Sida 2 av 3

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 25 feb 2025 22:17
av NiklasTesla
My Blue Tesla skrev: 22 feb 2025 06:59
Hej!

Det är tråkigt att Tesla har gått från ett hyllat till ett hatat företag. Media gör allt för att vi Teslaägare skall känna en skam över att vi kör en sådan bil. Bilhandlare vill nu inte byta in Teslor eller så ger dem skambud. De vill antingen göra stora vinster på dessa bilar eller känner en rädsla för vad de i sin tur kommer att säljas för.

Tesla själva värderar inte sina egna inbytesbilar bättre, rent marknadsmässigt. Detta är konstigt med tanke på hur nu marknaden är, samt deras rykte i media. Om en likvärdig begagnad Model S på blocket säljs för 300.000 kr så är inte ett inbytespris på 171.000 kr rimligt.

Andra handlare har ett likvärdigt spann upp till 200.000 kr. 100.000 eller ca. 80000 kr beroende på belopp i vinstmarginal är högt. De nämner nu mera om hur osäkert det märket är och att bilens rykte nu har blivit befläckat. Min rekommendation är att behålla era Teslor och rida ut stormen. Nu är det inte den bästa tidpunkten att sälja eller att byte in sin Tesla.

Oavsett vad man tycker om Trump eller Musk så säger experterna att man mer skall gå efter vad de gör än vad de säger. Att skilja på produkt och person, det har många människor och media svårt för. Det är en skitstorm kring varumärket Tesla utan dess like. Även om aktien har gått upp väldigt mycket så har aktien i år fallit kraftigt och försäljningssiffrorna minskar. Att media och privatpersoner bara kallar dem för galna och idioter är ingen saklig debatt.

Detta beror delvis på mediedrevet runt om i världen och att politikerna inte kan hålla en linje om hur de vill göra. Om man skall få fler att köpa en elbil så måste det vara billigare att köra en elbil än en fossilbil, detta gäller även på publika laddare. Annars är det många som inte kommer att överväga den besvärligheten pga. tid och planering.

Just nu så känns det som att en hybrid är det säkraste kortet, då har man en fot i varje läger och värdeminskningen blir inte lika hög. Tyvärr har elbilars andrahandsvärde sjunkit som en sten, det kan liknas med en lyxbil som Mercedes S-klass eller BMW 7-serien. Man kommer aldrig att köra igen det värdetappet, om man inte kör väldigt många mil per år.


Vad tycker ni om detta, lämna gärna era synpunkter?
Finns många bra elbilar på marknaden just nu som inte är Tesla. Funderar på Renault 5 eller VW ID2 som nästa bil. Kör vidare med min Model 3 tills dess som jag ändå är nöjd med till skillnad från VDn för bolaget TSLA. MVH

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 25 feb 2025 22:25
av NiklasTesla
Dreas89 skrev: 23 feb 2025 12:10
Extremt svårt att se hur folk kan försvara det Elon håller på med. Skönt verklighetsfrånvänd man måste vara om man skyller Teslas nuvarande status på media och inte den VD företaget har som visar sig ha kört över kanten duktigt.

Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Kan bara hålla med. VDn är ytterst ansvarig så det är bara att aktieägarna avsätter VDn så skall det nog vända snabbt. Tesla bygger ändå bra elbilar kan jag säga efter ca 22000mil körda med Model 3 från 2019. Om Tesla omfokuserar från robotar till billigare elbilar och lagring av el kommer försäljningen att kunna öka ännu mer när Elonr borta (det är trots allt ingenjörerna och de som jobbar i fabrikerna som gör produkten inte VDn (som just nu förstör mer för märket än hjälper till)). MVH

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 25 feb 2025 22:25
av NiklasTesla
NiklasTesla skrev: 25 feb 2025 22:25
Dreas89 skrev: 23 feb 2025 12:10
Extremt svårt att se hur folk kan försvara det Elon håller på med. Skönt verklighetsfrånvänd man måste vara om man skyller Teslas nuvarande status på media och inte den VD företaget har som visar sig ha kört över kanten duktigt.

Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Kan bara hålla med. VDn är ytterst ansvarig så det är bara att aktieägarna avsätter VDn så skall det nog vända snabbt. Tesla bygger ändå bra elbilar kan jag säga efter ca 22000mil körda med Model 3 från 2019. Om Tesla omfokuserar från robotar till billigare elbilar och lagring av el kommer försäljningen att kunna öka ännu mer när Elon är borta (det är trots allt ingenjörerna och de som jobbar i fabrikerna som gör produkten inte VDn (som just nu förstör mer för märket än hjälper till)). MVH

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 25 feb 2025 23:13
av pefreli
NiklasTesla skrev: 25 feb 2025 22:25
Dreas89 skrev: 23 feb 2025 12:10
Extremt svårt att se hur folk kan försvara det Elon håller på med. Skönt verklighetsfrånvänd man måste vara om man skyller Teslas nuvarande status på media och inte den VD företaget har som visar sig ha kört över kanten duktigt.

Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Kan bara hålla med. VDn är ytterst ansvarig så det är bara att aktieägarna avsätter VDn så skall det nog vända snabbt. Tesla bygger ändå bra elbilar kan jag säga efter ca 22000mil körda med Model 3 från 2019. Om Tesla omfokuserar från robotar till billigare elbilar och lagring av el kommer försäljningen att kunna öka ännu mer när Elonr borta (det är trots allt ingenjörerna och de som jobbar i fabrikerna som gör produkten inte VDn (som just nu förstör mer för märket än hjälper till)). MVH
Det blir intressant att följa vad som händer och om han får behålla VD-rollen. Han äger väl runt 15% av aktierna så det finns ju andra som kan ha åsikter kring hans roll som VD om försäljningen fallerar och aktien underpresterar.

Det är ju dessutom så att det nu (för första gången som jag ser det) finns konkurrenter som kan leverera likvärdiga produkter till likvärdigt pris. Hans bromance med Trump kan bli extra dyrköpt i ett sådant läge. Personligen vill jag inte stötta Musk längre, samtidigt får jag erkänna att jag inte heller är beredd att köpa en sämre bil för mer pengar. Men nu finns som sagt alternativ.

När det gäller begagnatpriserna så är det väl så att de inte alltid rasar bara för att nybilsförsäljningen rasar. Så det blir också intressant att följa. Som Teslaägare får man ju hoppas att begagnatpriserna hålls uppe. Men det är ju också en mördande konkurrens med prispress inte minst från Kina, så det är möjligt att det blir fler prissänkningar vilket borde påverka andrahandsvärdet negativt.

Jag räknar inte med att mitt senaste bilköp blir det bästa bilköp jag gjort. Å andra sidan var mina 2 första Teslor väldigt billiga utifrån TCO. Gungor och karuseller…

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 05:54
av Love_O
pefreli skrev: 25 feb 2025 23:13
NiklasTesla skrev: 25 feb 2025 22:25
Dreas89 skrev: 23 feb 2025 12:10
Extremt svårt att se hur folk kan försvara det Elon håller på med. Skönt verklighetsfrånvänd man måste vara om man skyller Teslas nuvarande status på media och inte den VD företaget har som visar sig ha kört över kanten duktigt.

Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Kan bara hålla med. VDn är ytterst ansvarig så det är bara att aktieägarna avsätter VDn så skall det nog vända snabbt. Tesla bygger ändå bra elbilar kan jag säga efter ca 22000mil körda med Model 3 från 2019. Om Tesla omfokuserar från robotar till billigare elbilar och lagring av el kommer försäljningen att kunna öka ännu mer när Elonr borta (det är trots allt ingenjörerna och de som jobbar i fabrikerna som gör produkten inte VDn (som just nu förstör mer för märket än hjälper till)). MVH
Det blir intressant att följa vad som händer och om han får behålla VD-rollen. Han äger väl runt 15% av aktierna så det finns ju andra som kan ha åsikter kring hans roll som VD om försäljningen fallerar och aktien underpresterar.

Det är ju dessutom så att det nu (för första gången som jag ser det) finns konkurrenter som kan leverera likvärdiga produkter till likvärdigt pris. Hans bromance med Trump kan bli extra dyrköpt i ett sådant läge. Personligen vill jag inte stötta Musk längre, samtidigt får jag erkänna att jag inte heller är beredd att köpa en sämre bil för mer pengar. Men nu finns som sagt alternativ.

