Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Jag tror att 3/Y har aludörrar. I vart fall skrivs det mycket om det på div forum. Men set är såklart så att om den maniska Teslaklanen är lika extremt dåliga på det som batterier så är det givetvis fel
Testade Chat GPT med frågan:
Aluminiumdelar:
• Motorhuv (frunk-hood) – för att spara vikt framtill.
• Framdörrar och bakdörrar – yttre dörrpaneler är i aluminium.
• Baklucka (på Model 3 sedan) – också ofta i aluminium.
• Framskärmar – lätta och korrosionsbeständiga.
• Tak (på vissa versioner utan glastak) – om inte glastak, så är det ofta aluminium
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Jag tror att 3/Y har aludörrar. I vart fall skrivs det mycket om det på div forum. Men set är såklart så att om den maniska Teslaklanen är lika extremt dåliga på det som batterier så är det givetvis fel
Testade Chat GPT med frågan:
Aluminiumdelar:
• Motorhuv (frunk-hood) – för att spara vikt framtill.
• Framdörrar och bakdörrar – yttre dörrpaneler är i aluminium.
• Baklucka (på Model 3 sedan) – också ofta i aluminium.
• Framskärmar – lätta och korrosionsbeständiga.
• Tak (på vissa versioner utan glastak) – om inte glastak, så är det ofta aluminium
Har man en hyfsat ren bil så kan man ju annars ta en magnet och ha en liten tygbit eller lite mjukt hushållspapper mellan magnet och kaross och 'gå loss'…
Ett litet enkelt test för att se vad som är stålplåt och vad som är alu.
Testade jag själv en gång för ~6 år sedan på en bekants 3a…
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Aluminium säger Tesla.
Som sagt, de är av plåt. D.v.s. valsad metall.
Model 3 historisk
IMG_4837.png
Model 3 Highland
IMG_4836.png
Model Y
IMG_4835.png
Med beteckningarna 5xxx och 6xxx avses vilken typ av legering som används. Ju högre siffra desto hårdare legering. Cykelramar är ofta i 60-serien och jag använder mest 6082T6 på mitt jobb.
De levereras som plåtar!
Jag har även del 7075T6, hårt och starkt men går inte att bocka och svårt att svetsa.
"Blötaluminium" är 3xxx.
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Aluminium säger Tesla.
Som sagt, de är av plåt. D.v.s. valsad metall.
Model 3 historisk
IMG_4837.png
Model 3 Highland
IMG_4836.png
Model Y
IMG_4835.png
Med beteckningarna 5xxx och 6xxx avses vilken typ av legering som används. Ju högre siffra desto hårdare legering. Cykelramar är ofta i 60-serien och jag använder mest 6082T6 på mitt jobb.
De levereras som plåtar!
Jag har även del 7075T6, hårt och starkt men går inte att bocka och svårt att svetsa.
"Blötaluminium" är 3xxx.
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Aluminium säger Tesla.
Som sagt, de är av plåt. D.v.s. valsad metall.
Model 3 historisk
IMG_4837.png
Model 3 Highland
IMG_4836.png
Model Y
IMG_4835.png
Med beteckningarna 5xxx och 6xxx avses vilken typ av legering som används. Ju högre siffra desto hårdare legering. Cykelramar är ofta i 60-serien och jag använder mest 6082T6 på mitt jobb.
De levereras som plåtar!
Jag har även del 7075T6, hårt och starkt men går inte att bocka och svårt att svetsa.
"Blötaluminium" är 3xxx.
Rostar det? Magnet fäster iallafall inte.
Nej!
Inte plåt-rost, men det kan såklart bilda den oxidhinnan som aluminium gör. (Och därmed att färgen släpper)
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Jag tror att 3/Y har aludörrar. I vart fall skrivs det mycket om det på div forum. Men set är såklart så att om den maniska Teslaklanen är lika extremt dåliga på det som batterier så är det givetvis fel
Testade Chat GPT med frågan:
Aluminiumdelar:
• Motorhuv (frunk-hood) – för att spara vikt framtill.
• Framdörrar och bakdörrar – yttre dörrpaneler är i aluminium.
• Baklucka (på Model 3 sedan) – också ofta i aluminium.
• Framskärmar – lätta och korrosionsbeständiga.
• Tak (på vissa versioner utan glastak) – om inte glastak, så är det ofta aluminium
Chat GPT har inte alltid rätt.
Vad jag själv kollat med magnet på en Tesla 3: Alu i motorhuv och dörrar.
Medan baklucka och Fram/bakskärmar och tak är magnetisk = vanlig Fe-baserad metall.
Kan iof skiftat genom åren.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Jag tror att 3/Y har aludörrar. I vart fall skrivs det mycket om det på div forum. Men set är såklart så att om den maniska Teslaklanen är lika extremt dåliga på det som batterier så är det givetvis fel
Testade Chat GPT med frågan:
Aluminiumdelar:
• Motorhuv (frunk-hood) – för att spara vikt framtill.
• Framdörrar och bakdörrar – yttre dörrpaneler är i aluminium.
