Re: Batterikapacitet
Postat: 01 maj 2025 23:43
Min bil visar konstanten 172.1wh/km med 21”
Det innebär att 560km som är
Max nås vid 560x172.1=96 376 Wh.
Här är nominal full pack 97.6kWh.
Konstanten är 97600/560=174,28Wh i detta läge.
Buffern är 97.6 x 0.045 = 4.4kWh.
Nominal remaning 52.9 kWh
”Usable” (det över 0% på displayen) är alltså 48.5 kWh.
Eftersom bilens successivt döljer 4.5% av varje procent för att bygga bufferten kommer energiinnehållet i varje km bara bli 95.5% av konstanten när SOC minskar.
De 174.3Wh per km som konstanten är blir bara 166.46Wh/km mellan 0-100%.
Den usable på 48.5 dividerat med 166.46 blir den räckvidd som bilen visar:
48500/166.46=291,3km
Denna bild är tagen samtidigt som den ovan:
Visar att bilen visar 291km Vi ser alltså att konstanten är större när batteriet ligger över detraderingströskeln.
(Det är inte första gången jag räknar på detta, det är gjort många ggr och det såg likadant ut på min M3P så det är fastställt hur det fungerar.)
Det innebär att 560km som är
Max nås vid 560x172.1=96 376 Wh.
Här är nominal full pack 97.6kWh.
Konstanten är 97600/560=174,28Wh i detta läge.
Buffern är 97.6 x 0.045 = 4.4kWh.
Nominal remaning 52.9 kWh
”Usable” (det över 0% på displayen) är alltså 48.5 kWh.
Eftersom bilens successivt döljer 4.5% av varje procent för att bygga bufferten kommer energiinnehållet i varje km bara bli 95.5% av konstanten när SOC minskar.
De 174.3Wh per km som konstanten är blir bara 166.46Wh/km mellan 0-100%.
Den usable på 48.5 dividerat med 166.46 blir den räckvidd som bilen visar:
48500/166.46=291,3km
Denna bild är tagen samtidigt som den ovan:
Visar att bilen visar 291km Vi ser alltså att konstanten är större när batteriet ligger över detraderingströskeln.
(Det är inte första gången jag räknar på detta, det är gjort många ggr och det såg likadant ut på min M3P så det är fastställt hur det fungerar.)