När det gäller begagnatpriserna så är det väl så att de inte alltid rasar bara för att nybilsförsäljningen rasar. Så det blir också intressant att följa. Som Teslaägare får man ju hoppas att begagnatpriserna hålls uppe. Men det är ju också en mördande konkurrens med prispress inte minst från Kina, så det är möjligt att det blir fler prissänkningar vilket borde påverka andrahandsvärdet negativt.

Jag räknar inte med att mitt senaste bilköp blir det bästa bilköp jag gjort. Å andra sidan var mina 2 första Teslor väldigt billiga utifrån TCO. Gungor och karuseller…
Just gällande begpriser så verkar det vara en ond spiral. Fler och fler företag vill inte köpa in Tesla längre för det vet inte vad bilen har för värde imorgon och om en vecka. Samtidigt vill färre köpa Tesla pga Elon så även om utbudet blir mindre så finns inte tillräckligt med köpare och då kommer beg behöva sänka priserna.

Sen finns det väldigt mycket Teslor (ja nackdelen när det blir Sveriges mest sålda bil) så jag tror beg priserna kommer gå ner under 1 år. Sen kanske det kan svänga igen.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 08:56
av frippe
Love_O skrev: 26 feb 2025 05:54
pefreli skrev: 25 feb 2025 23:13
NiklasTesla skrev: 25 feb 2025 22:25
Dreas89 skrev: 23 feb 2025 12:10
Extremt svårt att se hur folk kan försvara det Elon håller på med. Skönt verklighetsfrånvänd man måste vara om man skyller Teslas nuvarande status på media och inte den VD företaget har som visar sig ha kört över kanten duktigt.

Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Kan bara hålla med. VDn är ytterst ansvarig så det är bara att aktieägarna avsätter VDn så skall det nog vända snabbt. Tesla bygger ändå bra elbilar kan jag säga efter ca 22000mil körda med Model 3 från 2019. Om Tesla omfokuserar från robotar till billigare elbilar och lagring av el kommer försäljningen att kunna öka ännu mer när Elonr borta (det är trots allt ingenjörerna och de som jobbar i fabrikerna som gör produkten inte VDn (som just nu förstör mer för märket än hjälper till)). MVH
Det blir intressant att följa vad som händer och om han får behålla VD-rollen. Han äger väl runt 15% av aktierna så det finns ju andra som kan ha åsikter kring hans roll som VD om försäljningen fallerar och aktien underpresterar.

Det är ju dessutom så att det nu (för första gången som jag ser det) finns konkurrenter som kan leverera likvärdiga produkter till likvärdigt pris. Hans bromance med Trump kan bli extra dyrköpt i ett sådant läge. Personligen vill jag inte stötta Musk längre, samtidigt får jag erkänna att jag inte heller är beredd att köpa en sämre bil för mer pengar. Men nu finns som sagt alternativ.

När det gäller begagnatpriserna så är det väl så att de inte alltid rasar bara för att nybilsförsäljningen rasar. Så det blir också intressant att följa. Som Teslaägare får man ju hoppas att begagnatpriserna hålls uppe. Men det är ju också en mördande konkurrens med prispress inte minst från Kina, så det är möjligt att det blir fler prissänkningar vilket borde påverka andrahandsvärdet negativt.

Jag räknar inte med att mitt senaste bilköp blir det bästa bilköp jag gjort. Å andra sidan var mina 2 första Teslor väldigt billiga utifrån TCO. Gungor och karuseller…
Just gällande begpriser så verkar det vara en ond spiral. Fler och fler företag vill inte köpa in Tesla längre för det vet inte vad bilen har för värde imorgon och om en vecka. Samtidigt vill färre köpa Tesla pga Elon så även om utbudet blir mindre så finns inte tillräckligt med köpare och då kommer beg behöva sänka priserna.

Sen finns det väldigt mycket Teslor (ja nackdelen när det blir Sveriges mest sålda bil) så jag tror beg priserna kommer gå ner under 1 år. Sen kanske det kan svänga igen.
Om bilen är väldigt populär som ny, håller inte det i sig för begagnade? Ser vi itidgare var det väl inget som påverkade de mest sålda bilarna förr i tiden speciellt mycket. Är bilen populär och säljs mycket ny så bör bilen även vara intressant som begagnad. Eller är det helt olika måttstockar? Däremot finns det såklart fler objekt att välja mellan som begangad. Men om bilen står sig kvalitetsmässigt borde det inte innebära något problem.

Eventulla färgval kan kanske påverka lite, alla är ju vita kanske......