• Baklucka (på Model 3 sedan) – också ofta i aluminium.
• Framskärmar – lätta och korrosionsbeständiga.
• Tak (på vissa versioner utan glastak) – om inte glastak, så är det ofta aluminium
Chat GPT har inte alltid rätt.
Vad jag själv kollat med magnet på en Tesla 3: Alu i motorhuv och dörrar.
Medan baklucka och Fram/bakskärmar och tak är magnetisk = vanlig Fe-baserad metall.
Kan iof skiftat genom åren.
Bilderna jag postade är historiska 3, nuvarande 3 och Y före Opal. Källan är Tesla själv i sin egen verkstadshandbok så det borde vara korrekt.
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Jag tror att 3/Y har aludörrar. I vart fall skrivs det mycket om det på div forum. Men set är såklart så att om den maniska Teslaklanen är lika extremt dåliga på det som batterier så är det givetvis fel
Testade Chat GPT med frågan:
Aluminiumdelar:
• Motorhuv (frunk-hood) – för att spara vikt framtill.
• Framdörrar och bakdörrar – yttre dörrpaneler är i aluminium.
• Baklucka (på Model 3 sedan) – också ofta i aluminium.
• Framskärmar – lätta och korrosionsbeständiga.
• Tak (på vissa versioner utan glastak) – om inte glastak, så är det ofta aluminium
Chat GPT har inte alltid rätt.
Vad jag själv kollat med magnet på en Tesla 3: Alu i motorhuv och dörrar.
Medan baklucka och Fram/bakskärmar och tak är magnetisk = vanlig Fe-baserad metall.
Kan iof skiftat genom åren.
GPT har inte sällan fel. Fanns det tex m3 utan glastak? Man måste dubbelkolla !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Är det inte plåtdörrar på 3 å Y? då är det väl rost vi ser?
Jag tror att 3/Y har aludörrar. I vart fall skrivs det mycket om det på div forum. Men set är såklart så att om den maniska Teslaklanen är lika extremt dåliga på det som batterier så är det givetvis fel
Testade Chat GPT med frågan:
Aluminiumdelar:
• Motorhuv (frunk-hood) – för att spara vikt framtill.
• Framdörrar och bakdörrar – yttre dörrpaneler är i aluminium.
• Baklucka (på Model 3 sedan) – också ofta i aluminium.
• Framskärmar – lätta och korrosionsbeständiga.
• Tak (på vissa versioner utan glastak) – om inte glastak, så är det ofta aluminium
Chat GPT har inte alltid rätt.
Vad jag själv kollat med magnet på en Tesla 3: Alu i motorhuv och dörrar.
Medan baklucka och Fram/bakskärmar och tak är magnetisk = vanlig Fe-baserad metall.
Kan iof skiftat genom åren.
GPT har inte sällan fel. Fanns det tex m3 utan glastak? Man måste dubbelkolla !
Nej. 3 har aldrig funnits utan glastak. Så om det ovanstående kommer från Chatty GPT så är det indeed ytterligare ett exempel på när Chatty GPT har fel.
För att återgå till ämnet så bör det där gå på garantin. Vet att Tesla tidigare varit generösa vid uppenbara fel i lacken, fabriksgarantin finns ju kvar och detta bör inte vara en rostskyddsfråga tänker jag (?).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
För att återgå till ämnet så bör det där gå på garantin. Vet att Tesla tidigare varit generösa vid uppenbara fel i lacken, fabriksgarantin finns ju kvar och detta bör inte vara en rostskyddsfråga tänker jag (?).
För att återgå till ämnet så bör det där gå på garantin. Vet att Tesla tidigare varit generösa vid uppenbara fel i lacken, fabriksgarantin finns ju kvar och detta bör inte vara en rostskyddsfråga tänker jag (?).
Hade man kört en premiumbil hade det givetvis gått inom garantins ramar. Har dock en bekant med en 2022 model 3 med lacksläpp/rostangrepp på bakskärmens sida där tesla hävdar att det uppkommit pga stenskott men där det rimligen inte kan träffa några stenskott. Det går inte så enkelt att överbevisa psykopatyska Tesla avseende det, så han åker på att åtgärda det själv trots att alla egentligen förstår att det är lack som inte suttit fast ordentligt.
Jag fick ju inte ens Tesla att ta på sig den buckla min bil levererades med, trots att den defakto finns på ett par bilder vi tog innan vi rullade från leverans. Bilen var grymt dammig så vi såg inte bucklan och med det jag lärt mig om Tesla efter det så är jag inte ens säker på att det var en slump att bilen var väldigt dammig trots att man hävdade att utlämningen behövde ske efter ett visst klockslag pga att ”bilen skulle tvättas”.
Det är bevisat att det finns minst en lögn i Teslas påståenden, och förmodligen var det inte den enda osanningen man for med.
För att återgå till ämnet så bör det där gå på garantin. Vet att Tesla tidigare varit generösa vid uppenbara fel i lacken, fabriksgarantin finns ju kvar och detta bör inte vara en rostskyddsfråga tänker jag (?).