Grufman bil: "Vi vet inte varför värmepumpen på Tesla exploderar"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Re: Grufman bil: "Vi vet inte varför värmepumpen på Tesla exploderar"

Inlägg av repulsiv »

Hur man än ser på det är det enormt mycket kostsammare och mer tidskrävande än att byta PTC-heatern. Som man kan göra helt själv.

Enl tesla själva ska det ta 1h att byta den, så räknar man med 2h för någon som inte är van så..
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 16 feb 2025 15:40
Hur man än ser på det är det enormt mycket kostsammare och mer tidskrävande än att byta PTC-heatern. Som man kan göra helt själv.

Enl tesla själva ska det ta 1h att byta den, så räknar man med 2h för någon som inte är van så..
En Amazon med B18 (eller Volvo 240) kan man fixa allt själv, mer eller mindre gratis.

Tesla har tveksam kvalite på många komponenter.

Man kanske ska gå över till kinesiska kvalitetsmärken om det ska vara rimligt billigt att äga. Om man nu kan leva med att köpa Kinesiskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man får inte förledas att tro att alla andra bilar är outslitliga utan svaga och dyra vanliga fel. Tror inte att kvaliteten på Tesla generellt är usel. det finns svaga punkter helt klart, men generellt är bilen väldigt driftsäker. Man kan titta på försäkringsbolagens kostnader för maskinskada - där finns data för "kvalitetsbilar" som kostar både skjortan och kavajen att underhålla. https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf

Tesla borde inte ha hoppat på värmepumpsspåret , den väsnas, ger sämre klimat i bilen och går sönder. Räckviddsvinsten är inte heller något bra argument. Raven (som inte har VP) går ung lika långt som Palladium (som har VP). Lite samma som luftfjädring kontra stålfjädring kanske. Jag tyckte det "var bättre förr" när man kunde välja utrustning som man ville ha.
Killgissar att VP på Tesla är felkonstruerad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror inte att det är VP i sig som är felkonstruerad utan mer på att den används felaktigt i systemet när temperaturerna svänger mellan minus- och plusgrader.

De vanliga värmarna går också sönder ibland, och de drar väsentligt mer energi i temperaturer mellan 10 plus och 15 minus.

Som inlägget ovan så har många bilar konstruktioner som kan bli dyra att reparera, Tesla har ändå väldigt få. En god vän hade tex helt nyligen totalras på sin automatlåda efter dryga 12.000 mil, nyköpt XC60 2016 och de kör mycket försiktigt. +75.000kr men Volvo gick väl in med lite goodwill också så kostnaden blev inte så hög. Och det är inte första Volvon med rasad automatlåda…

Oavsett märke (förutom Toyota kanske) så kan man ha otur.

Tesla är därtill ett relativt ungt märke med banbrytande tekniska lösningar och det är snarare förvånande att det inte är mer fel än vad det är på bilarna.

Med Mercedes räknar man med att byta bälgarna i luftfjädringen med 8.000 mils mellanrum, förutsatt att bilen inte går i kallt klimat, då gummit då är stelare och slits ännu mer/spricker tidigare.

Beg Audi byter man helst inte ens in hos många handlare då bara garantiarbeten fort kan kosta 150.000 för handlaren…

BMW skall vi bara inte tala om.

Med det sagt så är det förstås underkänt att byta hela värmeanläggningen två gånger på 12.000 mil. Då kör jag iofs rätt mycket i extrem kyla (kallare än -30) vilket kanske ”överanstränger” systemet? Men resten har ju tuffat på riktigt bra med tanke på att min Model Y ändå är rätt tidig och har fått jobba hårt i min ägo.

Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Vad jag förstår så handlar det inte om ett konstruktionsfel. Det är i stället brister i tillverkningen som har kontaminerat systemet med metallspån. Detta leder till att kompressorerna havererar.

I de fall samma bilar har råkat ut för flera haverier så har man förmodligen inte lyckats sanera systemet helt från metallspån och den nya kompressorn har då havererat igen.

Många tillverkare råkar ut för liknande problem. Oil sludge på Saabar, kamkedjeras på vw. Det finns många exempel tyvärr.