Sedan vad den eventuella teslaskammen påvekrar, ja det är är en fundering man kan ha.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 08:58
av dstr
Jag letar Tesla igen - S Plaid, övertag av finansiell leasing, helst hos DNB.

När jag slängde ut krokar för snart ett år sedan så fick jag 5-7 svar. Då med ganska snäva krav på färg osv.

Nu gjorde jag nyss om samma sak, utan krav på färg osv. 2 svar.

...så var är alla som vill göra sig av med teslorna?

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 09:23
av spacecoin
dstr skrev: 26 feb 2025 08:58
Jag letar Tesla igen - S Plaid, övertag av finansiell leasing, helst hos DNB.

När jag slängde ut krokar för snart ett år sedan så fick jag 5-7 svar. Då med ganska snäva krav på färg osv.

Nu gjorde jag nyss om samma sak, utan krav på färg osv. 2 svar.

...så var är alla som vill göra sig av med teslorna?
Det finns väl i ärlighetens namn bara några hundra S Plaid i Sverige så jag vet inte om din spaning har någon bäring på ämnet.

Vad är du beredd att betala för en Plaid idag?

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 09:30
av Holve
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 09:47
av Maw
Holve skrev: 26 feb 2025 09:30
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40
Id4 har funnits längre än Model Y i sverige så att fler har hunnit komma ut är inte så konstigt. Det finns t ex fler Model 3 än Model Y på blocket som jämförelse.

Tesla annonserar väl inte heller ut nya bilar på Blocket vilket VW-återförsäljarna gör. Annonserar Tesla ut bilar på Blocket alls? I siffran du anger för ID4 ingår även nästan 100 nya eller nästan nya bilar under 500 mil som antingen är nya eller nästan nya medan det finns 5 ”nya” model Y.

Ytterligare en förklaring till att det finns många ID4 ute är nog att många sålts som tjänste- och leasingbilar på 3 år. Antalet Model Y som hunnit bli tre år är fortfarande ganska få och fler har sålts till privatpersonerna på lång avbetalning och kommer förmodligen inte komma ut förrän efter längre tid än tre år.

När det gäller priserna så berättade Blocket nyligen att priserna på Tesla gått ner med 3% i januari och samtidigt upp med 2% på övriga elbilar.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 09:54
av dstr
spacecoin skrev: 26 feb 2025 09:23
dstr skrev: 26 feb 2025 08:58
Jag letar Tesla igen - S Plaid, övertag av finansiell leasing, helst hos DNB.

När jag slängde ut krokar för snart ett år sedan så fick jag 5-7 svar. Då med ganska snäva krav på färg osv.

Nu gjorde jag nyss om samma sak, utan krav på färg osv. 2 svar.

...så var är alla som vill göra sig av med teslorna?
Det finns väl i ärlighetens namn bara några hundra S Plaid i Sverige så jag vet inte om din spaning har någon bäring på ämnet.

Vad är du beredd att betala för en Plaid idag?
900-1mkr om det är "rätt bil" och att leasingen taktar 8-9k+moms/mån.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 10:00
av Arctic Drifter
spacecoin skrev: 26 feb 2025 09:23
Det finns väl i ärlighetens namn bara några hundra S Plaid i Sverige så jag vet inte om din spaning har någon bäring på ämnet.
597 st i skrivande stund om man räknar S + X Plaid :D

Källa: https://www.car.info/sv-se/stats/compar ... mulative=0

314 st om man bara räknar S Plaid:

Källa: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... mulative=0

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 10:04
av Gustafsson
En sen model S för 2-300000 måste ju vara ett superklipp.
Så tror man att teslaskammen inte kommer att vara i evighet så tror jag på att köpa en nu. Det är en förbaskat bra bil.
I dagens klicksamhälle med hundratusentals förnärmade människor som förfasar sig inom få minuter över flödet i sina appar och motsvarande hets i nyhetsrapporteringen, vilket inte ger den tid till eftertanke som krävs blir det onödigt turbulent.
Liiite is i magen tror jag är klokt i dagens värld.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 10:36
av spacecoin
Arctic Drifter skrev: 26 feb 2025 10:00
spacecoin skrev: 26 feb 2025 09:23
Det finns väl i ärlighetens namn bara några hundra S Plaid i Sverige så jag vet inte om din spaning har någon bäring på ämnet.
597 st i skrivande stund om man räknar S + X Plaid :D

Källa: https://www.car.info/sv-se/stats/compar ... mulative=0

314 st om man bara räknar S Plaid:

Källa: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... mulative=0
Förvånande att det är så stor andel X av just Plaid tycker jag. Jag skulle inte välja en Plaid över en LR för en X. MS däremot.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 11:17
av bjornnilsson
Kikat runt lite. Helt klart köpläge. Fasiken, jag som kalkylerat med en M3 eller MS som andrabil om något år eller så. Det är förmodligen nu man ska slå till.

