix
Skärm bak
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 11:28
av mikebike
Tellus skrev: ↑13 feb 2025 11:04
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 10:13
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Vet ej om Zeekr saknar även detta? Blir ändå svårt att ge pengar till en diktatur.
Vaktläge
Dashcam
Dogmode/campmode
Ranger
Youtube/Netflix
Skärm bak
Jag skulle inte sakna något av det. Däremot saknar jag Spotify och radarn.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 11:50
av Freez
Carlsson skrev: ↑12 feb 2025 15:25
Freez skrev: ↑12 feb 2025 11:42
Carlsson skrev: ↑12 feb 2025 11:05
Freez skrev: ↑12 feb 2025 10:32
Newgusa skrev: ↑12 feb 2025 08:29
En kompletterande tråd till Zeekr 7X. Jag har väntat på MYP Juniper sen i somras och när nu tester på Zeekr 7X toppversion kommit ut så förstår jag inte hur vi Tesla fanboys kan säga wow till alla små förbättringar hos Juniper. Zeekrn har ju för samma pris för bövelen:
Bättre/Modernare batteri
Luftfjädring där bilen kan höjas och få crosscountry modeller att skämmas över både markfrigång och terrängegenskaper.
Head up display
Baksäten med aircondition och som är fullt elmanövrerade, inte bara till fällning och lite bakåt.
Mm mm mm
Teslas teknik/uppdatering ter sig ju minimalt, nästan som ett skämt i jämförelse.
Vad är det jag missar???
Osäkert andrahandsvärde? Handlare tar ju idag inte i Teslor med tång, Carla tar i inbyte endast om man köper annat hos dom m.fl. Elons uppträdande, ägare/företag gör sig av med sina bilar, kör med dekaler ”köpte innan Elon blev galen/rasist”. Känns jäkligt osäkert att köpa en ny Tesla för 700tkr+.
Något annat, servicekostnad med Zeekr ser jag?
Ekonomen har servicen hos Zeekr, fler och närmare än Teslas få service centers.
Summa summarum, hur kan det vara så många som likt jag haft ett troget fokus på Tesla när konkurrensen passerat med hästlängder på flera punkter?
Mvh
Nicklas
Finns väl flera argument mot tex Kinabil, dyr om man jämför motsvarande utrustning, kort räckvidd, liten bil, ful osv. Men det är väl bara att beställa om du tycker den är bra.
Gäller detta kina-bilar generellt eller x7 specifikt menar du? Och är den ful för att det är en Kina-bil eller hade varit ful om det var Tesla som gjorde den och den tillverkades i Berlin? Och har priset och utrustningsnivån med tillverkningalandet att göra verkligen? Räckvidden med? Är det annan räckvidd i Kina? Hjälp mig gärna bena ut ditt argument här.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil från ett företag som har Kinesiska ägare eller för den delen använda Tiktok.
Priset är högt om man jämför med motsvarande MY. Räckvidden är kort i jämförelse med MY. Bilen är liten i jämförelse med MY. Smaken är som baken men jag tycker bilen är ful. 001 är snyggare.
Fattar fortfarande inte hur detta är sammankopplat med att det är en Kina-bil. Förresten, vilken MY tycker du motsvarar 7X?
Jag vet inte vad du menar som är otydligt. Med tanke på det geopolitiska & säkerhetsläget i världen skulle jag aldrig vilja gynna Kinesiska företag (indirekt Kinesiska staten) genom att köpa eras bilar eller använda deras digitala tjänster som Tiktok eller Deepseek. Men det står dig helt fritt att göra.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 12:31
av tesla newbie
manneson skrev: ↑13 feb 2025 10:22
7X är nog mer jämförbar med tyskarna än Tesla egentligen.
Dvs Q6, EQE SUV, IX etc.
Värderar man det de erbjuder högre än Teslas fördelar, men tycker de är för dyra, då kan nog Zeekrn vara ett bra alternativ.
Det jag saknar från tyskarna i Model Y är lägre däcksbuller, lite mjukare stöddämpning och tystare hjulupphängningar. Allt detta är förhoppningsvis löst i Juniper. Knappexplosion på ratten och kromade luftutblås saknar jag inte

Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 12:52
av mikebike
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 12:31
manneson skrev: ↑13 feb 2025 10:22
7X är nog mer jämförbar med tyskarna än Tesla egentligen.
Dvs Q6, EQE SUV, IX etc.
Värderar man det de erbjuder högre än Teslas fördelar, men tycker de är för dyra, då kan nog Zeekrn vara ett bra alternativ.
Det jag saknar från tyskarna i Model Y är lägre däcksbuller, lite mjukare stöddämpning och tystare hjulupphängningar. Allt detta är förhoppningsvis löst i Juniper. Knappexplosion på ratten och kromade luftutblås saknar jag inte
Bra, Juniper har ju fått flera rattknappar.
Jag föredrar spakar på rattstången framför knappar på ratten.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 13 feb 2025 17:43
av manneson
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Mnja, luftfjädring, solgardiner etc får du bara i den dyraste versionen för 689.
De billigare har dessutom textilklädsel.
Sen har väl Tesla sänkt priset sedan du köpte.
Så det är snarare 200k du får lägga till...
EX60 kommer 2026, på en annan plattform. SPA3.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 06:48
av Wolf78
Zeekr 7X kommer nog stå sig riktigt bra i konkurrensen mot Tesla och övriga. Största fördelarna är design, komfort, kvalitet (om samma nivå som 001), laddhastighet och priset. Prestanda, storlek & utrymme är i hyfsad paritet med Model Y. Hade varit fint med skärm bak samt tre-delat baksäte och valbart med massagestolar även på billigare modeller. Sen tillkommer kostnad för service… men oxå mycket bra garantier 5 år + 5 år vid service. Zeekr har lyckats bra på kort tid med både 001 och X modellen och nu helt rätt modell för svenska tjänstebilsmarknaden. Given succé???
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 07:12
av Xyborg
manneson skrev: ↑13 feb 2025 17:43
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Mnja, luftfjädring, solgardiner etc får du bara i den dyraste versionen för 689.
De billigare har dessutom textilklädsel.
Sen har väl Tesla sänkt priset sedan du köpte.
Så det är snarare 200k du får lägga till...
EX60 kommer 2026, på en annan plattform. SPA3.
Nu snöar jag in på en liten detalj här men… just textilklädsel ser jag som en fördel. Oerhört mycket bekvämare att sitta på/i. Svalare på sommaren, varmare på vintern. Andas bättre. För mig har skinn (både natur och syntet) som enda fördel att det är enklare att torka av.
Det var verkligen det enda jag saknade från Model 3 2021. Sportstolar i tyg eller alcantara. Då hade den fasen varit perfekt för mig där och då.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 08:09
av manneson
Xyborg skrev: ↑14 feb 2025 07:12
manneson skrev: ↑13 feb 2025 17:43
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Mnja, luftfjädring, solgardiner etc får du bara i den dyraste versionen för 689.
De billigare har dessutom textilklädsel.
Sen har väl Tesla sänkt priset sedan du köpte.
Så det är snarare 200k du får lägga till...
EX60 kommer 2026, på en annan plattform. SPA3.
Nu snöar jag in på en liten detalj här men… just textilklädsel ser jag som en fördel. Oerhört mycket bekvämare att sitta på/i. Svalare på sommaren, varmare på vintern. Andas bättre. För mig har skinn (både natur och syntet) som enda fördel att det är enklare att torka av.
Det var verkligen det enda jag saknade från Model 3 2021. Sportstolar i tyg eller alcantara. Då hade den fasen varit perfekt för mig där och då.
Tyckte också det förr, men numera när man värmer/kyler kupén via app innan man kör spelar det ingen roll komfortmässigt IMO.
Så just att skinn eller fejkskinn är så lätt att hålla rent väger definitivt över.
Titta på valfri begbil. De med textilsäten har så gott som alltid massa fläckar.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 08:16
av backe
manneson skrev: ↑14 feb 2025 08:09
Xyborg skrev: ↑14 feb 2025 07:12
manneson skrev: ↑13 feb 2025 17:43
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Mnja, luftfjädring, solgardiner etc får du bara i den dyraste versionen för 689.
De billigare har dessutom textilklädsel.
Sen har väl Tesla sänkt priset sedan du köpte.
Så det är snarare 200k du får lägga till...
EX60 kommer 2026, på en annan plattform. SPA3.
Nu snöar jag in på en liten detalj här men… just textilklädsel ser jag som en fördel. Oerhört mycket bekvämare att sitta på/i. Svalare på sommaren, varmare på vintern. Andas bättre. För mig har skinn (både natur och syntet) som enda fördel att det är enklare att torka av.
Det var verkligen det enda jag saknade från Model 3 2021. Sportstolar i tyg eller alcantara. Då hade den fasen varit perfekt för mig där och då.
Tyckte också det förr, men numera när man värmer/kyler kupén via app innan man kör spelar det ingen roll komfortmässigt IMO.
Så just att skinn eller fejkskinn är så lätt att hålla rent väger definitivt över.
Titta på valfri begbil. De med textilsäten har så gott som alltid massa fläckar.
De billiga 7X har dock en kombination av textil och fejkläder, inte endast textil. Håller dock med om att jag hellre har helläder.
Perforerade (ventilerade) säten kan se ganska grisigt ut också på begagnade bilar.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 12:08
av Xyborg
manneson skrev: ↑14 feb 2025 08:09
Xyborg skrev: ↑14 feb 2025 07:12
manneson skrev: ↑13 feb 2025 17:43
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Mnja, luftfjädring, solgardiner etc får du bara i den dyraste versionen för 689.
De billigare har dessutom textilklädsel.
Sen har väl Tesla sänkt priset sedan du köpte.
Så det är snarare 200k du får lägga till...
EX60 kommer 2026, på en annan plattform. SPA3.
Nu snöar jag in på en liten detalj här men… just textilklädsel ser jag som en fördel. Oerhört mycket bekvämare att sitta på/i. Svalare på sommaren, varmare på vintern. Andas bättre. För mig har skinn (både natur och syntet) som enda fördel att det är enklare att torka av.
Det var verkligen det enda jag saknade från Model 3 2021. Sportstolar i tyg eller alcantara. Då hade den fasen varit perfekt för mig där och då.
Tyckte också det förr, men numera när man värmer/kyler kupén via app innan man kör spelar det ingen roll komfortmässigt IMO.
Så just att skinn eller fejkskinn är så lätt att hålla rent väger definitivt över.
Titta på valfri begbil. De med textilsäten har så gott som alltid massa fläckar.
Det är såklart en ren smaksak

Men jag föredrar ändå tyg. Trots förkonditionering så blir åtminstone jag svettig om ryggen på skinnsäten under varma dagar. Det kan man såklart lösa med ventilerade stolar, men alcantara/tyg är bättre och billigare (enligt mig).
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 14:06
av Dafro
Xyborg skrev: ↑14 feb 2025 12:08
manneson skrev: ↑14 feb 2025 08:09
Xyborg skrev: ↑14 feb 2025 07:12
manneson skrev: ↑13 feb 2025 17:43
current skrev: ↑13 feb 2025 06:37
7X är helt enorm på insidan, speciellt baksätet är jättebra, nästan för stort sa Elbilsmagasinet. Alrik Söderling var också extremt inponerad.
Tycker den bakhjulsdrivna för 579k är extremt prisvärd, om komforten är i klass med t.ex. Model 3 Highland. Jag betalade 519k för min svarta highland. Tänk att lägga till 60k och kunna ladda 10-80% på 13 minuter, att få luftfjädring, 22kw AC-laddning, elektriska solgardiner bak, jättestort baksäte med mera.
Om jag bytt tjänstebil idag haze jag valt VW ID7 eller Zeekr 7X. Sen kan man prata kina hit och dit, men jag vet inte skillnaden på Volvo och Zeekr. Eller Polestar för den delen. Zeekr 7X är väl designad i Göteborg och snart kommer väl ett syskon som heter EX60.
Mnja, luftfjädring, solgardiner etc får du bara i den dyraste versionen för 689.
De billigare har dessutom textilklädsel.
Sen har väl Tesla sänkt priset sedan du köpte.
Så det är snarare 200k du får lägga till...
EX60 kommer 2026, på en annan plattform. SPA3.
Nu snöar jag in på en liten detalj här men… just textilklädsel ser jag som en fördel. Oerhört mycket bekvämare att sitta på/i. Svalare på sommaren, varmare på vintern. Andas bättre. För mig har skinn (både natur och syntet) som enda fördel att det är enklare att torka av.
Det var verkligen det enda jag saknade från Model 3 2021. Sportstolar i tyg eller alcantara. Då hade den fasen varit perfekt för mig där och då.
Tyckte också det förr, men numera när man värmer/kyler kupén via app innan man kör spelar det ingen roll komfortmässigt IMO.
Så just att skinn eller fejkskinn är så lätt att hålla rent väger definitivt över.
Titta på valfri begbil. De med textilsäten har så gott som alltid massa fläckar.
Det är såklart en ren smaksak

Men jag föredrar ändå tyg. Trots förkonditionering så blir åtminstone jag svettig om ryggen på skinnsäten under varma dagar. Det kan man såklart lösa med ventilerade stolar, men alcantara/tyg är bättre och billigare (enligt mig).
Gäller även mig, så då är vi åtminstone 2. Lite därför jag kör min 530e med sportstolar med tyg och alcantara, finns ju nästan inga elbilar med vettig klädsel, visst ex90 har riktigt trevlig i ull och Audi har väl även det men kostar ju inte direkt gratis. Ex90 kostar det drygt 100 kkr för att få tygklädsel för man måste upp en utrustningsnivå.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 16:24
av Strebern
Det bästa var ändå Alriks recension, då han sade "stolarna är som volvostolar var förr".
Det var så skönt att höra. Har saknat sköna "fotöljer"!
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 14 feb 2025 22:19
av Oryxbonk
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 10:13
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 15 feb 2025 08:22
av StureP
Oryxbonk skrev: ↑14 feb 2025 22:19
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 10:13
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Han tog också upp Octovalve som verkar rasa på löpande band när det blir lite kallt...
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 15 feb 2025 08:35
av Newgusa
StureP skrev: ↑15 feb 2025 08:22
Oryxbonk skrev: ↑14 feb 2025 22:19
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 10:13
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Han tog också upp Octovalve som verkar rasa på löpande band när det blir lite kallt...
Verkar löst inför vintern 2023 enligt vad jag kunnat googla fram.
Re: Zeekr 7X vs Model Y
Postat: 15 feb 2025 08:48
av Sportbilsentusiasten
Oryxbonk skrev: ↑14 feb 2025 22:19
tesla newbie skrev: ↑13 feb 2025 10:13
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.