Generellt verkar Tesla m3 och my och senare ms och mx hålla hög kvalité. I vart fall om man går på vad herr Grufman, som är upphovsman till videon om kompressor, säger.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 17 feb 2025 11:40
Man får inte förledas att tro att alla andra bilar är outslitliga utan svaga och dyra vanliga fel. Tror inte att kvaliteten på Tesla generellt är usel. det finns svaga punkter helt klart, men generellt är bilen väldigt driftsäker. Man kan titta på försäkringsbolagens kostnader för maskinskada - där finns data för "kvalitetsbilar" som kostar både skjortan och kavajen att underhålla. https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf

Tesla borde inte ha hoppat på värmepumpsspåret , den väsnas, ger sämre klimat i bilen och går sönder. Räckviddsvinsten är inte heller något bra argument. Raven (som inte har VP) går ung lika långt som Palladium (som har VP). Lite samma som luftfjädring kontra stålfjädring kanske. Jag tyckte det "var bättre förr" när man kunde välja utrustning som man ville ha.
Jag har precis den omvända uppfattningen.
Med värmepump, när det finns värme att pumpa (från ytterluft eller batteri), blir det stor skillnad mot inte värmepump.
Jag har några sparade exempel sedan innan, med inlägg med data här.

För ett år sedan tog jag min Palladium efter att ha stått ute i -42C på natten, åkte och laddade i -36C och körde 300km hem, kom fram i -32C med 30% och 220 Wh/km. Mest 90 och 100-väg, snitt kring 87km/h om jag minns rätt.

Förra veckan samma tur, -13 till -17C, 204Wh/km

Löser man det med en Old School S med direktvärme?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie

Re: Grufman bil:

Inlägg av tesla newbie »

BrooklynS skrev: 17 feb 2025 13:48
Jag tror inte att det är VP i sig som är felkonstruerad utan mer på att den används felaktigt i systemet när temperaturerna svänger mellan minus- och plusgrader.

De vanliga värmarna går också sönder ibland, och de drar väsentligt mer energi i temperaturer mellan 10 plus och 15 minus.

Som inlägget ovan så har många bilar konstruktioner som kan bli dyra att reparera, Tesla har ändå väldigt få. En god vän hade tex helt nyligen totalras på sin automatlåda efter dryga 12.000 mil, nyköpt XC60 2016 och de kör mycket försiktigt. +75.000kr men Volvo gick väl in med lite goodwill också så kostnaden blev inte så hög. Och det är inte första Volvon med rasad automatlåda…

Oavsett märke (förutom Toyota kanske) så kan man ha otur.

Tesla är därtill ett relativt ungt märke med banbrytande tekniska lösningar och det är snarare förvånande att det inte är mer fel än vad det är på bilarna.

Med Mercedes räknar man med att byta bälgarna i luftfjädringen med 8.000 mils mellanrum, förutsatt att bilen inte går i kallt klimat, då gummit då är stelare och slits ännu mer/spricker tidigare.

Beg Audi byter man helst inte ens in hos många handlare då bara garantiarbeten fort kan kosta 150.000 för handlaren…

BMW skall vi bara inte tala om.

Med det sagt så är det förstås underkänt att byta hela värmeanläggningen två gånger på 12.000 mil. Då kör jag iofs rätt mycket i extrem kyla (kallare än -30) vilket kanske ”överanstränger” systemet? Men resten har ju tuffat på riktigt bra med tanke på att min Model Y ändå är rätt tidig och har fått jobba hårt i min ägo.

Med vänlig hälsning,
Håller helt med. Ger mycket rubriker när en Tesla krånglar så det är lätt att glömma bort hur mycket ICE-bilar kan krångla. Mina två senaste bilar:

- Skoda Superb 1.8 TSI. Drog 0,3 liter olja på 100 mil (gjorde oljeförbrukningstest). Normalt enligt VAG! Fick dessutom sporadiska felvarningar för lågt oljetryck. DSG lådan vibrerade i låg fart eftersom den la i tvåans växel för tidigt.
- BMW X3 20d. Flertal återkallelser för EGR ventil. Fick problem med svajande motorvarv och fick motorstopp med automatlåda(!). Dock inga problem efter att EGR-ventilen bytts ut. Slet ut bakre bromsbeläggen var 3000:e mil. Dessutom hade X3:an ett typfel där spolarvätska till bakrutan kunde läcka ut på en kabelstam och skapa elektronikhaveri. Spolarvätskeslangen till bakrutan löpte parallellt med kabelstammen. Jag var dock lyckligtvis förskonad från detta.