Offtopic: Rätt ballt med 320 MS plejds i Sverige och noll av dessa som gått till skroten. Hittar bara en long range Palladium som skrotats (car.info).

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 11:44
av pejvic
Gustafsson skrev: 26 feb 2025 10:04
En sen model S för 2-300000 måste ju vara ett superklipp.
Så tror man att teslaskammen inte kommer att vara i evighet så tror jag på att köpa en nu. Det är en förbaskat bra bil.
I dagens klicksamhälle med hundratusentals förnärmade människor som förfasar sig inom få minuter över flödet i sina appar och motsvarande hets i nyhetsrapporteringen, vilket inte ger den tid till eftertanke som krävs blir det onödigt turbulent.
Liiite is i magen tror jag är klokt i dagens värld.
Är just nu Teslafri och kan tänka mig kliva på igen. Vilken S tror du man skall satsa på? Kört ett par Raven 19-20 och jag tycker de känns gamla att köra. Sen måste de ha en adapter för att ladda om den ens är konverterad. Känns laggig på skärmen jämfört med 3/Y.

När kom liggande skärm till dem? Vad är ett bra S-köp?
Antingen blir det en sån eller en beg Y, eller en Juniper.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 13:29
av bjornnilsson
pejvic skrev: 26 feb 2025 11:44
Gustafsson skrev: 26 feb 2025 10:04
En sen model S för 2-300000 måste ju vara ett superklipp.
Så tror man att teslaskammen inte kommer att vara i evighet så tror jag på att köpa en nu. Det är en förbaskat bra bil.
I dagens klicksamhälle med hundratusentals förnärmade människor som förfasar sig inom få minuter över flödet i sina appar och motsvarande hets i nyhetsrapporteringen, vilket inte ger den tid till eftertanke som krävs blir det onödigt turbulent.
Liiite is i magen tror jag är klokt i dagens värld.
Är just nu Teslafri och kan tänka mig kliva på igen. Vilken S tror du man skall satsa på? Kört ett par Raven 19-20 och jag tycker de känns gamla att köra. Sen måste de ha en adapter för att ladda om den ens är konverterad. Känns laggig på skärmen jämfört med 3/Y.

När kom liggande skärm till dem? Vad är ett bra S-köp?
Antingen blir det en sån eller en beg Y, eller en Juniper.
Liggande skärm kom först på Palladium. Första bilarna i Sverige på den plattformen kom typ årsskiftet 22/23. De bilarna var baserade på HW3, alltså den "gamla" omborddatorn och hade parkeringssensorer. MS som kom i släppet därefter (typ Mars till Juni 2023) har HW4. Dock har de inga parkeringssensorer vilket vissa på forumet klagar på. Jag tycker det funkar fint utan.

Ett bra S-köp är en väldigt subjektiv fråga men jag skulle säga att en så sen Raven som möjligt är ett fantastiskt köp om man kan få ner priset. Det verkar finnas riktigt billiga från 2020. Om du hittar en 2021 så skulle jag säga att de absolut bästa är sena 21:or då det sista släppet där fick teknologi från Palladium. De är något av enhörningar. Min MS Performance från -21 levererad i december (såld till förmån för nuvarande Plaid) var en av totalt sex i Sverige som kom i det släppet. Osäker på hur många long range som kom.

Tycker du MS Raven känns gammal så är nog en Y bättre för dig. Men komforten i en sen Raven är världsklass jämfört med en begagnad Y. Vet dock inte hur den står sig mot en Juniper. Fast för mig så är en S alltid en S.. Älskar den bilmodellen, finns inget annat jag kan tänka mig. (Edit: .. annat än som andrabil, då skulle jag kunna tänka mig en M3 att köra med till och från mataffären typ.)

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 21:11
av pejvic
bjornnilsson skrev: 26 feb 2025 13:29
pejvic skrev: 26 feb 2025 11:44
Gustafsson skrev: 26 feb 2025 10:04
En sen model S för 2-300000 måste ju vara ett superklipp.
Så tror man att teslaskammen inte kommer att vara i evighet så tror jag på att köpa en nu. Det är en förbaskat bra bil.
I dagens klicksamhälle med hundratusentals förnärmade människor som förfasar sig inom få minuter över flödet i sina appar och motsvarande hets i nyhetsrapporteringen, vilket inte ger den tid till eftertanke som krävs blir det onödigt turbulent.
Liiite is i magen tror jag är klokt i dagens värld.
Är just nu Teslafri och kan tänka mig kliva på igen. Vilken S tror du man skall satsa på? Kört ett par Raven 19-20 och jag tycker de känns gamla att köra. Sen måste de ha en adapter för att ladda om den ens är konverterad. Känns laggig på skärmen jämfört med 3/Y.

När kom liggande skärm till dem? Vad är ett bra S-köp?
Antingen blir det en sån eller en beg Y, eller en Juniper.
Liggande skärm kom först på Palladium. Första bilarna i Sverige på den plattformen kom typ årsskiftet 22/23. De bilarna var baserade på HW3, alltså den "gamla" omborddatorn och hade parkeringssensorer. MS som kom i släppet därefter (typ Mars till Juni 2023) har HW4. Dock har de inga parkeringssensorer vilket vissa på forumet klagar på. Jag tycker det funkar fint utan.

Ett bra S-köp är en väldigt subjektiv fråga men jag skulle säga att en så sen Raven som möjligt är ett fantastiskt köp om man kan få ner priset. Det verkar finnas riktigt billiga från 2020. Om du hittar en 2021 så skulle jag säga att de absolut bästa är sena 21:or då det sista släppet där fick teknologi från Palladium. De är något av enhörningar. Min MS Performance från -21 levererad i december (såld till förmån för nuvarande Plaid) var en av totalt sex i Sverige som kom i det släppet. Osäker på hur många long range som kom.

Tycker du MS Raven känns gammal så är nog en Y bättre för dig. Men komforten i en sen Raven är världsklass jämfört med en begagnad Y. Vet dock inte hur den står sig mot en Juniper. Fast för mig så är en S alltid en S.. Älskar den bilmodellen, finns inget annat jag kan tänka mig. (Edit: .. annat än som andrabil, då skulle jag kunna tänka mig en M3 att köra med till och från mataffären typ.)
Tack björn för en bra förklaring!
Ja jag tycker S är överlägsen som långfärdsvagn, jag bor i storstad och kan tänka mig att ha S under sommarhalvåret då jag kör mycket långsträckor. Bra utrymme mm. Jag har haft ett par Y och känner inte just nu för en Y igen, mest pga att jag är trött på den hårda fjädringen, som jag inte tycker förbättrats något. Jag menar att de är lika hårda allihop. Skall provköra Juniper och se. jag kikade på Jay Leno-videon och bilen verkar fantastisk!

Ang Teslaskammen så tror jag den svalnar. Aktien är upp 35& senaste halvåret, 45% senaste året och 500% senaste 5åren.
De värderas just nu 140 gånger årsvinsten. Inget konstigt att den fallit 30% senaste tiden.
Kanske fånar sig Elon medvetet. Dum är han iallafall inte.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 26 feb 2025 23:11
av d3marcus
Maw skrev: 26 feb 2025 09:47
Holve skrev: 26 feb 2025 09:30
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40
Tesla annonserar väl inte heller ut nya bilar på Blocket vilket VW-återförsäljarna gör. Annonserar Tesla ut bilar på Blocket alls?
Tesla får inte annonsera på Blocket då de i flera fall vägrat följa ARN:s beslut och således finns på svarta listan. I samma sällskap som diverse bakgårdsfirmor…

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 27 feb 2025 06:03
av Maw
d3marcus skrev: 26 feb 2025 23:11
Maw skrev: 26 feb 2025 09:47
Holve skrev: 26 feb 2025 09:30
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40
Tesla annonserar väl inte heller ut nya bilar på Blocket vilket VW-återförsäljarna gör. Annonserar Tesla ut bilar på Blocket alls?
Tesla får inte annonsera på Blocket då de i flera fall vägrat följa ARN:s beslut och således finns på svarta listan. I samma sällskap som diverse bakgårdsfirmor…
Det förklarar varför det finns så få Model Y till salu på Blocket

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 27 feb 2025 07:19
av Teslasemitruck
Kör man tesla och elbilar så bör man inte känna skam. Utan Teslas laddnätverk hade det också funnits färre elbilar över lag.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 27 feb 2025 07:22
av Holve
d3marcus skrev: 26 feb 2025 23:11
Maw skrev: 26 feb 2025 09:47
Holve skrev: 26 feb 2025 09:30
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40
Tesla annonserar väl inte heller ut nya bilar på Blocket vilket VW-återförsäljarna gör. Annonserar Tesla ut bilar på Blocket alls?
Tesla får inte annonsera på Blocket då de i flera fall vägrat följa ARN:s beslut och således finns på svarta listan. I samma sällskap som diverse bakgårdsfirmor…
Tesla har 25 model Y i lager..

Många id4 har dessutom ingen garanti kvar då folkvagn bara har 2 år. Lär bli rätt segt att få ut dom ur bilhallen utan en massiv rabatt.
Kvaliteten har ju visat sig minst sagt medioker.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 27 feb 2025 07:35
av Maw
Holve skrev: 27 feb 2025 07:22
d3marcus skrev: 26 feb 2025 23:11
Maw skrev: 26 feb 2025 09:47
Holve skrev: 26 feb 2025 09:30
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40
Tesla annonserar väl inte heller ut nya bilar på Blocket vilket VW-återförsäljarna gör. Annonserar Tesla ut bilar på Blocket alls?
Tesla får inte annonsera på Blocket då de i flera fall vägrat följa ARN:s beslut och således finns på svarta listan. I samma sällskap som diverse bakgårdsfirmor…
Tesla har 25 model Y i lager..

Många id4 har dessutom ingen garanti kvar då folkvagn bara har 2 år. Lär bli rätt segt att få ut dom ur bilhallen utan en massiv rabatt.
Kvaliteten har ju visat sig minst sagt medioker.
Hoppsan, du glömde visst en etta?

Jag förutsätter att det bara var ett skrivfel…

Ca 125 Model Y visas på hemsidan som lagerbilar hos Tesla, kanske finns det ännu fler som inte visas. Garantin kan se bra ut på papper men kan Tesla slingra sig undan så gör de det.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 27 feb 2025 07:36
av mikebike
Holve skrev: 27 feb 2025 07:22
d3marcus skrev: 26 feb 2025 23:11
Maw skrev: 26 feb 2025 09:47
Holve skrev: 26 feb 2025 09:30
300st model Y på blocket
Blocket borde väl svämmas över av model Y där ägarna gråtskriker över sitt bilval.

900st id4
Id4 verkar osäljbar, vad händer med priserna på dessa bilar?
Tror ni de kommer öka då deras VD är fin, snäll.

450 st Skoda Enyaq
470st Volvo Ex40
Tesla annonserar väl inte heller ut nya bilar på Blocket vilket VW-återförsäljarna gör. Annonserar Tesla ut bilar på Blocket alls?
Tesla får inte annonsera på Blocket då de i flera fall vägrat följa ARN:s beslut och således finns på svarta listan. I samma sällskap som diverse bakgårdsfirmor…
Tesla har 25 model Y i lager..

Många id4 har dessutom ingen garanti kvar då folkvagn bara har 2 år. Lär bli rätt segt att få ut dom ur bilhallen utan en massiv rabatt.
Kvaliteten har ju visat sig minst sagt medioker.
Jag körde förbi Tesla Jönköping tidigare i veckan. Det var betydligt fler än 25 bilar utanför.

Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen

Postat: 27 feb 2025 07:41
av Dr Mabuse
My Blue Tesla skrev: 22 feb 2025 06:59
Att media och privatpersoner bara kallar dem för galna och idioter är ingen saklig debatt.
Men deras bedömning är inte helt osann.
Teslas totala vägran att skriva på kollektivavtal är bevis på det. En fråga som definitivt besudlar Teslas rykte i Sverige mer än i andra länder.

Jag köpte min bil innan strejken satte igång, och nu skäms jag över hur både Musk och Tesla agerar, även om jag älskar bilen jag äger.