Sida 2 av 2

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 18 feb 2025 09:26
av spacecoin
dstr skrev: 18 feb 2025 09:15
Dreas89 skrev: 18 feb 2025 06:07
Vem kör med farthållare i vinterväglag på motorvägen med mycket trafik? Det är som att be om en masskrock.
Jag tror inte att någon Tesla hade farthållaren på där. Den fungerar inte vid tungt snöfall.
Jag tycker inte den fungerar öht. Borde ha dubbel maxavstånd.

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 18 feb 2025 10:22
av mikebike
spacecoin skrev: 18 feb 2025 09:26
dstr skrev: 18 feb 2025 09:15
Dreas89 skrev: 18 feb 2025 06:07
Vem kör med farthållare i vinterväglag på motorvägen med mycket trafik? Det är som att be om en masskrock.
Jag tror inte att någon Tesla hade farthållaren på där. Den fungerar inte vid tungt snöfall.
Jag tycker inte den fungerar öht. Borde ha dubbel maxavstånd.
1 sekund per siffra i inställningen vore lämpligt, d.v.s. 2 till 7 sekunder.

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 18 feb 2025 11:15
av Niklas Z
mikebike skrev: 18 feb 2025 10:22
1 sekund per siffra i inställningen vore lämpligt, d.v.s. 2 till 7 sekunder.
Jag tycker att den håller lagom avstånd i genomsnitt. Problemet är att den är så seg att reagera om framförvarande fordon ökar eller minskar hastigheten något. Då hamnar min bil endera för nära eller för långt ifrån.
Ett annat problem är att skillnaden mellan lägena 2-7 är för liten. Poängen med att ha så många lägen förfelas om skillnaden mellan dem är liten. Möjligheten till personlig anpassning går till stor del förlorad. Ditt förslag om en sekunds skillnad mellan lägena är bättre än Teslas nuvarande lösning.

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 18 feb 2025 11:36
av mikebike
Niklas Z skrev: 18 feb 2025 11:15
mikebike skrev: 18 feb 2025 10:22
1 sekund per siffra i inställningen vore lämpligt, d.v.s. 2 till 7 sekunder.
Jag tycker att den håller lagom avstånd i genomsnitt. Problemet är att den är så seg att reagera om framförvarande fordon ökar eller minskar hastigheten något. Då hamnar min bil endera för nära eller för långt ifrån.
Ett annat problem är att skillnaden mellan lägena 2-7 är för liten. Poängen med att ha så många lägen förfelas om skillnaden mellan dem är liten. Möjligheten till personlig anpassning går till stor del förlorad. Ditt förslag om en sekunds skillnad mellan lägena är bättre än Teslas nuvarande lösning.
Ja, det är nästan ingen skillnad mellan lägena. Läge 7 är 3 sekunder (vid god sikt), vilket är för kort, och precis som du skriver är farthållaren så seg att det är nere på 1 sekund ibland.
Även när man byter körfält för att köra om eller om bilen framför svänger av är farthållaren seg som sirap, men det är åtminstone inte trafikfarligt.

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 21 feb 2025 12:16
av Dr Mabuse
frippe skrev: 18 feb 2025 09:07

Bara för att du använder farthållaren överlåter du väl inte ansvaret till den? Tycker farthållaren kan fungera utmärkt som hjälpmedel även vid vinterväglag, givet då att det är jag som styr den och övervakare den. Men som hjälp för att avlasta mig som förare kan den fungera bra.

Så länge den inte börjar tro att det är hinder lite här och där och börjar agera hindermedvetande, då blir den bara jobbig.
Precis. Spökbromsningar på isgata är inte roligt. Hände två gånger på motorvägen när jag körde om långsammare bilar. Örebro-Arboga på morgonen med gul varning för underkylt regn.

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 21 feb 2025 12:25
av Dr Mabuse
mikebike skrev: 18 feb 2025 11:36

Ja, det är nästan ingen skillnad mellan lägena. Läge 7 är 3 sekunder (vid god sikt), vilket är för kort, och precis som du skriver är farthållaren så seg att det är nere på 1 sekund ibland.
På min är läge 7 mellan 2 och 2,5 sekunder. Om jag får ligga bakom i någon minut eller två och vi ligger nära hastighetsbegränsningen så blir det långsamt 2,5 sekunder.

Även när man byter körfält för att köra om eller om bilen framför svänger av är farthållaren seg som sirap, men det är åtminstone inte trafikfarligt.
Min bil har stor sannolikhet för spökbromsningar när fordon ligger på av- och påfarter.

Förbannat irriterande och farligt när det är mitt konsekventa uppträdande som underlättar för anslutande bilar att anpassa sin fart och välja plats och läge att byta till mitt körfält. Om han bromsar för att släppa förbi mig för att kunna ansluta bakom mig innan acc-fältet tar slut, då är det ju knappast bra att min bil också börjar bromsa så han blir tvungen att välja vägrenen när accelerationsfältet tar slut... Detta hände senast i veckan som gick. Fan, vad jag skämdes. Jag hade bilar i omkörningsfältet, annars hade jag bytt dit.

Re: Färre Teslor med i masskrock?

Postat: 21 feb 2025 12:59
av mikebike
Dr Mabuse skrev: 21 feb 2025 12:25
mikebike skrev: 18 feb 2025 11:36

Ja, det är nästan ingen skillnad mellan lägena. Läge 7 är 3 sekunder (vid god sikt), vilket är för kort, och precis som du skriver är farthållaren så seg att det är nere på 1 sekund ibland.
På min är läge 7 mellan 2 och 2,5 sekunder. Om jag får ligga bakom i någon minut eller två och vi ligger nära hastighetsbegränsningen så blir det långsamt 2,5 sekunder.

Även när man byter körfält för att köra om eller om bilen framför svänger av är farthållaren seg som sirap, men det är åtminstone inte trafikfarligt.
Min bil har stor sannolikhet för spökbromsningar när fordon ligger på av- och påfarter.

Förbannat irriterande och farligt när det är mitt konsekventa uppträdande som underlättar för anslutande bilar att anpassa sin fart och välja plats och läge att byta till mitt körfält. Om han bromsar för att släppa förbi mig för att kunna ansluta bakom mig innan acc-fältet tar slut, då är det ju knappast bra att min bil också börjar bromsa så han blir tvungen att välja vägrenen när accelerationsfältet tar slut... Detta hände senast i veckan som gick. Fan, vad jag skämdes. Jag hade bilar i omkörningsfältet, annars hade jag bytt dit.
Ja, och att bilen bromsar när det kommer en bil på en påfart är ett nytt påfund, för mig började det med 2024.20.9.
Innan dess upplevde jag det bara när min Model 3 hade EAP på prov.