Till och med en tysk kvalitetsbil har problem: https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 770&sida=1
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 17 feb 2025 14:50

Med värmepump, när det finns värme att pumpa (från ytterluft eller batteri), blir det stor skillnad mot inte värmepump.

För ett år sedan tog jag min Palladium efter att ha stått ute i -42C på natten, åkte och laddade i -36C och körde 300km hem, kom fram i -32C med 30% och 220 Wh/km. Mest 90 och 100-väg, snitt kring 87km/h om jag minns rätt.

Med förvärmning innan avfärd är det inte så jätte skillnad mot min 100D alltså redan före Raven. Sämre förstås, brukar ligga på 220 Wh/km i snitt 90 mils resor när det är minusgrader. Körde 30 mil i -20 redan med min första 70D. Som jag skrivit tidigare är medelförbukningen bara ca 12% lägre med min Palladium än min 100D. Och den skillnaden uppstod redan när Raven kom, vilken ju inte har VP.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 17 feb 2025 18:02
AAKEE skrev: 17 feb 2025 14:50

Med förvärmning innan avfärd är det inte så jätte skillnad mot min 100D alltså redan före Raven. Sämre förstås, brukar ligga på 220 Wh/km i snitt 90 mils resor när det är minusgrader. Körde 30 mil i -20 redan med min första 70D. Som jag skrivit tidigare är medelförbukningen bara ca 12% lägre med min Palladium än min 100D. Och den skillnaden uppstod redan när Raven kom, vilken ju inte har VP.
Blivit lite splitt på diskussionen om värmepump.

Visst hade du skaffat Scan My Tesla?
Det är ganska enkelt att se hur mycket effekt som går åt att värma bilen i olika temperaturer och förhållanden, tex med kallt batteri och kallare än -10C eller med rejält varmt batteri och kallare än -10C.
(När det inte finns energi för värmepumpen att ta kör en värmepumps-Tesla direktverkande värmetillverkning precis som en gammal.

Vid -10C kanske det går 3 kW batterivärme om kupen redan är uppvärmd och man parkerar och sitter kvar.
Plaiden drar ungefär 0.6kW för att vara vaken och igång om värmen är avstängd, så
kalla det 2.5kW värme vid -10C( ungefär bara).

Är batteriet varmt kanske det går totalt 1.1kW i samma läge, dvs 0.5kW för värmen.

Det skiljer då 2000Wh/ timme dvs 2000/100=20
20Wh/km

Jag körde 86 mil idag, startade i -5C, huvuddelen dock runt nollan. Hade precis laddat fullt och som det såg ut tog värmepumpen nästan bara uteluft idag. Batteriets temp låg kvar.
Boden-E4 Söderut, körde lagligt utom ett gäng omkörningingar. Mest 110-väg, snitt 93km/h inklusive passager genom Skellefteå och Umeå.
Bilen hade dragit 193Wh/km innan batterivärmen drog igång för laddning efter 42 mil i Ö-vik. (197Wh/km vid parkering supercharger). Landade in med 9% men bilen planerade med att ha 12% innan jag la in att jag skulle ladda där.

193Wh/km känns rätt okey för att vara vinter, må vara inte så kallt, men god fart och det var stundtals blött på vägen iom tinad snö.
Långresa vintertid med praktisk räckvidd över 45 mil på motorväg/110-väg tycker jag är bra.

