Re: Mark Rober testar: Kamera vs. Lidar…
Postat: 17 mar 2025 17:16
Autobroms är inte knutet till FSD.Lurence skrev: ↑17 mar 2025 15:56Håller verkligen med om att en dödsolycka kommer spinna ordentligt, oavsett om man kommer fram till vem som anses vara vållande. I detta fall för Tesla ännu hårdare i dagens klimat, så kan ju definitivt finnas affärsmässiga skäl.spacecoin skrev: ↑17 mar 2025 15:39Jag tror ju att det av strikt affärsmässiga skäl lönar sig att lägga till en till sensor om du kan undvika ett dödsfall på en mörk väg ÄVEN om en människa hade gjort lika. Folk har inte empati för robotar. Kolla hur det gick för Cruise. Dom finns inte längre. Samma med Uber ATG. En allvarlig olycka krävdes i bägge fallenLurence skrev: ↑17 mar 2025 15:33Nu visade väl detta test att just motljus inte var ett problem?spacecoin skrev: ↑17 mar 2025 15:20Det behöver inte vara kraftig dimma för att FSD ska balla ur det räcker med lite låg sol. Ska taxin stanna under fyra timmar på morgon och kväll och/eller undvika uppförsbackar och tunnlar med?Lurence skrev: ↑17 mar 2025 15:11Åka på en 70-väg i kraftig dimma, fortsätta hålla 70 km/h på grund av att bilens lidar ser den mötande gångtrafikanten och håller ut, medans gångtrafikanten blir livrädd för att den inte ser dig och något helt plötsligt åker förbi i full fart.
Åka genom villakvarter i 50 km/h i mörker för att bilens lidar ser helt tydligt hela sin omgivning.
Fortsätta åka 110 km/h på motorvägen i tungt regn för att bilens lidar tydligt kan se avståndet till bilen framför.
Det går att fortsätta med exempel efter exempel såhär, där man kan se att tillämpningen av fler sensorer hjälper till men där bilen oavsett på grund av rådande omständigheter ska agera annorlunda. Sakta in för att anpassa sig efter förutsättningarna. Och då ge förutsättning till att i det här fallet vision only klarar av att upptäcka i tid. Dvs, samma förutsättning som en människa har idag men med 360 vy och 100 % fokus.
Jag förstår verkligen inte bilden alla har i att det är ett problem om en helt autonom taxi skulle välja att anpassa hastigheten, eller helt enkelt stanna vid sidan om vägen för att invänta rätt förutsättningar. Det är inte ett misslyckande, det är att agera som en människa och riskbedöma. Jag har varje år tillfällen där hastighet anpassas, eller där man tar en tidigare lunch för att låta ett regnoväder dra förbi. Bara för att bilarna kan börja köra själv så kommer vi inte ifrån de yttre elementen.
En lidar kostar ett par tusingar. Vad är ens diskussionen? Det är ROI på fem minuter.![]()
Men självklart, förstår vad du menar. På det sättet skulle autonomi inte fungera. Tycker dock det på kort sikt säger mer om vilka förhållanden människor fortsätter att köra i utan att faktiskt se helt ordentligt. Tror också nu att pga. säkerhet så klagar bilen på förhållandena snabbare än vad som egentligen alltid krävs. Just för att vara säker.
Med olika typer av placering och filter bör man kunna få till att en dator kan se bättre rakt in i motljus än vad en människa gör.
Och fortsatt bör kravet enbart vara att se lika bra, inte bättre i många av de här förhållandena.
Vidare är det även ROI på rent kommersiella grunder om du kan köra 10km/h snabbare med högre eller lika säkerhet som CV i mörker. Med det jag vet skulle jag aldrig sätta mig i baksätet på en robotaxi utan Lidar i mörker.
Liten out-of-the-box tanke är ju dock att om bilarna blir alldeles för säkra och inte beter sig som människor. Dvs, att personer vet att det finns risk för att bli påkörd om man inte beter sig i trafiken som man ska. Då kommer detta utnyttjas åt andra hållet.
Är bara att se hur självmordsbenägna gångare är vid övergångsställen. Helt utan att ens bry sig, tittandes i mobilen, i mörker utan reflexer, går man bara rakt ut. Gissa hur det kommer bli när man vet om att oavsett vart du går, ser du rätt bilmärke så kan du alltid bara gå ut i vägen för att bilen stannar åt dig. Jobbigt bara om personen i Teslan inte har köpt FSD... Men detta kommer gälla alla bilmärken.