Re: Model Y L Juniper 6-sits (och 7-sits?)
Postat: 18 aug 2025 14:42
Ser lovande ut
Man kan alltid hoppas att de sätter tillbaka USS och radar
Man kan alltid hoppas att de sätter tillbaka USS och radar

De exporterar ju Model 3 från Kina?Maetlarv skrev: ↑19 aug 2025 00:26Vi skall nog inte vara så säkra på att den kommer till Europa. I stort sett alla västerländska biltillverkare har förlängda L-modeller som bara säljs i Kina tex Volvo, Audi, BMW m.fl eftersom väldigt många kunder förväntar sig större utrymmen i premiumbilar där.
Men visst, om Tesla bedömer det lönsamt att anpassa Grunheidefabriken för detta så kan den absolut säljas i Europa också. Att exportera från Kina är väl mindre troligt med dagens tullsituation.
Ser riktigt bra ut, och priset är förvånansvärt lågt med tanke på 6-sits och andra ändringar. Kan inte vara många som går på en vanlig LR istället för den här.flamman skrev: ↑19 aug 2025 07:45Nu är Model Y L för övrigt släppt i Kina så alla detaljer lär komma snart. Har t.ex. kylda laddplatser för mobilen (och 50W laddningshastighet)
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... september/
Drygt 8% dyrare än den vanliga i Kina. Med samma påslag här så blir det ungefär 53000 extra för L jämfört med vanliga lr awd, eller ett pris på drygt 700000 kr.backe skrev: ↑19 aug 2025 08:02Ser riktigt bra ut, och priset är förvånansvärt lågt med tanke på 6-sits och andra ändringar. Kan inte vara många som går på en vanlig LR istället för den här.flamman skrev: ↑19 aug 2025 07:45Nu är Model Y L för övrigt släppt i Kina så alla detaljer lär komma snart. Har t.ex. kylda laddplatser för mobilen (och 50W laddningshastighet)
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... september/
Blir spännande att se när den kommer till övriga världen.
Känns väldigt prisvärt, påslaget för 7-sits på den gamla var väl något liknande? Nu får man en bil med kaptensstolar, uppgraderad skärm, bättre soltak, stereo, mobil-laddare, större bil överlag. Normalt bruk så kan de flesta ha tredje raden nerfälld med bättre komfort för fyra och stort bagageutrymme.Maw skrev: ↑19 aug 2025 08:47Drygt 8% dyrare än den vanliga i Kina. Med samma påslag här så blir det ungefär 53000 extra för L jämfört med vanliga lr awd, eller ett pris på drygt 700000 kr.backe skrev: ↑19 aug 2025 08:02Ser riktigt bra ut, och priset är förvånansvärt lågt med tanke på 6-sits och andra ändringar. Kan inte vara många som går på en vanlig LR istället för den här.flamman skrev: ↑19 aug 2025 07:45Nu är Model Y L för övrigt släppt i Kina så alla detaljer lär komma snart. Har t.ex. kylda laddplatser för mobilen (och 50W laddningshastighet)
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... september/
Blir spännande att se när den kommer till övriga världen.
Ja, det är väl ungefär som prisskillnaden mellan VW Tiguan och Tiguan Allspace? Storleksökningen är ju också densamma som i Tiguanfallet så det borde vara rimligt med runt 50k i prisskillnad.backe skrev: ↑19 aug 2025 09:01Känns väldigt prisvärt, påslaget för 7-sits på den gamla var väl något liknande? Nu får man en bil med kaptensstolar, uppgraderad skärm, bättre soltak, stereo, mobil-laddare, större bil överlag. Normalt bruk så kan de flesta ha tredje raden nerfälld med bättre komfort för fyra och stort bagageutrymme.Maw skrev: ↑19 aug 2025 08:47Drygt 8% dyrare än den vanliga i Kina. Med samma påslag här så blir det ungefär 53000 extra för L jämfört med vanliga lr awd, eller ett pris på drygt 700000 kr.backe skrev: ↑19 aug 2025 08:02Ser riktigt bra ut, och priset är förvånansvärt lågt med tanke på 6-sits och andra ändringar. Kan inte vara många som går på en vanlig LR istället för den här.flamman skrev: ↑19 aug 2025 07:45Nu är Model Y L för övrigt släppt i Kina så alla detaljer lär komma snart. Har t.ex. kylda laddplatser för mobilen (och 50W laddningshastighet)
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... september/
Blir spännande att se när den kommer till övriga världen.
Men det är inte säkert priset blir samma här, inte i närheten av den konkurrensen i det segmentet här som i Kina.
Har inte sett den med kaptensstolar och 6-sits, men då låter det ändå rimligt.Maw skrev: ↑19 aug 2025 09:55Ja, det är väl ungefär som prisskillnaden mellan VW Tiguan och Tiguan Allspace? Storleksökningen är ju också densamma som i Tiguanfallet så det borde vara rimligt med runt 50k i prisskillnad.backe skrev: ↑19 aug 2025 09:01Känns väldigt prisvärt, påslaget för 7-sits på den gamla var väl något liknande? Nu får man en bil med kaptensstolar, uppgraderad skärm, bättre soltak, stereo, mobil-laddare, större bil överlag. Normalt bruk så kan de flesta ha tredje raden nerfälld med bättre komfort för fyra och stort bagageutrymme.Maw skrev: ↑19 aug 2025 08:47Drygt 8% dyrare än den vanliga i Kina. Med samma påslag här så blir det ungefär 53000 extra för L jämfört med vanliga lr awd, eller ett pris på drygt 700000 kr.backe skrev: ↑19 aug 2025 08:02Ser riktigt bra ut, och priset är förvånansvärt lågt med tanke på 6-sits och andra ändringar. Kan inte vara många som går på en vanlig LR istället för den här.flamman skrev: ↑19 aug 2025 07:45Nu är Model Y L för övrigt släppt i Kina så alla detaljer lär komma snart. Har t.ex. kylda laddplatser för mobilen (och 50W laddningshastighet)
https://driveteslacanada.ca/model-y/tes ... september/
Blir spännande att se när den kommer till övriga världen.
Men det är inte säkert priset blir samma här, inte i närheten av den konkurrensen i det segmentet här som i Kina.