Jag har ingen uppfattning om vad en äldre S hade dragit.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Palladium är ju totalt för all körning ca 12% snålare än min 100D, men frågan är om räckvidden på Palladium är bättre än Raven? Jag kör Linköping - Norge rätt ofta och brukar ladda första gången i Skarnes. Dit är det 40 mil. Numera ( bilen är snart 7år) är det knappt på vintern, men det har gått hittills. Sommartid har jag klarat till Lillehammer med flera mil kvar i batteriet. Dit är det drygt 50 mil, men det var vid körning typ ”Ystad Haparanda racet” dvs enligt hastigetsbegränsningarna. Det går inte längre förstås, bilen har tappat 10% räckvidd (20000 mil).
Raven fick ju ny motor fram och är effektivare än 100D. Versionen LR plus har väl också lite större batteri.
Har inte scan my tesla.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare

Inlägg av Fladric »

Jag har bytt värmepump på mina Teslor 6 ggr. 4 ggr på min 2021 model 3 LR som byggdes i USA, där visade det sig vara ett kontaktstycke som var skadat så expansionsventilen inte gjorde sitt jobb. Upptäcktes vid sista bytet av pump så mig veterligen funkade den efter det. Har bytt 2 ggr på min 2021 model Y LR från Kina, en gång på sommaren och en gång på vintern. Bytte senast januari 2023, har funkat sen dess, har fortfarande kvar bilen!

Metallspån alla gånger vad jag förstått det.

Min känsla är att pumpen kanske körs väldigt hårt kombinerat med att materialvalet kanske inte är det bästa?
Tråkigt hursom.

Förövrigt fick jag även byta värmepump på min 2019 Hyundai Kona Electric som jag hade, då hade bilen gått typ 2500 mil.
Provkörde även en VW ID4 GTX när den var ny, en demobil. Den hade också trasig värmepump när jag provkörde den (mitt i sommaren så ingen AC).
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
2024 blå Tesla Model 3 Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det känns ju som att man skulle vilja kunna göra en diagnos av något slag innan garantin på bilen går ut. Har inte haft några problem alls men den lever ju om en del helt klart när det är kallt ute. Senast det var ca -20 var det inga problem att hålla värmen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 19 feb 2025 09:00
Palladium är ju totalt för all körning ca 12% snålare än min 100D, men frågan är om räckvidden på Palladium är bättre än Raven? Jag kör Linköping - Norge rätt ofta och brukar ladda första gången i Skarnes. Dit är det 40 mil. Numera ( bilen är snart 7år) är det knappt på vintern, men det har gått hittills. Sommartid har jag klarat till Lillehammer med flera mil kvar i batteriet. Dit är det drygt 50 mil, men det var vid körning typ ”Ystad Haparanda racet” dvs enligt hastigetsbegränsningarna. Det går inte längre förstås, bilen har tappat 10% räckvidd (20000 mil).
Raven fick ju ny motor fram och är effektivare än 100D. Versionen LR plus har väl också lite större batteri.
Har inte scan my tesla.
Ravenmotorn gör väl störst skillnad i stadstrafik om jag fattat saken rätt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 19 feb 2025 09:00
Palladium är ju totalt för all körning ca 12% snålare än min 100D, men frågan är om räckvidden på Palladium är bättre än Raven?
Hur är det skillnader med hjul/däck?

Hjulen gör en grym skillnad mellan stora trögrullare och små.

Med 21” snittar jag 200Wh/km på sommaren.
Med min 20” lättrullande lösning 155-160Wh/km under samma förutsättningar.

En dagstur, med 8h parkering mitt på dagen, med sentry på (tog 2% under dagen). Parkerade med 2% hemma.

Mest 110/120-väg men även ~25km 80-väg närmast hemmet (kört t.o.r så två såna).
Tiden är lite skack, satt i bilen med växeln och snackade i hos polaren i typ en kvart innan han klev av, så egentligt snitt var ~ 90km/h.
Nu sitter det lättrullande hjul på här, men bilen i sig bör vara rätt snål om man kan köra 50 av milen på 110/120-väg med 154Wh/km i snitt.
Det är inga SECC-fasoner, så AC på så behagligt det går typ 21.5C och autopilot/farthållare har kört mest. Noll hypermiling i övrigt:-)
IMG_0426.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar